Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2008, 16:07   #21
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De term vredesdividend slaat op de mogelijkheid om fors te besparen op minder noodzakelijk geworden militaire uitgaven door het wegvallen van de vijand (einde koude oorlog, ontspanning, ontwapening etc...) en de vrijgekomen jaarlijkse miljarden te gaan besteden aan sociale programma's.

De vijand is wel verdwenen, maar het vredesdividend is er nooit van gekomen.

Saddam Hoessein en the War on Terror leverde daartoe het ideale ekskuus op.

Hoe lang gaat het VS-Imperium zijn veertig miljoen armen nog in de kou laten staan ten gunste van het ouderwetse militair-industriële complex?

Zal het nieuwe democratische droomduo, indien aan de macht, daar iets aan veranderen?
U moet misschien even proberen de feiten te kennen.

Ten eerste zijn de militaire uitgaven in reële termen sterk gedaald vergeleken bij de Koude Oorlog.

Ten tweede is het zo dat in de defensieuitgaven van de VS een zeer groot stuk personeelskosten zitten en zaken zoals huisvesting voor de familieleden van militairen. Als je enkel naar uitgaven voor militair wapentuig zou kijken zou het verschil tussen de VS en andere landen veel kleiner zijn.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 16:12   #22
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
U moet misschien even proberen de feiten te kennen.

Ten eerste zijn de militaire uitgaven in reële termen sterk gedaald vergeleken bij de Koude Oorlog.
Tien procent.

Citaat:
Ten tweede is het zo dat in de defensieuitgaven van de VS een zeer groot stuk personeelskosten zitten en zaken zoals huisvesting voor de familieleden van militairen. Als je enkel naar uitgaven voor militair wapentuig zou kijken zou het verschil tussen de VS en andere landen veel kleiner zijn.

Sterk bij 't haar getrokken.
Alsof de andere legers geen huisvesting aanhouden.

Bovendien weet iedereen dat alleen de VS over de laatste snufjes beschikt en in elk geval het performantst is, en blijft, technologisch.

Nou, dat kost wat méér, dan een paar barakken.

VOLKSEDITIE VOOR NEDERLAND
Fax/Voice mail/XOIP-nummer: 084 8333788
Dinsdag 27 Mei 2008

--------------------------------------------------------------------------------
Bush wil meer geld voor defensie, minder voor ontwikkeling

--------------------------------------------------------------------------------
Amerikaans defensiebudget groter dan dat van alle andere landen samen

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 mei 2008 om 16:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 16:14   #23
Jozef Ostyn

Standaard

[quote=eno2;3453238]
Citaat:

Tien procent.

Sterk bij 't haar getrokken.
Alsof de andere legers geen huisvesting aanhouden.

Bovendien weet iedereen dat allen de VS over de laatste snufjes beschikt en in elk geval het performantst is, en blijft, technologisch.

Nou, dat kost wat méér, dan een paar barakken.
Probeer eens na te denken: denkt u dat de loon- en personeelskosten voor een Amerikaans soldaat vergelijkbaar zijn met die van een Chinees of Russisch soldaat?
Oud 27 mei 2008, 16:15   #24
Jozef Ostyn

Standaard

[quote=eno2;3453238]
Citaat:

Tien procent.

U vergist zich. Het is nuttig om naar de uitgaven in reële termen te kijken ipv in absolute getallen.
Oud 27 mei 2008, 16:16   #25
eno2
Banneling

Standaard

VOLKSEDITIE VOOR NEDERLAND
Fax/Voice mail/XOIP-nummer: 084 8333788
Dinsdag 27 Mei 2008

Bush wil meer geld voor defensie, minder voor ontwikkeling

Amerikaans defensiebudget groter dan dat van alle andere landen samen
Oud 27 mei 2008, 16:17   #26
eno2
Banneling

Standaard

Als ik het mis heb dan heeft Howard Zinn het mis.
Nu jouw bron.
Oud 27 mei 2008, 16:19   #27
eno2
Banneling

Standaard

VS-Defensiebudget 2008 doet pers happen naar superlatieven
WASHINGTON, 7 februari 2007 (IPS) - De Amerikaanse kranten hebben woorden te kort om hun verbazing uit te spreken over het defensiebudget dat president Bush voor 2008 aan het Congres heeft gevraagd. Het grootste budget sinds Vietnam. Sinds Wereldoorlog II. Kortom, een record, klinkt het. Analisten hekelen de keuze, die ze “kortzichtig” en “verkeerd” noemen.

623 miljard dollar. Dat is het budget dat president Bush van oktober 2007 tot september 2008 aan militaire uitgaven wil besteden. De oorlogen in Afghanistan en Irak blijven de grootste slokkoppen

Bron: MO

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 mei 2008 om 16:20.
Oud 27 mei 2008, 16:22   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom dan nog eens zeiken met 'de staat doet te weinig'.
De Staat doet véél te véél: aan militarisering.

En véél te weinig: aan sociale maatregelen en diensten.
Oud 27 mei 2008, 16:33   #29
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Het leger steekt ook een gigantisch bedrag in onderzoek en research op alle wetenschappelijk vlakken in de VS.
De technologische voorsprong die ze daarmee hebben zorgt voor hun economisch overwicht.
De oorsprong van het US economisch overwicht is de wil van de rest van de wereld om hun gelden te investeren in de US, zodoende het deficit op de handelsbalans en het deficit in de begroting door de militaire uitgaven te helpen dichten. De huidige lage dollarkoers en de hogere olieprijs en de kredietkrisis hebben ervoor gezorgd dat het regime zich nu in een krisis bevindt.
Het gaat niet over slechts de US economie - alle economische centra zitten in een crisis : men moet dringend andere beleggingsdoelen zien te vinden & die moeten in de kapitalistische logica op korte termijn winstopleverend zijn.

Een grote vernieuwing zou het wegvallen van die eis zijn, zodat men op een rustigere wijze met minder winsten op langere termijn tevreden kan zijn..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 16:35   #30
eno2
Banneling

Standaard

[quote=Jozef Ostyn;3453245]
Citaat:

Probeer eens na te denken: denkt u dat de loon- en personeelskosten voor een Amerikaans soldaat vergelijkbaar zijn met die van een Chinees of Russisch soldaat?
Nee, maar daar kun je er dan ook miljoenen van verkwisten voor hetzelfde budget, zoals verschillende conflicten bewezen hebben
Oud 27 mei 2008, 16:36   #31
eno2
Banneling

Standaard

Dat is dan ook het enige zwakke punt van de VS-defensie: de kostprijs van de body-bags, zowel politiek als economisch.
Oud 27 mei 2008, 16:43   #32
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
VS-Defensiebudget 2008 doet pers happen naar superlatieven
WASHINGTON, 7 februari 2007 (IPS) - De Amerikaanse kranten hebben woorden te kort om hun verbazing uit te spreken over het defensiebudget dat president Bush voor 2008 aan het Congres heeft gevraagd. Het grootste budget sinds Vietnam. Sinds Wereldoorlog II. Kortom, een record, klinkt het. Analisten hekelen de keuze, die ze “kortzichtig” en “verkeerd” noemen.

623 miljard dollar. Dat is het budget dat president Bush van oktober 2007 tot september 2008 aan militaire uitgaven wil besteden. De oorlogen in Afghanistan en Irak blijven de grootste slokkoppen

Bron: MO
Ten opzichte van de Vietnam periode zijn de Amerikaanse defensieuitgaven meer dan gehalveerd. Vrij logisch ook.

Ze bedragen uiteraard ook maar een kleine fractie van de uitgaven in WOII.

U blijft gewoon referen naar absolute getallen. dat is ridicuul.
Oud 27 mei 2008, 16:53   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten opzichte van de Vietnam periode zijn de Amerikaanse defensieuitgaven meer dan gehalveerd. Vrij logisch ook.

Ze bedragen uiteraard ook maar een kleine fractie van de uitgaven in WOII.

U blijft gewoon referen naar absolute getallen. dat is ridicuul.

Ik vroeg al naar uw bronnen.

Heb je er geen?

Niemand beweert dat ze hoger zijn dan WOII of Vietnam.
U moet leren correct lezen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 mei 2008 om 16:54.
Oud 27 mei 2008, 17:01   #34
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik vroeg al naar uw bronnen.

Heb je er geen?

Niemand beweert dat ze hoger zijn dan WOII of Vietnam.
U moet leren correct lezen.
Afhankelijk van de cijfers die men gebruikt en wat men wel en niet onder defensie onderbrengt spendeert de VS nu ongeveer 4,0 tot 4,4% van haar GDP aan defensie. Dat is een pak minder dan tijdens de jaren 80 van de vorige eeuw (toen zat men boven de 6 % en uiteraard veel minder dan in de jaren 50 en 60, toen men meestal rond de 10% zat (met uitschieters tijdens de Korea-oorlog).

Met dat soort percentage komt de VS bijlange niet in de buurt van de top - landen inzake defensie-uitgaven. Noord-Korea is daar sinds jaar en dag kampioen.

Wat bronnen betreft. U moet gewoon maar het Amerikaanse budget lezen of wat documenten van het Congressional Budget Office.
Oud 27 mei 2008, 17:11   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Afhankelijk van de cijfers die men gebruikt en wat men wel en niet onder defensie onderbrengt spendeert de VS nu ongeveer 4,0 tot 4,4% van haar GDP aan defensie. Dat is een pak minder dan tijdens de jaren 80 van de vorige eeuw (toen zat men boven de 6 % en uiteraard veel minder dan in de jaren 50 en 60, toen men meestal rond de 10% zat (met uitschieters tijdens de Korea-oorlog).

Met dat soort percentage komt de VS bijlange niet in de buurt van de top - landen inzake defensie-uitgaven. Noord-Korea is daar sinds jaar en dag kampioen.

Wat bronnen betreft. U moet gewoon maar het Amerikaanse budget lezen of wat documenten van het Congressional Budget Office.
Nee dat moet ik niet zo dringend, het is me voldoende dat het huidige budget het hoogste is sinds WOII en Vietnam en dat de VS meer uitgeeft dan de rest van de wereld samen.

Daar heb ik niet direct omgerekende cijfers voor nodig.

Zinn zegt verder dat het budget geen tien procent zakte na de val van de muur en van het communistisch regime.
Oud 27 mei 2008, 18:03   #36
nun
Gouverneur

Standaard

Even een grafiekje ter illustratie: http://consumerist.com/consumer/taxe...-be-253153.php
Het budget van sociale zekerheid in de VS is even groot (ongeveer dan toch) als het militair budget. Schat het leger volledig af en je zou de SZ kunnen verdubbellen! Dusja, het militair budget is wel significant.

Deze zegt zelfs dat het militair budget 40% uitmaakt van de totale uitgaven:
http://www.heritage.org/Research/Tra...s/35485626.gif

volgens wiki: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...t_2007.svg.png

Laatst gewijzigd door nun : 27 mei 2008 om 18:06.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 10:11   #37
eno2
Banneling

Standaard

Wikipedia:
For 2007, the budget rose to US$439.3 billion

CDI geeft voor 2008 USdollar850 billion

Budget Analysis:

www.WorldSecurityInstitute.org

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 mei 2008 om 10:17.
Oud 28 mei 2008, 15:34   #38
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Nee dat moet ik niet zo dringend, het is me voldoende dat het huidige budget het hoogste is sinds WOII en Vietnam en dat de VS meer uitgeeft dan de rest van de wereld samen.

Daar heb ik niet direct omgerekende cijfers voor nodig.

Zinn zegt verder dat het budget geen tien procent zakte na de val van de muur en van het communistisch regime.
Dat is dus manifest niet waar. Maar de feiten zijn voor u blijkbaar niet belangrijk.
Oud 28 mei 2008, 15:52   #39
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Voor de geïnteresseerden: hier (gapminder) kan de military expenditure (as % of GDP) geplot worden tov andere variabelen.
Oud 29 mei 2008, 10:23   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is dus manifest niet waar. Maar de feiten zijn voor u blijkbaar niet belangrijk.
Innuendo.

Ik ben Jozef Ostyn niet, en ook Howard Zinn niet. En ook Voorwaarts niet en ook MO niet. Behalven Jozef Ostyn, heb ik die allemaal geciteerd.

De feiten zijn, dat de VS meer uitgeeft aan militarisering dan de rest van de wereld samen, en dat ze daarbij meer dan vijftig miljoen van haar eigen armste burgers sociaal in de kou laat staan.

En de feiten zijn, dat het militair budget weer recordhoogstes bereikt sinds de oorlog in Vietnam. Notabene door weer eens een volkomen overbodige en zelfs totaal illegale aanvalsoorlog.

De trieste waarheid is, dat het militair-industriële complex om de haverklap moet betrokken worden in één tot twee behoorlijke oorlogen, omdat de neoliberale wijsheid er nu eenmaal in bestaat, gewoon doorlopend in vredestijd als een oorlogseconomie te functioneren. Dat zorgt voor maximale zakkenvullerij en wordt dus als 'goed' bestempeld voor het vaderland en elke patriot is geacht daarachter te staan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 mei 2008 om 10:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be