![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Partijlid
|
![]() Ik miste vooral een 25-jarige nymfomane blonde lerares met knoerten van tetten.
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() dit:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk vrij weinig: ik heb bijzonder goed les gehad in het prachtige vak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Eigenlijk vrij weinig: ik heb bijzonder goed les gehad in het prachtige vak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() In de lagere school hadden wij prachtige boekjes waar steeds grote kleurenprenten in stonden. Geen gekribbel met een flauwe grap erbij zoals vandaag maar echte kunstwerkjes. Eentje herinner ik me nog zeer goed. Een Brits soldaat tijdens een pauze in de loopgraven van WOI die vol bewondering een buitgemaakte, Duitse pinhelm aan een kameraad toont. Dat beeld zit vandaag nog in mijn hoofd. Ook hoe de leraar vertelde over de Belgische deelname aan deze oorlog zit nog zeer in mijn gedachten. Als kinderen waren we door zijn vertellingen zeer begeesterd. We vertelden ook vaak, in onze toen naïve denkwereld, dat we die Belgische sluiswachter, die het hele Duitse front had doen onderlopen in onze denkwereld, toch de grootste held uit de oorlog was.
Ik herinner me ook de spreekbeurten. Vele kinderen hadden het over dieren. De meer agrarisch aangelegde kinderen brachten ze zelfs mee. De meest fanatieke zelfs een egel. Ondergetekende een patrijs. In het middelbaar viel het me al op dat de boekjes geschiedenis je al probeerden te beïnvloeden. Toch was er toen al véél te veel tijd voor de recente periode, over de echte vaderlandse geschiedenis werd niets of amper iets gezegd. Vreemd genoeg kan ik me niet eens herinneren dat er iets werd gezegd over de Katholieke Kerk. In de staatsscholen zal het wel nog erger geweest zijn. De ironie: de meeste scholieren zaten daar in gebouwen die veelal gepikt van de Kerk waren tijdens de Franse inval. Vandaag zou ik scholieren vooral het Credo van ons land en van ons continent leren. Al die oorlogen zijn wel best interessant maar het komt er ook op aan om jonge mensen mentaal te wapenen tegen de secularisering en de aankomende sneltrein die de islam-wereld is. Wat is China? Wat is Rusland? Wat zijn wij, Belgen, in de wereld geweest en wat is onze positie tegenover anderen? Dat moet mensen vandaag bijgebracht worden omdat ze het na 't school toch niet meer zullen leren. Ze lezen geen boeken meer en op den tv is 't toch alleen maar zever.
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De waarheid. Iets wat we allemaal missen.
De geschiedenis zou één grote leugen zijn voor 16e eeuw ofzo. Althans volgens dit boek: http://www.amazon.com/History-Fictio.../dp/2913621058 Nog niet gelezen eerlijk gezegd, maar ben wel curieus... Iemand al gelezen en een mening hierover? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Volkomen objectieve geschiedschrijving bestaat niet, heeft nooit bestaan en zal ook nooit bestaan.
De geschiedenis werd en wordt altijd geschreven door de overwinnaars en/of vanuit een vooringenomen positie van de geschiedschrijver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Dan vraag ik mij af waarom we die rommel moeten leren alsof het feiten zijn. Zonder mogelijke alternatieve scenario's etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Echter, de context en invalshoek wil nogal eens veranderen, waardoor bepaalde zaken overdreven veel aandacht krijgen, en andere zaken juist bijna niet genoemd worden. Daarom dien je bij geschiedenis zoveel mogelijk bronnen van zoveel mogelijk geschiedschrijvers enz. met zoveel mogelijk verschillende invalshoeken te raadplegen teneinde een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van een gebeurtenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Het moet natuurlijk wel ERGENS op gebaseerd zijn hè.
"Verschillende" gebeurtenissen zouden bvb verschillende versies van hetzelfde verhaal zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chr..._%28Fomenko%29 : hier een intressant wikipedia artikel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() http://www.world-mysteries.com/sci_16.htm
Ook intressant... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Sjaax : 3 juni 2008 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() het deel over keizer Karel want ik zat op een katokolerieke school
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik háát het dat Canvas voor sport wordt gebruikt.
![]() |
![]() |
#37 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vooral de rare opvatting die we kregen zal ik niet missen
Lagere school-afstammelingen van de oud Belgen, de dappersten der galliërs (de meeste Belgische stammen gingen er prat op germaans te zijn) Middelbare school> voorouders waren ineens germaans/Frankisch Deed mijn ogen wel opentrekken wat ik wel miste was De gehele Aziatische geschiedenis (toch niet onbelangrijk) + VS |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Partijlid
|
![]() 2
Er bestaat niets dwazers dan naar een sportwedstrijd zitten gapen. En daarvoor moeten dan schitterende programma's zoals 'In Europa' wijken.
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar word er reclame gemaakt vr deze bevolkingsgroepen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Vreemdeling
|
![]() Wees allen blij, onze geschiedenisleerkracht verplichtte ons om heel het politieke systeem van Amerika van buiten te leren, en we moesten ook ineens de huidige politiekers kennen, hun standpunten, hoe goed ze ervoor stonden enzovoorts. Dat is niet echt geschiedenis maar hedendaags...
grtz Rune |
![]() |
![]() |