Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2008, 15:48   #21
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Daar hebt U gelijk in...

Voor het eerste punt natuurlijk niet...
Toch kan ik niet rondkomen, hoewel ik leef als een eremiet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 15:49   #22
eno2
Banneling

Standaard

Daarom eis ik, dat diegenen die tientallen jaren sociale bijdragen betaald hebben, ook de Europese Armoedegrens mogen oversteken.
Oud 28 mei 2008, 09:04   #23
gertjan22
Banneling

Standaard

LET OP wat je doet: als je geen uitkering meer krijgt van de RVA ben je met niets nog in orde: geen pensioen, geen ziekteverzekering,geen terugbetaling dokter en ziekenkas,... je bent dus nietmeer in orde met de sociale zekerheid!

Als je op het OCMW staat MOET je OOK een JOB aanvaarden die zij aanbieden! Weiger je dit,dan krijg je ook geen leefloon meer! Komt er nog eens bij dat werken voor het OCMW het absolute minimumloon is! (ongeveer 1100 euro BRUTO per maand).
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 09:07   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nou dat is het gewone minimumtarief voor een alleenstaand langdurig werkloze.

(Ik kom een paar maand carrière tekort om een anciënniteitstoeslag te genieten van 200 €)

Het is waar dat OCMW's verkapte tewerkstellingsbureeau's zijn, waar in feite ongrondwettelijke druk uitgeoefend wordt in de richting van de arbeidsmarkt, wat voor veel leefloners niet meer haalbaar is.
Helaas pindakaas, ja, maar moest het groene voorstel erdoor komen, dan ga ik zeker bij het OCMW.
als dat maar over een paar maanden gaat, kan je dan die RSZ bijdragen voor een paar maand niet bijstorten ? (eventueel met voorschotten van het OCMW - je kan die voorschotten dan aflossen met die anciënniteitstoeslag)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 10:47   #25
eno2
Banneling

Standaard

Ik denk dat ik morgen, na 25 jaar, weer eens naar een vergadering van Groen ga, om ze eens hartelijk uit te lachen met hun voorstel.

Nadeel is, dat ik dan meteen ook weer een consumptie moet nemen op café, wat ik de laatste 15 jaar nooit meer gedaan heb...
Oud 28 mei 2008, 10:49   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
LET OP wat je doet: als je geen uitkering meer krijgt van de RVA ben je met niets nog in orde: geen pensioen, geen ziekteverzekering,geen terugbetaling dokter en ziekenkas,... je bent dus nietmeer in orde met de sociale zekerheid!

Als je op het OCMW staat MOET je OOK een JOB aanvaarden die zij aanbieden! Weiger je dit,dan krijg je ook geen leefloon meer! Komt er nog eens bij dat werken voor het OCMW het absolute minimumloon is! (ongeveer 1100 euro BRUTO per maand).
Oeioeioei, dan houd ik me nog liever bij mijn zevenhondertachtig € van de werkloosheidsverzekering, waarvoor ik twintig jaar zovele sociale bijdragen afgedokt heb...

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 mei 2008 om 10:49.
Oud 28 mei 2008, 10:53   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als dat maar over een paar maanden gaat, kan je dan die RSZ bijdragen voor een paar maand niet bijstorten ? (eventueel met voorschotten van het OCMW - je kan die voorschotten dan aflossen met die anciënniteitstoeslag)
Het gaat niet over RSZ-bijdragen, maar over de berekening van anciënniteit, en daar hanteren ze puur de tewerkstellingsgegevens voor van depatroons, die ook voor de pensioenberekening gelden.

Als mijn anderhalf jaar gedwongen dienst voor het vaderland had moeten meetellen , dan had ik nooit financiële problemen gekend.
Oud 28 mei 2008, 11:49   #28
gertjan22
Banneling

Standaard

Zowel voor de RVA als voor het OCMW gelden dezelfde regels: weiger je een job, krijg je geen uitkering meer!

Laatst gewijzigd door gertjan22 : 28 mei 2008 om 11:49.
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 13:59   #29
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taak van het OCMW is de grondwet te implementeren waarin volgens artikel 23 staat, dat iedereen recht heeft op eens menswaardig bestaan. Daar staat niets in over verplichte tewerkstelling en verkapte slavenhandel, noch over het weigeren van het grondwettelijk voorziene minimum.

Maar dit is allemaal off-topic.
Wat als iedereen zo denkt ? Wat ben je dan nog met jezelf te verschuilen achter artikel 23, wie gaat dan nog het "menswaardig bestaan" verzekeren ?
Oud 30 mei 2008, 10:38   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zowel voor de RVA als voor het OCMW gelden dezelfde regels: weiger je een job, krijg je geen uitkering meer!
In het geval van het OCMW is dat een schandalige overtreding van de grondwet artikel 23, een overtreding die dringend moet teruggedraaid worden.
Oud 30 mei 2008, 10:39   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Wat als iedereen zo denkt ? Wat ben je dan nog met jezelf te verschuilen achter artikel 23, wie gaat dan nog het "menswaardig bestaan" verzekeren ?
Zich verschuilen, achter de grondwet, jawadde.

De grondwet is de hoogste wettekst.

Begin eens met hem te respecteren.

Ipv hem te behandelen als een vodje papier waar je als politicus en als hooggekwalificeerd advocaat je reet aan kan vegen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 mei 2008 om 10:40.
Oud 31 mei 2008, 00:39   #32
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Ja maar wacht eens even let me get this straight
Dus wanneer ik straks alleen woon kan ik dus gewoon ongeveer 800 euro de maand trekken zonder dat ik mij dien te verantwoorden voor werk te zoeken zoals bij den dop ?
Want ik hoor hier van sommigen dat je toch verplicht zou zijn een job aan te nemen.
Zoja zie ik niet in waarom mensen nog zouden gaan werken, ik kan gerust een paar honderd euro in het zwart erbij verdienen met dit bedrag en dan hoeft werken ook niet meer.
Want als je nu al 1200 of 1300 euro verdient zoals de meesten is dat niet zo een groot verschil met wat je krijgt van het OCMW. Ik werk om te leven en niet andersom.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 09:09   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Ja maar wacht eens even let me get this straight
Dus wanneer ik straks alleen woon kan ik dus gewoon ongeveer 800 euro de maand trekken zonder dat ik mij dien te verantwoorden voor werk te zoeken zoals bij den dop ?
Want ik hoor hier van sommigen dat je toch verplicht zou zijn een job aan te nemen.
Zoja zie ik niet in waarom mensen nog zouden gaan werken, ik kan gerust een paar honderd euro in het zwart erbij verdienen met dit bedrag en dan hoeft werken ook niet meer.
Want als je nu al 1200 of 1300 euro verdient zoals de meesten is dat niet zo een groot verschil met wat je krijgt van het OCMW. Ik werk om te leven en niet andersom.
Het OCMW is de dop niet en geen tewerkstellingsorganisatie, daar is het RVA voor.

Ik heb er niets tegen dat ze leefloners aan het werk zetten, maat dat moet uitsluitend gebeuren op vrijwillige basis en zonder sancties.

Nogmaals de grondwet art 23 voorziet geen werkdwang en moet als hoogste wet gerespekteerd worden.

De huidige regeringen hebben dit helemaal verkeerd ingevuld en die interpretatie moet teruggefloten worden.

Nog gekker is het voorstel van Groen om OCMW-ers vijftig euro per maand meer te geven dat andere minimumuitkeringstrekkers die daar grote bedragen voor gecotiseerd hebben via de sociale bijdragen.

Waarom dan nog cotiseren?

Dit is absurdistan.

Conclusie:

alle uitkeringen moeten tot op de armoedegrens opgetrokken worden, of geen.
Oud 31 mei 2008, 10:42   #34
Don Quichote
Banneling

Standaard

Vraag aan het OCMW eens de wettelijke bepalingen op.

En post ze eens hier.

Kunnen we zien dat er wel degelijk voorwaarden zijn aan het maandelijks trekken van steun.

Die voorwaarden zijn terecht...en niet heel streng.

Er is zelfs nog veel misbruik.
( Ook in verband met werkloosheidsuitkeringen )
Die misbruiken vreten aan de budgetten en daardoor zijn er vele echte pechvogels die in de kou staan.

Een strengere controle wordt steevast tegengehouden door "links".

Men kan naar Wallonie gaan wonen.
Daar gaat steuntrekken een pak vlotter.
Voor zolang het nog duurt.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 10:53   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Vraag aan het OCMW eens de wettelijke bepalingen op.

En post ze eens hier.

Kunnen we zien dat er wel degelijk voorwaarden zijn aan het maandelijks trekken van steun.

Die voorwaarden zijn terecht...en niet heel streng.

Er is zelfs nog veel misbruik.
( Ook in verband met werkloosheidsuitkeringen )
Die misbruiken vreten aan de budgetten en daardoor zijn er vele echte pechvogels die in de kou staan.

Een strengere controle wordt steevast tegengehouden door "links".

Men kan naar Wallonie gaan wonen.
Daar gaat steuntrekken een pak vlotter.
Voor zolang het nog duurt.
Natuurlijk is het toekennenvan een leefloon inkomen- en bezitsverbonden.
Verplichtingen om te werken horen daar niet bij.
Of horen daar niet bij te horen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 mei 2008 om 10:54.
Oud 31 mei 2008, 11:30   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eno, het OCMW is wettelijk verplicht om leefloners zo snel mogelijk terug zelfstandig in levensonderhoud te maken en moet daarvoor alle mogelijke middelen gebruiken.

Je weet dat misschien niet, maar de RVA en VDAB zijn een dochterbedrijf en verlengstuk van de commissie van den openbare onderstand.
Deze diensten zijn namelijk gegroeit uit de kerkelijke instelling, het kerkfabriek, dat ging bemiddelen bij werkgevers om mensen die van hun armendienst leefden en in hun armehuisjes woonde, aan werk te helpen.

Het OCMW, de opvolger van de commissie van openbare onderstand is dus eigenlijk het moederbedrijf van de RVA en heeft dus dezelfde taken als de RVA en VDAB, mensen zonder werk een inkomen geven en zorgen dat deze mensen zosnel mogelijk terug in eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Het OCMW mag dus niet enkel je verplichten om terug voor je eigen levensonderhoud te zorgen, het OCMW moet dit zelfs doen als eerste taak.
En het OCMW heeft zelfs het recht om elke cent die ze jou gegeven hebben terug te eisen eens je werk hebt of om dit van je erfgenamen en andere familieleden terug te vorderen, zelfs met intrest.

De naam van het OCMW is namelijk Openbare Commissie Maatschappelijke Werken.
En heeft als taak, mensen die buiten de maatschappij vallen, terug binnen de maatschappij te brengen.

Wat je waarschijnlijk ook direct doet beseffen dat werk weigeren bij de RVA en jezelf doen schorsen van werkloosheidsuitkeringen voldoende reden is om je het recht op leefloon te ontzeggen. Je weigerd immers de hulp en zelf de nodige acties te ondernemen om terug binnen de matschappij te komen.

Trouwens een kleine opmerking, als 60jarige niet in aanmerking komen voor verhoogde werkloosheidsuitkering van 50+, betekend dat je minder dan 20jaar op de arbeidsmarkt actief bent geweest, want zelfs werkloosheid en andere gelijkgestelde periodes tellen om aan deze 20 jaar te komen.
De enige periode die niet telt is schooltijd en leven van het OCMW.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 08:57   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Eno, het OCMW is wettelijk verplicht om leefloners zo snel mogelijk terug zelfstandig in levensonderhoud te maken
Dat is voorbijgaan aan de grondwet meer bepaald artikel 23 dat in het recht voorziet voor iedereen een humaan levaen te kunnen leiden zonder dat er sprake is van werkdwang (wat trouwens op zichzelf een onwettelijke verplichting zou zijn).

De grondwet heeft in Belgie de grootste kracht van wet.

Als er al sprake is van uitoefening van druk om een willekeurige job op te nemen, dat is dat het gevolg van een onterechte interpretatie van de grondwet door één of meer zittende regeringen, door ongepaste uitvoeringsbesluiten, die met een gewone meerderheid kunnen omgebogen worden.

Bovendien kan zulke onterechte interpretatie zowel voor de Raad van State als voor het hof van arbitrage aangevochten worden.

Die kunnen de regering daarin terugfluiten.

En als dat allemaal niet helpt, dan kan nog een veroordeling volgen voor het Europese hof van de rechten van de mens.
Oud 2 juni 2008, 08:58   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet dat misschien niet, maar de RVA en VDAB zijn een dochterbedrijf en verlengstuk van de commissie van den openbare onderstand.
Je haspelt hier federale bevoegdheden en gemeentelijke door elkaar.

Ik weet dat het een verkavelingsdoolhof is, maar een dergelijke misvatter is toch wel erg sterk.
Oud 2 juni 2008, 08:59   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over RSZ-bijdragen, maar over de berekening van anciënniteit, en daar hanteren ze puur de tewerkstellingsgegevens voor van depatroons, die ook voor de pensioenberekening gelden.

Als mijn anderhalf jaar gedwongen dienst voor het vaderland had moeten meetellen , dan had ik nooit financiële problemen gekend.
dan zou ik dat nog maar eens laten herbekijken, je legerdienst telt weldegelijk mee voor je pensioenberekening.
Oud 2 juni 2008, 09:01   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
is dat waar ?

belachelijk gewoon. dan kunnen we ook meteen het OCMW of de RVA afschaffen natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be