![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Tzijn vooral hollanders die zich ermee bezig houden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Al wat me een te begint is fout of meshien zoals ss het ziet het is goed voor de menssen
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat u veel personen zult vinden die reeds 50 jaar XTC gebruiken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() Boer bavo en Superstaaf nie overdrijven hé,
Een gamtigd gebruik van alcohol is zelf gezond ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als het zo is zijn er weinig die daar aan gestorven zijn vrees ik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Soit, om deze hele blablabla samen te vatten, zijn er twee radicale consequente keuzes:
A. 1) je verbiedt ALLE drugs, inclusief tabak en alcohol. Al Capone springt een gat in de lucht. 2) je verbiedt enkel de drugs die een zekere mate van schadelijkheid hebben bewezen en laat alle drugs toe die onschadelijk blijken uit onderzoek. Alcohol en tabak zullen dan zeker verboden worden. Ik ken niet zo heel veel af van andere drugs dan tabak, alcohol en cannabis, maar ik wil graag aannemen dat er dan een aantal drugs zijn die gelegaliseerd zullen worden die nu illegaal zijn. 3) je laat ALLE drugs toe, met als gevolg dat door misbruik de ganse samenleving kan ontwricht worden. Een linkse droom misschien, maar ik heb liever geen heroine te koop in mijn buurt. B. Er is natuurlijk ook de keus uit 2 gematigde keuzes: 1) alles blijft zoals het is 2) je gaat verder met het imago van tabak terecht te besmeuren tot zelfs Jean-Pierre van Rossem geen Belga meer in zijn bakkes wil steken, en kan vervolgens tabak afschaffen zodoende dat er maar 1 legale drug is: alcohol (een campagne om deze ook een gigantisch negatief imago te geven is niet realistisch). Persoonlijk kies ik voor oplossing B2. En u allen?
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat tabak betreft munt de regering al jaren lang (reeds van ver voor paars) uit in hypocrisie. De prijs van tabaksproducten werd zeer geleidelijk opgedreven; schok-effecten werden zorgvuldig vermeden, want dat zou al te nadelig zijn voor de staatskas. Ondertussen wordt er wat in de marge geklooid met maatregelen die het echte probleem nauwelijks verhelpen (tekstjes op pakjes, reclameverbod etc...).
De echt "harde" maatregelen zijn er voorlopig nog altijd niet; er zijn alleen maar straffe intenties. Wat het verschil tussen alcohol en andere roesmiddelen betreft zou ik eens willen experimenteren met volgende theorie. Alcoholgebruik zit diep in onze cultuur ingebakken en heeft ook meer te maken met voedingsgewoonten. Een lekker glas wijn, een frisse pint, een heerlijke cognac of whisky "degusteer" je in de eerste plaats omwille van de smaak. Slechts een relatief kleine groep mensen misbruiken alcohol om zich het lazarus te zuipen en zo hun problemen te vergeten of hun remmingen te laten wegvallen. Ook andere voedingsproducten kan je vreselijk misbruiken; zo is suiker een sluipend vergif dat op termijn enorme kosten voor de maatschappij zorgt (obesitas, diabetes type II, ...). Roes- en genotsmiddelen zoals cannabis, XTC, heroïne, ... gebruik je niet omwille van de "smaak", maar rechtstreeks om je psychisch functioneren te beïnvloeden. Om pijn te bestrijden, om de tijd te verdrijven, om lekker te dromen, om zovele redenen... Maar het komt er telkens op neer dat je vertrekt vanuit de intentie om je normaal psychisch functioneren als mens te manipuleren. Op basis van die theorie zou je dus een argument kunnen formuleren waarbinnen een "niet problematisch" gebruik van de echte roesmiddelen eigenlijk niet bestaat, terwijl dat voor alcohol wel mogelijk zou zijn. Ik ben heel benieuwd om jullie (beargumenteerde) commentaar op deze theorie te lezen. 't Is niet noodzakelijk iets wat ik nu als "de" theorie wil pushen; als het nergens op lijkt, breek maar gerust af, zo leer ik ook nog eens bij... ps. ik ben voorlopig nog roker, maar wil er dolgraag mee stoppen. En wanneer ik dan de zoveelste keer enkele maanden "clean" ben kan ik me zo mateloos ergeren aan het gerook om me heen. Echt, de meest fanatieke anti-rokers zijn ex-rokers... En ja, ik beken schuld: ik heb niet het stalen karakter om het vol te houden; maar we blijven proberen... ![]()
![]() |
#36 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Liberalisme is toch mooi he? ![]()
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Uiteraard worden vele alcoholische dranken omgeven door een subtiel waas van cultureel-gastronomische drogredenen. Doch die culturele aanvaarding en traditie van alcohol neemt niet weg dat het even schadelijk kan zijn als om het even welk ander roesmiddel. Een problematisch gebruik van alcohol kan je niet zomaar op 1-2-3 wegcijferen omdat het traditioneel en sociaal aanvaard is: fysieke en psychische schade, gevaar voor overdosis, verslaving, overlast (lawaai-vervuiling-ongewenst gedrag) kan je bij dit legale middel allerminst opzijschuiven. Veroorzaakt anderzijds een pijnpatiënt door innname van cannabis meer overlast dan de doorsnee dronkelot? Kan overlast vanwege illegale bevoorradingsmethodes van andere drugs en de inherente criminaliteit niet vermeden worden door alles vrij te laten en te legaliseren (desnoods met evenredige taksen als op alcohol)?
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | ||
Europees Commissaris
|