![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Ik koop ook al eens in de Oxfam wereldwinkels en weet ook niet of het wel zo fair is, doch er is geen 'fairder' alternatief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Koop niet bij... al wat een "reukje" heeft! ![]()
![]() |
![]() |
#23 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Wie is hier eigenlijk bang? ![]()
![]() |
![]() |
#25 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Zonder (economische) kennis van zaken lijkt mij een betere omschrijving in dit geval. Nu bon, niets of niemand houdt u tegen om meer geld uit te geven voor bepaalde producten omdat u het belangrijk vindt dat ze gemaakt worden door iemand die toevallig in hetzelfde land of werelddeel wonen als u. Zolang u andere mensen niet probeert te verbieden om handel te drijven en zo meer welvaart te verwerven, heb ik met zulke onzin allemaal geen probleem.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
en DDT-resten? Tjiens.. Ik dacht dat het nochtans op de plantages van 'chiquita' was dat bananen vanuit de lucht besproeid werden met pesticiden..met arbeiders en al erbij.. Maar bon, ik stelde een vraag, en weet nu je antwoord. Dat is voor mij voldoende..
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Niettemin vind ik dat wij als Germanen onze broodtraditie in ere moeten houden. ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Om nog eens een leuk vraagje op te werpen:
de EU heeft een richtlijn die zegt dat alle overheidsniveau's steeds het goedkoopste product moeten kopen. Oa België protesteerde hiertegen, omdat het dan niet meer mogelijk is om fair-trade producten te kopen. Wat vinden jullie ervan? Volgens mij is de EU-regel het best en duidelijkst. Voor een overheid ben ik resoluut voor het goedkoopste.
![]() |
#35 |
Schepen
|
![]() Wat mij betreft vind ik dat de overheid rekening moet houden met de oorsprong van de koopwaar, alsook met de prijs/kwaliteit. De overheid wil mensen bewust maken van conflicten, euvels en weet ik veel wat, maar door enkel naar de prijs van producten te kijken, schendt je je eigen geloofwaardigheid.
![]() |
#36 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Fair-trade roept een halt toe aan excessen in multikul? Of niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Partijlid
|
![]() Bataat: Ipomoea batata (Convolvulaceae) is een andere soort dan
de aardappel: Lycoperson esculentum (Solanaceae) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
de aardappel: Lycoperson esculentum (Solanaceae) ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Burger
|
![]() OWW zijn niet zo antiglobalistisch, en kleinschaligheid is de groene en rode toekomst, m.i. Dat staat niet in de weg dat er veel sympathieke mensen bij werken die het goed menen en ook tot minder commerciële zaken in staat zijn. Een zekere pragmatische, maar niettemin kritische steun dus aan de reformisten van OWW.
Sommigen zeggen dat ze met hun aura de illusie wekken de 'wereldproblematiek' netjes aan te pakken, of zeker wat vijlwerk te verrichten, maar hiermee de werkelijke vragen niet durven stellen. Daar is wellicht iets van, al zijn er redenen om te geloven dat het juist de mensen van OWW zullen zijn die dat zouden inzien. Dan is er ook nog dat verhaal van een exotisch familiaal boerenbedrijfje dat OWW dankte omdat ze zo 't kapitaal in de familie konden houden... Tenslotte is OWW slechts een symbool: een winkeltje dat op zaterdag voormiddag open is en een heel beperkt gamma geeft van vooral luxeproducten, is maar een kleine voorbode van een eerlijke handel, in welke vorm dan ook. Maar over veel andere zaken is veel meer schande te spreken. dus: goed dat er nog 'n OWW bestaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Burger
|
![]() Neem nu KOFFIE:
Hedentendage zijn er veel Westerse koffiebranders aangesloten bij het Max-Havelaar merk. Ik vraag me af of dit niet enkel voor de perceptie van de 'eerlijke koffiedrinker' is. Want wat kunnen nu de multinationals aan de koffieprijs doen. Ze wordt trouwens beheerd door enkele traders op die markt. Wat kunnen de westerse multinationals er aan doen dat er gewoon een OVERAANBOD is van de koffie-plantages. Neem nu Vietnam, daar was tot voor 10jaar geen koffie te bespeuren. Nu staat het er vol van, gesteund door de overheid! Daardoor is de prijs gezakt en zijn veel koffieboeren failliet gegaan vb in Brazilië. Wat kan het westen hier aan doen. Als ze een hogere prijs geven gaat het aanbod nog verhogen... Ik denk trouwens dat wat oxfam en wereldwinkel doen slecht is. Ze willen de koffieboeren een goede toekomst geven maar schenken dit maar aan een zeer miniem aantal. => Wat ga je dan met die andere koffieboeren gebeuren. Gaan ook failliet. Want het overaanbod blijft. Eigenlijk gebeurt hetzelfde als je de markt vrij laat. Nu overaanbod => vele producenten schakelen over op vb soja (brazilië) dus Aanbod zakt en prijs kan terug stijgen. Dus met andere woorden door subsidies van de Vietnamese overheid is er nu een crisis bij alle koffieboeren. Hoe kunnen oxfam en wereldwinkel dit probleem fundamenteel oplossen ![]() |
![]() |
![]() |