![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ik denk dat.. | |||
creationisme juist zit |
![]() ![]() ![]() |
5 | 8,20% |
het creationisme ernstig genomen moet worden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
ik geloof in de schepping, maar niet letterlijk (specifieer hoe dan wel) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,92% |
dat de evolutie (kosmologisch, geologisch, biologisch) juist zit |
![]() ![]() ![]() |
51 | 83,61% |
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geen van de vier.
Correct zou zijn "Ik geloof dat .." want daar komen ze alle vier op neer. Je mag dan nog zo 'wetenschappelijk' onderlegd zijn, wanneer je zegt dat het heelal is ontstaan in een Big Bang, ben je onwetenschappelijk bezig. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet 'bewezen' worden. Tsjah, daar ga je natuurlijk geen subsidies voor krijgen. En het is nu eenmaal leuk om ontestbare theoriën te ontwikkelen want niemand kan bewijzen dat je fout zit. Theologen hebben God. Newtonsianen hebben de Big Bang. Dezelfde belachelijke, irrationele, onlogische, onwetenschappelijke geloofsstructuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Vreemdeling
|
![]() Ik geloof dat zelf denken veel moeilijker is dan iets navolgen of het nu het één of het andere is. Leve de logica? Neen, omdat het menselijke dan vergeten wordt. Maar, geef mensen eerst stof om over na te denken, in een der welke taal, zo breed mogelijk, maar leer ze ook mens te zijn, zo breed mogelijk. Met holle kennisvaten kom je ook niet verder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Ook als de Big Bang waargenomen is is het onderdaad "onlogisch". Heftruck, je weet niet waarover je het hebt als je werkelijk denkt dat de Oerknaltheorie er enkel is door speculatie en niet door berekenen en latere waarnemingen. Dit is toch wetenschappelijk, in tegenstelling tot een heilig geschrift op voorhand als waar aan te nemen?
Een goed beginnetje om kennis te vergaren over wat de kosmologie heeft bereikt zou ik De Oerknal van Simon Singh aanraden. Hij legt ook uit wat er vóór de Oerknaltheorie werd bevonden en hoe alternatieve theorieën bestonden en nog n kleine mate bestaan. Zoals in vele wetenschapsboeken toegankelijk voor het gewone publiek, legt hij ook uit wat we vandaag onder wetenschap verstaan en wat niet. Ik zou toch niet zomaar zonder kennis ter zake de Oerknal als "onlogisch" afdoen hoor. Je zou verstelt staan zelfs. Tenzij je natuurlijk al vragen hebt bij de wetenschappelijke methode en van die slag bent... P.S.: Ik ben geen Newtoniaan, eerder een Einsteiniaan. En zelfs dat ben ik niet, omdat Einstein ook maar een mens was en hem verafgoden zéér onverstandig zou zijn. Dat heeft zelfs voor problemen gezorgd in wetenschappelijke kringen, wegens gebrek aan een kritische geest. Meeloperij is gewoon luiheid.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 april 2008 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door KrisKras : 28 april 2008 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() Denken dat je met wiskundige formules het verleden kunt berekenen is hetzelfde als denken dat je tot de goden kunt spreken door in een kleed rond te lopen, wierrook te branden en wat heilige spreuken te mompelen. Wiskunde moet dan het substituut zijn voor logisch redeneren? Als je echt weet waar je 't over hebt, hoef je geen wiskundige symbolen en formules te gebruiken opdat mensen je begrijpen. Een goed wetenschapper houdt zich bezig met het meetbare heden te verklaren, niet met occulte nonsens als het begin der tijden en meer van dat. Gelukkig wist Stephen Hawking ons met zekerheid te zeggen dat het universum al 20 miljard jaar bestaat en dat het minstens nog zo lang zal bestaan. Oef, weer gerustgesteld! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wiskunde heeft zijn nut, maar is, me dunkt, geen verklaring van om het even wat.
In ieder geval zie ik geen redelijk alternatief voor de gedachte van evolutie (in de brede zin van het woord, i.e. verandering). Wat er in den beginne was, weet ik niet. Een big bang lijkt me niet onmogelijk, maar lijkt me ook niet het enige valabel alternatief.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Net zoals je zou zeggen : "Ik geloof dat mijn atavar op politics.be Heftruck is" of "Ik geloof dat ik nu aan een computer werk" of "Ik geloof dat ik besta". Dergelijke eerder semantische discussies zijn echter zelden vruchtbaar. Laten we het een beetje pragmatisch houden. Citaat:
De wetenschappelijke consensus onder cosmologen op dit moment is dat het heelal expandeert en dat dit erop duidt dat het begin van het heelal op 1 bepaald punt en op 1 bepaald tijdstip in het verleden plaatsvond. Er zijn geen data die ondubbelzinnig andere hypotheses ondersteunen en het 'bigbang' model slaagt erin om effectieve waarnemingen (redshift, kosmische achtergrondstraling, aanwezigheid van lichte elementen) afdoende te verklaren. Het is volkomen onwetenschappelijk om een exotische cosmologie aan te hangen die berust op minstens even grote aannames als de klassieke cosmologie (ivm de aanwezigheid van antimaterie bvb. en het belang van electromagnetische krachten tov. zwaartekracht) en die GEEN verklaring kan bieden voor diezelfde waarnemingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Uw perceptie van de tijd is fout. Alles wat je waarneemt in de kosmos heeft een tijd moeten reizen om tot ons te komen. De Oerknaltheorie is geen occulte nonsens, maar gebaseerd op waargenomen achtergrondstraling in praktijk en berekeningen aan de hand van Einsteins relativiteit in theorie. Het klinkt allemaal simplistisch door mij verteld, maar er zit veel meer achter dan blind gegis zoals jij beweert. Het is zeker geen concurrent voor religie dat blindelings aanvaarde 'waarheid' propageert, hoewel volgelingen onder leken natuurlijk wel zulk verdrag kunnen vertonen.
Er komt veel fysica bij te kijken om de ouderdom van het heelal te berekenen hoor, en men heeft veel struikelblokken gekend, maar men weet wel hoe oud hij minstens moet zijn en men heeft sluitende theorieën voor het onbekende.
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet zeker; maar ik denk niet dat Heftruck 'religie' als antwoord naar voren schuift.
Enfin; ik heb in ieder geval de houding van wat nederiger om te gaan met de kennis over 'het heelal'.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit kan leiden tot een verklaring van 'waarom' dingen gebeuren. Econometrie is daar bijvoorbeeld een zwak afkooksel van. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Mijn avatar kan ik zien. Een theoretisch model van iets dat zogezegd miljarden jaren geleden gebeurd is niet. Laten we daar duidelijk in wezen. Citaat:
![]() Enfin, zo kennen we het wel. Een beetje blabla ophangen rond een consensus en claimen dat de interpretaties en verklaringen van de consensus als enige juist zijn en dat alle andere hypotheses niet voldoende zijn. Citaat:
En ter informatie; proeven met plasma en electriciteit hebben (reeds 100 jaar geleden!) effecten als de aurora borealis, corona's, zonnevlekken en een heleboel andere zaken op labo-niveau gereproduceerd, net zoals plasma-effecten die verdomd sterk overeenkomen met afbeeldingen uit de oudheid. And guess what! Plasma is schaalbaar! Zoals KrisKras al zei, begint men in de 'aanvaarde wetenschap' eindelijk zaken te erkennen die al eeuw gedocumenteerd zijn in wat men het model van het 'electrisch universum' noemt. Laatst gewijzigd door Heftruck : 28 april 2008 om 23:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Dat is toch een mooie hint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, euhm, is dat bij de fysica ook zo? Hoe 'kwantificeer' je dat?
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() Excuseer. Je kan bepaalde processen conceptualiseren. Maar je kan die concepten niet tot feiten verheven. En je kan er zeker geen wetten van maken! Overigens is econometrie vrijwel waardeloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Heu, laat het maar duidelijk zijn dat ik atheïst ben. Al ben ik er niet vies van om antieke teksten trachten te herinterpreteren in een wetenschappelijk kader. Goden als metaforen voor bepaalde waarnemingen en dat soort zaken (bij gebrek aan ander en beter referentiemateriaal in 'de oudheid').
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Handig natuurlijk. ![]() Bovendien veronderstellen plasma-cosmologen dat de waarnemingen die zij doen op plasma's in labo's op aarde zonder meer toepasbaar zijn op galactische schaal. Een gewaagde bewering die niet gesteund wordt door enige data of effectieve waarnemingen. De waarnemingen van de COBE sateliet uit 1992 daarentegen bevestigen de big bang theorie quasi perfect. Blijkbaar negeer jij dat om onduidelijke redenen.... Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Wikipedia is GEEN betrouwbare bron als het op plasmacosmologie aankomt. Meer nog, dat artikel van wikipedia staat vol nonsens, laster en leugens als het op de moderne plasmacosmologie aankomt, een aantal mensen zijn daar actief mee bezig.
Toch 'ironisch' hoe jij in de ene thread mensen zit te verwijten dat wikipedia niet betrouwbaar is en je in een andere thread er zelf mee afkomt. Hypocriet noemt dat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Grappig trouwens dat je hier alweer moet hervallen in idiote ad hominems en -alweer- een conspiracy theorie. ![]() Erken dan toch gewoon dat je uit je nek zit te lullen, beste. ![]() By the way, je leugens over mijn verwijt ivm de betrouwbaarheid van wikipedia mag je inslikken. Laatst gewijzigd door parcifal : 29 april 2008 om 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() [quote=parcifal;3391363]Grappig trouwens dat je hier alweer moet hervallen in idiote ad hominems en -alweer- een conspiracy theorie.
![]() Er zijn een aantal mensen bezig dat artikel vol leugens en laster te steken. PUNT. Dat is geen 'conspiracy theory', dat is gedocumenteerd feit. Een aantal mensen heeft daar constant leugenachtige edits zitten maken, tot grotere ergernis van mensen die zich bezig houden met plasmacosmologie. ![]() Jouw techniekjes zijn zo doorzichtig. Waarom hou ik mij eigenlijk nog bezig met jou? ![]() Laatst gewijzigd door Heftruck : 29 april 2008 om 00:56. |
![]() |
![]() |