Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2008, 10:27   #21
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dus iemand zijn/haar gezag dat ondermijnt word; verdient niet beter?
Moeten dan ook niet afkomen met straffen.
Om te beginnen is het aan de ouders. Daar gaan de principes het meest op, omdat daar de basis wordt gelegd van gezag. School en maatschappij vervangen "vader" ("de wet", kan ook een vrouwelijk persoon zijn) geleidelijk aan. Wie geen gezag heeft voor ouders, zal het ook moeilijk hebben op school.
Leraars op school bv. doen er mijn inziens vaak beter aan de ouders aan te pakken dan de leerling. Of ten minste te confronteren. Leraars hebben de taak vaardigheden en kennis over te brengen bovenop een basis. Ze kunnen dan ook niet verweten worden die basis niet te hebben overgebracht.
Ik spreek hier niet over voogdij, privé-onderwijs enz... dat is een uitbesteding van "de vader".

Gezag heeft daarenboven niets te maken met godsvrees en antieke idëen.
Het gaat over een methode, een instelling en zoals gezegd: engagement.
Wie zich niet "engageert", verdient idd geen gezag.

Ik heb een ietwat moeilijk kind (lees:actief) van 4,5jaar. Vaak is roepen en tieren een terugkomende strategie, dan weer knuffel. Vele ouderen spreken over "hun tijd, en oh dit en oh dat" maar vaak als mijn zoontje ergens is, zegt hij: nee, want papa doet dat ook niet.
heb je hem?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 april 2008 om 10:34.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 10:31   #22
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad interessante vraag, Bhairav.

Ik denk dat ze niet zo makkelijk is op te lossen. Het probleem ligt in de perceptie van jongeren en die is nu eenmaal niet zo makkelijk te controleren. De manier waarop jongeren een ouder of een leerkracht gezag verlenen kan nog verschillende kanten uit, vind ik, afhankelijk van de (toevallige) achtergrond van de groep. (Ik heb het dan over de 'goeie' manier van gezag, niet over de pure macht en terreur-versie).

Natuurlijk zijn er basisingrediënten zoals authenticiteit, eerlijkheid en duidelijkheid. Maar daarnaast is er een hele grijze zone van factoren die gezag kunnen opleveren of doen afnemen en daar heb je niet altijd controle over. Welk gevoel voor humor heeft een (groep) jongeren, wat is hun voorgeschiedenis, welke gevoeligheden zijn er, hoe verloopt de groepsdynamiek?

Het grote probleem is dan de vraag: in welke mate houd je rekening met die perceptie en wanneer komt je authenticiteit in het gedrang? Of kun je enkel gezag uitstralen als je je juist NIET bezighoudt met de perceptie? En dan nog een vraag: in welke mate liggen 'geliefd zijn' en 'gezag uitstralen' op eenzelfde lijn? Of kunnen ze ook tegenpolen zijn?

Concreet voorbeeld
van toen ik puber was: een leraar LO was erg populair en had ook wel gezag (doordat iedereen hem leuk vond). Achteraf bekeken deed die leraar eigenlijk niets beter of anders dan de andere leraren die ik ooit voor LO had maar hij was wel jong (30, schat ik) en de andere waren rond de 50. Bovendien had hij na een tijdje een coole reputatie die niet meer stuk kon. Die man werd op handen gedragen, terwijl de andere geen kans hadden gekregen, ook al deden zij eigenlijk hetzelfde.
Oud 23 april 2008, 10:36   #23
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht

Concreet voorbeeld
van toen ik puber was: een leraar LO was erg populair en had ook wel gezag (doordat iedereen hem leuk vond). Achteraf bekeken deed die leraar eigenlijk niets beter of anders dan de andere leraren die ik ooit voor LO had maar hij was wel jong (30, schat ik) en de andere waren rond de 50. Bovendien had hij na een tijdje een coole reputatie die niet meer stuk kon. Die man werd op handen gedragen, terwijl de andere geen kans hadden gekregen, ook al deden zij eigenlijk hetzelfde.
ben je zeker dat die anderen dan geen gezag hadden, ipv enkel minder populair te zijn?
leve de manmanman club
Oud 23 april 2008, 10:46   #24
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, men moet zich aanpassen aan jongeren en "cool" zijn om gezag te hebben. En niet omgekeerd, die tijden zijn voorbij.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 10:49   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, men moet zich aanpassen aan jongeren en "cool" zijn om gezag te hebben. En niet omgekeerd, die tijden zijn voorbij.
een leerkracht die enkel "cool" is, heeft totaal geen gezag, enkel de illusie van gezag.
Oud 23 april 2008, 10:53   #26
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een leerkracht die enkel "cool" is, heeft totaal geen gezag, enkel de illusie van gezag.
Er is geen verschil tussen illusie van gezag en "echt" gezag.
Het ene kan wel wat intenser aanvoelen als het andere. Gezag IS een illusie.
Oud 23 april 2008, 10:55   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen verschil tussen illusie van gezag en "echt" gezag.
Het ene kan wel wat intenser aanvoelen als het andere. Gezag IS een illusie.
en op welke basis kom jij dat hier zeggen?

er is wel degelijk een hemelsgroot verschil tussen illusie van gezag en echt gezag hoor.

dat zal zich uiten in crisissituaties en conflicten.

heb jij ooit al moeten leiding geven?
Oud 23 april 2008, 10:58   #28
Bhairav

Standaard

Citaat:
en op welke basis kom jij dat hier zeggen?

er is wel degelijk een hemelsgroot verschil tussen illusie van gezag en echt gezag hoor.

dat zal zich uiten in crisissituaties en conflicten.

heb jij ooit al moeten leiding geven?
Dan hebben we over de intensiteit van gezag.
Oud 23 april 2008, 11:01   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan hebben we over de intensiteit van gezag.
maakt mij niet uit hoe je het noemt hoor.

maar een te populaire baas zal om populair te willen blijven, zich zelf en dus zijn bedrijf moeten tegenwerken. hij zal dan wel populair zijn met zijn werknemers, maar ofwel ontslagen worden, ofwel ervoor zorgen dat zijn bedrijf failliet gaat.
Oud 23 april 2008, 11:03   #30
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Het grote probleem is dan de vraag: in welke mate houd je rekening met die perceptie en wanneer komt je authenticiteit in het gedrang? Of kun je enkel gezag uitstralen als je je juist NIET bezighoudt met de perceptie?
Je hebt er als opvoeder grote baat bij hun perceptie te kennen. Je eraan aanpassen is echter contraproductief en zal je alleen terechte hoon opleveren. Blijf jezelf, is de eerste regel van de opvoeder.

Citaat:
En dan nog een vraag: in welke mate liggen 'geliefd zijn' en 'gezag uitstralen' op eenzelfde lijn? Of kunnen ze ook tegenpolen zijn?
Wie geliefd wil zijn, verliest zijn onafhankelijkheid en zal geen respect krijgen.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 11:06   #31
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, men moet zich aanpassen aan jongeren en "cool" zijn om gezag te hebben.
Dat is ongelooflijke onzin, waarschijnlijk ingegeven door ideologie. Wie cool probeert te zijn, wordt uitgelachen en zeer terecht. Het is aanstellerig en het toont dat je niet onafhankelijk bent. Cool zijn is voor mietjes.
Oud 23 april 2008, 11:07   #32
Steben

Standaard

Sulla zie ooit: ze mogen mij haten, zolang ze mij maar vrezen. (lang was hij nu ook weer niet aan de macht).

Een variante kan zijn: ze moeten mij niet liefhebben, zolang ze mij respecteren.
Alhoewel binnen een gezin de combinatie wel opgaat.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 april 2008 om 11:07.
Oud 23 april 2008, 11:10   #33
Bhairav

Standaard

5{oy;3378545]Dat is ongelooflijke onzin, waarschijnlijk ingegeven door ideologie. Wie cool probeert te zijn, wordt uitgelachen en zeer terecht. Het is aanstellerig en het toont dat je niet onafhankelijk bent. Cool zijn is voor mietjes.[/quote]
Wat verstaat gij onder cool? Hip zijn enzo?
Dat is niet wat ik bedoel.
Maar iemand die op de ouderwetse maniet probeert gezag te hebben zal daarin falen tegenwoordig. Als ge wilt dat ze naar u opkijken, dan moet ge u nu eenmaal aanpassen aan de leefwereld van jongeren.
Oud 23 april 2008, 11:13   #34
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Maar iemand die op de ouderwetse maniet probeert gezag te hebben zal daarin falen tegenwoordig.
Ja, dat zei ik al in de tweede post van deze draad. Engagement, authenticiteit en eerlijkheid zijn essentieel. Ik vind dat maar normaal.

Citaat:
Als ge wilt dat ze naar u opkijken, dan moet ge u nu eenmaal aanpassen aan de leefwereld van jongeren.
Nee hoor. Kennen wel, aanpassen vooral niet. Er is niets belachelijkers dan dertiger en veertigers die proberen "jong te doen".

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 23 april 2008 om 11:17.
Oud 23 april 2008, 11:13   #35
Bhairav

Standaard

Citaat:
maakt mij niet uit hoe je het noemt hoor.

maar een te populaire baas zal om populair te willen blijven, zich zelf en dus zijn bedrijf moeten tegenwerken. hij zal dan wel populair zijn met zijn werknemers, maar ofwel ontslagen worden, ofwel ervoor zorgen dat zijn bedrijf failliet gaat.
Dat is ergens wel waar maar de realiteit is zo zwart wit niet. Want als de baas een klootzak is zal hij geen respect meer krijgen.
Geld ook voor opvoeders etc dus.
Oud 23 april 2008, 11:14   #36
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Sulla zie ooit: ze mogen mij haten, zolang ze mij maar vrezen. (lang was hij nu ook weer niet aan de macht).
Sulla gedroeg zich als een klein kind. Ik denk dat Ceasar zoiets gezegd heeft.

Sulla gebruiken we dus beter niet als maatstaf.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 11:20   #37
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Sulla gedroeg zich als een klein kind. Ik denk dat Ceasar zoiets gezegd heeft.

Sulla gebruiken we dus beter niet als maatstaf.
Vandaar de variant, hamc.
leve de manmanman club
Oud 23 april 2008, 11:20   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ergens wel waar maar de realiteit is zo zwart wit niet. Want als de baas een klootzak is zal hij geen respect meer krijgen.
Geld ook voor opvoeders etc dus.
maw, ergens daar tussen. als je populariteit stoelt op kennis en consequentie kan je al ver geraken.
Oud 23 april 2008, 11:23   #39
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

wat ik hier nog niet gelezen heb, is dat jongeren, vooral tieners, heel gevoelig zijn voor respect en vertrouwen en serieus genomen willen worden. Een tiener zal gemakkelijker gezag aanvaarden als hij of zij ook voelt dat er wel met hem wordt rekening gehouden. Een tiener is bezig met zijn persoonlijkheid te ontwikkelen, zijn eigen ideeën, ... en als je voelt dat dat niet serieus genomen wordt, dat je daarvoor geen respect krijgt (ook al zijn je ideeen naief, of dom, of fout) dan 'aanvaard' die tiener het gezag van de volwassene ook moeilijker.

in mijn tienerjaren, nog niet zo heel lang geleden , was ik voor de ene helft van de leraren tegendraads en moeilijk, en van andere was ik de lieveling... het verschil: respect en luisteren.

De volwassenen stelt de regels wel maar je mag nooit vergeten om ook naar de jongere te luisteren!
Oud 23 april 2008, 11:28   #40
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
wat ik hier nog niet gelezen heb, is dat jongeren, vooral tieners, heel gevoelig zijn voor respect en vertrouwen en serieus genomen willen worden. Een tiener zal gemakkelijker gezag aanvaarden als hij of zij ook voelt dat er wel met hem wordt rekening gehouden. Een tiener is bezig met zijn persoonlijkheid te ontwikkelen, zijn eigen ideeën, ... en als je voelt dat dat niet serieus genomen wordt, dat je daarvoor geen respect krijgt (ook al zijn je ideeen naief, of dom, of fout) dan 'aanvaard' die tiener het gezag van de volwassene ook moeilijker.
Ja, maar met mate. De oudere is en blijft degene die iets kan leren aan de puber.

Citaat:
in mijn tienerjaren, nog niet zo heel lang geleden , was ik voor de ene helft van de leraren tegendraads en moeilijk, en van andere was ik de lieveling... het verschil: respect en luisteren.
Lieveling?

Citaat:
De volwassenen stelt de regels wel maar je mag nooit vergeten om ook naar de jongere te luisteren!
Dat klopt. Je kan enkel regels doorvoeren als je weet over wie ze gaan. je moet dus "kennen". En dat valt dus niet uit de lucht. ik vat dat samen onder het "engagement".
leve de manmanman club
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be