Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2004, 16:00   #21
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

'k Ben vegetariër geworden (een jaar of 7 geleden) omdat ik niet graag vlees eet, 'k vind da gewoon ni lekker. De manier waarop vlees tegenwoordig gekweekt wordt is natuurlijk nogal degoutant, en 'k heb veel sympathie voor mensen die daarom geen vlees meer eten. Maar eigenlijk eet ik gewoon geen vlees omdat ik lijken van dieren niet smakelijk vind als voedselcomponent. Ik ken veel mensen die een dooi konijn of een dooie kip niet zouden durven aanraken, maar blijkbaar willen ze dat dan wel in hunne mond steken. Ik vind dat niet logisch.
wb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 17:58   #22
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

-Planten brengen niet veel ziekten over als ge ze eet, dieren wel (cfg BSE, vogelpest).
-Minder vlees eten is beter voor hart- en bloedvaten en ter voorkoming van kanker.
-Aan 1 tot 2 keer vlees eten per week hebben wij genoeg eiwitten binnen. (Als je minder eet moet je vleesvervangers gebruiken.)
-Vleesvervangers hebben doorgaans minder ongezonde vetzuren en cholesterols.
Je kan ook vegetariër zijn om de bio industrie een teken te geven dat het beter kan:
-Terwijl het gebruik van antibiotica bij mensen tegenwoordig wordt beperkt (ik neem aan dat je weet waarom), worden de meeste vetmestdieren PREVENTIEF volgestoken met antibiotica. Wie weet welke ziekten men hiermee aan het kweken is.
-Veel ziektes zijn deels ontstaan als gevolg van het kweken van dieren (cfr Vogelpest, Sars).
-Er wordt vaak geschoemeld met vlees met nadelige gevolgen voor de gezondheid.
-Dieren lijden vaak onnodig tijdens het productieproces (cfr slachtkalveren, die artificieel ziek worden gemaakt voordat ze geslacht worden).

Dit zijn gewoon enkele rationele argumenten. Ik ben geen vegetariër. Vlees vind ik veel te lekker, maar dat is natuurlijk subjectief.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 18:15   #23
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect

Ik ken een kameraad die vegetarier is geworden.

Hij heeft bij Vanreusel snacks gewerkt, dat is een frikandellenfabriek.
Ik heb zelf ook door zijn verhalen op punt gestaan om vegetarier te worden.

Kan de smaak helaas niet missen...
Ik ken een vegetariër en die eet alles van Mora-snacks: "Daar zit immers toch geen vlees in", zegt hij.........

Kan hij beter een meelburger bij Mac Donalds gaan eten, dat is zelfs niet afkomstig van dieren!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 18:16   #24
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
-Planten brengen niet veel ziekten over als ge ze eet, dieren wel (cfg BSE, vogelpest).
-Minder vlees eten is beter voor hart- en bloedvaten en ter voorkoming van kanker.
-Aan 1 tot 2 keer vlees eten per week hebben wij genoeg eiwitten binnen. (Als je minder eet moet je vleesvervangers gebruiken.)
-Vleesvervangers hebben doorgaans minder ongezonde vetzuren en cholesterols.
Je kan ook vegetariër zijn om de bio industrie een teken te geven dat het beter kan:
-Terwijl het gebruik van antibiotica bij mensen tegenwoordig wordt beperkt (ik neem aan dat je weet waarom), worden de meeste vetmestdieren PREVENTIEF volgestoken met antibiotica. Wie weet welke ziekten men hiermee aan het kweken is.
-Veel ziektes zijn deels ontstaan als gevolg van het kweken van dieren (cfr Vogelpest, Sars).
-Er wordt vaak geschoemeld met vlees met nadelige gevolgen voor de gezondheid.
-Dieren lijden vaak onnodig tijdens het productieproces (cfr slachtkalveren, die artificieel ziek worden gemaakt voordat ze geslacht worden).

Dit zijn gewoon enkele rationele argumenten. Ik ben geen vegetariër. Vlees vind ik veel te lekker, maar dat is natuurlijk subjectief.
Dat klopt inderdaad.
Ik zit trouwens met hetzelfde probleem als jij.
Is zoals roken, iedereen weet dat het niet gezond is, maar toch blijven smoren...
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 18:25   #25
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
-
?
Oud 22 maart 2004, 18:29   #26
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Eén van de typische anti-vlees argumenten heb ik hier niet gehoord:
voor vlees is x (afhankelijk van de persoon 5 �* 20) maal meer ha nodig.

Wat weliswaar klopt bij zeer "industrieel" gekweekt koeienvlees, meestal op soya, cassava (maniok) en mais.

Maar koeien die extensief grazen zijn wellicht zowel economisch als ecologisch vaak de beste optie. Ik ken trouwens niet veel mensen die gras eten.

Idem voor geiten, varkens en kippen die op overschotjes leven. Nu worden ze echter grotendeels op graangewassen en soja grootgebracht.
Trouwens erg efficiënt. Bij kippen geraakt men al aan 1,7 voedselefficiëntie (1,7 kilo voedsel geeft 1 kilo kip). Meestal zit men in België rond de 3.
Oud 22 maart 2004, 18:33   #27
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
-
?
Slachtkalveren krijgen ijzerarm voedsel (zodat het vlees niet rood wordt). Hierdoor krijgen ze anemie.
Oud 22 maart 2004, 18:37   #28
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Maar koeien die extensief grazen zijn wellicht zowel economisch als ecologisch vaak de beste optie.
Heb je daar het energieverbuik bijgerekend van de mensen die die koeien telkens moeten gaan vangen? .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be