Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2008, 09:00   #21
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Tot enkele jaren terug had ik het in mijn stoutste dromen niet durven denken dat een Belgische eerste minister het ooit zou hebben over een hereniging van Vlaanderen met Nederland. Een teken aan de wand, beste vrienden.
Droom maar rustig verder.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 09:30   #22
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ooit waren auto's, vliegtuigen, raketten naar de maan, computers, robotten, Verenigde Naties, ... ook allemaal 'science fiction'.

Leterme mag denken wat hij wil, als er voldoende Noord- & Zuid-Nederlanders voor het idee van een 'fusie' gewonnen zijn, zal hij de ontwikkelingen niet kunnen tegenhouden.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 09:38   #23
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dunno Bekijk bericht
Zegt Leterme dat nu écht uit overtuiging of uit zijn positie als Eerste Minister?
Als hij anders gaat verkondigen wordt hij waarschijnlijk opnieuw de schietschijf van de Franstaligen.

Hij durft het niet meer aan om het Wilhelmus te gaan zingen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 09:43   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ooit waren auto's, vliegtuigen, raketten naar de maan, computers, robotten, Verenigde Naties, ... ook allemaal 'science fiction'.
Leterme mag denken wat hij wil, als er voldoende Noord- & Zuid-Nederlanders voor het idee van een 'fusie' gewonnen zijn, zal hij de ontwikkelingen niet kunnen tegenhouden.
Dat mag zo wel zijn. In deze echter wordt het land van Ooit, het land van Nooit.

Tenminste, toch in de volgende 30 jaar.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2008 om 09:43.
Oud 14 juni 2008, 11:31   #25
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Juist, en ook de "systems" van deze wereld niet. Gelukkig maar.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:40   #26
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Tot enkele jaren terug had ik het in mijn stoutste dromen niet durven denken dat een Belgische eerste minister het ooit zou hebben over een hereniging van Vlaanderen met Nederland. Een teken aan de wand, beste vrienden.
^2 Nog nooit spatte het angstzweet zo duchtig in het rond.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:44   #27
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hij durft het niet meer aan om het Wilhelmus te gaan zingen.
Hij had met de Marseillaise een stuk minder moeite.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:46   #28
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

In het interview vergeleek Leterme Belgie wel met Tsjechoslowakije en benadrukte dat zelfs!
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 12:48   #29
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
helemaal mee eens.

tot een paar jaar terug was een hereniging totaal niet actueel, en dus werd er niet eens over nagedacht, laat staan dat een eerste minister er een uitspraak over doet.

Kennelijk speelt de gedachte nu dermate op, dat Leterme kennelijk vindt dat ie er wat over moet roepen.
dat ie het verkeerde roept, moet ie zelf weten.

Maar weer worden Nederland en Vlaanderen geconfronteerd met de gedachte.
en dat is winst.
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 14:09   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb hem ook horen zeggen, dat België net Tsjechoslowakije is (ook in de Volkskrant). Natuurlijk, als je denkt dat België nog wel een tijdje zal blijven bestaan, zoals Leterme beoogt, dan is Groot-Nederland nog verder weg. Wat hij zegt, daar zit opzich wel logica in dus. Science-fiction is echter wel een geïdealiseerd beeld van de toekomst, wat misschien impliceert dat Leterme het stiekem wel ziet zitten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 16:51   #31
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
In het interview vergeleek Leterme Belgie wel met Tsjechoslowakije en benadrukte dat zelfs!
Het was een goede vergelijking ,zowel gezien het verleden als gezien de toekomst.
Oud 14 juni 2008, 16:55   #32
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb hem ook horen zeggen, dat België net Tsjechoslowakije is (ook in de Volkskrant). Natuurlijk, als je denkt dat België nog wel een tijdje zal blijven bestaan, zoals Leterme beoogt, dan is Groot-Nederland nog verder weg. Wat hij zegt, daar zit opzich wel logica in dus. Science-fiction is echter wel een geïdealiseerd beeld van de toekomst, wat misschien impliceert dat Leterme het stiekem wel ziet zitten.
Tussen de regels door lees je dat splitsing op den duur onvermijdelijk is en
hij weet ook wel dat een hereniging op den duur er zal komen.
Hij kan dat op dit moment niet zo duidelijk zeggen.
Oud 14 juni 2008, 17:55   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Juist, en ook de "systems" van deze wereld niet. Gelukkig maar.
Ik hou niets tegen. Hoe zou ik wel. Maar ik stel gewoon vast dat de meerderheid der Vlamingen niet wil weten van een samengaan met Nedeland. En gij negeert dat feit en ge verkiest er luchtig overheen te praten. En wat de toekomst zal geven? Gij kunt blijkbaar in de toekomst kijken. Ik niet.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2008 om 17:57.
Oud 14 juni 2008, 18:01   #34
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik hou niets tegen. Hoe zou ik wel. Maar ik stel gewoon vast dat de meerderheid der Vlamingen niet wil weten van een samengaan met Nedeland. En gij negeert dat feit en ge verkiest er luchtig overheen te praten. En wat de toekomst zal geven? Gij kunt blijkbaar in de toekomst kijken. Ik niet.
Heb je je franse lesjes goed geleerd System Lord, dat kun je in je leven vast nog wel eens moeten gebruiken als je emigreert
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 18:21   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Heb je je franse lesjes goed geleerd System Lord, dat kun je in je leven vast nog wel eens moeten gebruiken als je emigreert
Zwak, zéér zwak.
Oud 14 juni 2008, 18:23   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot nu toe is er in Vlaanderen inderdaad nog geen meerderheid pro 'fusie' gevonden.

Ik wil èchter wèl weten van een samengaan van Vlaanderen (èn Brussel, èn Wallonië, èn Luxemburg) met Nederland. En ik maak dat ook overal waar ik kom zo goed mogelijk bekend. Misschien slaag ik er wel in mensen te overtuigen, en die kunnen dat dan op hun beurt ook weer doen, ...

Ik kan gelukkig niet in de toekomst kijken (dat zou pas deprimerend zijn, nooit nog iets nieuws onder de zon, nooit meer een verrassing, ... ), maar ik weet wel dat ik zo'n fusie zeker zou toejuichen. En waarom zou ik mezelf dat mogelijke plezier ontzeggen? Ik blijf dus propaganda maken .

Oud 14 juni 2008, 18:36   #37
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Tussen de regels door lees je dat splitsing op den duur onvermijdelijk is en
hij weet ook wel dat een hereniging op den duur er zal komen.
Hij kan dat op dit moment niet zo duidelijk zeggen.
Ik zou niet durven beweren dat splitsing onvermijdelijk is. Ze wordt in elk geval wel waarschijnlijker.

De afwending ervan zal inspanningen vergen van grote groepen mensen aan beide zijden van de taalbarrière (de Duitstalige Gemeenschap staat er maar een beetje voor spek en bonen bij) die allerminst bereid zijn die inspanningen te leveren.

Als die groepen te groot worden, dan is splitsing inderdaad onafwendbaar, maar het is nog lang niet zeker of die groepen ooit groot genoeg zullen zijn.

Nu zijn ze het nog niet - nog net niet? Ik zou het niet weten - maar er wordt op het eerste zicht erg weinig ondernomen om hun groei te beletten, integendeel zelfs.

't Kan verkeren, wist een wijs man ons ooit te vertellen.

Zal het ook verkeren?

Oud 14 juni 2008, 18:54   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen en Nederland zullen in de toekomst idd ooit terug een geheel vormen enterug de lage landen van welleer zijn, maar dit is in de huidige situatie helemaal niet wenselijk of bespreekbaar vanuit Vlaanderen. Voor Nederland zou het een enorme economische aanwinst zijn, voor Vlaanderen slechts een wisselen van de ene uitbuiter voor een veel grotere uitbuiter. Want vergis je niet, moest Nederland een zelfde sociale zekerheid kennen als België, dan zou Nederland een zeer arm land zijn.

Bij een samen gaan van Vlaanderen en Nederland zouden de sociale zekerheden dus gelijk moeten gemaakt worden. En ondanks het vele geklaag er over, is geen enkele Vlaming bereid onze SZ te laten afbouwen tot het Nederlandse systeem, wat betekend dat Nederland naar ons systeem moet komen. Iets dat in Nederland de kosten voor de SZ slechts zouden verdubbelen en wie denk je dat daar dan voor zal moeten opdraaien.

Juist, zeer juist, Vlaanderen.

Het is dus zowel nu in belang van de vier Belgische gewesten, als in de toekomst bij een samen gaan van Vlaanderen met Nederland en Wallonie met Frankrijk, en de oostkantons terugmet Duitsland, dat er gewerkt word een een grote zelfstandigheid voor de gewesten.

En toch spring ik hier ook Kim bij, dat niet alle bevoegdheden zomaar naar de kleine gewestgebieden mogen gaan, sommige moeten zelfs van het federale niveau naar Europa worden overgeheveld.
Justitie, defentie, basis SZ, basis onderwijs, verkeer, immigratie.
Maar met een mogelijkheid voor elke Europees gewest om naast deze basis een verdere uitbreiding ervan te doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 19:00   #39
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je houdt niets tegen, maar je doet wel je best. De "politiek" zal er uiteindelijk over beslissen, hoe dit zal uitdraaien weet ik ook niet, ik ben madame blanche niet zoals je het laat uitschijnen. Wat ik echter wel weet is het feit dat de situatie niet meer dezelfde is als pakweg 10 jaar geleden, toen dit item zelfs niet aan de orde was. Meerderheden kunnen afbrokkelen en minderheden kunnen groeien. Er is trouwens al een behoorlijke minderheid die de fusie of minstens nauwe samenwerking ziet zitten. Tot spijt van wie 't benijdt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 19:13   #40
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je houdt niets tegen, maar je doet wel je best. De "politiek" zal er uiteindelijk over beslissen, hoe dit zal uitdraaien weet ik ook niet, ik ben madame blanche niet zoals je het laat uitschijnen. Wat ik echter wel weet is het feit dat de situatie niet meer dezelfde is als pakweg 10 jaar geleden, toen dit item zelfs niet aan de orde was. Meerderheden kunnen afbrokkelen en minderheden kunnen groeien. Er is trouwens al een behoorlijke minderheid die de fusie of minstens nauwe samenwerking ziet zitten. Tot spijt van wie 't benijdt.
Gij zijt het, die uw best doet u om het onmogelijke maar te kunnen bewijzen. Ik stel gewoon vast dat de meerderheid der Vlamingen nog niet eens wensen België te splitsen, laat staan bij Nederland te gaan.

Laatst gewijzigd door system : 14 juni 2008 om 19:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be