![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ben je voor een referendum het liefst beperkt tot welbepaalde (faciliteiten) gemeenten? In welke thread kan ik daar meer over lezen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....27#post3434027 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Is de slechte kwaliteit van het onderwijs niet de eerste verantwoordelijke voor de relatief lage talenkennis van de Franstalige? In ons land lijkt mij dat toch het geval te zijn.
Een andere schuldige lijkt mij dan de Franstalige media die alles zo graag binnen de Francosphère houden. Is het waar dat Engelstalige films nog vaak een voice-over krijgen op Franse TV-zenders? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
Kan dat? Bij mij telde dat altijd mee hoor, voor de punten?
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() De analyse van Vander Taelen is correct. Is dit artikel ook in het Frans verschenen bij onze medeburgers ?
Toch een nuance. De illusie dat men het kan redden in de 'francosphère' is geen exclusieve van de franstalige Belgen. Hier in Frankrijk is deze houding ook 'bon ton' bij de oudere generatie. De Fr-belgen denken dat zij hun karretje aan deze franse wereldvisie moeten aanhaken. Zij vergissen zich. Ze zijn achter. De jonge Fransman weet dat hij Engels, Duits of Spaans moet leren. En zij doen het ! Zij willen hun internationaal deel van de koek. Vooral de departementen aan de grenzen en Ile de France (Parijs) leren vlijtig talen tot verbijstering van de ouderen. Er werken 50.000 Fransen in Groot Brittanië. Bvb. het stadje waar ik woon heeft een cinema met twee zaaltjes. Op dinsdag gaan de films in version original. Waar doen ze dat in Wallonië ? De onkundige Fransen hebben wel het voordeel dat zij binnen Frankrijk nog aan de bak komen. Dit kunnen onze Walen en Brusselaars niet zeggen. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. (oud vlaams spreekwoord)
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 19 mei 2008 om 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is al een grote minachting van de Franstaligen in het algemeen tegenover het Nederlands : velen vinden die taal al "slecht" of "lelijk", het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is zeer negatief en dat geeft de Franstaligen geen zin Nederlands te leren, u zal nooit Vlaamse liedjes op Franstalige radio's horen terwijl ik al Franstalige liedjes op Vlaamse radio's heb gehoord, enz...................... En ja, hun Engels is even slecht als hun Nederlands. Wat een verschil met Frankrijk waar de jeugd meer en meer andere talen kennen. In de huidige Franse muziekwereld zien we dat ook : Bob Sinclar, David Guetta, Daft Punk, David Vendetta, Phoenix, Laurent Wolf, Modjo, om maar hen te citeren, allemaal Franse producties maar in het Engels. Op dat vlak is dat zelf niet nieuws. Al in de jaren 70 hadden we onder meer Patrick Hernandez en zijn wereldhit "Born to be alive". Nog een Fransman. En muziek is maar een voorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Partijlid
|
![]() Waarom de Franstaligen geen Vlaams leren?
Onwil Domheid Luiheid Arrogantie Superioriteitsgevoel "Het Vlaams is geen taal maar een dialect (voor boeren)"
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken). Zijn er nog gewone, seculiere democraten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Partijlid
|
![]() Schaf gewoon dubben af op tv, in cinemas en games. Dan leren alle Europeanen binnen de kortste keren goed Engels en kunnen we allemaal makkelijk met elkaar communiceren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Waarom moeten bijvoorbeeld op EU niveau alles in meer dan twintig talen vertaald worden? Kan je niet veel kosten besparen door in het Engels te communiceren?
Ik veracht extreem-rechts, extreem-links, mensen die mij hun religie willen opdringen en misdadigers (van jongeren die geen respect meer hebben voor gezag tot managers die miljoenen aan belastingen ontduiken). Zijn er nog gewone, seculiere democraten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Luckas vander Taelen is voor mij nog steeds Lucas Losbol.
Wat was dié goed (op de radio, lang geleden). |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Luckas vander Taelen is voor mij nog steeds Lucas Losbol.
Wat was dié goed (op de radio, lang geleden). |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() te langen leste interesseert het me niet of ze hun films dubben of niet, maar het lijkt me een minimum van respect én logica dat men de taal van de meerderheid van het land kan spreken en begrijpen.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Partijlid
|
![]() De Walen die respect opbrengen voor de Vlamingen? De kans is niet bijster groot.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarom is dit België aan het verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat de vlaming te vlug overschakeld naar het frans is ook een deel van het probleem denk ik (bij een hortend gesprek) (tweetaligheid is een sterkte van het individu maar tegelijkertijd ook een (taal)zwakte van een volk) Kortom geen(te weinig) naschoolse praktijkervaring van het nederlands door de franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er al eens aan gedacht hoe het komt dat jullie zo'n negatief imago in Vlaanderen hebben? En kan je terwijl ook even uitleggen waar de Vlamingen, wiens universele liefde slechts 12 miljard per jaar waard, verder hun slechte imago bij de Franstaligen aan te danken hebben? Het is toch niet omdat ze zich niet tot de laatste man lieten verfransen en hebben belet dat heel Belgique één grote, met universele liefde gevulde, maar wel Franstalige wereld is kunnen worden waar alle Franstaligen zich zouden thuisvoelen?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 mei 2008 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |