![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() dat fuseren van provincies moet inderdaad beter bekeken worden, maar mijn insziens is een confederatie Groot-Vlaanderen + Nederland een goed idee
Wat ook nog een mogelijkheid is een confederatie of federatie van de volgdende indeling: *Oost-Vlaanderen+West-Vlaanderen+Zeeuws-Vlaanderen (+Frans-Vlaanderen) *Antwerpen+Vlaams-Brabant+brussel *Beide limburgen *Friesland (groter dan de huidige provincie: "historisch-Friesland") *Groningen+Drenthe *Noord-Holland + Zuid-Holland (behalve gebied onder tak van de rijn (onder westland-Amsterdam)) *Flevoland + Overrijsel + gebied rond en boven apeldoorn (van gelderland) *Rest van Gelderland + Utrecht + gebied van Zuid-Holland tussen de takken van de meerwede en de lek *Rest van zeeland + rest van Zuid-Holland (inclusief dordrecht) en dan nu de verdeling van Noord-Brabant: *Oostelijk deel (tot Breda) bij rest van zeeland en rest van Zuid-Holland *Noordelijk deel (boven Brede-Tilburg-Helmond) bij Utrecht en grootste deel gelderland *gebied tussen Helmond en Utrecht en Limburgse grens bij Limburg *Referende bij de overige zuidelijkste Noord-Brabantse gemeenten, indien VOOR, bij Antwerpen+Vlaams-Brabant |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
5 'Nederlandse' deelgebieden 1 Fries deelgebied |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() Non non non....Dordrecht is deel van de Randstad Holland. Die kun je niet meer apart doen. Vooral omdat Dordrecht compleet vergroeid is met Papendrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht. Dan sta je al op een paar kilometer voor Ridderkerk en Rotterdam. Ik denk dat Noord- en Zuid-Holland samen kunnen, met uitzondering van Goeree-Overflakkee. Die zou ik bij Zeeland voegen. Zeeuws-Vlaanderen vragen we niets, die stoppen we bij Oost- en West-Vlaanderen. Het Noorden van Noord-Holland (West-Friesland) wordt bij Friesland gedaan. Daarnaast begreep ik via een andere draad dat Overijssel en Gelderland graag bij elkaar zouden zitten. Utrecht bij Holland, Flevoland bij Gelderland en Overijssel en Groningen samen met Drenthe. De beide Limburgen samen. Noord-Brabant apart, want dat gaat gewoon niet goed komen als dat bij Antwerpen moet. En Vlaams-Brabant met Brussel bij Antwerpen. Tadaaaaaa...helemaal klaar
![]() Oh en als het dan toch moet, dan Noord-Brabant maar met Zeeland fuseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we beginnen met dit. Provincies zijn toch vooral planologisch dus dit lijkt me de beste indeling. Goedkoop en handig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel met behoud van de culturele regionale identiteitsgrenzen natuurlijk. Met deze indeling kunnen we misschien de provincies ook beter een soort gewestelijke functie geven, omdat Vlaanderen dat ook al heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Maar...Maar...ik wil helemaal niet bij Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of wil je bij Groot-Holland?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() De Vlaams provincies behoren gewoon dezelfde positie te krijgen als de bestaande Nederlandse provincies. Mijn geliefde Brabantland opdelen als de eerste de beste taart omdat de Vlamingen bang zijn overheerst te worden, vind ik ongepast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() O, daar is het niet voor bedoeld hoor. Ik vind Noord-Brabant gewoon te klein om op zichzelf te opereren dus kan het planologisch gezien beter fuseren met een van de andere gebieden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we eindelijk van die miserie met onze waalse landgenoten verlost dreigen te geraken,zitten wij écht niet te wachten op de toekomstige miserie met onze noorderburen die het hier dan ook voor het zeggen willen krijgen.... Nog liever een arme vrije vlaming,dan een rijke overheerste halve nederlander... Laatst gewijzigd door Svennies : 14 mei 2008 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Met de Vlaams-Brabantse fusie van Liberalist heb ik geen probleem, die taartverdeling van flamingant vindt ik storender. Natuurlijk zijn er verschillen, maar op de meeste beleidsterreinen zouden we prima met de Vlamingen overweg moeten kunnen.
Wat ik me bij Liberalist wel afvraag is waarom Gelderland en Overijssel bij Holland zitten, en niet bij het veel agrarischer ingestelde noorden, of in een eigen gewest. Kan je hier eens wat over uitwijden? EDIT: In de meeste indelingen die we tot nu toe gezien hebben was er meestal een Hollandse regio, een regio van de drie noordelijke provincies en een regio Gelderland-overijssel. Daarnaast is een gezamelijk Limburg een graag geziene gast. De rest wordt dan of Via een noord-zuid lijn in Vlaanderen en Brabant gesplitst, of, waarschijnlijk realistischer, in een "groot-Vlaanderen" en Noord Brabant. Kennelijk hebben we te weinig Zeeuwen, want vaker dan onafhankelijk te zijn of in zijn geheel bij Holland of bij Vlaanderen gevoegd te worden wordt de provincie vaak in twee of drie stukken geknipt.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 14 mei 2008 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Echter, als ik de Vlaamse geschiedenis zo bekijk, dan heb ik sterke twijfels bij de door jou bezongen vrijheidsliefde van den Vlaming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb overigens moeite met het vinden van informatie over de provincies, wat ik wel weet is dat Gelderland het hoogste BBP per inwoner van Nederland heeft. Niet te verzoenen met Friesland, dat geloof ik het allerlaagste had. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Noord-Brabant doet het op een aantal gebieden beter dan de Randstad. Voor wat is het te klein dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |