Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 20 maart 2004, 22:04   #21
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty
Als wij in ons land één taal spraken dan werd er niet zoveel gefoeterd op Elio di Rupo, Laurette Onkelinx, Antoine Duquenne, Louis Michel, Isabelle Durant en noem maar op. Nu doen jullie dat omdat ze van Wallonië zijn en Frans spreken.
Oplossing van deze Fransdolle belgicist: spreek voortaan allemaal Frans en alle problemen zijn opgelost.
Waar heeft querty d�*t gezegd? (U slaat er weer met uw klak naar)
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 21 maart 2004, 11:49   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Mr VDB : mijn post was eerlijk gezegd een kleine provocatie & ik kreeg dan ook het verachte antwoord. Desalnietemin is het wel zo dat
"streektalen" in de lift zitten - onlangs verscheen er een woordenboek
"Mechels" en in Nederland vragen de Zeeuwen de erkenning van de "zeeuwse" variatie op het Nederlands, naar analogie van het "Zuidnederlands" ofte Vlaams. Ook het succes van de vele "Vlaamse"
feuilletons doen sommige taalkommentatoren de wenkbrauwen fronsen
ivm het eigenaardig taaltje dat in deze series gesproken wordt
als "Algemeen Vlaams Dialect".

Het verschijnsel is trouwens niet beperkt tot het Nederlands taalgebied -
in mijn carrière baarde ik bij onze oosterburen wat opzien wegens mijn
"Hamburgse" tongval in het hoogduits. In Duitsland is het een quasi modeverschijnsel om, alhoewel men hoogduits praat, toch door de uitspraak te kennen te geven uit welke regio men komt.

Mijn Hispanofiele kennissen geven dit overigens ook aan wat Spanje aangaat - ondanks hun inspanningen om fatsoenlijk Kastilliaans te leren
gaan ze in sommige streken (& ik bedoel niet Catalonië) kompleet de mist in.

& Dan heb ik het nog niet over de gevolgen van de aktuele "volksverhuizingen" van oost en zuid naar onze streken
(ik bedoel nu niet Vlaanderen - maar het gebied Randstad - Ruhr -Noordfrankrijk met België in het centrum) Een kleuter kan zien dat
op gebied van bevolking (Volkeren/Naties) dit een heel andere
cultuur zal overheersen.
Oud 21 maart 2004, 11:59   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Mr VDB : mijn post was eerlijk gezegd een kleine provocatie & ik kreeg dan ook het verachte antwoord. Desalnietemin is het wel zo dat
"streektalen" in de lift zitten - onlangs verscheen er een woordenboek
"Mechels" en in Nederland vragen de Zeeuwen de erkenning van de "zeeuwse" variatie op het Nederlands, naar analogie van het "Zuidnederlands" ofte Vlaams. Ook het succes van de vele "Vlaamse"
feuilletons doen sommige taalkommentatoren de wenkbrauwen fronsen
ivm het eigenaardig taaltje dat in deze series gesproken wordt
als "Algemeen Vlaams Dialect".
Er zit helemaal niets in de lift... De dialecten zijn langzaam aan het afsterven, zodanig dat de taalkundigen eigenlijk steeds meer zijn gaan spreken over "regiolecten" i.p.v. "dialecten".

En de belangstelling voor de dialecten was er vroeger eveneens. Dialectwoordenboeken zijn niets nieuws: in Vlaanderen hielden De Bo en Gezelle zich er al mee bezig, terwijl een 19e eeuwse Nederlandse onderwijzer een tot op heden heel interesant werk verzamelde waarin eenzelfde verhaal staat opgetekend in alle Nederlandse dialecten (van Duinkerke tot Groningen).

In een aantal Vlaamse series wordt helemaal geen "Algemeen Vlaams" gesproken, maar een soort tv-mengtaaltje waarin AN en elementen uit bepaalde dialecten door elkaar worden gegooid. Meestal gaat het om een taal die mensen buiten de tv niet hanteren. Het is geen dialect, geen standaardtaal, maar een ontaal, een tussentaal.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 maart 2004, 12:01   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschijnsel is trouwens niet beperkt tot het Nederlands taalgebied -
in mijn carrière baarde ik bij onze oosterburen wat opzien wegens mijn
"Hamburgse" tongval in het hoogduits. In Duitsland is het een quasi modeverschijnsel om, alhoewel men hoogduits praat, toch door de uitspraak te kennen te geven uit welke regio men komt.
Uitspraak is iets anders dan dialect met standaardtaal vermengen. In de Duitstalige landen neemt men er geen aanstoot aan dat u de Duitse taal met een licht regionale tongval spreekt. Daarbij blijft men echter bij de standaardtaal, en begint men geen Platduits (Hamburgs dus) met Hoogduits te vermengen. Voor de rest houden er zich ook heel velen netjes aan de standaarduitspraak van het Duits.
Oud 21 maart 2004, 12:03   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn Hispanofiele kennissen geven dit overigens ook aan wat Spanje aangaat - ondanks hun inspanningen om fatsoenlijk Kastilliaans te leren
gaan ze in sommige streken (& ik bedoel niet Catalonië) kompleet de mist in.
Misschien omdat men in bepaalde afgelegen dorpen nauwelijks standaardspaans spreekt...

Ooit al eens in een Grieks bergdorp in Epiros geweest? Zelfs al kun je Grieks, dan nog heb je grote moeite de mensen te volgen: ze spreken immers vooral dialect en nauwelijks standaardgrieks.
Oud 21 maart 2004, 14:50   #26
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:

Oplossing van deze Fransdolle belgicist: spreek voortaan allemaal Frans en alle problemen zijn opgelost.
Waar heeft querty d�*t gezegd? (U slaat er weer met uw klak naar)
Inderdaad waar heb ik dat gezegd? Van mij mag men ook gerust het Nederlands als enige taal gebruiken in België. Ik heb niets tegen het Nederlands. Het is ook niet minder dan het Frans.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 21 maart 2004, 15:34   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad waar heb ik dat gezegd? Van mij mag men ook gerust het Nederlands als enige taal gebruiken in België. Ik heb niets tegen het Nederlands. Het is ook niet minder dan het Frans.
Vlaamsnationalisten zijn duidelijk niet zoals belgicisten: die laatste groep droomt blijkbaar nog altijd van een enkele taal in België die men de andere taalgroepen dan zal moeten opdringen. Imperialisme van het zuiverste water dus. Als Vlaamsnationalist laat ik de Walen de vrijheid.
Oud 21 maart 2004, 15:39   #28
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vlaamsnationalisten zijn duidelijk niet zoals belgicisten: die laatste groep droomt blijkbaar nog altijd van een enkele taal in België die men de andere taalgroepen dan zal moeten opdringen. Imperialisme van het zuiverste water dus. Als Vlaamsnationalist laat ik de Walen de vrijheid.
Wij zullen dat misschien wel dromen maar daarmee doen wij dat nog altijd niet. Maar verklaar mij eens waarom ik mij als Limburger Vlaming moet voelen? Waarom moet ik mij genegen voelen met een gebied tussen Aalst en de kust. Of waarom hebben ze Oost-Vlaanderen, OOST-Vlaanderen genoemd?
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 21 maart 2004, 15:45   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij zullen dat misschien wel dromen maar daarmee doen wij dat nog altijd niet. Maar verklaar mij eens waarom ik mij als Limburger Vlaming moet voelen? Waarom moet ik mij genegen voelen met een gebied tussen Aalst en de kust. Of waarom hebben ze Oost-Vlaanderen, OOST-Vlaanderen genoemd?
Waarom hebben ze die namen ingevoerd? Is de "vaderlandsche geschiedenis" u dan totaal onbekend?

Willem I, vorst der Nederlanden, wou immers komaf maken met de Franse benamingen van de Franse departementen (waarvan hij de territoriale omschrijvingen behield). Daarom koos hij een aantal namen uit de oude feodale tijden. Dat de Belgische provincies (voor de aanpassing van Brabant wel te verstaan) heten zoals ze nu heten hebben we volledig aan Willem I te danken.

Mooiste zaak is dat de naam "Limburg" op een departement/provincie werd geplakt waarvan de overgrote meerderheid van de inwoners en het allergrootste deel van het grondgebied helemaal geen uitstaans had met het oude hertogdom Limburg.

Moeten? Niemand dwingt u. Wilt u zich verbonden voelen met de Bosjesmannen uit Zuid-Afrika, dan mag dat gerust. Ondertussen voel ik me heel wat nauwer verbonden met mijn mede-Vlamingen die wonen van De Panne tot Maaseik.
Oud 21 maart 2004, 15:48   #30
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Probeer het Jan niet bij te brengen Querty. Nederlandstalig Belgie == Vlaanderen in zijn wereldje.

Als we toch moeten streven naar volksstaten kunnen wij beter naar het oosten zien, over de Maas. Niet richting noordzee.

EDIT: Jan heeft wel gelijk, wat belgisch limburg nu is, was vroeger Loon, en die waren leenheren van het Prinsbisdom Luik.

http://home.pi.be/~tthijs/page4.html
Olivier is offline  
Oud 21 maart 2004, 15:50   #31
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom hebben ze die namen ingevoerd? Is de "vaderlandsche geschiedenis" u dan totaal onbekend?

Willem I, vorst der Nederlanden, wou immers komaf maken met de Franse benamingen van de Franse departementen (waarvan hij de territoriale omschrijvingen behield). Daarom koos hij een aantal namen uit de oude feodale tijden. Dat de Belgische provincies (voor de aanpassing van Brabant wel te verstaan) heten zoals ze nu heten hebben we volledig aan Willem I te danken.

Mooiste zaak is dat de naam "Limburg" op een departement/provincie werd geplakt waarvan de overgrote meerderheid van de inwoners en het allergrootste deel van het grondgebied helemaal geen uitstaans had met het oude hertogdom Limburg.

Moeten? Niemand dwingt u. Wilt u zich verbonden voelen met de Bosjesmannen uit Zuid-Afrika, dan mag dat gerust. Ondertussen voel ik me heel wat nauwer verbonden met mijn mede-Vlamingen die wonen van De Panne tot Maaseik.
Overal dwingt men ons. In de media, op scholen, de reclame, de politiek, ... . Terwijl wij eigenlijk nooit enige affiniteit hebben gehad met de echte Vlamingen.
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 21 maart 2004, 17:57   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overal dwingt men ons. In de media, op scholen, de reclame, de politiek, ... . Terwijl wij eigenlijk nooit enige affiniteit hebben gehad met de echte Vlamingen.

Wie of wat mogen "de echte Vlamingen" dan wel zijn? Behoor ik dan tot die "echte Vlamingen", met mijn Oostenrijkse wortels aan grootvaders zijde?
Oud 21 maart 2004, 17:58   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke identiteit hadden "jullie" dan wel voor Willem I het grondgebied waar "jullie" wonen tot "provincie Limburg" bombardeerde? Is uw vereenzelviging met Limburg dan niet van bovenaf opgelegd?
Oud 21 maart 2004, 18:28   #34
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wie of wat mogen "de echte Vlamingen" dan wel zijn? Behoor ik dan tot die "echte Vlamingen", met mijn Oostenrijkse wortels aan grootvaders zijde?
Ik dacht Hongaars?
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 21 maart 2004, 19:42   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:

Ik dacht Hongaars?
Neen, Oostenrijks. Ik heb wel een basiskennis Hongaars.
Oud 21 maart 2004, 20:15   #36
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

U behoort tot het land waar u geboren bent.
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 21 maart 2004, 20:19   #37
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Welke identiteit hadden "jullie" dan wel voor Willem I het grondgebied waar "jullie" wonen tot "provincie Limburg" bombardeerde? Is uw vereenzelviging met Limburg dan niet van bovenaf opgelegd?
Limburg werd mij niet opgelegd, Limburg heb ik van mijn geboorte meegekregen. Trouwens dat Limburg waarover u het hebt is dit Limburg niet komen inpikken. In 1993 stond ineens in de grondwet dat Limburg ook tot Vlaanderen behoort, tesamen met Antwerpen en Brabant. Dit is fundamenteel onjuist. Als je het zo bekijkt had Vlaanderen evengoed Brabant geheten kunnen worden of Prinsbisdom Luik of Loon. Wat allemaal in de verste verte niet klopt.
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 21 maart 2004, 20:29   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburg werd mij niet opgelegd, Limburg heb ik van mijn geboorte meegekregen. Trouwens dat Limburg waarover u het hebt is dit Limburg niet komen inpikken. In 1993 stond ineens in de grondwet dat Limburg ook tot Vlaanderen behoort, tesamen met Antwerpen en Brabant. Dit is fundamenteel onjuist. Als je het zo bekijkt had Vlaanderen evengoed Brabant geheten kunnen worden of Prinsbisdom Luik of Loon. Wat allemaal in de verste verte niet klopt.
Verwarring alom.

Wat is er fundamenteel onjuist aan het feit dat de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg bij het Vlaams Gewest horen?

Over de naamsevolutie hebben we het hier al gehad op dit forum. Rusland is volgens uw criteria ook geen juiste naam, daar de term "Land van Roes" (of later "Roesland", ons "Rusland") Scandinavische koninkrijkjes aanduidde die op het gebied van de huidige Oekraïene lagen. Ook de naam Frankrijk is niet correct, daar met die naam oorspronkelijk het koninkrijk van de Frankische koning Clodovech (alias Clovis in verlatijnste vorm) werd aangeduid. Dat rijk strekte zich uit rond Doornik en lag grotendeels in de huidige provincies Henegouwen en West-Vlaanderen.

Namen en de inhoud waarnaar ze verwijzen kunnen ook een evolutie ondergaan. Dat is ook zo gebeurd met de naam "Vlaanderen" en die ontwikkeling is sedert midden 19e eeuw gebeurd. Misschien zint dat u niet, maar het is wel een feit.

Een ander voorbeeld van inhoudsverandering is de naam "Limburg". De huidige provincie Limburg heeft niets van doen met het oude hertogdom Limburg.

U bekijkt de geschiedenis blijkbaar nogal heel statisch. Naar welk moment in de geschiedenis wilt u trouwens terug om de gebieden aan te duiden die met recht en reden als "Vlaanderen" kunnen aangeduid worden?
Oud 21 maart 2004, 20:30   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U behoort tot het land waar u geboren bent.
Ik ben geen eigendom van een land, van geen enkel land. Ik behoor tot een volk.
Oud 21 maart 2004, 20:42   #40
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Verwarring alom.

Wat is er fundamenteel onjuist aan het feit dat de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg bij het Vlaams Gewest horen?

Over de naamsevolutie hebben we het hier al gehad op dit forum. Rusland is volgens uw criteria ook geen juiste naam, daar de term "Land van Roes" (of later "Roesland", ons "Rusland") Scandinavische koninkrijkjes aanduidde die op het gebied van de huidige Oekraïene lagen. Ook de naam Frankrijk is niet correct, daar met die naam oorspronkelijk het koninkrijk van de Frankische koning Clodovech (alias Clovis in verlatijnste vorm) werd aangeduid. Dat rijk strekte zich uit rond Doornik en lag grotendeels in de huidige provincies Henegouwen en West-Vlaanderen.

Namen en de inhoud waarnaar ze verwijzen kunnen ook een evolutie ondergaan. Dat is ook zo gebeurd met de naam "Vlaanderen" en die ontwikkeling is sedert midden 19e eeuw gebeurd. Misschien zint dat u niet, maar het is wel een feit.

Een ander voorbeeld van inhoudsverandering is de naam "Limburg". De huidige provincie Limburg heeft niets van doen met het oude hertogdom Limburg.

U bekijkt de geschiedenis blijkbaar nogal heel statisch. Naar welk moment in de geschiedenis wilt u trouwens terug om de gebieden aan te duiden die met recht en reden als "Vlaanderen" kunnen aangeduid worden?
Het huidige Vlaanderen heeft hier in Limburg geen bestaansreden, net zoals het dat ook niet heeft in Brabant en in Antwerpen. Dat is niet het Vlaanderen waar in 1302 voor gevochten werd. Nog zoiets 11 juli is een feestdag die ik nooit zal vieren omdat Limburg daar niet bij betrokken is evenmin als Antwerpen en Brabant zijn. Voor het Vlaamse gewest had men beter een nieuwe naam uitgevonden. Een compleet nieuwe naam. Voor België is België een perfecte naam omdat tentijde van de Romeinen de provincie België meer dan het hele grondgebied in beslag nam. Die zogezegde Limburgse Vlaams-nationalisten laten zich eigenlijk in de luren leggen omdat zij opkomen voor een gebied met een andere geschiedenis dan het hunne.
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be