Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2008, 08:16   #21
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trapper Bekijk bericht
ge moet maar naar de jeugd kijken verdomme om te zien wat er is aangericht
ze lopen der allemaal bij te paraderen me hun gel in hun haar me stukken afgeschoren en andere stukken niet! trekt toch op nikske? alsof ze ni kunnen beslissen welk kapsel, door teveel keus! vroeger was alles simpel, maar dan wast mei 68, alles moest ineens kunnen
Zoals uw mening uiten bijvoorbeeld...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 08:50   #22
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
‘Mei ‘68 heeft ons het intellectuele en morele relativisme opgedrongen. De erfgenamen van mei ‘68 hebben ons het idee aangepraat dat er geen enkel verschil is tussen goed en kwaad, tussen waar of vals, tussen mooi en lelijk. Ze wilden ons doen geloven dat de leerling evenveel te zeggen had als de meester,dat je geen punten meer mocht geven om de slechte leerlingen niet te traumatiseren, dat er geen rangorde meer mocht zijn. Dat het slachtoffer minder aandacht verdiende dan de dader. Er mocht plots geen enkele waardeschaal meer bestaan.’
NICOLAS SARKOZY in een toespraak over mei ’68, 30 april 2007
Daar zit m.i. veel waarheid in...

Bron: DS 03/05/08

De vent die de tweede vrouw dumpt om de derde binnen te halen, in de hoop om de aandacht van zijn flutbeleid af te leiden, staat waarlijk moreel zeer sterk in het 'normen en waarden' debat

Dit bewijst maar eens te meer dat algemene, cultuurkritische uitspraken over mei '68 zoals bovenstaande voornamelijk het tijdverdrijf zijn van gefleste voluntaristen en toogfilosofen die tegen sluitingstijd aanzitten.

Gezever van de bovenste plank dus. Mei '68 is vandaag de dag niet meer dan de zoveelste melkkoe van de nostalgiemedia, die a posteriori meer patronen en betekenissen hebben ontdekt dan de eigenlijke deelnemers er zelf in kónden zien. Natuurlijk, de meesten wilden gewoon een lief versieren en deden mee. Ik vraag me trouwens af wat Sarko toen uitvrat, het begon allemaal eigenlijk over de strikte scheiding tussen mannelijke en vrouwelijke studenten....ongetwijfeld een waarde die hij zéér hoog in het vaandel voert

Verdomme zeg, een maand na mei '68 Parijs hebben de Gaullisten een volstrekt meerderheid gehaald. In feite zou Sarkozy het dus over zichzelf moeten hebben, maar blijkbaar is de waarde 'kritische zelfreflectie' bij hem onvoldoende genormeerd.
Oud 5 mei 2008, 08:53   #23
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
De vent die de tweede vrouw dumpt om de derde binnen te halen, in de hoop om de aandacht van zijn flutbeleid af te leiden, staat waarlijk moreel zeer sterk in het 'normen en waarden' debat
Want van vrouw veranderen heeft iets met "normen en waarden" te maken? Wat exact? En wat zou het met Sarkozy's mening over '68 kunnen te maken hebben?
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 08:54   #24
Bhairav

Standaard

Het conservatieve is gewoon een fetisj geworden... Iets wat het progressieve "decadente" alleen maar pittiger maakt.
Oud 5 mei 2008, 08:54   #25
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Want van vrouw veranderen heeft iets met "normen en waarden" te maken? Wat exact? En wat zou het met Sarkozy's mening over '68 kunnen te maken hebben?
Hij legde dat zonet uit.
Oud 5 mei 2008, 08:57   #26
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trapper Bekijk bericht
ge moet maar naar de jeugd kijken verdomme om te zien wat er is aangericht
ze lopen der allemaal bij te paraderen me hun gel in hun haar me stukken afgeschoren en andere stukken niet! trekt toch op nikske? alsof ze ni kunnen beslissen welk kapsel, door teveel keus! vroeger was alles simpel, maar dan wast mei 68, alles moest ineens kunnen
Ik heb een sterk vermoeden dat dit bericht het produkt is van speciaal ontwikkelde forumsoftware om berichten te genereren teneinde stokkende discussies terug te doen oplaaien.

Het is trouwens bijzonder grappig dat mei '68 ook de tegenstanders ervan geïnspireerd heeft hun kinderen slecht op te voeden
Oud 5 mei 2008, 08:58   #27
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Over welke normen en waarden heeft hij het dan eigenlijk?

O wacht, die hem van pas komen
Oud 5 mei 2008, 08:59   #28
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
‘Mei ‘68 heeft ons het intellectuele en morele relativisme opgedrongen. De erfgenamen van mei ‘68 hebben ons het idee aangepraat dat er geen enkel verschil is tussen goed en kwaad, tussen waar of vals, tussen mooi en lelijk. Ze wilden ons doen geloven dat de leerling evenveel te zeggen had als de meester,dat je geen punten meer mocht geven om de slechte leerlingen niet te traumatiseren, dat er geen rangorde meer mocht zijn. Dat het slachtoffer minder aandacht verdiende dan de dader. Er mocht plots geen enkele waardeschaal meer bestaan.’
NICOLAS SARKOZY in een toespraak over mei ’68, 30 april 2007
Bron: DS 03/05/08
Dit gaat slechts over één aspect van het postmodernisme: het cultuurrelativisme het het wegvallen van alle hiërarchieën. Dat is een aspect dat zeker veel kritiek verdient (ik herinner me nog levendig een discussie met een bekend academicus en super-cultuurrelativist, die ik tenslotte in het nauw dreef met de vraag: 'Dus een ongeletterde, moorddadige Hutu met een machete is als mens precies evenveel waard als Beethoven?' waarop hij met 'ja' antwoordde.)
Maar mei '68 had veel meer aspecten: generatieconflict, politieke verschuivingen, oorlog in Vietnam, studenteninspraak, enz.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 09:00   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Had men in die tijd geredeneerd als hij, dan had hij, als Hongaro-Fransman-mulato nooit de kansen gekregen die hij nu wel heeft gekregen.

Dat juist iemand als hij met zulke ideeën afkomt is toch wel frappant.
er zijn nochtans voorbeelden van migrant-staatshoofden van voor '68
uw stelling klopt dus niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 09:02   #30
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Over welke normen en waarden heeft hij het dan eigenlijk?
U weet het blijkbaar, maar we komen het niet te weten...
Oud 5 mei 2008, 09:03   #31
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
En inderdaad, zoals Magnificat stelt, zonder mei '68 en het alteriteitsdenken van de post-modernen, was Sarkozy nu nog altijd een obscuur advocaatje ergens in een Hongaars dorp.
En het probleem daarmee zou wat precies geweest zijn?
Oud 5 mei 2008, 09:10   #32
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U weet het blijkbaar, maar we komen het niet te weten...
Kweenie, huwelijkstrouw, echtscheidingen, seksuele bevrijding en zo,...waarom wordt mei '68 zo nadrukkelijk daarmee in verband gebracht?

Je weet toch waarmee 'mei '68' in Frankrijk echt begonnen is hé, in Nanterres. Dat is dan ook het eerste wat in mij opkomt met 'normen en waarden' en 'mei 68' in 1 zin.

Laatst gewijzigd door Morduk : 5 mei 2008 om 09:15.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 09:17   #33
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Kweenie, huwelijkstrouw, echtscheidingen, seksuele bevrijding en zo,...waarom wordt mei '68 zo nadrukkelijk daarmee in verband gebracht?

Je weet toch waarmee 'mei '68' in Frankrijk echt begonnen is hé, in Nanterres. Dat is dan ook het eerste wat in mij opkomt met 'normen en waarden' en 'mei 68' in 1 zin.
Ik zie niet in waarom huwelijkstrouw an sich een "waarde" zou moeten zijn. Werken aan een goede relatie, en daar in investeren, lijkt me al meer een echte waarde.
Oud 5 mei 2008, 09:25   #34
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom huwelijkstrouw an sich een "waarde" zou moeten zijn. Werken aan een goede relatie, en daar in investeren, lijkt me al meer een echte waarde.
De rest van mijn eerste post mag je gerust negeren hoor. Voor mij dé kern van de mei '68 mythe.... op een paar idealisten na, just a bunch of guys looking to get laid.

Ik moei mij met niemands privéleven. Enkel als het 'normen en waarden' getoeter weer bovenkomt, zeker van iemand die zijn uit zijn huwelijksrelaties overduidelijk politiek voordeel tracht te halen.

Mitterrand kon ook zijn handen niet thuis houden. Maar hij liep er verdomme niet mee te pronken in de media als een verwende puber.

Laatst gewijzigd door Morduk : 5 mei 2008 om 09:26.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 09:27   #35
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik moei mij met niemands privéleven. Enkel als het 'normen en waarden' getoeter weer bovenkomt, zeker van iemand die zijn uit zijn huwelijksrelaties overduidelijk politiek voordeel tracht te halen.
Dan ga je ervan uit dat er een tegenstelling zou zijn tussen "normen en waarden" voorstaan en van vrouw wisselen. Net dat wilde ik in vraag stellen.
Oud 5 mei 2008, 09:37   #36
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan ga je ervan uit dat er een tegenstelling zou zijn tussen "normen en waarden" voorstaan en van vrouw wisselen. Net dat wilde ik in vraag stellen.
Nee, daar ga ik niet van uit. Voor mij hoeft het helemaal geen 'waarde' te zijn ten koste van alles bij je vrouw te blijven.

Wel zie ik hier de tegenstelling tussen woorden en daden. Normen en waarden concretiseert men in zijn daden, in de omgang met anderen. Anders is het hol, abstract geleuter. Tot nu toe hoor ik veel woorden uit zijn mond, maar zie ik weinig daden. En veel Fransen delen mijn mening blijkbaar.
Oud 5 mei 2008, 09:40   #37
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Wel zie ik hier de tegenstelling tussen woorden en daden.
Enkel als je ervan uitgaat dat van vrouw wisselen tegenstrijdig is met "waarden huldigen".

Zoniet is Sarkozy's gedrag perfect in lijn met zijn opvattingen over mei '68.
Oud 5 mei 2008, 09:54   #38
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Enkel als je ervan uitgaat dat van vrouw wisselen tegenstrijdig is met "waarden huldigen".
Dus is het abstract geleuter. Want elke poging tot concretisering van zijn woorden in de context van zijn daden leidt tot het soort relativisme, dat hij zelf aanklaagt.

Waauw. Sarko �*s echt slim dat hij mensen daarin kan doen trappen. You are what you is, een duidelijkere erfgenaam van wat mei 68 wordt geacht te zijn, bestaat er dan niet.

Citaat:
Zoniet is Sarkozy's gedrag perfect in lijn met zijn opvattingen over mei '68.
Bij politici van het type Sarkozy is hun gedrag altijd in lijn met hun opvattingen.
Oud 5 mei 2008, 09:58   #39
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dus is het abstract geleuter. Want elke poging tot concretisering van zijn woorden in de context van zijn daden leidt tot het soort relativisme, dat hij zelf aanklaagt.

Waauw. Sarko �*s echt slim dat hij mensen daarin kan doen trappen. You are what you is, een duidelijkere erfgenaam van wat mei 68 wordt geacht te zijn, bestaat er dan niet.

Bij politici van het type Sarkozy is hun gedrag altijd in lijn met hun opvattingen.
Ik riek hier enige opgepotte frustratie...

Het is dus zo dat u bepaalt aan welke normen iemand die '68 wil bekritiseren in zijn privéleven moet beantwoorden. En als hij niet beantwoordt aan de door u bepaalde normen, die exclusief op uw wereldbeeld gebaseerd zijn, dan is hij een hypocriet.

Dat is een waarlijk slimme manier om altijd gelijk te hebben.

Doet wat denken aan reacties als "die Groenen rijden zelf allemaal met een Volvo". Over toogpraatniveau gesproken.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 5 mei 2008 om 10:06.
Oud 5 mei 2008, 10:01   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, daar ga ik niet van uit. Voor mij hoeft het helemaal geen 'waarde' te zijn ten koste van alles bij je vrouw te blijven.

Wel zie ik hier de tegenstelling tussen woorden en daden. Normen en waarden concretiseert men in zijn daden, in de omgang met anderen. Anders is het hol, abstract geleuter. Tot nu toe hoor ik veel woorden uit zijn mond, maar zie ik weinig daden. En veel Fransen delen mijn mening blijkbaar.
foute boel

'68 veegde de 'normen en waarden van '68' van tafel (en voerde er andere in)

tegen dat wegvagen van klassieke normen en waarden zijn impliceert niet dat je die waarden van voor 68 in zijn geheel terug wil invoeren, het houdt m.i.wel het oordeel in dat wat nadien ingevoerd werd niet deugd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be