![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
|
![]() Wat ik hiermee wil zeggen is dat de theorie achter de vrije markt en de invisible hand enkel klopt binnen de leefwereld van een overtuigd individu. Net zoals een mens geen onbeschreven blad is en niet zijn eigen omgeving kiest bij geboorte - een door zelfs vele libertariërs onbetwist concept -, is de "haalbare" vrije markt voor eenieder verschillend en zijn er vele, vaak concurrerende invisible hands. Het streven naar een zo open mogelijke markt en een zo vrije mogelijke wandel verandert niets aan die vaststelling.
Indien liberalisme de volledig vrije markt wil voorstaan, tast ze in eerste instantie in het vage. Het liberalisme doet er beter aan terug te koppelen naar de oorsprong en het individu te gaan herbestuderen. Hierin maak ik geen onderscheid tussen liberalisme of libertarisme. Wat wel in dit opzicht specifiek op het libertarisme kan geworpen worden, is de totalitaire houding. Omdat de vrije markt de basis vormt voor alle transacties en omgangsvormen, niet enkel de economische, poneert men immers een (theoretisch) systeem op de totale samenleving dat , zoals in het begin aangegeven, enkel individueel kan gelden.
__________________
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 april 2008 om 08:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Nope.
![]() en ![]() voor meer informatie.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ideology transforms human beings into subjects, leading them to see themselves as self-determining agents when they are in fact shaped by ideological processes. L. Althusser
De subjectconstitutie in het kapitalisme creëert gewoonweg een bepaalde ideologische constructie van het concept individualisme, het bestaat inderdaad alleen voor degenen die er werkelijk in geloven. Kneel down, move your lips in prayer, and you will believe. B. Pascal |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Wauw, als Althusser het al zegt!
Maar euhm, geldt die stelling ook voor Althusser en Praetorian zelf, of is dat niet waar? ![]()
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
|
![]() De markt is het mechanisme voor of de mogelijkheid tot ruilen en allocatie.
Het is een zeer subjectief gegeven als het al niet per definitie subjectief is. De markt fungeert dus steeds binnen individueel culturele en sociale variaties. Je kan wel zeggen dat de markt het model is voor alle sociale patronen, maar ik zie enkel de markt die zich aanpast naar de bestaande. De onzichtbare hand binnen de markt richt zich altijd naar de markt zelf in plaats van naar buiten.
__________________
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 april 2008 om 12:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Je begint MIS trekjes te krijgen.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
|
![]() Oei, en dat betekent? Ik ken MIS niet goed.
ik ga in elk geval nogal richting historische school.
__________________
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 april 2008 om 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Praetorian : 11 april 2008 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
|
![]() Is dat niet precies wat ik wou aantonen?
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
|
![]() Ik denk niet dat er zoiets bestaat of mogelijk is als een compleet vrije markt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Denken aangetast door Plato : men gaat uit van virtuele niet-bestaande ideale toestanden
die onhaalbaar zijn in de praktijk, maar zeer nuttig zijn als denkoefening. zo kan de ideale anarchie slechts bestaan in een theoretische maatschappij met een onbeperkte vrije aanvoer van goederen die de behoeften perfect dekken. Een ideale "vrije markt" functioneerd eigenlijk op precies dezelfde manier : een vrijwillig geproduceerde en aangevoerde hoeveelheid diensten engoederen dekt volmaakt de vraag/behoefte. De twee gevallen kunnen uiteraard bestaan met of zonder een precies nodige hoeveelheid aan ruilmiddelen (geld). De problemen beginnen bij een overflow (te veel) of een tekort eventueel met ruggesteun van de creatie van nieuwe "behoeften".. Dit zou een verklaring voor cycli kunnen zijn: het voortdurend uit balans geraken van vraag en aanbod en de daarop volgende correcties.. De geschiedenis vanaf de griekse periode tot de 17de eeuw overlopend dacht ik dat of de correcties met een "zichtbare" (dwz. door de politiek gestuurde) of "onzichtbare" (door de wetten van de zgn. "vrije" markt gestuurde) plaatsvinden eigenlijk niet zo erg veel ter zake doet. TTz. dikwijls doet de politiek bepaalde noodzakelijke zaken sneller dan wat een vrije markt zou doen of gebeurd het omgekeerde - de politiek handelt verkeerd en de vrije markt corrigeert of de vrije markt laat de boel in de soep lopen en de politiek lijmt succesvol de brokken. Het is misschien spijtig voor doctrinaire denkers : maar er kunnen tig economische keerpunten in de geschiedenis aangewezen worden waar we een sterk vermoeden mogen hebben van falende marktmechanismen zowel als van falende politici. Puur pragmatisch kunnen we nog steeds geen goede algemeen geldende economische theorie afkondigen (die de cycli zou kunnen op- resp. vervangen).
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
|
![]() Citaat:
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
|
![]() Citaat:
Hoe een mens invulling geeft aan die rechten is een persoonlijke – lees: individuele – keuze. Die keuze kan, bijvoorbeeld met betrekking tot het socio-economische een communistisch – welk door de meeste libertariërs liever coöperatistisch wordt genoemd – ideaal in zich houden, maar evenzeer een meer individugerichte benadering. Ik begrijp wel dat mensen, die een van het libertarisme (klassiek-liberalisme) afgeleide ideologie aanhangig zijn – vooral dan de socialistische revolutionairen die de communistische utopie hopen te bereiken – behoefte hebben om vadermoord te plegen jegens de vrijheidsprincipes, waaraan zij uiteindelijk hun bestaan hebben te danken (zonder economische verkrachting van het klassiek-liberalisme, schreef Marx nooit zijn reacties erop), maar de voortdurende, enge pinpointing van libertarisme met de meest misverstane theorie van de onzichtbare hand, lijkt me op niet meer te duiden dan een totaal gebrek aan inzicht in wat libertarisme aldus is. Libertarisme gaat over een harmonieuze en solidaire samenleving van vrije mensen. Over niets meer en vooral over niks minder. Wat ik dus stel – als reactie op deze openingspost – is dat de koppeling van het libertarisme aan deze of gene socio-economische invalshoek zoiets is als …. Zeveren tegen de vaak.
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 12 april 2008 om 04:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() MIS mag je negeren.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |