Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2008, 19:22   #21
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

dat fuseren van provincies moet inderdaad beter bekeken worden, maar mijn insziens is een confederatie Groot-Vlaanderen + Nederland een goed idee

Wat ook nog een mogelijkheid is een confederatie of federatie van de volgdende indeling:

*Oost-Vlaanderen+West-Vlaanderen+Zeeuws-Vlaanderen (+Frans-Vlaanderen)
*Antwerpen+Vlaams-Brabant+brussel
*Beide limburgen
*Friesland (groter dan de huidige provincie: "historisch-Friesland")
*Groningen+Drenthe
*Noord-Holland + Zuid-Holland (behalve gebied onder tak van de rijn (onder westland-Amsterdam))
*Flevoland + Overrijsel + gebied rond en boven apeldoorn (van gelderland)
*Rest van Gelderland + Utrecht + gebied van Zuid-Holland tussen de takken van de meerwede en de lek
*Rest van zeeland + rest van Zuid-Holland (inclusief dordrecht)

en dan nu de verdeling van Noord-Brabant:
*Oostelijk deel (tot Breda) bij rest van zeeland en rest van Zuid-Holland
*Noordelijk deel (boven Brede-Tilburg-Helmond) bij Utrecht en grootste deel gelderland
*gebied tussen Helmond en Utrecht en Limburgse grens bij Limburg
*Referende bij de overige zuidelijkste Noord-Brabantse gemeenten, indien VOOR, bij Antwerpen+Vlaams-Brabant
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 19:24   #22
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
dat fuseren van provincies moet inderdaad beter bekeken worden, maar mijn insziens is een confederatie Groot-Vlaanderen + Nederland een goed idee

Wat ook nog een mogelijkheid is een confederatie of federatie van de volgdende indeling:

*Beide limburgen
*Groningen+Drenthe
*Noord-Holland + Zuid-Holland (behalve gebied onder tak van de rijn (onder westland-Amsterdam))
*Rest van Gelderland + Utrecht + gebied van Zuid-Holland tussen de takken van de meerwede en de lek

*Noordelijk deel (boven Brede-Tilburg-Helmond) bij Utrecht en grootste deel gelderland
*Referenda bij de overige zuidelijkste Noord-Brabantse gemeenten, indien VOOR, bij Antwerpen+Vlaams-Brabant
het voordeel is dat den haag in deze constructie geen groot overwicht heeft. 3 'Vlaamse' deelgebieden (+ Nederlandse stukskes)
5 'Nederlandse' deelgebieden
1 Fries deelgebied
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 19:30   #23
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Non non non....Dordrecht is deel van de Randstad Holland. Die kun je niet meer apart doen. Vooral omdat Dordrecht compleet vergroeid is met Papendrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. Dan sta je al op een paar kilometer voor Ridderkerk en Rotterdam. Ik denk dat Noord- en Zuid-Holland samen kunnen, met uitzondering van Goeree-Overflakkee. Die zou ik bij Zeeland voegen. Zeeuws-Vlaanderen vragen we niets, die stoppen we bij Oost- en West-Vlaanderen. Het Noorden van Noord-Holland (West-Friesland) wordt bij Friesland gedaan. Daarnaast begreep ik via een andere draad dat Overijssel en Gelderland graag bij elkaar zouden zitten. Utrecht bij Holland, Flevoland bij Gelderland en Overijssel en Groningen samen met Drenthe. De beide Limburgen samen. Noord-Brabant apart, want dat gaat gewoon niet goed komen als dat bij Antwerpen moet. En Vlaams-Brabant met Brussel bij Antwerpen. Tadaaaaaa...helemaal klaar
Oh en als het dan toch moet, dan Noord-Brabant maar met Zeeland fuseren.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 19:47   #24
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht

*Beide limburgen
*Groningen+Drenthe

*Referende bij de overige zuidelijkste Noord-Brabantse gemeenten, indien VOOR, bij Antwerpen+Vlaams-Brabant
We gaan toch niet zomaar Gelderland doormidden hakken, hè? Ook de Randstad niet bij elkaar lijkt me onvoorstandig.
Laten we beginnen met dit.

Provincies zijn toch vooral planologisch dus dit lijkt me de beste indeling. Goedkoop en handig.
Bijgevoegde afbeelding(e)

liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 19:48   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel met behoud van de culturele regionale identiteitsgrenzen natuurlijk. Met deze indeling kunnen we misschien de provincies ook beter een soort gewestelijke functie geven, omdat Vlaanderen dat ook al heeft.
Oud 14 mei 2008, 19:51   #26
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Maar...Maar...ik wil helemaal niet bij Vlaanderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 19:55   #27
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar...Maar...ik wil helemaal niet bij Vlaanderen.
Ik vind Noord-Brabant er planologisch erg veel uitzien als de rest van Vlaanderen. Dus wat dat betreft zijn er veel schaalvoordelen. Cultureel hoeven de gebieden helemaal niet samen te werken.
Oud 14 mei 2008, 19:55   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of wil je bij Groot-Holland?
Oud 14 mei 2008, 20:01   #29
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Of wil je bij Groot-Holland?
De Vlaams provincies behoren gewoon dezelfde positie te krijgen als de bestaande Nederlandse provincies. Mijn geliefde Brabantland opdelen als de eerste de beste taart omdat de Vlamingen bang zijn overheerst te worden, vind ik ongepast.
Oud 14 mei 2008, 20:11   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaams provincies behoren gewoon dezelfde positie te krijgen als de bestaande Nederlandse provincies. Mijn geliefde Brabantland opdelen als de eerste de beste taart omdat de Vlamingen bang zijn overheerst te worden, vind ik ongepast.
O, daar is het niet voor bedoeld hoor. Ik vind Noord-Brabant gewoon te klein om op zichzelf te opereren dus kan het planologisch gezien beter fuseren met een van de andere gebieden.
Oud 14 mei 2008, 20:11   #31
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuttut mannen ,splits de provinciën maar zoals jullie willen...Wij vlamingen blijven wel op onszelf ....
Als we eindelijk van die miserie met onze waalse landgenoten verlost dreigen te geraken,zitten wij écht niet te wachten op de toekomstige miserie met onze noorderburen die het hier dan ook voor het zeggen willen krijgen....
Nog liever een arme vrije vlaming,dan een rijke overheerste halve nederlander...

Laatst gewijzigd door Svennies : 14 mei 2008 om 20:16.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:21   #32
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Met de Vlaams-Brabantse fusie van Liberalist heb ik geen probleem, die taartverdeling van flamingant vindt ik storender. Natuurlijk zijn er verschillen, maar op de meeste beleidsterreinen zouden we prima met de Vlamingen overweg moeten kunnen.
Wat ik me bij Liberalist wel afvraag is waarom Gelderland en Overijssel bij Holland zitten, en niet bij het veel agrarischer ingestelde noorden, of in een eigen gewest. Kan je hier eens wat over uitwijden?

EDIT: In de meeste indelingen die we tot nu toe gezien hebben was er meestal een Hollandse regio, een regio van de drie noordelijke provincies en een regio Gelderland-overijssel. Daarnaast is een gezamelijk Limburg een graag geziene gast. De rest wordt dan of Via een noord-zuid lijn in Vlaanderen en Brabant gesplitst, of, waarschijnlijk realistischer, in een "groot-Vlaanderen" en Noord Brabant. Kennelijk hebben we te weinig Zeeuwen, want vaker dan onafhankelijk te zijn of in zijn geheel bij Holland of bij Vlaanderen gevoegd te worden wordt de provincie vaak in twee of drie stukken geknipt.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 14 mei 2008 om 20:39.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:31   #33
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nog liever een arme vrije vlaming,dan een rijke overheerste halve nederlander...
Dat kan ik begrijpen, ik ging slechts mee in het hypothetische scenario van Liberalist en Flamingant.

Echter, als ik de Vlaamse geschiedenis zo bekijk, dan heb ik sterke twijfels bij de door jou bezongen vrijheidsliefde van den Vlaming.
Oud 14 mei 2008, 20:34   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Met de Vlaams-Brabantse fusie van Liberalist heb ik geen probleem, die taartverdeling van flamingant vindt ik storender. Natuurlijk zijn er verschillen, maar op de meeste beleidsterreinen zouden we prima met de Vlamingen overweg moeten kunnen.
Wat ik me bij Liberalist wel afvraag is waarom Gelderland en Overijssel bij Holland zitten, en niet bij het veel agrarischer ingestelde noorden, of in een eigen gewest. Kan je hier eens wat over uitwijden?
Economisch en planologisch gezien zijn Gelderland en de Randstad erg met elkaar verweven. Gelderland ligt onder andere op de verkeersader A1, midden tussen het Ruhrgebied en de Randstad. Arnhem en Nijmegen zijn allebei grote doorvoercentra, evenals de rivieren die erdoorheen lopen. Vanuit Enschede wordt ook heel erg veel Europese handel gedreven.

Ik heb overigens moeite met het vinden van informatie over de provincies, wat ik wel weet is dat Gelderland het hoogste BBP per inwoner van Nederland heeft. Niet te verzoenen met Friesland, dat geloof ik het allerlaagste had.
Oud 14 mei 2008, 20:34   #35
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
O, daar is het niet voor bedoeld hoor. Ik vind Noord-Brabant gewoon te klein om op zichzelf te opereren dus kan het planologisch gezien beter fuseren met een van de andere gebieden.
Noord-Brabant doet het op een aantal gebieden beter dan de Randstad. Voor wat is het te klein dan?
Oud 14 mei 2008, 20:37   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noord-Brabant doet het op een aantal gebieden beter dan de Randstad. Voor wat is het te klein dan?
Schaalvergroting. Ik zeg ook niet dat de situatie per se moet veranderen. Maar voor schaalvoordelen moet je wel... vergroten. Overigens hebben jullie Brabanders veel profijt van de grote hoeveelheden geld die de Rijksoverheid de laatste decennia in jullie provincie steekt.
Oud 14 mei 2008, 20:47   #37
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schaalvergroting. Ik zeg ook niet dat de situatie per se moet veranderen. Maar voor schaalvoordelen moet je wel... vergroten. Overigens hebben jullie Brabanders veel profijt van de grote hoeveelheden geld die de Rijksoverheid de laatste decennia in jullie provincie steekt.
Nou is op zich, als verzachtende omstandigheid, Noord-Brabant niet helemaal de kleinste provincie. Met 2.5 miljoen inwoners toch best wel groter dan bijvoorbeeld de 1.5 miljoen van Frieslang, Groningen en drenthe bij elkaar, of de 2 miljoen van de verzamelde Limburgen.
Oud 14 mei 2008, 20:51   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nou is op zich, als verzachtende omstandigheid, Noord-Brabant niet helemaal de kleinste provincie. Met 2.5 miljoen inwoners toch best wel groter dan bijvoorbeeld de 1.5 miljoen van Frieslang, Groningen en drenthe bij elkaar, of de 2 miljoen van de verzamelde Limburgen.
Goed, en als we die provincie behouden, hoe noemen we die dan? Tegen de naam ''Brabant'' zal het zuidelijke Vlaamse Brabant zeker gaan protesteren. Maar Noord-Brabant klinkt aan de andere kant ook weer raar omdat het zuidelijke Brabant niet meer zal bestaan.
Oud 14 mei 2008, 20:51   #39
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gaan toch niet zomaar Gelderland doormidden hakken, hè? Ook de Randstad niet bij elkaar lijkt me onvoorstandig.
Laten we beginnen met dit.

Provincies zijn toch vooral planologisch dus dit lijkt me de beste indeling. Goedkoop en handig.
Vind je "Groot Limburg" niet een beetje klein?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:52   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Vind je "Groot Limburg" niet een beetje klein?
Een Amerikaan zal ook lachen bij de naam ''Groot-Nederland''.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be