Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2008, 20:12   #21
hebus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In Amerika zitten ze nog met een stuk of 4 miljoen huizen die ze niet kwijtgeraken, door die crisis.

Best goedkoop om daar iets te kopen tegenwoordig.

Allee, naar ons normen toch.
Inderdaad; ideaal om daar heen te trekken nu
hebus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 20:35   #22
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Al enkele maanden zijn we op zoek naar een ander huis om te kopen.
Wat me opvalt is dat de verkoop van huizen precies niet goed meer draait. De meeste huizen dat we gingen bezoeken enkele maanden geleden staan momenteel nog altijd te koop. Toen we gingen informeren bij de bank zijn de leningen (in tegenstelling tot wat wordt gezegd) nochtans (nog) niet gestegen.

Ik heb hetzelfde vastgesteld. Zowel appartementen, oude - en nieuwbouw, als huizen in verschillende prijsklassen blijven heel lang op de markt.
Een teken dat men hoge prijzen vraagt voor hetgeen men biedt en de kopers daardoor geneigd zijn een heel grondige zoektocht te doen.
Wat me opvalt is trouwens dat er erg grote regionale verschillen zijn.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 mei 2008 om 20:40.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:10   #23

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik heb hetzelfde vastgesteld. Zowel appartementen, oude - en nieuwbouw, als huizen in verschillende prijsklassen blijven heel lang op de markt.
Een teken dat men hoge prijzen vraagt voor hetgeen men biedt en de kopers daardoor geneigd zijn een heel grondige zoektocht te doen.
Wat me opvalt is trouwens dat er erg grote regionale verschillen zijn.
Inderdaad is er regionaal een groot verschil. Wij zijn op zoek in Oost-Vlaanderen en zelfs op tien, twintig kilometer afstand is er al een wezenlijk groot verschil. Ledeberg ligt echt niet zo ver van Sint-Denijs Westrem of Sint-Martens Latem.
Maar soit ... in Oost-Vlaanderen vind men bijna geen huizen meer onder de 200.000 euro. Zelfs voor een krot vraagt men die prijs. En tot de prijs van 250.000 euro zit er meestal wel een addertje onder het gras of moet men toch nog heel wat renovatiewerk verrichten.. Als men dus wat zekerder wil zijn van zijn aankoop en beschikt over genoeg kapitaal is het eigenlijk het best dat men op zoek gaat naar huizen rond of boven de 300.000. Dat verklaart misschien waarom die huizen precies toch wel nog van de hand geraken. Maar om zo'n bedrag te kunnen ophoesten moet men toch wel al één en ander meehebben van "thuis" uit (of heel veel geld verdienen).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:14   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ons huis staat nu al een tweetal maanden te koop voor 395 000.

Bijster veel interesse is er niet. Al geluk dat het niet van de moétes is.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:29   #25
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Lijkt mij precies een ziekte van heel Antwerpen? Ik kijk regelmatig hier naar het raam van het immo kantoor en daar hangen precies nog altijd dezelfde huizen als een paar maanden geleden.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 23:32   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Lijkt mij precies een ziekte van heel Antwerpen? Ik kijk regelmatig hier naar het raam van het immo kantoor en daar hangen precies nog altijd dezelfde huizen als een paar maanden geleden.
Inderdaad. Dezelfde appartementen die maanden geleden interessant waren, staan nu nog te koop.

De prijzen zijn hoog, maar niemand wilt ze als eerste verlagen, denk ik.
Oud 3 mei 2008, 23:50   #27
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Inderdaad is er regionaal een groot verschil. Wij zijn op zoek in Oost-Vlaanderen en zelfs op tien, twintig kilometer afstand is er al een wezenlijk groot verschil. Ledeberg ligt echt niet zo ver van Sint-Denijs Westrem of Sint-Martens Latem.
Maar soit ... in Oost-Vlaanderen vind men bijna geen huizen meer onder de 200.000 euro. Zelfs voor een krot vraagt men die prijs. En tot de prijs van 250.000 euro zit er meestal wel een addertje onder het gras of moet men toch nog heel wat renovatiewerk verrichten.. Als men dus wat zekerder wil zijn van zijn aankoop en beschikt over genoeg kapitaal is het eigenlijk het best dat men op zoek gaat naar huizen rond of boven de 300.000. Dat verklaart misschien waarom die huizen precies toch wel nog van de hand geraken. Maar om zo'n bedrag te kunnen ophoesten moet men toch wel al één en ander meehebben van "thuis" uit (of heel veel geld verdienen).
Inderdaad. Jonge paren zonder een rijke en vrijgevige familie kunnen zo goed hun best doen als ze willen (hoewel dat relatief is), een gewone middenklaswoning behoort dan zelfs pas na minimujm een decennium tot de mogelijkheden in veel gevallen.
Oud 3 mei 2008, 23:53   #28
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Dezelfde appartementen die maanden geleden interessant waren, staan nu nog te koop.

De prijzen zijn hoog, maar niemand wilt ze als eerste verlagen, denk ik.
Wat ook begrijpelijk is als je ziet wat mensen soms wel bereid zijn neer te tellen voor een schamele woning. Vooral als je het vastgoed zoals in jouw geval (wat ook hier het geval is) niet om één of andere dwingende reden moet verkopen. Wachten op die ene koper is dan interessanter, vooral gegeven het feit dat onze prijzen al jaren gestegen zijn en veel mensen blijven geloven dat ze nooit zullen dalen.
Oud 3 mei 2008, 23:53   #29
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Inderdaad. Jonge paren zonder een rijke en vrijgevige familie kunnen zo goed hun best doen als ze willen (hoewel dat relatief is), een gewone middenklaswoning behoort dan zelfs pas na minimujm een decennium tot de mogelijkheden in veel gevallen.
En dat is slecht omdat...?
Jongeren moeten dadelijk alles hebben dat mammie en pappie ook hebben? Die hebben daar ook een heel leven voor gewerkt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 00:58   #30
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

395 000 euro is voor de gewone werkende mensen, zelfs met een redelijk loon, bijster veel geld. Als u uw huis niet kwijtgeraakt, zult u toch een eind moeten zakken (ik weet natuurlijk niet hoe groot uw huis is en in welke staat en niet onbelangrijk: in welke buurt).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 01:08   #31
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En dat is slecht omdat...?
Jongeren moeten dadelijk alles hebben dat mammie en pappie ook hebben? Die hebben daar ook een heel leven voor gewerkt.
Mja, men spreekt nu zelfs al over generatie-overspannende leningen : 50 of 60 jaar afbetalen dus.

Erg vervelend als je bedenkt dat mijn vader en moeder in de jaren 70 hun eerste huis (halfopen bebouwing met garage en grote tuin) zonder hulp van hun ouders kon afbetalen op 10 jaar.

En mijn vader en moeder waren gewoon productie-arbeiders.

Voor een minder huis moeten ik en mijn vriendin, beiden universitair, nu al snel 30 jaar afbetalen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 07:57   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Mja, men spreekt nu zelfs al over generatie-overspannende leningen : 50 of 60 jaar afbetalen dus.

Erg vervelend als je bedenkt dat mijn vader en moeder in de jaren 70 hun eerste huis (halfopen bebouwing met garage en grote tuin) zonder hulp van hun ouders kon afbetalen op 10 jaar.

En mijn vader en moeder waren gewoon productie-arbeiders.

Voor een minder huis moeten ik en mijn vriendin, beiden universitair, nu al snel 30 jaar afbetalen.
Ik heb soortgelijke ervaringen.

Maar, maar, niet overdrijven, vb. met die generatie-overspannende leningen: men spreekt daarover ja, maar ook niet meer dan dat. Als er nu in Vlaanderen een verschuiving merkbaar is naar 25 en naar 30 jaar, dan is dat voor een beperkt aantal persentage van de leningen zo.

En als jouw grootouders een rijwoning bouwden, jouw ouders een halfopen bouw, dan speelt dat via de erfenis voor jouw wellicht (afhankelijk van het aantal erfgenamen natuurlijk) ook een mooi deel van een villa .... dat kan je ook generatie-overspannende bezitsverwerving noemen ... Mag er natuurlijk geen bietekwiet tussen zitten die alles verbrast ...

Als ge allebei universitair zijt, dan zult ge perfekt begrijpen dat iets dat schaarser wordt, ook duurder zal zijn. Grond wordt schaarser in Vlaanderen ... en arbeid ook. En grondstoffen. Drie elementen van je te bouwen huis ...

Ge zult daarbij ook (net als ik) moeten toegeven dat het binnen in dat huis van je ouders het er heel wat soberder uitzag dan in een nieuwbouw nu. Twee van mijn drie nakomelingen hebben hun eigen huis(je), maar daar staat een keuken in die mijn spondegenoot en ikzelf nog lang niet hadden in onze tijd ...

Blijft daarbij dat we in Vlaanderen nog ferm kontent mogen zijn. In geen enkel ander land ter wereld is er persentagewijs meer bezit van onroerend goed per inwoner. Informeer je maar eens naar de prijzen in Holland of in de UK ...

Nog een bepaald element dat meespeelt: in mijne jongen tijd durfden ouders wel even bijspringen, als de jonge gasten gingen trouwen.
Maar nu ... is het toch even afwachten als ze gaan samenwonen of zelfs trouwen. Ge riskeert dat de schoon-zoon of -dochter met den helft van uw bijdrage zijn of haar schup afkuist (is het niet rechtstreeks, dan is het via een andere weg in de vechtscheiding ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 mei 2008 om 08:00.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 08:33   #33
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Kortelings zullen de commerciële bouwprojectontwikkelaars wel een flinke tik toegedeeld krijgen (en ik zal er niet om wenen) en zullen de prijzen wel flink dalen...

Dat heeft zich, naar ik steeds gehoord heb, ook begin de jaren 1980 voorgedaan...

Aan zulke bloedzuigers heeft de gemeenschap geen behoefte...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 09:01   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
395 000 euro is voor de gewone werkende mensen, zelfs met een redelijk loon, bijster veel geld. Als u uw huis niet kwijtgeraakt, zult u toch een eind moeten zakken (ik weet natuurlijk niet hoe groot uw huis is en in welke staat en niet onbelangrijk: in welke buurt).
De schatting komt niet uit de lucht vallen, een vijftal experts hebben er voor gezorgd.

Wat niet betekent dat de prijs niet te hoog is. Alle prijzen zijn te hoog. Het is enkel een zeepbel en het is wachten op degene die er de naald in durft te steken. Want iedereen hoopt uiteraard nog te verkopen vóór dat gebeurt. Net als wij.

Oud 4 mei 2008, 09:09   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
idd. Men kan dat alsnog geven, maar het zal duur lig-geld worden met de nieuwe heffingen.
Van pakweg 100€/jaar naar 1000€/jaar
dan zal er rap een huis op staan voor de verhuur ... maar dan zal t voor sommigen hier nog niet goed zijn hoor, let maar op !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 09:13   #36
Anna List
Banneling

Standaard

prijzen zullen moeten zakken ???

dat verhaaltje hoor ik al twintig jaar, en de generatie voor mij heeft ook nooit iets anders gehoord ...

maar de prijzen zijn nooit gezakt hoor, dat gaat m.i. ook niet gebeuren

(Belgie zit trouwens kwa vastgoedprijzen helemaal niet in de top ... Nederland Duitsland Luxemburg en Groot Brittanië ,,, zijn veel duurder (Frankrijk weet ik niet zo)) het lijkt me dus ferm onwaarschijnlijk dat prijzen gaan dalen in België ,,,
een maand of zes stagneren, dat kan ,,,

dat de lonen in dit land gaan dalen, dat is veel waarschijnlijker, maar daar hoor ik niemand over

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 mei 2008 om 09:14.
Oud 4 mei 2008, 09:18   #37
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
(Belgie zit trouwens kwa vastgoedprijzen helemaal niet in de top ... Nederland Duitsland Luxemburg en Groot Brittanië ,,, zijn veel duurder
Die landen zijn dan ook kapotgereguleerd op dat vlak en falen een zekere dynamiek van bevolkingsaanwas te erkennen.

Ik haat lintbebouwing, maar liever lintbebouwing dan geen dak boven m'n hoofd.
Oud 4 mei 2008, 09:46   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Die landen zijn dan ook kapotgereguleerd op dat vlak en falen een zekere dynamiek van bevolkingsaanwas te erkennen.

Ik haat lintbebouwing, maar liever lintbebouwing dan geen dak boven m'n hoofd.
eik jakkes nee, geen lintbebouwing ! laat ze dan liever twee a drie jaar wachten op een nieuwe wijk/dorpskern en steek ze in van die kartonnen nieuwbouwwijkjes met een tuintje van vier op vier !

volgens mij gaat moet dat zelfs sneller te realiseren zijn dan lintbebouwing.
Oud 4 mei 2008, 09:52   #39
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
prijzen zullen moeten zakken ???

dat verhaaltje hoor ik al twintig jaar, en de generatie voor mij heeft ook nooit iets anders gehoord ...

maar de prijzen zijn nooit gezakt hoor, dat gaat m.i. ook niet gebeuren

(Belgie zit trouwens kwa vastgoedprijzen helemaal niet in de top ... Nederland Duitsland Luxemburg en Groot Brittanië ,,, zijn veel duurder (Frankrijk weet ik niet zo)) het lijkt me dus ferm onwaarschijnlijk dat prijzen gaan dalen in België ,,,
een maand of zes stagneren, dat kan ,,,

dat de lonen in dit land gaan dalen, dat is veel waarschijnlijker, maar daar hoor ik niemand over
Een of andere Europese instelling heeft vorige maand becijferd dat de huizenprijzen in België 15 % boven hun eigenlijke waarde liggen. Tien jaar geleden lagen de huizenprijzen in België ver onder hun eigenlijke waarde. Er zal dus normaliterwijze wel een afslag moeten komen, al denk ik ook dat deze niet spectaculair zal zijn (5 % of zoiets).

De lonen gaan nooit in dit land dalen zolang de vakbonden hun huidige machtsstructuren blijven behouden. Dat wil zeggen niet de eerste twintig of dertig jaar. Zeker niet bij werknemers die nu al veel jaren dienst hebben en tal van verworvenheden. Een looninkrimping zoals in de Duitse autoindustrie onlangs het geval was, zit er hier niet direct aan te komen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2008, 09:57   #40
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een of andere Europese instelling heeft vorige maand becijferd dat de huizenprijzen in België 15 % boven hun eigenlijke waarde liggen. Tien jaar geleden lagen de huizenprijzen in België ver onder hun eigenlijke waarde. Er zal dus normaliterwijze wel een afslag moeten komen, al denk ik ook dat deze niet spectaculair zal zijn (5 % of zoiets).

De lonen gaan nooit in dit land dalen zolang de vakbonden hun huidige machtsstructuren blijven behouden. Dat wil zeggen niet de eerste twintig of dertig jaar. Zeker niet bij werknemers die nu al veel jaren dienst hebben en tal van verworvenheden. Een looninkrimping zoals in de Duitse autoindustrie onlangs het geval was, zit er hier niet direct aan te komen.
Nochtans zijn de Duitse vakbonden veel machtiger dan de onze...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be