![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Leraars op school bv. doen er mijn inziens vaak beter aan de ouders aan te pakken dan de leerling. Of ten minste te confronteren. Leraars hebben de taak vaardigheden en kennis over te brengen bovenop een basis. Ze kunnen dan ook niet verweten worden die basis niet te hebben overgebracht. Ik spreek hier niet over voogdij, privé-onderwijs enz... dat is een uitbesteding van "de vader". Gezag heeft daarenboven niets te maken met godsvrees en antieke idëen. Het gaat over een methode, een instelling en zoals gezegd: engagement. Wie zich niet "engageert", verdient idd geen gezag. Ik heb een ietwat moeilijk kind (lees:actief) van 4,5jaar. Vaak is roepen en tieren een terugkomende strategie, dan weer knuffel. Vele ouderen spreken over "hun tijd, en oh dit en oh dat" maar vaak als mijn zoontje ergens is, zegt hij: nee, want papa doet dat ook niet. heb je hem?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 april 2008 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() Inderdaad interessante vraag, Bhairav.
Ik denk dat ze niet zo makkelijk is op te lossen. Het probleem ligt in de perceptie van jongeren en die is nu eenmaal niet zo makkelijk te controleren. De manier waarop jongeren een ouder of een leerkracht gezag verlenen kan nog verschillende kanten uit, vind ik, afhankelijk van de (toevallige) achtergrond van de groep. (Ik heb het dan over de 'goeie' manier van gezag, niet over de pure macht en terreur-versie). Natuurlijk zijn er basisingrediënten zoals authenticiteit, eerlijkheid en duidelijkheid. Maar daarnaast is er een hele grijze zone van factoren die gezag kunnen opleveren of doen afnemen en daar heb je niet altijd controle over. Welk gevoel voor humor heeft een (groep) jongeren, wat is hun voorgeschiedenis, welke gevoeligheden zijn er, hoe verloopt de groepsdynamiek? Het grote probleem is dan de vraag: in welke mate houd je rekening met die perceptie en wanneer komt je authenticiteit in het gedrang? Of kun je enkel gezag uitstralen als je je juist NIET bezighoudt met de perceptie? En dan nog een vraag: in welke mate liggen 'geliefd zijn' en 'gezag uitstralen' op eenzelfde lijn? Of kunnen ze ook tegenpolen zijn? Concreet voorbeeld van toen ik puber was: een leraar LO was erg populair en had ook wel gezag (doordat iedereen hem leuk vond). Achteraf bekeken deed die leraar eigenlijk niets beter of anders dan de andere leraren die ik ooit voor LO had maar hij was wel jong (30, schat ik) en de andere waren rond de 50. Bovendien had hij na een tijdje een coole reputatie die niet meer stuk kon. Die man werd op handen gedragen, terwijl de andere geen kans hadden gekregen, ook al deden zij eigenlijk hetzelfde.
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Inderdaad, men moet zich aanpassen aan jongeren en "cool" zijn om gezag te hebben. En niet omgekeerd, die tijden zijn voorbij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() een leerkracht die enkel "cool" is, heeft totaal geen gezag, enkel de illusie van gezag.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er is wel degelijk een hemelsgroot verschil tussen illusie van gezag en echt gezag hoor. dat zal zich uiten in crisissituaties en conflicten. heb jij ooit al moeten leiding geven?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Dan hebben we over de intensiteit van gezag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maakt mij niet uit hoe je het noemt hoor.
maar een te populaire baas zal om populair te willen blijven, zich zelf en dus zijn bedrijf moeten tegenwerken. hij zal dan wel populair zijn met zijn werknemers, maar ofwel ontslagen worden, ofwel ervoor zorgen dat zijn bedrijf failliet gaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Dat is ongelooflijke onzin, waarschijnlijk ingegeven door ideologie. Wie cool probeert te zijn, wordt uitgelachen en zeer terecht. Het is aanstellerig en het toont dat je niet onafhankelijk bent. Cool zijn is voor mietjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Sulla zie ooit: ze mogen mij haten, zolang ze mij maar vrezen. (lang was hij nu ook weer niet aan de macht).
Een variante kan zijn: ze moeten mij niet liefhebben, zolang ze mij respecteren. Alhoewel binnen een gezin de combinatie wel opgaat.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 23 april 2008 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() 5{oy;3378545]Dat is ongelooflijke onzin, waarschijnlijk ingegeven door ideologie. Wie cool probeert te zijn, wordt uitgelachen en zeer terecht. Het is aanstellerig en het toont dat je niet onafhankelijk bent. Cool zijn is voor mietjes.[/quote]
Wat verstaat gij onder cool? Hip zijn enzo? Dat is niet wat ik bedoel. Maar iemand die op de ouderwetse maniet probeert gezag te hebben zal daarin falen tegenwoordig. Als ge wilt dat ze naar u opkijken, dan moet ge u nu eenmaal aanpassen aan de leefwereld van jongeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 april 2008 om 11:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Geld ook voor opvoeders etc dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Sulla gebruiken we dus beter niet als maatstaf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Vandaar de variant, hamc.
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maw, ergens daar tussen. als je populariteit stoelt op kennis en consequentie kan je al ver geraken.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() wat ik hier nog niet gelezen heb, is dat jongeren, vooral tieners, heel gevoelig zijn voor respect en vertrouwen en serieus genomen willen worden. Een tiener zal gemakkelijker gezag aanvaarden als hij of zij ook voelt dat er wel met hem wordt rekening gehouden. Een tiener is bezig met zijn persoonlijkheid te ontwikkelen, zijn eigen ideeën, ... en als je voelt dat dat niet serieus genomen wordt, dat je daarvoor geen respect krijgt (ook al zijn je ideeen naief, of dom, of fout) dan 'aanvaard' die tiener het gezag van de volwassene ook moeilijker.
in mijn tienerjaren, nog niet zo heel lang geleden ![]() De volwassenen stelt de regels wel maar je mag nooit vergeten om ook naar de jongere te luisteren!
![]() |
#40 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |