Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2008, 13:36   #21
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Vertel mij eens oprecht, zonder liegen, heb jij al eens de gehele Bijbel, alle 66 boeken van Genesis tot openbaring, al eens kompleet uitgelezen?
Neen.
EN waarom denk je dat ik zou liegen??

Citaat:
Als je zegt van ja, dan zal je die nog eens moeten uitlezen want uw stelling hierboven druist volledig in tegen Bijbelse theologie.
Ik heb neen geantwoord; dus ik moet hem niet opnieuw lezen.

Citaat:
Titus spreekt over Joodse dwaalleer. De Joodse besnijdenis bijvoorbeeld. De Joodse religieuziteit bijvoorbeeld.
Waar staat dat Titus over bv. besnijdenis spreekt? Er staat letterlijk 'joodse mythen en voorschriften'
Nu zeg je dat Genesis daar niet onder valt (is toch wel een Joodse mythe) maar besnijdenis wel: waar haal je dat uit de Bijbel: dat staat er niet.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 13:53   #22
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Als God bestaat dan zijn al deze dingen toch mogelijk of niet soms?
En als de Sint bestaat, kan je je op 6 december aan een ouwe gozer in je schoorsteen verwachten.

Tot op heden is er voor het bestaan van beiden echter nog niet de minste aanwijzing.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:40   #23
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
En als de Sint bestaat, kan je je op 6 december aan een ouwe gozer in je schoorsteen verwachten.

Tot op heden is er voor het bestaan van beiden echter nog niet de minste aanwijzing.
Heeft Sinterklaas dan ook een boek laten schrijven die 1600 jaar geduurd heeft tot hij af was?
Waarin 40 mensen geschreven hebben, en dan nog wel uit alle lagen van de bevolking?
Waarin honderden vervulde profetieën opgetekend zijn?
Waarin getuigenverklaringen, historische verslagen, wijsheidsliteratuur van het hoogste niveau?
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 14:47   #24
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Neen.
EN waarom denk je dat ik zou liegen??

Ik heb neen geantwoord; dus ik moet hem niet opnieuw lezen.
Goed idee.
Citaat:
Waar staat dat Titus over bv. besnijdenis spreekt?
Leer toch eens in context te lezen. Lees vers 10.
Citaat:

Er staat letterlijk 'joodse mythen en voorschriften'
Nu zeg je dat Genesis daar niet onder valt (is toch wel een Joodse mythe) maar besnijdenis wel: waar haal je dat uit de Bijbel: dat staat er niet.
Als Jezus, die Jood was in hart en nieren, het Genesis verslag beaamt (Markus 10:6-9:'Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt; daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.') kan je dan nog zeggen dat Genesis een Joodse mythe is?
Oud 12 juni 2008, 14:49   #25
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Heeft Sinterklaas dan ook een boek laten schrijven die 1600 jaar geduurd heeft tot hij af was?
Waarin 40 mensen geschreven hebben, en dan nog wel uit alle lagen van de bevolking?
Waarin getuigenverklaringen, historische verslagen, wijsheidsliteratuur van het hoogste niveau?
Waarom zou de Sint dat doen???

Hij heeft toch Pieten.

Of wist je dat niet?
Oud 12 juni 2008, 14:54   #26
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, god ook niet.

Citaat:
Zelfs de bovenste lagen van de bevolking geloofden nog in sprookjes.

Citaat:
Dan is de horoscoop ook het woord van god. Zoek lang genoeg en je vindt wel iets dat past in elke profetie.

Citaat:

Volgens het hoogste niveau toen was de aarde plat, bestonden er heksen, en waren weerwolven een realiteit. Hint: ze hebben het zelfs over een pratende slang.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 12 juni 2008, 14:57   #27
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Leer toch eens in context te lezen. Lees vers 10.
Ok:
"Want er zijn er heel wat die zich niets laten gezeggen, praatjesmakers die anderen het hoofd op hol brengen, vooral onder de besnedenen"
Hij spreekt hier over de "besnedenen" om de Joden te benoemen; niet over de besnijdenis als ritueel/
waar zegt hij hier dat hij enkel over de besnijdenis zal verder praten in zijn tekst? Ik zeg niet dat hij de besnijdenis NIET beoogt. Ik zeg je enkel dat hij NIET ENKEL de besnijdenis beoogt. Maar ALLE joodse MYTHES en rituelen. Dus ook genesis.
allez, bij het volgende bijbelstudie-avondje, moeten jullie eens gezellig met een pintje dit bespreken . Sekteleden onder elkaar. Wedden dat je gelijk zult krijgen...

Citaat:
Als Jezus, die Jood was in hart en nieren, het Genesis verslag beaamt (Markus 10:6-9:'Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt; daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.') kan je dan nog zeggen dat Genesis een Joodse mythe is?
Jezus en markus, 2 joden, bevestigen een mythe.
Ja, dus toch nog een Joodse mythe...
Oud 12 juni 2008, 15:00   #28
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ok:
"Want er zijn er heel wat die zich niets laten gezeggen, praatjesmakers die anderen het hoofd op hol brengen, vooral onder de besnedenen"
Hij spreekt hier over de "besnedenen" om de Joden te benoemen; niet over de besnijdenis als ritueel/
waar zegt hij hier dat hij enkel over de besnijdenis zal verder praten in zijn tekst? Ik zeg niet dat hij de besnijdenis NIET beoogt. Ik zeg je enkel dat hij NIET ENKEL de besnijdenis beoogt. Maar ALLE joodse MYTHES en rituelen. Dus ook genesis.
allez, bij het volgende bijbelstudie-avondje, moeten jullie eens gezellig met een pintje dit bespreken . Sekteleden onder elkaar. Wedden dat je gelijk zult krijgen...

Jezus en markus, 2 joden, bevestigen een mythe.
Ja, dus toch nog een Joodse mythe...
Als je Genesis al ziet als een Joodse mythe dan zou ik je aanraden nog eens de Bijbel te lezen.
Oud 12 juni 2008, 15:07   #29
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je Genesis al ziet als een Joodse mythe dan zou ik je aanraden nog eens de Bijbel te lezen.
Genesis stond eerst in de Thora en daarna krek hetzelfde in de Bijbel dus kunnen we....

pfff; wa zit ik hier eigenlijk te doen?

Mijn tante heeft nog bij de getuigen van Jehova gezeten; die sloeg net dezelfde wartaal uit.
Oud 12 juni 2008, 15:12   #30
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Genesis stond eerst in de Thora en daarna krek hetzelfde in de Bijbel dus kunnen we....

pfff; wa zit ik hier eigenlijk te doen?

Mijn tante heeft nog bij de getuigen van Jehova gezeten; die sloeg net dezelfde wartaal uit.
Ik heb het u al gezegd, de Tora, Ketoevim en de Nevi'iem zijn slechts een deel van de door God geïnspireerde Schriften.

Laatst gewijzigd door luc154 : 12 juni 2008 om 15:13.
Oud 12 juni 2008, 15:29   #31
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetzelfde kun je zeggen over de verzamelde mythes van de oude Grieken. Geloof je misschien ook in Zeus?

Laatst gewijzigd door Wautd : 12 juni 2008 om 15:29.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 15:31   #32
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Hetzelfde kun je zeggen over de verzamelde mythes van de oude Grieken. Geloof je misschien ook in Zeus?
Nogmaals, Zeus heeft ons geen supernatuurlijk boek nagelaten.
Oud 12 juni 2008, 15:35   #33
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, Zeus heeft ons geen supernatuurlijk boek nagelaten.
Dus als een van de Griekse mythes zou claimen dat het geïnspireerd werd door een god wordt het plots een stuk geloofwaardig?
Oud 12 juni 2008, 15:39   #34
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Dus als een van de Griekse mythes zou claimen dat het geïnspireerd werd door een god wordt het plots een stuk geloofwaardig?
Niet geloofwaardig, maar waardig voor onderzoek. Dan pas kan overwogen worden om geloofwaardig te zijn.
Oud 12 juni 2008, 18:47   #35
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Feit:
Het boek Genesis kent zijn oorsprong in de Thora. Daar wordt dit Bijbels hoofdstuk "Beres'jiet" genoemd.

Feit:
het OT (christenen) = Tenach (Joden).
Enkel de deutero-canonieke boeken verschillen.
bron: http://www.bijbelstudie.org/tenach.html

OT, Genesis 1:2 =
"In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest van God zweefde over de wateren."

Tenach, Genesis 1:2 =
"In the beginning God created the heaven and the earth.
Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. "
ik vond geen nederlandse online versie...

OT, Genesis 1:31 =
"En God zag áán al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen werd uit avond en morgen de zesde dag."

Tenach, Genesis 1:31 =
"And God saw every thing that He had made, and, behold, it was very good. And there was evening and there was morning, the sixth day."

tot hier heb ik geen opmerkingen

[
Citaat:
B]Feit[/b]:
De Bijbel werd geschreven in de 1ste eeuw na Christus.
De tenach dateert van de 5e eeuw voor Christus (of vroeger)

Genesis is dus een Joods verhaal overgenomen door het Christendom
.

Het laatste boek van de bijbel werd in 96 na Christus geschreven.

Citaat:
Feit:
Om creationisme aan te hangen moet je een letterlijke interpretatie aanhangen van de Bijbel.
nee, je moet de bijbel lezen zoals hij geschreven is.

Citaat:
Feit:
Titus 1:1-14

"Want er zijn er heel wat die zich niets laten gezeggen, praatjesmakers die anderen het hoofd op hol brengen, vooral onder de besnedenen. Men moet hun de mond snoeren: zij richten hele families te gronde door uit winstbejag onfatsoenlijke dingen te leren. Een van hen, nog wel hun eigen profeet, heeft gezegd: ‘Kretenzers zijn onverbeterlijke leugenaars, gemene beesten, vadsige buiken.’ Dit is een waar getuigenis. U moet hen daarom scherp terechtwijzen, zodat hun geloof weer gezond wordt, en zij zich niet langer bezighouden met Joodse mythen en voorschriften van mensen die de waarheid de rug toekeren."

Het NT roept hier op zich niet bezig te houden met 'joodse mythen en voorschriften van mensen die de waarheid de rug toe te keren.
Pas op, er zijn hier bijbelstudiegroepen ook over bezig; ik zuig hier niks uit mijn duim; een voorbeeldje:
http://www.saret.nl/pdf/titus1.pdf
Het is niet omdat een bijbelstudiegrope iets zegt dat het correct is. Op 10 studies is er misschien 1 die correct is.
Titus heeft het hier niet over genesis, maar wel over de tradities en gewoonten van toen die de Farizeeën oplegden aan de rest van de joodse bevolking.

Citaat:
Maar is het een mythe?

Feit:
Een mythe =
my·the (dem; mythen, mythes)
heilig, overgeleverd verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst

Ok, laten we even analyseren:
Heilig? ja
overgeleverd? ja
verhaal? ja
van een volk? ja
over zijn herkomst en godsdienst? ja
Het is zeker geen mythe. Genesis is niet achteraf tot stand gekomen, maar is geschreven door ooggetuigen en dan later door Mozes in zijn huidige vorm vertaald.

Citaat:
Conclusie:
Het nieuwe testament roept in Titus 1:14 op om genesis te verwerpen als zijnde een Joodse fabel.
Zoals ik hierboven al zei, klopt dit niet.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 18:53   #36
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
tot hier heb ik geen opmerkingen
Super

Citaat:
Het laatste boek van de bijbel werd in 96 na Christus geschreven.
Dat zei ik toch? De eerste eeuw na christus.

Citaat:
nee, je moet de bijbel lezen zoals hij geschreven is.
Een creationist hangt de Bijbel letterlijk aan; ik niet e.

Citaat:
Het is niet omdat een bijbelstudiegrope iets zegt dat het correct is. Op 10 studies is er misschien 1 die correct is.
Titus heeft het hier niet over genesis, maar wel over de tradities en gewoonten van toen die de Farizeeën oplegden aan de rest van de joodse bevolking.
Dat zeg jij; jij leest de bijbel niet letterlijk. Creationisten wel.

Citaat:
Het is zeker geen mythe. Genesis is niet achteraf tot stand gekomen, maar is geschreven door ooggetuigen en dan later door Mozes in zijn huidige vorm vertaald.
Het woord "mythe" houdt geen waarheidsbeoordeling in.

Citaat:
Zoals ik hierboven al zei, klopt dit niet.
Tuurlijk niet: omdat jij de Bijbel niet letterlijk leest.
Voor een creationist klopt het wel.
Oud 12 juni 2008, 19:07   #37
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Dat zeg jij; jij leest de bijbel niet letterlijk. Creationisten wel.

Tuurlijk niet: omdat jij de Bijbel niet letterlijk leest.
Voor een creationist klopt het wel.
Ik ben wel degelijk een jonge aarde bijbels creationist. Maar het is een misvatting dat we de bijbel "letterlijk" lezen. Je moet de bijbel lezen zoals hij geschreven is, zoals de auteurs het bedoelden. En als er een parabel of beeldspraak wordt gebruikt moet je dat dus niet letterlijk nemen ... .

Maar het is belangrijk dat je de volledige bijbel leest en meer dan 1x zelfs. De bijbel is een ongelooflijk goed geintegreerd boek.

Over genesis kan ik kort en duidelijk zijn. Ik geloof dat dat een authentiek, historisch accuraat en feitelijk boek is.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2008, 19:12   #38
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe weet jij dat nu? Toen god zogezegd de aarde creeerde, waren er zelfs helemaal geen ooggetuigen.
Oud 12 juni 2008, 19:14   #39
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat dat een authentiek, historisch accuraat en feitelijk boek is.
En het zal bij geloof blijven. Er is immers geen enkel bewijs of zelfs aanwijzing dat genesis staaft.
Oud 12 juni 2008, 19:35   #40
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Creationisten leggen de basis voor hun theorie in de Bijbel. Genesis meer specifiek.

Omdat ik vaststel dat wetenschappelijke discussies gewoon ontaarden in weerlegging van de evolutietheorie adhv godsdienstige dogma's "Het is zo, omdat God het zei in Genesis" en omdat waarnemingen die de evolutietheorie bevestigen onmiddellijk gepareerd worden met pseudo-wetenschappelijke quotes van new-age of evangelistische / darbistische sites,
gooi het in deze topic dan ook over een andere boeg: de Bijbelstudie...

Feit:
Het boek Genesis kent zijn oorsprong in de Thora. Daar wordt dit Bijbels hoofdstuk "Beres'jiet" genoemd.

Feit:
het OT (christenen) = Tenach (Joden).
Enkel de deutero-canonieke boeken verschillen.
bron: http://www.bijbelstudie.org/tenach.html

OT, Genesis 1:2 =
"In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest van God zweefde over de wateren."

Tenach, Genesis 1:2 =
"In the beginning God created the heaven and the earth.
Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. "
ik vond geen nederlandse online versie...

OT, Genesis 1:31 =
"En God zag áán al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen werd uit avond en morgen de zesde dag."

Tenach, Genesis 1:31 =
"And God saw every thing that He had made, and, behold, it was very good. And there was evening and there was morning, the sixth day."

Feit:
De Bijbel werd geschreven in de 1ste eeuw na Christus.
De tenach dateert van de 5e eeuw voor Christus (of vroeger)

Genesis is dus een Joods verhaal overgenomen door het Christendom.

Feit:
Om creationisme aan te hangen moet je een letterlijke interpretatie aanhangen van de Bijbel.

Feit:
Titus 1:1-14

"Want er zijn er heel wat die zich niets laten gezeggen, praatjesmakers die anderen het hoofd op hol brengen, vooral onder de besnedenen. Men moet hun de mond snoeren: zij richten hele families te gronde door uit winstbejag onfatsoenlijke dingen te leren. Een van hen, nog wel hun eigen profeet, heeft gezegd: ‘Kretenzers zijn onverbeterlijke leugenaars, gemene beesten, vadsige buiken.’ Dit is een waar getuigenis. U moet hen daarom scherp terechtwijzen, zodat hun geloof weer gezond wordt, en zij zich niet langer bezighouden met Joodse mythen en voorschriften van mensen die de waarheid de rug toekeren."

Het NT roept hier op zich niet bezig te houden met 'joodse mythen en voorschriften van mensen die de waarheid de rug toe te keren.
Pas op, er zijn hier bijbelstudiegroepen ook over bezig; ik zuig hier niks uit mijn duim; een voorbeeldje:
http://www.saret.nl/pdf/titus1.pdf

Ok,
dat Genesis Joods hebben we reeds aangetoond.

Maar is het een mythe?

Feit:
Een mythe =
my·the (dem; mythen, mythes)
heilig, overgeleverd verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst

Ok, laten we even analyseren:
Heilig? ja
overgeleverd? ja
verhaal? ja
van een volk? ja
over zijn herkomst en godsdienst? ja

Conclusie:
Het nieuwe testament roept in Titus 1:14 op om genesis te verwerpen als zijnde een Joodse fabel.

Akkoord?/Opmerkingen?
Wat een onzin. Punt.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be