Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2008, 08:05   #21
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Uiteindelijk heb ik voor de grond waar mijn huis op staat ooit veel geld betaald
btw voor zover ik weet ben je al gedurende enkele decennia eigenaar

en dus heb je peanuts betaald destijds voor je grond

voor degenen die net grond zouden gekocht hebben ( en dus ook de speculatieve waarde mee hebben moeten ophoesten ) wanneer dit ingevoerd wordt mag er idd wel een extra compenserende regeling komen

een andere mogelijkheid die ik zie is dat jij de laatste zou zijn die een eigendomstitel hebt op je grond en wanneer je sterft of hem verkoopt dan wordt ie terug eigendom vd gemeenschap en voortaan wordt dan het gebruiksrecht verkocht in plaats van de grond zelf
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 08:08.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 08:18   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Niemand is echt eigenaar van de grond die hij "bewoond", noch de woning. Daarvoor mag je de staat betalen. Kadastrofastraal inkomen nietwaar.
Ook het feit dat de staat "mag" onteigenen is een teken dat "eigenaar" zijn toch maar een gunst is, die geld kost.

Maar voor je jaloers word. Ik denk dat uiteindelijk deze woning me in totaal €100000 gaat kosten, als ik de extra hypotheek voor de zonneboiler en zonnepanelen rond krijg.
Oud 28 mei 2008, 08:20   #23

Standaard

jaloers helemaal niet maddox - ik gun iedereen zijn eigen huisje - maar dan wel iedereen - dus ook mijzelf en alle armen van dit land

ps veel succes met je zonneboiler - ( dat zou bovendien moeten leiden tot minder belasting op energie bvb gezien je geen gebruik maakt van een beperkte natuurlijke hulpbron ) zonschaarste zie ik voorlopig bovendien geen probleem worden met die global warming
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 08:22.
Oud 28 mei 2008, 08:23   #24

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
btw voor zover ik weet ben je al gedurende enkele decennia eigenaar

en dus heb je peanuts betaald destijds voor je grond

voor degenen die net grond zouden gekocht hebben ( en dus ook de speculatieve waarde mee hebben moeten ophoesten ) wanneer dit ingevoerd wordt mag er idd wel een extra compenserende regeling komen

een andere mogelijkheid die ik zie is dat jij de laatste zou zijn die een eigendomstitel hebt op je grond en wanneer je sterft of hem verkoopt dan wordt ie terug eigendom vd gemeenschap en voortaan wordt dan het gebruiksrecht verkocht in plaats van de grond zelf
nog efkes ... moet onmiddellijk vertrekken.
Ik betaalde destijds 3000 frank per vierkante meter. De dag van vandaag is dat niet zo veel meer maar in die tijd moesten we ons alles extra ontzeggen om dit te kunnen afbetalen en dit tien jaar lang. Dus 3.000 frank per vierkante meter plus de rente die ik er uiteindelijk heb op betaald plus de inflatie van de frank (nu euro) gedurende ongeveer twintig jaar (het tijdstip dat we hebben gekocht) ... da's de prijs dat ik terug zou willen krijgen. Geen frank meer maar ook geen frank minder.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 08:25   #25
Tavek
Banneling

Standaard

Het concept van eigenaar zijn van grond is nog steeds iets wat ik absurd vind. Eigenaar zijn van een gebouw, appartement: jazeker, dat is niet meer als logisch, er is daar arbeid en geld in gestoken. Maar grond....welke morele claim kan men hebben op een stuk van de oppervlakte van onze planeet ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 08:26   #26

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
nog efkes ... moet onmiddellijk vertrekken.
Ik betaalde destijds 3000 frank per vierkante meter. De dag van vandaag is dat niet zo veel meer maar in die tijd moesten we ons alles extra ontzeggen om dit te kunnen afbetalen en dit tien jaar lang. Dus 3.000 frank per vierkante meter plus de rente die ik er uiteindelijk heb op betaald plus de inflatie van de frank (nu euro) gedurende ongeveer twintig jaar (het tijdstip dat we hebben gekocht) ... da's de prijs dat ik terug zou willen krijgen. Geen frank meer maar ook geen frank minder.
ok maar ik heb mij nu ook reeds vijftien jaar ofzo vanalles moeten ontzeggen om mijn huur te betalen - wat ik niet had moeten doen indien ik van meet af aan het deel gekregen zou hebben van onze grond waar ik altijd al recht op had

dus als jij je geld terug wilt dan wil ik het mijne ( dat ik extra aan huur heb moeten betalen ) ook terug

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 08:26.
Oud 28 mei 2008, 08:47   #27
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
normaal gezien mag je 1/4 e van je inkomen afbetalen - anders heb je jezelf overkocht

voor dit huis ff grofweg rekenen

25000 euro afbetalen op 20 jaar is ongeveer 175 euro p maand

maal 8 = 1400euro per maand

om in dit kasteel te gaan wonen moet je dus samen een inkomen hebben van 5600 euro

stel dat je met twee werkt = 2800 euro elks

niet zwanzen he zeg
Om 25000 Euro af te betalen op 20 jaar, mag je inderdaad rekenen op een afbetaling van +-175 Euro per maand.

De algemene regel is dat men max. 1/3 van zijn netto inkomen mag uitgeven aan de afbetaling van een lening.
175 * 3 = 525 Euro per maand.

Dat is perfect haalbaar voor een alleenstaande met een een nettoloon van 1500 Euro.

Hoe jij aan die x 8 komt is me een raadsel, tenzij je refereert naar de huidige kostprijs van het huis, die dan 200 000 Euro zou moeten zijn.

Maar je moet al heel slecht bezig zijn om de volledige aankoopwaarde van een huis te moeten lenen.
Dan krijg je bovendien een hoop bijkomende financiële lasten.
(Zware schuldsaldo-verzekering, schatting van de waarde van het goed door de bank waar jij ook voor opdraait etc...)

Ter info : Ik heb een lening genomen voor +- 100 000 Euro op 15 jaar en de afbetaling daarvan zal me minder kosten dan de huurkost die ik momenteel nog heb.

Laatst gewijzigd door parcifal : 28 mei 2008 om 08:56.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 09:24   #28
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:
tja als ik in jouw situatie was in de huidige constellatie waarbij je grond letterlijk kan bezitten dan zou ik denk ik exact hetzelfde doen hoor - en zeker indien ik een kind had

als je der dan bovendien nog mensen gratis in laat wonen dan ben je een beetje zoals een slavenhandelaar destijds die slaven kocht maar ze wel goed behandelde - die ze zelfs kocht om ze goed te kunnen behandelen en zo te zorgen dat een ander ze niet kon mishandelen

in ieder geval bezit je macht over de mensen door wie je dat huis laat gebruiken - gelukkig gebruik of misbruik je die macht niet - maar het zou beter zijn ( zowel voor jouw geweten als voor henzelf ) indien ze niet van jouw goodwill afhingen - en het is dat wat het vierde wereld syndicaat als einddoel nastreeft

indien alle diamantmijnen en goudmijnen en oliebronnen enz bovendien net zoals de grond bvb per opbod door de gemeenschap ( = natuurrechtelijk gezien de enige rechtmatige eigenaar ) aan particuliere ontginners werden verkocht en indien met dit geld gelijk verdeelde onder alle aardbewoners in de vorm van een onvoorwaardelijk basisinkomen ( waarmee men dan gegarandeert altijd minstens een lapje grond kan pachten ) dan zou armoede onbestaande zijn

de reden dat er nu wel armoede bestaat is omdat we nog steeds niet het beschavingspeil hebben bereikt als mensheid om te verbieden dat datgene wat van iedereen is door een geestelijk gestoorde minderheid wordt gemonopoliseerd

Awel ja dat vind ik ook. Ze zouden niet moeten afhangen van mijn "liefdadigheid". We zouden beter de werkelijke bazen van alle landen aanpakken in het bijzonder de banken. Niet normaal dat belgie zoveel intrest moet afbetalen ipv kapitaal. Ik zou zeggen ik betaal niet(om te beginnen alleen het kapitaal) wat ga je daar aan doen. Het monster staat vreet je op. Al dat geld dat nu naar intresten gaat zou zo mooi kunnen worden gebruikt. Maar ja brood en spelen houdt de bevolking klein .... Zoals ik je PMde bewust worden gaat oh zo traag.
shaddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 09:26   #29
shaddy
Banneling

Standaard

Citaat:

in dit huis ging ik een jaar of acht geleden wonen en ik kon het toen uit de hand kopen vd huisbaas voor 1.800 000 bfr (als ik een lening had gekregen )

ik heb er dan een jaar of zes zeven gewoond aan 300 euro per maand en gans de tijd heeft de huisbaas het gewoon verder laten verkommeren en gezien ik huurder was heb ik er ook niks aan gedaan

dan is het een eerste keer verkocht geweest aan 86 000 euro

de koper heeft mij eruit geonderhandelt en het dan nogmaals verkocht zonder het te renoveren ( hij heeft het enkel opgekuist en er al mijn rommel buiten gehaald )

die volgende koper heeft het dan gerenoveerd en nu staat het te koop voor 198 000 euro

ik vraag me echt af wat er nu mee gaat gebeuren want deze woning is slechts geschikt voor een klein arbeidersgezin ofzo ( een advocaat en zijn gezin bvb zie ik dit niet kopen ) maar 198 000 geeft een afbetaling die zelfs tweeverdieners onmogelijk kunnen ophoesten

op deze linlk kan je zien dat de huidige vraagprijs wel degelijk 198 000 euro bedraagt

http://www.century21.be/immo-vastgoe...stateId=149780
Hallucinerend verhaal. Waarom kreeg je geen lening?? Begonnen de banken weer over vast inkomen blablabla?? Is nochtans niet fair. Verdorie jammer...
Oud 28 mei 2008, 09:37   #30
shaddy
Banneling

Standaard

Kijk hoe kan je geld verdienen in belgie. Ik pas het zelf toe. Maar ik laat er arme familie gratis inwonen dus maw ik verrijk mezelf niet. Ik wil gewoon onafhankelijkheid voor mijn kind. Ik heb veel centen gespaard en mijn man heeft centen gekregen van zijn ouders. Ik heb samen met mijn man een appartement gekocht, goed gelegen, we zijn vegetariers dus we willen slechts 1 planeet gebruiken. Zoals wij leven zorgen we niet voor de armoede in de wereld. Dat zijn de mensen die 3 - 4planeten nodig hebben. AAngezien ik ook eigen kapitaal heb , heb ik een huis gekocht met een kleine lening (idem voor app). De banken geven u een zeer lage terugbetaling van lening. +- 125 euro voor 50000 lening omdat onze ruilwaarde voor het huis en app groot is. OOk kan je 50000 euro per huis inbrengen bij de fiscaliteit. MAW mensen die geld hebben en eigendom en dus niet mleer dan +-50000 euro lmoeten lenen kunnen dit inbrengen in fiscaliteit als aftrek post en betalen in verhouding weinig belasting. Dus de mensen die welstellend zijn krijgen meer kansen. Mensen die arm zijn en alles moieten lenen worden achtergesteld en niet op dezelfde manier behandeld als de welstellender mensen. Ik zit veel in het buitenland en hier mijn adres laten staan heeft alleen maar voordelen. Eigendom maakt rijk. Niet eerlijk tov de armen onder ons. Kom nu niet af met die sociale leningen want die zijn bijlange na niet intressant genoeg. het is een zoethouder.
Oud 28 mei 2008, 10:44   #31

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
Hallucinerend verhaal. Waarom kreeg je geen lening?? Begonnen de banken weer over vast inkomen blablabla?? Is nochtans niet fair. Verdorie jammer...
uiteraard ging het over vast inkomen

terwijl dat eigenlijk dikke zever is want het huis houd altijd zijn waarde ( is zelfs nog gestegen ) en dus heeft de bank zowieso altijd de garantie op hun centen

bovendien heb ik nu al die jaren ook huur betaald - dat had dus net zo goed een afbetaling kunnen zijn

van het vlaams woningfonds kreeg ik bovendien ook geen lening omdat ik geen kinderen heb

indien ik dat huis toen had kunnen kopen dan had ik tot voor een paar maanden geen jaar dakloos geweest
Oud 28 mei 2008, 10:48   #32

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Om 25000 Euro af te betalen op 20 jaar, mag je inderdaad rekenen op een afbetaling van +-175 Euro per maand.

De algemene regel is dat men max. 1/3 van zijn netto inkomen mag uitgeven aan de afbetaling van een lening.
175 * 3 = 525 Euro per maand.

Dat is perfect haalbaar voor een alleenstaande met een een nettoloon van 1500 Euro.

Hoe jij aan die x 8 komt is me een raadsel, tenzij je refereert naar de huidige kostprijs van het huis, die dan 200 000 Euro zou moeten zijn.

Maar je moet al heel slecht bezig zijn om de volledige aankoopwaarde van een huis te moeten lenen.
Dan krijg je bovendien een hoop bijkomende financiële lasten.
(Zware schuldsaldo-verzekering, schatting van de waarde van het goed door de bank waar jij ook voor opdraait etc...)

Ter info : Ik heb een lening genomen voor +- 100 000 Euro op 15 jaar en de afbetaling daarvan zal me minder kosten dan de huurkost die ik momenteel nog heb.
uiteraard refereer ik naar de huidige vraagprijs en ik vraag me af wie dat nu gaat kopen

aan deze prijs kan dat volgens mij niet

zelfs niet indien je bvb 50000 euro startsom hebt

en mijn berekening was idd grofweg - wat ik ook zelf al aangaf

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 10:48.
Oud 28 mei 2008, 11:09   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht

Ik heb een soortgelijke situatie gekend. Het huisje van een overleden grootoom werd te koop aangeboden in Terhagen, de luttle €21 000 in 1995.
Ik wou toen €15 000 lenen (werkte toen net 3 jaar-officieel), maar dat werd geweigerd door 6 banken. Ik was alleen, mijn baan niet vast genoeg etc etc.... ouders ,noch directe familie konden borg staan met vastgoed enzoverder, excuses met de kilo.

Als ik toen die lening wel gekregen had, had ik nu nog maar 2 jaar af te betalen. Aan een belachelijk laag bedrag.
Oud 28 mei 2008, 13:08   #34
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
uiteraard refereer ik naar de huidige vraagprijs en ik vraag me af wie dat nu gaat kopen

aan deze prijs kan dat volgens mij niet

zelfs niet indien je bvb 50000 euro startsom hebt

en mijn berekening was idd grofweg - wat ik ook zelf al aangaf
even een simulatie op immotheker gedaan, lening zonder eigen inbreng

lening van 200.000€ - 30 jaar: maandelijks 1.232,43€
lening van 175.000€ - 30 jaar: maandelijks 1.078,37€

daarvoor moet je inderdaad met z'n tweeën gaan werken
Oud 28 mei 2008, 13:09   #35
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb een soortgelijke situatie gekend. Het huisje van een overleden grootoom werd te koop aangeboden in Terhagen, de luttle €21 000 in 1995.
Ik wou toen €15 000 lenen (werkte toen net 3 jaar-officieel), maar dat werd geweigerd door 6 banken. Ik was alleen, mijn baan niet vast genoeg etc etc.... ouders ,noch directe familie konden borg staan met vastgoed enzoverder, excuses met de kilo.

Als ik toen die lening wel gekregen had, had ik nu nog maar 2 jaar af te betalen. Aan een belachelijk laag bedrag.
15.000€ en geen lening krijgen...???
Oud 28 mei 2008, 13:13   #36
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het concept van eigenaar zijn van grond is nog steeds iets wat ik absurd vind. Eigenaar zijn van een gebouw, appartement: jazeker, dat is niet meer als logisch, er is daar arbeid en geld in gestoken. Maar grond....welke morele claim kan men hebben op een stuk van de oppervlakte van onze planeet ?
Als iemand op een braakliggend terrein een mooie gazon aanlegt of een ander een stuk grond gebruikt om pakweg asperges te planten, dan hebben die daar toch ook arbeid in gestoken, toch?
Oud 28 mei 2008, 13:16   #37

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Als iemand op een braakliggend terrein een mooie gazon aanlegt of een ander een stuk grond gebruikt om pakweg asperges te planten, dan hebben die daar toch ook arbeid in gestoken, toch?
idd maar dan kan je die meerwaarde met recht als eigendom beschouwen maar de grond nog steeds niet he

niemand heeft ook maar één vierkante centimeter van de aardbodem gemaakt dmv zijn arbeid

verder is het zo dat als jij op grond asperges plant dan kunnen anderen er bvb geen patatten meer planten

je neemt dus een mogelijkheid weg van alle anderen en dus moet je voor je daar asperges plant dit verlies aan de anderen compenseren

eens dit verlies werd gecopenserd ben ik wel van mening dat je geen asperges meer moet afgeven uit solidariteit met anderen maar dat ze allemaal stuk voor stuk voor 100 percent van jouw zijn

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 13:16.
Oud 28 mei 2008, 13:17   #38
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

bijkomend probleem is dat als je ziet welke prijzen er gegeven worden voor simpele arbeidershuisjes, reken daarbij de intresten die je betaalt en de kosten die je aan het huis maakt, dat haal je er nooit meer uit volgens mij, Die arbeidershuisjes in de steden zijn op dit moment hun geld niet waard.
Oud 28 mei 2008, 13:28   #39
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
niemand heeft ook maar één vierkante centimeter van de aardbodem gemaakt dmv zijn arbeid
Toch wel, artificiële eilanden zoals onderstaande bvb:

Citaat:
verder is het zo dat als jij op grond asperges plant dan kunnen anderen er bvb geen patatten meer planten

je neemt dus een mogelijkheid weg van alle anderen en dus moet je voor je daar asperges plant dit verlies aan de anderen compenseren
Stel nu dat ik ergens in de vlaamse grond m'n asperges plant, moet ik daarvoor dan ook een compensatie betalen aan pakweg een Australiër?

De kans is toch behoorlijk klein dat die ooit van plan is geweest om naar hier te trekken om patatten te planten. Als dat dus geen uitstaans heeft met zijn toekomstplannen, dan heeft ie toch ook geen recht op compensatie want dan is er niks om te compenseren.

Laatst gewijzigd door netslet : 28 mei 2008 om 13:30.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 13:29   #40
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd maar dan kan je die meerwaarde met recht als eigendom beschouwen maar de grond nog steeds niet he

Baggerbedrijven doen niets anders.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be