Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2008, 20:13   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Dat De Morgen sterk Belgicistisch is, is te verstaan. Het zuiden van het land is rood en als die zouden verliezen zou links maar iets pietluttig worden in Vlaanderen. Dus zitten de linkse jongens liever in het gat van Di Rupo en aanbidden ze de koning om links toch enig cachet te geven.
Wat is er links aan De Morgen?
Wat is er links aan België?
Wat is er links aan Di Rupo?
Wat is er links aan de koning?

Sorry, maar ik ben even niet mee....
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:28   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Limburg is "Vlaanderen" niet. Antwerpen en Brabant al evenmin. Eigenlijk zijn Vlaams-nationalisten gewoon imperialisten.
aah, den hans, zal het nooit leren hé.
Oud 17 juli 2008, 20:34   #23
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat is er links aan De Morgen?
Wat is er links aan België?
Wat is er links aan Di Rupo?
Wat is er links aan de koning?

Sorry, maar ik ben even niet mee....
Troost je met de gedachte dat het begrip 'democratie' in België ook een nieuwe invulling gekregen heeft.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 01:03   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik begrijp jullie niet.

RVC zegt: Frank Vandenbroucke zegt dat de Belgische overheid niet in staat zal zijn de pensioenen te betalen. Soevereiniteit komt toe aan wie dat wel kan en de federale overheid kan dit niet.

Wat moet hij nog meer doen? Naakt en slechts gehuld in een leeuwenvlag voor het koninklijk paleis de Vlaamse Leeuw staan zingen?
Eerlijk gezegd begrijp ik u ook niet, want wat heeft dit alles nu te maken met mijn bericht waarop dit een reactie zou moeten zijn...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:02   #25
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

om even terug te komen op het onderwerp: het is inderdaad een groot probleem dat de persvrijheid in ons land geleid heeft tot een model waarin de pers bijna meer politieke macht heeft als de politici. Het is gek hoe een middel voor democratie uiteindelijk de democratie kan tegenwerken.
In dit specifieke probleem (vlaanderen <--> wallonië) denk ik dat er vooral een grote nood is aan een gezamelijk medium: een krant of televisiezender die tot stand komt door een mix van vlamingen en walen, en die in de 2 talen wordt verspreid.
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:27   #26
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer Bekijk bericht
om even terug te komen op het onderwerp: het is inderdaad een groot probleem dat de persvrijheid in ons land geleid heeft tot een model waarin de pers bijna meer politieke macht heeft als de politici. Het is gek hoe een middel voor democratie uiteindelijk de democratie kan tegenwerken.
In dit specifieke probleem (vlaanderen <--> wallonië) denk ik dat er vooral een grote nood is aan een gezamelijk medium: een krant of televisiezender die tot stand komt door een mix van vlamingen en walen, en die in de 2 talen wordt verspreid.
hierin moet ik je gelijk geven, de pers (ont)regelt de politiek dermate dat je er moedeloos van zou worden........... gisteren volgde ik het journaal op de RTBF en de anti-vlaanderen campagne die ze daar opvoerden was gewoon hatelijk......... ze gingen zelfs zover dat ze een item plaatsten over het feit dat er in brussel TE VEEL vlaamse ambtenaren zouden werken nl 30% vlamingen en 70% franstaligen daar waar volgens hun de verhouding inwoners 13% vlaams en 87% franstalig is............. en ik die dacht dat brussel een vlaamse stad was.................. zielig.........
Oud 18 juli 2008, 14:00   #27
Perikles
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer Bekijk bericht
Ik denk dat u de macht en de invloed van de kranten overschat. De pers heeft de opgang van het Vlaams Belang niet kunnen tegen houden. Pers groepen zijn in de eerste plaats ondernemingen, die moeten kranten verkopen. Zij verkopen kranten door te schrijven wat hun lezers willen horen. Maar zij zijn natuurlijk (zeker in België waar de relatie politici - kranten to close is) onderdeel van het establishment.

Als we de geschiedenis van de Belgische omwenteling bekijken zien we dat John Cockerill eerst een fervente orangist is (hij levert immers ijzer en staal) en na enkele jaren plotseling een fervente Belgicist is (hij levert staal en ijzer aan het nieuwe regime). Ik wed dat de Vlaamse kranten (inclusief De Zorgen) aan de vooravond van de Vlaamse onafhankelijkheid plotseling fervent Vlaams worden.
Perikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 14:17   #28
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle media zijn hier separatistisch. Daarom dat de Belgen ze ook niet meer geloven.
Volgens mij is de media gewoon bezig met de 'gewone' bevolking dommer te maken, zodat er lekker kan geprofiteerd worden (denk maar aan die idiote belspelletjes, gecreeërde eurosong-hypes,...). De politiek heeft dit blijkbaar ingezien en maakt daar nu gretig gebruik van. Weg met dat kastje!
Oud 18 juli 2008, 17:33   #29
Solzjenitsin
Vreemdeling

Standaard

Belspelletjes, dat is inderdaad de verborgen agenda van zowel pers en politiek! even serieus blijven he. Een van de grote zegeningen van de liberale staat is net dat mensen vrij zijn om hun eigen domme beslissingen te nemen. Het was destijds waarschijnlijk één van de grootste motivaties om over de berlijnse muur te klauteren.

Maar even on topic nu, ik vind dat de vlaamse media nog vrij genuanceerd in vergelijking met de franstalige. Sla 'le soir' of 'la libre belgique' maar eens open en je zal versteld staan van de gifspuwerij met betrekking tot alles wat vlaams is. Het ontbreken van een overkoepelende pers, publieke opinie en politieke elite heeft natuurlijk tot gevolg dat het (subjectief) gevoel van gemeenschappelijk belang verder naar de achtergrond verdwijnt. Elke 'kant' ziet daarentegen zijn eigen standpunt als redelijk en gerechtvaardigd.

Ons federale model gold lange tijd als voorbeeld omdat het toeliet verschillende 'volken' vreedzaam naast elkaar te laten samenleven. Inherent droeg het dus de wortels in zich van de problemen waarmee we nu geconfronteerd worden. Ik zie weinig perspectief om kunstmatig een soort van 'belgisch nationaal gevoel' te regenereren, koning boudewijn kan tenslotte maar één keer sterven natuurlijk. En België in stand houden als een soort van surrealistisch curiosum zoals de culturele elite soms voorstaat, lijkt mij ook weinig zinvol.
Solzjenitsin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 22:18   #30
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburg is "Vlaanderen" niet. Antwerpen en Brabant al evenmin. Eigenlijk zijn Vlaams-nationalisten gewoon imperialisten.
Wij, Noord-Brabanders, staan het bij deze officieel toe dat onze zuidelijke Brabantse gewesten, zijnde Vlaams-Brabant en Antwerpen, tijdelijk worden uitgeleend aan Vlaanderen. Maarre...straks wel effe keurig terugbrengen! Zonder kreukels als het enigszins kan
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 22:24   #31
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Solzjenitsin Bekijk bericht
Belspelletjes, dat is inderdaad de verborgen agenda van zowel pers en politiek! even serieus blijven he. Een van de grote zegeningen van de liberale staat is net dat mensen vrij zijn om hun eigen domme beslissingen te nemen. Het was destijds waarschijnlijk één van de grootste motivaties om over de berlijnse muur te klauteren.

Maar even on topic nu, ik vind dat de vlaamse media nog vrij genuanceerd in vergelijking met de franstalige. Sla 'le soir' of 'la libre belgique' maar eens open en je zal versteld staan van de gifspuwerij met betrekking tot alles wat vlaams is. Het ontbreken van een overkoepelende pers, publieke opinie en politieke elite heeft natuurlijk tot gevolg dat het (subjectief) gevoel van gemeenschappelijk belang verder naar de achtergrond verdwijnt. Elke 'kant' ziet daarentegen zijn eigen standpunt als redelijk en gerechtvaardigd.

Ons federale model gold lange tijd als voorbeeld omdat het toeliet verschillende 'volken' vreedzaam naast elkaar te laten samenleven. Inherent droeg het dus de wortels in zich van de problemen waarmee we nu geconfronteerd worden. Ik zie weinig perspectief om kunstmatig een soort van 'belgisch nationaal gevoel' te regenereren, koning boudewijn kan tenslotte maar één keer sterven natuurlijk. En België in stand houden als een soort van surrealistisch curiosum zoals de culturele elite soms voorstaat, lijkt mij ook weinig zinvol.
Echt waar, ik heb alle soaps afgezworen, want ik heb de ultieme soap gevonden: BELGIE ! Af en toe rol ik van de bank van het lachen als ik zie hoe de Vlamingen met zich laten sollen. En dan zijn er weer momenten dat ik even diep moet zuchten. Het kan toch niet anders zijn dan dat de Belg masochistisch is aangelegd. Zij wil graag lijden! Anders kan ik geen verklaring geven voor het feit dat ze aan elkaar blijven plakken. Of is het echt voor dat uit z'n kluiten gewassen Brussel? Die stad zal in de toekomst net zo'n bodemloze put blijken te zijn als Wallonië nu is.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be