![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is er links aan België? Wat is er links aan Di Rupo? Wat is er links aan de koning? Sorry, maar ik ben even niet mee.... ![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() aah, den hans, zal het nooit leren hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Troost je met de gedachte dat het begrip 'democratie' in België ook een nieuwe invulling gekregen heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Lokaal Raadslid
|
![]() om even terug te komen op het onderwerp: het is inderdaad een groot probleem dat de persvrijheid in ons land geleid heeft tot een model waarin de pers bijna meer politieke macht heeft als de politici. Het is gek hoe een middel voor democratie uiteindelijk de democratie kan tegenwerken.
In dit specifieke probleem (vlaanderen <--> wallonië) denk ik dat er vooral een grote nood is aan een gezamelijk medium: een krant of televisiezender die tot stand komt door een mix van vlamingen en walen, en die in de 2 talen wordt verspreid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als we de geschiedenis van de Belgische omwenteling bekijken zien we dat John Cockerill eerst een fervente orangist is (hij levert immers ijzer en staal) en na enkele jaren plotseling een fervente Belgicist is (hij levert staal en ijzer aan het nieuwe regime). Ik wed dat de Vlaamse kranten (inclusief De Zorgen) aan de vooravond van de Vlaamse onafhankelijkheid plotseling fervent Vlaams worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() Volgens mij is de media gewoon bezig met de 'gewone' bevolking dommer te maken, zodat er lekker kan geprofiteerd worden (denk maar aan die idiote belspelletjes, gecreeërde eurosong-hypes,...). De politiek heeft dit blijkbaar ingezien en maakt daar nu gretig gebruik van. Weg met dat kastje!
![]() |
#29 |
Vreemdeling
|
![]() Belspelletjes, dat is inderdaad de verborgen agenda van zowel pers en politiek! even serieus blijven he. Een van de grote zegeningen van de liberale staat is net dat mensen vrij zijn om hun eigen domme beslissingen te nemen. Het was destijds waarschijnlijk één van de grootste motivaties om over de berlijnse muur te klauteren.
Maar even on topic nu, ik vind dat de vlaamse media nog vrij genuanceerd in vergelijking met de franstalige. Sla 'le soir' of 'la libre belgique' maar eens open en je zal versteld staan van de gifspuwerij met betrekking tot alles wat vlaams is. Het ontbreken van een overkoepelende pers, publieke opinie en politieke elite heeft natuurlijk tot gevolg dat het (subjectief) gevoel van gemeenschappelijk belang verder naar de achtergrond verdwijnt. Elke 'kant' ziet daarentegen zijn eigen standpunt als redelijk en gerechtvaardigd. Ons federale model gold lange tijd als voorbeeld omdat het toeliet verschillende 'volken' vreedzaam naast elkaar te laten samenleven. Inherent droeg het dus de wortels in zich van de problemen waarmee we nu geconfronteerd worden. Ik zie weinig perspectief om kunstmatig een soort van 'belgisch nationaal gevoel' te regenereren, koning boudewijn kan tenslotte maar één keer sterven natuurlijk. En België in stand houden als een soort van surrealistisch curiosum zoals de culturele elite soms voorstaat, lijkt mij ook weinig zinvol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |