![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Europees Commissaris
|
ELF, als ze zich zouden beperken tot het uur aangeven overdag heb ik geen been om op te staan.
Maar dat is dus niet het geval. En als skylab naar beneden komt zal je mij ook niet horen reclameren. Maar de rest is ongewenste overlast. Het feit dat je mensen die daar tegen ingaan als eilandbewoners verklaart maakt jou onverdraagzamer dan hen.
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op de laatste functie die U aanhaalt na,en die dan nog alleen voor gelovigen geldt zijn alle andere functies die de kerkklokken destijds hadden allang achterhaald en hebben ze bijgevolg ook hun nut verloren.... |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Gouverneur
|
... en zo zijn er tal van gewoontes, gebruiken en ceremonies nog steeds in zwang zonder dat zij nog praktisch nut hebben, op culturele nostalgische waarde na.
|
|
|
#24 | |||
|
Minister
|
Citaat:
De mensen werden welhaast gek van al dat ongepast klokkengebeier... Citaat:
Moeten de omwonenden van scholen en speelpleinen klacht indienen omdat kinderen nu eenmaal nood hebben om eventjes de remmen los te laten, tussen twee lesuren in? Jij bent toch ook schoolkind geweest? Had jij het niet nodig om op de speelplaats af en toe eens uit de bol te gaan? Speelpleinen afschaffen misschien en alle kinderen neerpoten voor de buis en/of de pc, waar ze niemand "lastig"-vallen? Moeten alle niet-autobezitters, die zich liever (of noodgedwongen) per fiets naar hun werk begeven, klacht indienen tegen het verkeerslawaai? Tegen de overlast van wegenwerken? Tegen de recente spoorstaking die - achteraf bekeken - juist minder verkeer op de been bleek gebracht te hebben doordat velen zich een snipperdagje permitteerden? Citaat:
En ik stel dat als jij aanstoot neemt aan klokkengelui, jij met een probleem zit, en niet de gelovigen. Als ieder van ons nu eens zijn eigen problemen poogde op te lossen, en daarmee andere niet lastviel, dan zouden we een klein stapje vooruit zetten naar een betere en leefbaardere samenleving in de letterlijke zin van het woord. Samenleven houdt hoedanook het sluiten van compromissen in. Wie daartoe niet bereid blijkt, tja... die moet ergens op een eiland alleen gaan wonen, daar kan hij doen waarin hij zin heeft, zonder dat anderen hem op welke wijze dan ook maar zouden kunnen lastigvallen. Ik begrijp niet wat jij aan deze stelling "onverdraagzaam" vindt - nochtans ben ik een intelligent man, heb je zelf gezegd... Of anders gezegd: als dat klokkengelui je stoort... haal dan gewoon verhaal bij de gemeente en/of voor de rechtbank. Als je daar kan aantonen dat je er inderdaad last van hebt, en dat er zich inbreuken voordoen op de wetgeving inzake gebruiksoverlast, dan ben ik de laatste om jou daarvoor te laken. Maar jij moet het wel oplossen hé, en initiatief nemen. Verwacht niet van anderen - in illo casu de gelovigen - dat zij dit in jouw plaats gaan doen. Mocht ik jou zijn, dan had ik al lang dergelijke stappen ondernomen, i.p.v. hier op dit forum te komen "aflopen" als een wekker. Door hier je gal te komen spuien los je jouw probleem niet op hoor... |
|||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Minister
|
Citaat:
Als postbode kén ik inderdaad mensen die zich moeilijk de kosten van gsm kunnen veroorloven en ook geen abonnement op een vaste lijn. Ook ken ik lui die eenvoudigweg niet kunnen omgaan met de voor hen veel te ingewikkelde functies van zelfs de simpelste gsm-modelletjes, en daarom een eenvoudig robuust toestel van de telefooncel verkiezen. Zeg dus niet te gauw dat die telefooncel "overbodig" is; het is niet omdat jij geen weet hebt van mensen zonder gsm-toestel, dat die mensen niet bestaan. Zo is het ook met torenuurwerken: de mensen die dagelijks de tijd aflezen en/of afluisteren van de torenklok zijn wel degelijk talrijker dan je denkt. Het kleine postkantoortje waar ik tot een half jaar geleden werkte - nu zijn we gefusioneerd met een groter kantoor - lag vlak tegenover de kerk. Wanneer we rond halfzeven het angelus hoorden kleppen, wisten we dat het stilaan tijd werd om de fiets uit de stalling te halen om onze krantenronde af te werken. Immers, wanneer je druk bezig bent je briefwisseling te sorteren en te ordenen, durf je de tijd wel eens te vergeten. Zo'n klok bewijst dan wel degelijk haar nut. En wanneer we rond 11.30 uur op enkele kilometers afstand opnieuw het angelus hoorden (en horen) konden (en kunnen) we een redelijk betrouwbare schatting maken nopens het uur van beëindiging van onze dienstronde. Postbodes behoren gewoonlijk tot de eersten die weten wanneer iemand overleden is. Wanneer de doodsklokken luiden, en je weet dat iemand op je ronde op sterven ligt, dan weet je meestal (letterlijk) hoe laat het is, en kan je ook de vragen van de andere dorpelingen beantwoorden: "Zeg facteur, weet gij wie er dood is? We hebben horen luiden?" En... die vraag hoor je niet alleen van trouwe kerkgangers hoor... Je onderschat de sociale impact van ons culturele erfgoed. Voor vele generaties was en is het gegeven "torenklok" betekenisvol. Dat jij die betekenis niet onderkent wil nog niet zeggen dat die betekenis er niet is. Ik ken zelfs lui die, wanneer het om 17.30 uur luidt voor de mis van 18 uur, hun jas aantrekken om zich naar café Onder den Toren te begeven. Die lui zijn al in jaren in geen kerk meer binnengeweest... |
|
|
|
|
|
|
#26 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zie je dan niet dat ik niet op een eiland moet gaan wonen om mijn zin te kunnen doen? Mijn zin is: "geen klokken luiden", dat kan ik overal zonder iemand lastig te vallen. Citaat:
The word is out, religie wordt niet meer door iedereen getollereerd en nog minder gerespecteerd. Vandaar ook mijn andere post waar je net in opdook. We zijn niet gediend van die verhaaltjes over ingebeelde vriendjes. Dit is nog maar het begin, het uiteindelijke doel zou zijn om kinderen van religie te sparen. Als ze oud en wijs genoeg zijn mogen ze hun eigen keuze maken.
|
|
|
|
#27 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#28 |
|
Minister
|
Overigens, Travis, heb jij een wat aparte notie van het begrip "compromis". Een compromis houdt een consensus in waarin beide partijen zich kunnen vinden. Als jij het klokkengelui wil beperken tot enkel de uren, en het angelus, de doodsklok en dies meer wil afschaffen, vrees ik dat je veel méér mensen dan alleen gelovigen tegen de haren gaat strijken hoor.
Antwoord mij eens op volgende vraag: Hoe vaak klept in jouw buurt het dagelijkse angelus? In onze klokkentoren om 7.30 uur (alleen op weekdagen, niet in het weekend uit respect voor de langslapers) en om 11.30 uur. Hoe vaak hoor je klokkengelui om de gelovigen naar de kerk te roepen? Tweemaal wekelijks? Driemaal? Op onze parochie nog slechts éénmaal, want het priestertekort brengt mee dat we 1 priester moeten delen met 6 andere parochies, waardoor de brave man geen kans meer ziet om overal én zaterdagavond én zondagochtend voor te gaan in de eucharistie. Denk je dat de wet op de geluidsoverlast overtreden wordt? Zo ja, dan alle begrip mijnerzijds. Zo neen, dan gaat het je enkel erom niet langer geconfronteerd te worden met geloof. Jammer, maar dat is dan jouw probleem waarmee je gelovigen niet moet lastigvallen. Als je niet met geloof, Kerk en religie in het algemeen wil worden geconfronteerd, dan kan je er niet omheen je terug te trekken op een onbewoond eiland. En wel om de eenvoudige reden dat er nu eenmaal mensen zijn die gelovig zijn, hoe jammer jij dat ook moge vinden... Dat het geloof wel zal uitsterven als je het kinderen "bespaart" is een fabel die al meermaals door de geschiedenis is ontkracht. 70 jaar communisme kreeg het geloof in de voormalige Sovjetunie niet dood. Het geloof bleek telkens een taaiere klant dan gedacht Naarmate het meer werd (en wordt) bestreden, wordt het juist des te militanter (en potentieel gevaarlijker voor niet-gelovigen). Me dunkt hebben niet-gelovigen er dus juist alle baat bij gelovigen gewoon in hun waarde te laten, dan blijven het best gematigde lui waarmee goed valt samen te leven. Of anders gesteld: wie de confrontatie zoekt, zal ze vinden ook. En om te ruzieën moet je nu eenmaal met zijn tweeën wezen. Het geeft geen pas om alleen de gelovigen dan maar met de vinger te wijzen. |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Idem om 10 uur.
|
|
|
|
#30 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#31 | |
|
Minister
|
Citaat:
In zowat alle torens in de buurt wordt een gelijkaardig schema aangehouden. Mocht zo'n lui-schema toegepast worden in de toren bij jou in de buurt daar, zou je dit dan als een aanvaardbaar compromis kunnen beschouwen? Voor zover ik weet zijn daarover nooit klachten binnengekomen, noch in de eigen parochie (waar ik lid ben van de parochieploeg), noch in de andere parochies (waarmee we nauwe contacten onderhouden). Nochtans draagt de kracht van onze grote luiklok (900 kg) een paar km ver, en als de wind meezit zelfs tegen de 10 km. Ook hangt veel af van de vorm van de galmgaten en de jaloezieën daarin. Sommige kerktorens zijn inderdaad slecht ontworpen, waardoor het geluid te sterk naar beneden gericht wordt, zodat vooral de onmiddellijke buurt last heeft van een te sterk gebeier, terwijl het "bereik" heel sterk beperkt wordt. Nu is het echter juist de bedoeling dat het geluidsbereik zo groot mogelijk is, zonder dat de onmiddellijke omwonenden doof gebeierd worden. Ik heb weet van een toren die enkele jaren geleden werd aangepast - de jaloezieën in de galmgaten - waardoor de klachten als bij toverslag ophielden. Allemaal zaken waaraan iets kan gedaan worden zonder de pastoors daarmee lastig te vallen. Die mannen hebben vandaag echt wel andere zorgen aan hun hoofd. Bij de gemeente moet je daarvoor zijn. Ik geef toe: een kwartier aan één stuk lijkt ook mij een beetje te veel van het goede... |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Europees Commissaris
|
[quote=ElFlamencoLoco;3448056]Klacht indienen bij de gemeente. In onze parochie, waar ik al mijn hele leven woon, wordt de grote luiklok 3 minuten lang geluid een half uur voor aanvang van de mis, en het (veel zachtere) tampklokje 3 minuten lang een kwartier voor aanvang. Het angelus wordt ook op het tampklokje geluid en duurt eveneens 3 minuten.
In zowat alle torens in de buurt wordt een gelijkaardig schema aangehouden. Mocht zo'n lui-schema toegepast worden in de toren bij jou in de buurt daar, zou je dit dan als een aanvaardbaar compromis kunnen beschouwen? QUOTE] Heb ik al eens gedaan, ik zat bijna in de bak als een snotneus die ongevraagd van zijn oren kwam maken. Het verhaal: Vroeger, toen ik nog voorzitter van een jeugdclub was, hadden wij elk jaar (jaarmarkt) een stand naast de kerk. Zeer gezellige bedoening. Om negen uur was het niet te harden. We hoorden onze eigen muziek niet meer, die we normaal de hele dag opzetten, en 's Zondagsmorgens vanaf kwart na negen, daarvoor had het toch geen zin. De dorpscomissaris kwam bij ons reclameren dat onze muziek te luid stond op dat vroege uur. Ik heb hem er toen op gewezen dat onze muziek zachter stond dan dat kabaal van de kerk. Daar heb ik een preek van een kwartier aan overgehouden, over onverdraagzaamheid, je kent dat wel denk ik Bon, we hebben onze muziek dan maar afgezet tot de jaarmarkt weer begon. Want we kunnen ons echt wel voegen naar reglementen waar we niet akkoord mee zijn. En toen begon de tent aan de overkant muziek te maken. Toevallig de tent waar de comissaris een pint stond te drinken (voor openingstijd om 10 uur, lawaai kwam boven dat van de klokken uit, kan je nagaan). Een chique spiegeltent, waar alle notabelen graag vertoefden. Ik rook mijn kans. Ik ben ostentatief naar die tent getrokken, mijn kwaadste blik opgezet en terwijl ik de commisaris recht in de ogen keek naar de toog gelopen. Die man ontplofte bijna, liep vuurrood aan en begon me voor het vuil van de straat uit te maken terwijl mr doktoor en de burgemeester erbij stonden. "En gij snotneus gaat hier geen zever komen verkopen......." Ik draaide me bedaard naar de toog en bestelde een pintje. En dan vroeg ik hem wat ik misdeed. Daar hebben we lang mee gelachen. Het jaar daarop heb ik van die burgemeester de medaille van de gemeente gekregen voor bewezen diensten. (ongerelateerd) De commisaris was erbij en het was duidelijk dat hij niet akkoord was. Mijn plezier werd er alleen groter op. Antwoord op uw vraag, neen eigelijk niet, enkel de uren tussen 9 en 20 zou ik mooi vinden. Maar ik zou het wel als een compromis beschouwen en me er bij neerleggen.
|
|
|
#33 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een klein beetje verschil uiteraard. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar we ons wel aan storen zijn figuren zoals Jozef Van Maele die in 2000 nog het internationaal nieuws haalde toen hij als beiaardier een rechterlijk vonnis naast zich neerlegde en vrolijk verder urenlang op zijn beiaard bleef voorttokkelen ,en dit tot ergernis van vele tielt-wingenaren... |
||||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Minister
|
Berichten van Svennies en andere pathetische aandachtzoekers storen mij, het is overlast. Ik wil dat ze worden afgeschaft.
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Banneling
|
Klokken luiden voor de mis, voor de diensten, voor de vespers, voor het lof: allemaal dik in orde.
Maar is het onafgebroken dag en nacht luiden van de klokken op het uur wel een godvruchtige en religieuze geste? Het is in elk geval storend en overbodig. Veronderstel dat alle gezindheden eens een dergelijk hels kabaal gaan maken. En "hels" is hier geen goedkope religieuze zinspeling... |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Banneling
|
We hebben de katholieke kerk niet nodig om het uur aan te geven.
Daar zijn horloges voor. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
²
|
|
|
#39 |
|
Banneling
|
Maar naast de tijdrekening (een wereldwijde kalender vanaf de geboorte van Christus en zo) hebben ze wel geprobeerd de tijd zelf in beslag te nemen en aan te geven.
Een dergelijke totale gijzeling van de tijd en de tijdrekening is nu zelf gedateerd. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Banneling
|
|
|
|