![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het doel van migratie is in de eerste plaats meestal een stap voorwaarts maken op de sociale ladder, en geen stap achterwaarts. Daarbij wil men ook de familie laten delen in zijn rijkdom. Er wordt dus geld teruggestuurd. De meesten komen hier dus wel degelijk om te werken. (De mannen alvast, de vrouwen van de mannen weet ik niet omdat deze laag opgeleid zijn en het in sommige samenlevingen niet de gewoonte is dat de vrouw gaat werken). Of ze ook werk vinden, is dan weer een andere vraag. Citaat:
De migrantengroep bij uitstek waar er hier vaak over geklaagd wordt zijn mensen van Noord-Afrikaanse origine, met name Marokkanen (uit de Berberstreek) komen naar België. Ik ken geen NGO's die daar actief zijn... Als je alles van een NGO krijgt heb je m.i. ook niet de behoefte om heel je hebben en houden, familie en vrienden achter te laten op weg naar een land waarbij je een onzekere toekomst hebt... En wat bedoel je met 'ze moeten dat hier voordat ze op de arbeidsmarkt mogen actief worden?'
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat dat vooral twee grote pull-factoren zijn, en niet zozeer het kennen van de sociale zekerheidswetten.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 juni 2008 om 22:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Dat staat summier in de tweede alinea die ik gecopy-paste hebt.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die andere groep, die komt van buiten de EU en moet hier eerst een visum en een verblijfsvergunning aanvragen voor zij mogen werken. Gedurende de hele periode van het onderzoek zijn deze mensen verplicht om zich regelmatig bij het ocmw aan te melden en hun leefloon in ontvangst te nemen. Gaan zijn werken voor het beëidigen van het onderzoek en alle beroepsprocedures, krijgen zijn direct een dwangbevel om het land te verlaten. Melden zij zich niet bij het ocmw, dan hebben zij geen bewijs meer in Belgie te verblijven en word de asielprocedure gestopt, herziening niet meer mogelijk. Unicef en AZG is daar actief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Migranten zonder spaarpot zullen de goedkopere buurten opzoeken, wat trouwens ook door ons mensen gedaan wordt. Dat is natuurlijk een noodzaak. Maar toch, wanneer een buurt door immigranten wordt bewoond komt daar meestal een devaluatie van die buurt mee te voorschijn, waardoor ze natuurlijk samen beginnen te komen. Anderzijds is het normaal dat iedereen een beetje bij hun eigen volk huizen. Of dat de overheid daar direct veel voor verantwoordelijk is dat betwijfel ik toch een beetje.
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tuurlijk. Moest bv morgen Zwitserland alle belgen een sociale uitkering geven in verhouding tot hier van 10/1 dan zijn wij allen op weg naar Zwitserland om te gaan wonen. En misschien zouden wij daar zelfs eens nadenken om ooit ook te gaan werken...alhoewel? Anderzijds moet je het ook zo eens bekijken. Stel dat je gans uw leven geld opzij legt voor uw pensioen, uw eigenste persoonlijke spaarverzekering en plots komen ze u te vertellen dat u dat geld moet delen met verschillende mensen die u niet eens kent. Is dat logisch? SZ is in België immers een verzekering nietwaar? Dat is opgericht in de tweede wereldoorlog als ik het goed heb waar alle Belgen een duit in het zakje leggen om te gebruiken in tijden van nood. Nu wordt dat uitgedeeld aan velen die daar geen duit in gelegd hebben. Logisch is het dus niet.
![]() |
![]() |
#27 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dertigduizend fraudeurs verdeeld over meer dan honderd nepfirma's zal dan wel een gelul zijn.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() C2C: uw latent racisme uit zich in ongenuanceerde en gefrustreerde scheldpartijen. Zet eens uw oogkleppen af, trek de wereld in in plaats van u op te sluiten in een kleine wereldvreemde cocon, doe eens wat kennis en ervaring op, dan zal uw racisme misschien smelten als sneeuw voor de zon.
Laatst gewijzigd door Neptunus : 10 juni 2008 om 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() Migratie heeft vele oorzaken. De belangrijkste is inderdaad "werk zoeken": het verbeteren van de levensstandaard. Maar er is wel degelijk een belasting van het sociaal systeem door migratie. Persoonlijk denk ik dat de migranten vandaag zo zwaar wegen op het systeem dat ze verantwoordelijk zijn voor de kostenontsporing. Toen er in de karen '60 werd begonnen met gastarbeiders aan te trekken (die hier nota bene tijdelijk dienden te verblijven, maar da's een ander verhaal) ging het alleen nog om tewerkgestelde mannen. In Duitsland was de activeringsgraad van Turkse gastarbeiders in het begin dan ook enorm hoog, ergens tegen de 87%.
Maar intussen zijn de kosten & baten van immigratie ruimschoots negatief doorgeslagen. De oorzaken daarvoor zijn tweeleding: (1) De activiteitsgraad van migraten is enorm gekelderd. De eerste generatie is niet meer actief en krijgt dus een pensioen. Door de gezinsherenigingen kwamen daar nog een pak uitgaven voor de staat bij. (2) De huidige generatie migraten, tweede en soms derde generatie, zijn óók niet actief. Dat vertaalt zich in de vele straatboefjes en hangjongeren met alle problemen van dien. De uitbreiding van het politieapparaat en het gevangeniswezen zijn nóg extra kosten die de migratie met zich meebrachten. Sinds de jaren '80 heeft immigratie naar het Westen in feite geen zin meer. De veelal ongeschoolde arbeiders kunnen toch niet meer worden tewerk gesteld. Alle zware industrie is uit België verdwenen. De enige reden waarom de meesten hier komen is omdat ze héél goed weten dat ze hier kunnen teren op voorzieningen én kunnen rekenen op een laks beleid dat ze in staat stelt een samenleving binnen een samenleving op te bouwen, compleet met wijken waar geen autochtonen meer binnen kunnen.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Maar als asielzoeker heb je vermoed ik nog geen geldig id-bewijs, of krijgen ze er een tijdelijk? Want de meeste asielzoekers zitten toch in gesloten centra en ik dacht dat ze opgepakt werden als ze buitenkwamen (gevaar dat ze zich gaan verschansen)? Toevallig las ik wel net het volgende goed nieuws in hbvl van vandaag: Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 juni 2008 om 14:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De centra zijn voor illegalen en uitgeprocederden, een asielzoeker mag zelfs gewoon bij vrienden of familie inwonen. En ja elke asielzoeker krijgt een tijdelijke verblijfsvergunning. En wat je las is gewoon het oude systeem dat men terug wil invoeren, mensen die hier werk vinden, die een werkkaart en tijdelijke verblijfsvergunning krijgen. En die zo hun rechten opbouwen, maar tegelijk direct dezelfde plichten krijgen als iedere andere werknemer in België. Had trouwens nooit mogen afgeschaft worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was en is de staat die bepaald waar een asielzoeker moet wonen en welk ocmw opdraait voor zijn onderhoud. Nu begrijp je dus best dat een gemeente als Brasschaat of Schilde hun OCMW's liever een huis voor 250€ laten huren in Antwerpen, dan dat ze hen een huis voor 1000€ laten huren binnen hun eigen gemeentegrenzen. Wie trouwens denkt dat huizen in waarde dalen omdat er allochtonen wonen, zit er dik naast. De bevolkingen van Schilde, Zoersel, Brasschaat, Kalmthout en Essen bestaan voor 50% en meer uit buitenlanders en dat zijn juist de duurste gemeentes om te wonen en te kopen of huren. Het hangt er dus gewoon vanaf welke allochtonen het zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door goodwill : 11 juni 2008 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo simpel is het allemaal niet. De gemiddelde migrant is hier om te werken en niet wat jij op alludeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |