Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2008, 17:16   #21
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Sorry, even off-topic

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Iets met een referendum op gemeentelijk vlak?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En dan nog liefst beperkt tot welbepaalde gemeenten.....
Knuppel, heb ik iets gemist?
Ben je voor een referendum het liefst beperkt tot welbepaalde (faciliteiten) gemeenten? In welke thread kan ik daar meer over lezen?
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 17:21   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Knuppel, heb ik iets gemist?
Ben je voor een referendum het liefst beperkt tot welbepaalde (faciliteiten) gemeenten? In welke thread kan ik daar meer over lezen?
Natuurlijk niet. Het gaat over labyrinth:

http://forum.politics.be/showthread....27#post3434027
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 17:38   #23
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ik wil hen helpen met de overgang naar de 21ste eeuw. Het is echt niet makkelijk om een eeuwenoude kolonialistische ingesteldheid achter je te laten en democratisch te leren denken.
wat me stoort is dat men blijkbaar 10 leerjaren kan slagen voor het vak Nederlands, zonder de taal ook maar een beetje te begrijpen of te spreken. Op welk niveau wordt daar gedoceerd? Of wordt er systematisch gedelibereerd voor dit onbelangrijke vakje?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 17:39   #24
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
wat me stoort is dat men blijkbaar 10 leerjaren kan slagen voor het vak Nederlands, zonder de taal ook maar een beetje te begrijpen of te spreken. Op welk niveau wordt daar gedoceerd? Of wordt er systematisch gedelibereerd voor dit onbelangrijke vakje?
Dat zal zijn zoals het hier met godsdienst is, dat telt niet mee voor de punten.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 17:39   #25
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Is de slechte kwaliteit van het onderwijs niet de eerste verantwoordelijke voor de relatief lage talenkennis van de Franstalige? In ons land lijkt mij dat toch het geval te zijn.

Een andere schuldige lijkt mij dan de Franstalige media die alles zo graag binnen de Francosphère houden. Is het waar dat Engelstalige films nog vaak een voice-over krijgen op Franse TV-zenders?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 17:49   #26
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat zal zijn zoals het hier met godsdienst is, dat telt niet mee voor de punten.
?

Kan dat? Bij mij telde dat altijd mee hoor, voor de punten?
Oud 19 mei 2008, 18:19   #27
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

De analyse van Vander Taelen is correct. Is dit artikel ook in het Frans verschenen bij onze medeburgers ?

Toch een nuance. De illusie dat men het kan redden in de 'francosphère' is geen exclusieve van de franstalige Belgen. Hier in Frankrijk is deze houding ook 'bon ton' bij de oudere generatie. De Fr-belgen denken dat zij hun karretje aan deze franse wereldvisie moeten aanhaken. Zij vergissen zich. Ze zijn achter.

De jonge Fransman weet dat hij Engels, Duits of Spaans moet leren. En zij doen het ! Zij willen hun internationaal deel van de koek. Vooral de departementen aan de grenzen en Ile de France (Parijs) leren vlijtig talen tot verbijstering van de ouderen. Er werken 50.000 Fransen in Groot Brittanië. Bvb. het stadje waar ik woon heeft een cinema met twee zaaltjes. Op dinsdag gaan de films in version original. Waar doen ze dat in Wallonië ?

De onkundige Fransen hebben wel het voordeel dat zij binnen Frankrijk nog aan de bak komen. Dit kunnen onze Walen en Brusselaars niet zeggen.

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. (oud vlaams spreekwoord)

Laatst gewijzigd door Cyrano : 19 mei 2008 om 18:19.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:07   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is al een grote minachting van de Franstaligen in het algemeen tegenover het Nederlands : velen vinden die taal al "slecht" of "lelijk", het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is zeer negatief en dat geeft de Franstaligen geen zin Nederlands te leren, u zal nooit Vlaamse liedjes op Franstalige radio's horen terwijl ik al Franstalige liedjes op Vlaamse radio's heb gehoord, enz...................... En ja, hun Engels is even slecht als hun Nederlands. Wat een verschil met Frankrijk waar de jeugd meer en meer andere talen kennen. In de huidige Franse muziekwereld zien we dat ook : Bob Sinclar, David Guetta, Daft Punk, David Vendetta, Phoenix, Laurent Wolf, Modjo, om maar hen te citeren, allemaal Franse producties maar in het Engels. Op dat vlak is dat zelf niet nieuws. Al in de jaren 70 hadden we onder meer Patrick Hernandez en zijn wereldhit "Born to be alive". Nog een Fransman. En muziek is maar een voorbeeld.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:23   #29
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Is het waar dat Engelstalige films nog vaak een voice-over krijgen op Franse TV-zenders?
Een voice-over doen ze volgens mij vaak in oost-europa waar bvb een zware mannenstem zowel de teksten van vrouwelijke als mannelijke personnages inspreekt. In Frankrijk wordt er gedubt. Dat betekent dat iedere acteur zijn Franse tegenhanger heeft , bvb voor Bruce Willis heeft men een vaste Franse stemacteur die dan de zinnen in het frans vertaald inspreekt. Voor Stallone is het dan iemand anders , namelijk deze man . Maar in de loop van de carriere van die acteurs gebruikt men in Frankrijk meestal in elke film waar die acteur in meedoet dezelfde franse stemacteur. Dit ter info
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:24   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Een voice-over doen ze volgens mij vaak in oost-europa waar bvb een zware mannenstem zowel de teksten van vrouwelijke als mannelijke personnages inspreekt. In Frankrijk wordt er gedubt. Dat betekent dat iedere acteur zijn Franse tegenhanger heeft , bvb voor Bruce Willis heeft men een vaste Franse stemacteur die dan de zinnen in het frans vertaald inspreekt. Voor Stallone is het dan iemand anders , namelijk deze man . Maar in de loop van de carriere van die acteurs gebruikt men in Frankrijk meestal in elke film waar die acteur in meedoet dezelfde franse stemacteur. Dit ter info
In Duitsland is het ook zo bijvoorbeeld.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:38   #31
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Waarom de Franstaligen geen Vlaams leren?

Onwil
Domheid
Luiheid
Arrogantie
Superioriteitsgevoel
"Het Vlaams is geen taal maar een dialect (voor boeren)"
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Zijn er nog gewone, seculiere democraten?
Rechtvaardigheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:45   #32
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Schaf gewoon dubben af op tv, in cinemas en games. Dan leren alle Europeanen binnen de kortste keren goed Engels en kunnen we allemaal makkelijk met elkaar communiceren.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:48   #33
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d24e Bekijk bericht
Schaf gewoon dubben af op tv, in cinemas en games. Dan leren alle Europeanen binnen de kortste keren goed Engels en kunnen we allemaal makkelijk met elkaar communiceren.
En overal Engels als tweede taal in het onderwijs. Persoonlijk zou ik dat een goed idee vinden. Engels is toch al de taal van de informatica, het internationale zakenleven, ... zijn we meteen van dat "o zo mooie Frans" verlost op school.

Waarom moeten bijvoorbeeld op EU niveau alles in meer dan twintig talen vertaald worden? Kan je niet veel kosten besparen door in het Engels te communiceren?
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken).

Oud 19 mei 2008, 19:49   #34
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Luckas vander Taelen is voor mij nog steeds Lucas Losbol.
Wat was dié goed (op de radio, lang geleden).
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:50   #35
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Luckas vander Taelen is voor mij nog steeds Lucas Losbol.
Wat was dié goed (op de radio, lang geleden).
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 19:54   #36
Den Ardennees

Standaard

te langen leste interesseert het me niet of ze hun films dubben of niet, maar het lijkt me een minimum van respect én logica dat men de taal van de meerderheid van het land kan spreken en begrijpen.
Oud 19 mei 2008, 20:09   #37
Rechtvaardigheid
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
te langen leste interesseert het me niet of ze hun films dubben of niet, maar het lijkt me een minimum van respect én logica dat men de taal van de meerderheid van het land kan spreken en begrijpen.
De Walen die respect opbrengen voor de Vlamingen? De kans is niet bijster groot.

Oud 19 mei 2008, 21:10   #38
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er is al een grote minachting van de Franstaligen in het algemeen tegenover het Nederlands : velen vinden die taal al "slecht" of "lelijk",
Het racisme van de Belgische francofonie is minstens zo oud als de staat België, en het is er het cement van.

Daarom is dit België aan het verdwijnen.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 21:14   #39
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
Waarom de Franstaligen geen Vlaams leren?

Onwil
Domheid
Luiheid
Arrogantie
Superioriteitsgevoel
"Het Vlaams is geen taal maar een dialect (voor boeren)"

Dat de vlaming te vlug overschakeld naar het frans is ook een deel van het probleem denk ik (bij een hortend gesprek)
(tweetaligheid is een sterkte van het individu maar tegelijkertijd ook een (taal)zwakte van een volk)
Kortom geen(te weinig) naschoolse praktijkervaring van het nederlands door de franstaligen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 21:19   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is al een grote minachting van de Franstaligen in het algemeen tegenover het Nederlands : velen vinden die taal al "slecht" of "lelijk", het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is zeer negatief en dat geeft de Franstaligen geen zin Nederlands te leren
Fijn dat ook jij bevestigt wat we allang wisten.

Er al eens aan gedacht hoe het komt dat jullie zo'n negatief imago in Vlaanderen hebben?

En kan je terwijl ook even uitleggen waar de Vlamingen, wiens universele liefde slechts 12 miljard per jaar waard, verder hun slechte imago bij de Franstaligen aan te danken hebben? Het is toch niet omdat ze zich niet tot de laatste man lieten verfransen en hebben belet dat heel Belgique één grote, met universele liefde gevulde, maar wel Franstalige wereld is kunnen worden waar alle Franstaligen zich zouden thuisvoelen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 mei 2008 om 21:21.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be