Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2008, 09:37   #21
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Het grote probleem van Heel-Nederland is de NL-FR psychologie. Net als in België. Ik zie Wallonië simpelweg niet in een verband stappen, waar 83% Nederlandstaligen leven. 50-50 pariteit is daar niet mogelijk.
Men spreekt hier graag over het wonder van meertaligheid, maar laat het nu net tweetaligheid zijn dat België niet wou officiëel, en vooral vanuit Wallonië. Men is van eentalig Frans moeten overstappen naar twee eentalige delen. Vlaanderen was al blij met Nederlands als officiële taal. Het is een (vaak bewuste) fout om de mislukking van tweetaligheid in de schoenen te schuiven van zogezegde engdenkende Vlaams-nationalisten.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 26 mei 2008 om 09:41.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 13:44   #22
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hehe, niks aangepast, pc had kuren ,en het bericht was al verzonden voor het af was...en daarom via edit verder afgewerkt....
En frans is voor ons nét zo moeilijk als voor jullie aangezien wij beiden in de germaanse taal vertoeven en het frans onder te brengen is in het romaans gedeelte...Dus er is géén excuus mijn beste,wij kunnen het,dus jullie ook.....
Ik weet wel dat het net zo moeilijk is voor jullie als voor ons, maar voor Nederlanders is de noodzaak om frans te leren wat kleiner. Onze grootste handelspartner is Duitsland. Met het Nederlands kunnen we in Vlaanderen terecht (volgens mij onze 3e handelspartner) en voor de rest zijn we voornamelijk op Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika gericht. We kunnen het verdelen. Noord-Nederland verdiept zich in Duits en Engels en het Zuiden verdiept zich in Frans.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 13:59   #23
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik weet wel dat het net zo moeilijk is voor jullie als voor ons, maar voor Nederlanders is de noodzaak om frans te leren wat kleiner. Onze grootste handelspartner is Duitsland. Met het Nederlands kunnen we in Vlaanderen terecht (volgens mij onze 3e handelspartner) en voor de rest zijn we voornamelijk op Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika gericht. We kunnen het verdelen. Noord-Nederland verdiept zich in Duits en Engels en het Zuiden verdiept zich in Frans.
Je zegt meer goede dingen dan je zelf vermoed me dunkt.
Zo zijn de belangrijkste handelspartners van Vlaanderen... raad eens?
Duitsland? Jawel.
Wat volgt daarop? Nederland?
leve de manmanman club
Oud 26 mei 2008, 20:21   #24
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dat klopt, voor ons is het eerder een noodzaak aangezien wij ons altijd moeten aanpassen...
Krijgen wij bezoek in ons bedrijf van een buitenlandse delegatie, tja dan wordt de communicatie alvast in de taal van de gasten gevoerd...
Gaan wij echter op bezoek dan wordt er uiteraard gecommuniceerd in de taal van de gastheren...En wees gerust dat het niet alleen in waalse of franse bedrijven er zo aan toegaat aangezien de duitsers en engelsen in hetzelfde bedje ziek zijn....Ik vermoed dat dit bij jullie ook alvast zo is...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 10:12   #25
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Volgens de Belgische 'bierhoogleraar' prof. Gilbert Baetslé drinken Belgen hun biertje liever in Nederland. "Een glas bier in Nederland smaakt vele malen beter, vanwege de zeer professionele manier waarop de Hollandse biertap en de leidingen worden gereinigd.

In biernatie België wordt hij aanbeden als autoriteit op het terrein van het edele goudgele vocht. Maar emeritus hoogleraar Brouwerij- en Fermentatietechnologie Gilbert Baetslé windt er geen doekjes om: in Nederland worden betere biertjes getapt dan in zijn vaderland.

Volgens Baetslé is het een bekend fenomeen dat Belgen die in de grensstreek wonen niet begrijpen waarom dat Hollandse biertje toch zoveel lekkerder smaakt dan eenzelfde tapbiertje in België. De hoogleraar achterhaalde het Hollandse geheim, en wijdde er meerdere publicaties aan.

In zijn onlangs verschenen publicatie 'De Praktijkbrouwer' schrijft hij: "Een vuile leiding leidt tot een slechte geur en smaak. Er blijven bier- en schuimresten in achter waarin zich allerlei micro-organismen kunnen ontwikkelen. De leiding wordt dan een kweeknest van gisten, bacteriën en schimmels." Volgens hem zijn de Belgische taps smerig. Zes op de tien biertjes in zijn thuisland deugen niet, becijfert hij. De Hollandse tap is echter de properheid zelve.

Uniek

Volgens de emeritus hoogleraar is de unieke Hollandse manier van het schoonmaken van tap en leidingen waar het bier door vloeit de remedie tegen smaakverloedering.

Afgezien van Heineken zijn alle bierbrouwers in ons land aangesloten bij Tapwacht, dat al 25 jaar lang elke vier weken nauwgezet 16.000 taps reinigt. Niet zelden spoelen de meeste Nederlandse cafébazen hun tap wekelijks ook nog eens zelf door. In België worden de installaties op zijn best vijf of zes keer per jaar gereinigd, maar niet zelden slechts eens in de vier maanden. Meestal gebeurt dit door kleine zelfstandigen, die niet altijd kunnen bogen op voldoende kennis.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4...derland__.html

Nederland leert Vlaanderen hoe de biertap proper te houden, en Vlaanderen leert Nederland om fatsoenlijk bier te brouwen en tesamen moet dat toch garant staan voor 's werelds beste bier.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 10:56   #26
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar Bekijk bericht
Volgens de Belgische 'bierhoogleraar' prof. Gilbert Baetslé drinken Belgen hun biertje liever in Nederland. "Een glas bier in Nederland smaakt vele malen beter, vanwege de zeer professionele manier waarop de Hollandse biertap en de leidingen worden gereinigd.

In biernatie België wordt hij aanbeden als autoriteit op het terrein van het edele goudgele vocht. Maar emeritus hoogleraar Brouwerij- en Fermentatietechnologie Gilbert Baetslé windt er geen doekjes om: in Nederland worden betere biertjes getapt dan in zijn vaderland.

Volgens Baetslé is het een bekend fenomeen dat Belgen die in de grensstreek wonen niet begrijpen waarom dat Hollandse biertje toch zoveel lekkerder smaakt dan eenzelfde tapbiertje in België. De hoogleraar achterhaalde het Hollandse geheim, en wijdde er meerdere publicaties aan.

In zijn onlangs verschenen publicatie 'De Praktijkbrouwer' schrijft hij: "Een vuile leiding leidt tot een slechte geur en smaak. Er blijven bier- en schuimresten in achter waarin zich allerlei micro-organismen kunnen ontwikkelen. De leiding wordt dan een kweeknest van gisten, bacteriën en schimmels." Volgens hem zijn de Belgische taps smerig. Zes op de tien biertjes in zijn thuisland deugen niet, becijfert hij. De Hollandse tap is echter de properheid zelve.

Uniek

Volgens de emeritus hoogleraar is de unieke Hollandse manier van het schoonmaken van tap en leidingen waar het bier door vloeit de remedie tegen smaakverloedering.

Afgezien van Heineken zijn alle bierbrouwers in ons land aangesloten bij Tapwacht, dat al 25 jaar lang elke vier weken nauwgezet 16.000 taps reinigt. Niet zelden spoelen de meeste Nederlandse cafébazen hun tap wekelijks ook nog eens zelf door. In België worden de installaties op zijn best vijf of zes keer per jaar gereinigd, maar niet zelden slechts eens in de vier maanden. Meestal gebeurt dit door kleine zelfstandigen, die niet altijd kunnen bogen op voldoende kennis.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4...derland__.html

Nederland leert Vlaanderen hoe de biertap proper te houden, en Vlaanderen leert Nederland om fatsoenlijk bier te brouwen en tesamen moet dat toch garant staan voor 's werelds beste bier.
Schitterend. Om emotioneel van te worden.
leve de manmanman club
Oud 27 mei 2008, 14:47   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

*pinkt een traantje weg*
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 18:16   #28
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Behalve dat nog een paar dingen:

Over te nemen door Nederlanders:
- Frans/Bourgondische lekkernijen, kunst en mode
- taalonderwijs (Frans maar zelfs Engels!),
- ziekenzorg op kleinere schaal (= weg lange wachttijden),
- verbod op de coffeeshops (jawel)
- verbod op FEBO, Burger King... etc
- t recht om de een eigen huis groen/geel/paars... te verfen (aan de buitenkant)

Over te nemen door Vlamingen:
- betere/veilige rijgedrag, en aansluitend daarop
- betere wegen/ruimtelijke ordening
- overal kleine (buurt)grachtjes graven en dan (met name de Antwerpse Schelde-oever) overspoelen met vaartuigjes
- alle electriciteit ondergronds = weg met die oerlelijke houten/betonnen palen die (bijna altijd scheef) staan langs Vlaamse straten en wegen
- echte koeienmelk in de rekken (weg met dat Belgische U.H.T. gedoe)
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 18:30   #29
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

- t recht om de een eigen huis groen/geel/paars... te verfen (aan de buitenkant)

Over te nemen door Vlamingen:
- betere/veilige rijgedrag, en aansluitend daarop
- betere wegen/ruimtelijke ordening
- overal kleine (buurt)grachtjes graven en dan (met name de Antwerpse Schelde-oever) overspoelen met vaartuigjes
- alle electriciteit ondergronds = weg met die oerlelijke houten/betonnen palen die (bijna altijd scheef) staan langs Vlaamse straten en wegen
- echte koeienmelk in de rekken (weg met dat Belgische U.H.T. gedoe)
wanneer beginnen we eraan
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2008, 17:07   #30
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, dank u. Als ik bourgondisch wil eten ga ik wel naar Vlaanderen of Frankrijk. Handen af van onze Frikandel, Hollandse Nieuwe en Patatje Oorlog.

Citaat:
- taalonderwijs (Frans maar zelfs Engels!)
Nogmaals wij zijn Anglosaxen, Frans is absoluut overbodig in het Nederlands onderwijs.

Citaat:
- ziekenzorg op kleinere schaal (= weg lange wachttijden),!)
Daar kan ik mij nog in vinden.

Citaat:
-Volledig mee eens.

Citaat:

Wat is FEBO?? En neen, Burger King is één der betere hamburgerrestaurants, verbied dan liever die smakeloze gore "Quick" kopie.

Citaat:
Neeeen, in Nederland heerst orde en rechtlijnigheid. Wij moeten dat Belgische "huizenkleurboek" niet. Ik zweer bij rijtjeshuizen en Vinexwoningen.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 11:20   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik voel mij anders geen anglosaks, hoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 20:00   #32
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

ik dacht dat wij allebei (vlamingen en nederlanders) van die roemrucht salisch franken afstamden, de redders van de Europese beschaving. Anglosaxen zitten in Engeland en Amerika.

En de Vlaamse keuken heeft niks te maken met Frans/bourgondisch. Buiten dat met Bourgondisch bedoeld wordt, lekker eten en er van genieten. Lekker tafelen.
Oud 2 juni 2008, 20:16   #33
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik voel mij anders geen anglosaks, hoor.
Jammer voor u maar toch ben je het. Als eens vergeleken hoe uiterlijk het Verenigd Koninkrijk op Nederland lijkt???
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 20:23   #34
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Jammer voor u maar toch ben je het. Als eens vergeleken hoe uiterlijk het Verenigd Koninkrijk op Nederland lijkt???
Ik denk dat de Engelsen hier niet mee akkoord zullen zijn
Oud 2 juni 2008, 20:48   #35
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
System probeert mij ook al te stigmatiseren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 21:09   #36
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Kortom, Vlaanderen en Nederland hebben meer gemeen dan sommigen willen toegeven, misschien moeillijk ondanks 500 jaar scheiding.
Oud 2 juni 2008, 21:23   #37
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk vind ik dit het enige punt wat we zouden moeten willen overnemen. Tenminste, alleen eten en mode. Qua kunst hoeft Nederland zich echt niet te schamen hoor. De Nederlandse architectuur, schilderkunst, design en grafisch ontwerp worden over de hele wereld gewaardeerd.

Citaat:
Nederlanders zijn echt niet slechter in Engels of Duits. En die talen zijn voor de Nederlandse economie toch wel ietsje belangrijker dan het Frans. In Nederland hebben we gewoon minder behoefte om een tweederangs wereldtaal te leren. De Franse economie is toch gesloten voor buitenlanders.

Citaat:
Een paar jaar terug is de Nederlandse politiek in de wereld gaan rondkijken om inspiratie op te doen voor de noodzakelijke hervormingen van de Nederlandse gezondheidszorg. Eigenlijk is overname van het Belgische systeem nooit een optie geweest. Eerder keek men naar Duitsland bijvoorbeeld, want het Belgische systeem heeft teveel mankementen. In Belgie zijn dan wel minder wachtlijsten, maar op vrijwel alle andere punten doet de Nederlandse gezondheidszorg het een stuk beter. Helaas is de Belgische gezondheidszorg niet zo goed als veel Belgen denken.

Citaat:
Je geeft verder geen argumentatie. Ik zie het Nederlandse drugsbeleid inclusief de coffeeshops wel als een verworvenheid. Het kan lang of kort duren, maar d'r komt een dag dat die hele strijd tegen softdrugs als een idiotie wordt gezien.

Citaat:
Wat mensen willen eten is niet aan jou of mij. Dat die ketens bestaan betekent gewoon dat er vraag naar is. Zonder winst geen Febo of Burger King.

Citaat:
Nou goed, hier voel ik ook wel wat voor. Maar alsjeblieft niet het ruimtelijke ordeningsbeleid van Vlaanderen in z'n geheel naar Nederland halen. Dan houden we geen open ruimte meer over. Buiten de historische stadskernen is Vlaanderen eigenlijk spuuglelijk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 21:27   #38
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

sjotten

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 2 juni 2008 om 21:39.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 21:30   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk vind ik dit het enige punt wat we zouden moeten willen overnemen. Tenminste, alleen eten en mode. Qua kunst hoeft Nederland zich echt niet te schamen hoor. De Nederlandse architectuur, schilderkunst, design en grafisch ontwerp worden over de hele wereld gewaardeerd.

Nederlanders zijn echt niet slechter in Engels of Duits. En die talen zijn voor de Nederlandse economie toch wel ietsje belangrijker dan het Frans. In Nederland hebben we gewoon minder behoefte om een tweederangs wereldtaal te leren. De Franse economie is toch gesloten voor buitenlanders.

Een paar jaar terug is de Nederlandse politiek in de wereld gaan rondkijken om inspiratie op te doen voor de noodzakelijke hervormingen van de Nederlandse gezondheidszorg. Eigenlijk is overname van het Belgische systeem nooit een optie geweest. Eerder keek men naar Duitsland bijvoorbeeld, want het Belgische systeem heeft teveel mankementen. In Belgie zijn dan wel minder wachtlijsten, maar op vrijwel alle andere punten doet de Nederlandse gezondheidszorg het een stuk beter. Helaas is de Belgische gezondheidszorg niet zo goed als veel Belgen denken.

Je geeft verder geen argumentatie. Ik zie het Nederlandse drugsbeleid inclusief de coffeeshops wel als een verworvenheid. Het kan lang of kort duren, maar d'r komt een dag dat die hele strijd tegen softdrugs als een idiotie wordt gezien.

Wat mensen willen eten is niet aan jou of mij. Dat die ketens bestaan betekent gewoon dat er vraag naar is. Zonder winst geen Febo of Burger King.

Nou goed, hier voel ik ook wel wat voor. Maar alsjeblieft niet het ruimtelijke ordeningsbeleid van Vlaanderen in z'n geheel naar Nederland halen. Dan houden we geen open ruimte meer over. Buiten de historische stadskernen is Vlaanderen eigenlijk spuuglelijk.
Misschien, maar Holland is qua huizenbouw vaak oersaai.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 21:33   #40
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Misschien, maar Holland is qua huizenbouw vaak oersaai.
Jij wordt zo langzamerhand oersaai.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be