Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2008, 11:04   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Beste sorry dat ik dit zeg maar u bent wel erg naïef. De koning weigert het ontslag van de premier maar op vraag van de premier zelf, de koning moet immers gedekt zijn door de eerste minister. De koning kan geen ontslag van een eerste minister tegenhouden tenzij de eerste minister daar zelf om vraagt.
Ik hoop dat bij u nu ook een lichtje is gaan branden en dat u inziet welk vuil spel er wordt gespeeld.
U bent fout: De koning kan alleen geen regeringsbeslissingen tegenhouden. Alle handelingen uitgezonderd het ontslag van een regering moeten worden gedekt door de regering. Het ontslag is geen regeringsbeslissing maar een contractbreuk tussen de premier en de koning.
Wat nu gebeurt, is echter wel zeer abnormaal omdat het nog nooit gebeurt is dat de koning het ontslag van een premier geweigerd heeft.

Iemand die onder "contract" staat kan ook zomaar geen ontslag nemen, met de premier is dit net het zelfde, omdat hij gezworen heeft zijn taak als premier te volbrengen kan hij er enkel onderuit als de koning toestemming geeft.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:10   #22
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat de nva betreft:

NVA gaat plat op de buik. Het plan 'frigo' van Leterme met de koning als alibi (de koning wordt gedekt door zijn eerste minister) kan nu alleen nog mislukken als men naar het parlement gaat. 15 juli was de deadline nva niet 31 juli, 9 september of 9 juni 2009. Nu terug gaan onderhandelen over hoe men moet gaan onderhandelen dat is het volk en de democratie in het gezicht uitlachen
Ik denk dat jij dringend eens moet beseffen in welke situatie de N-VA nu zit. GEEN ENKELE PARTIJ heeft het al voorgedaan rechtstreeks betrokken te zijn in het einde van België. Laat staan een separatistische partij. Bij gevolg is het tenzeerste ongepast degene aan te vallen die de euthanasiespuit in België aan het steken is. De N-VA is België aan het wurgen! Als er 1 partij is die nu alle steun verdiend, is het de N-VA.

Het VB weet dit maar al te goed, want het heeft een reden dat ze de laatste tijd zeer stil zijn.

Laatst gewijzigd door giserke : 18 juli 2008 om 11:12.
Oud 18 juli 2008, 11:11   #23
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
U bent fout: De koning kan alleen geen regeringsbeslissingen tegenhouden. Alle handelingen uitgezonderd het ontslag van een regering moeten worden gedekt door de regering. Het ontslag is geen regeringsbeslissing maar een contractbreuk tussen de premier en de koning.
Wat nu gebeurt, is echter wel zeer abnormaal omdat het nog nooit gebeurt is dat de koning het ontslag van een premier geweigerd heeft.

Iemand die onder "contract" staat kan ook zomaar geen ontslag nemen, met de premier is dit net het zelfde, omdat hij gezworen heeft zijn taak als premier te volbrengen kan hij er enkel onderuit als de koning toestemming geeft.
Nee, ik ben helemaal niet fout. De koning kan de premier niet dwingen om aan te blijven. Hij heeft daar geen enkele macht toe. En zolang er een regering is moet de koning ook gedekt worden door die regering. De koning is politiek onverantwoordelijk weetjewel.

Ga je ons hier nu trouwens echt komen wijsmaken dat dit allemaal door de koning verzonnen is en dat leterme hier niks mee te maken heeft
Toen Leterme de dagen voor 15 juli bij de koning zat dan ging hij daar niet over het mooie weer praten he.

Trouwens nva'erke 15 juli is gepasseerd en de regering is er nog altijd. En de nva die blijft mooi zitten.

Laatst gewijzigd door maarte : 18 juli 2008 om 11:14.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:14   #24
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, ik ben helemaal niet fout. De koning kan de premier niet dwingen om aan te blijven. Hij heeft daar geen enkele macht toe. En zolang er een regering is moet de koning ook gedekt worden door die regering. De koning is politiek onverantwoordelijk weetjewel.

Ga je ons hier nu trouwens echt komen wijsmaken dat dit
Neen tochniet Zolang er geen vertrouwenstemming in het parlement geweest is, kan de koning tegenhouden wat hij wil.
Oud 18 juli 2008, 11:15   #25
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Ga je ons hier nu trouwens echt komen wijsmaken dat dit allemaal door de koning verzonnen is en dat leterme hier niks mee te maken heeft
Toen Leterme de dagen voor 15 juli bij de koning zat dan ging hij daar niet over het mooie weer praten he.

Trouwens nva'erke 15 juli is gepasseerd en de regering is er nog altijd. En de nva die blijft mooi zitten.
Voor dergelijke uitspraak moet je van laag allooi zijn, en is Intellectueel oneerlijk tot en met!

Laatst gewijzigd door giserke : 18 juli 2008 om 11:16.
Oud 18 juli 2008, 11:18   #26
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat jij dringend eens moet beseffen in welke situatie de N-VA nu zit. GEEN ENKELE PARTIJ heeft het al voorgedaan rechtstreeks betrokken te zijn in het einde van België. Laat staan een separatistische partij. Bij gevolg is het tenzeerste ongepast degene aan te vallen die de euthanasiespuit in België aan het steken is. De N-VA is België aan het wurgen! Als er 1 partij is die nu alle steun verdiend, is het de N-VA.

Het VB weet dit maar al te goed, want het heeft een reden dat ze de laatste tijd zeer stil zijn.
Ik weet in welke situatie de nva nu zit, ze is in snelheid genomen door Leterme en doet er niks maar dan ook niks aan omdat te veranderen. Zie Bart Dewever in de standaard. De deadline van 15 juli was duidelijk geen echte deadline, men heeft de mensen voor de zoveelste keer zand in de ogen gestrooid.

Weet u trouwens nog waarom nva deze regering zou steunen? (Voor de verkiezingen klonk het nog: nooit in een regering voor BHV gesplitst en een grote staatshervorming)
Omdat er voor Pasen een staatshervorming zou zijn!
Oud 18 juli 2008, 11:20   #27
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet in welke situatie de nva nu zit, ze is in snelheid genomen door Leterme en doet er niks maar dan ook niks aan omdat te veranderen. Zie Bart Dewever in de standaard. De deadline van 15 juli was duidelijk geen echte deadline, men heeft de mensen voor de zoveelste keer zand in de ogen gestrooid.

Weet u trouwens nog waarom nva deze regering zou steunen? (Voor de verkiezingen klonk het nog: nooit in een regering voor BHV gesplitst en een grote staatshervorming)
Omdat er voor Pasen een staatshervorming zou zijn!
Och jongen je kunt beter zijgen wat je bent uzelf ferm belachelijk aan het maken met dergelijke retoriek.
Oud 18 juli 2008, 11:21   #28
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor dergelijke uitspraak moet je van laag allooi zijn, en is Intellectueel oneerlijk tot en met!
LOL
Nog eens de nva blijft mooi zitten:

N-VA reageert sceptisch op de beslissing van de koning. 'We nemen akte van de beslissing van de koning. We gaan zien wat de draagwijdte van de beslissing is.'

'Met alle respect, maar we stellen ons toch de vraag of dit trio erin zal slagen om binnen de veertien dagen een oplossing voor deze crisis aan te reiken', zo liet de partijwoordvoerder vannacht nog weten.

(bron: de standaard)
Geen sprake meer van de deadline van 15 juli
Oud 18 juli 2008, 11:21   #29
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
dubbel

Laatst gewijzigd door maarte : 18 juli 2008 om 11:21.
Oud 18 juli 2008, 11:23   #30
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nu ga je me ook nog voor leugenaar uitmaken ofwat?
Ik begrijp dat bedrogen worden zeer doet en dat wanneer dat gebeurt het altijd gepaard gaat met een schock en wss vergt het enige tijd tot verwerking.
Maar aub schiet niet op de boodschapper.
Oud 18 juli 2008, 11:24   #31
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
dubbel

Laatst gewijzigd door maarte : 18 juli 2008 om 11:24.
Oud 18 juli 2008, 11:27   #32
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ga je me ook nog voor leugenaar uitmaken ofwat?
Ik begrijp dat bedrogen worden zeer doet en dat wanneer dat gebeurt het altijd gepaard gaat met een schock en wss vergt het enige tijd tot verwerking.
Maar aub schiet niet op de boodschapper.
Jij voelt aan jou theewater dat de N-VA zwaar aan het scoren is.
Oud 18 juli 2008, 11:29   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat dit wel al eens eerder gebeurd is, met Martens VI in 1986.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:32   #34
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij voelt aan jou theewater dat de N-VA zwaar aan het scoren is.
Jaja giserke dat zal het zijn
Ik vind het gewoon bezonder sneu voor elke rechgeaarde vlaamsgezinde uit het kartel maar dat wil nog niet zeggen dat ik de top van de partij moet gaan goedpraten. Dat Leterme koning Albert als handpop gebruikt vind ik gewoon walgelijk.
Oud 18 juli 2008, 11:33   #35
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is het volk en de democratie in het gezicht uitlachen
Business as usual dus.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 11:36   #36
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

De koning heeft François, Jacques en Fritz uitgenodigd om te gaan discussiëren. Geen Jan, Hein of Klaas te bekennen. Hoe kan je dit serieus nemen?
Oud 18 juli 2008, 11:36   #37
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hun machtspositie hebben ze bij de N-VA echter wel voor een groot deel aan het VB en in mindere mate aan LDD te danken, natuurlijk. Zonder die 2 zou de N-VA al lang de laan uitgestuurd geweest zijn. Zonder het VB zouden er wellicht zelfs geen kartels bestaan.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 12:47   #38
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Leterme had toch niet het ontslag van zijn regering aangeboden, maar zijn eigen ontslag??

ben ik mis of zijn de media alles aan het verwarren???
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 12:56   #39
BHV
Burger

BHV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
iedereen, inclusief mijn eigen partijvoorzitter, schiet het feit af dat de koning de minister-president van de duitstalige gemeenschap heeft benoemd. Maar misschien is de benoeming van dit trio een goede zaak...
snip
...
Weigering ontslag en drie bemiddelaars?
Het voordeel is dat Leterme en CD&V/NVA de druk kunnen blijven uitoefenen. Zij gaan zeker niet toelaten - �* la VHS - dat de staatshervorming opnieuw voor jaren wordt gefrigoriseerd.
BHV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 12:56   #40
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Jaja giserke dat zal het zijn
Ik vind het gewoon bezonder sneu voor elke rechgeaarde vlaamsgezinde uit het kartel maar dat wil nog niet zeggen dat ik de top van de partij moet gaan goedpraten. Dat Leterme koning Albert als handpop gebruikt vind ik gewoon walgelijk.
Ik weet eigenlijk niet ik ervan moet denken. Ik vind dat zowel jij als giserke in deze discussie een beetje hard van stapel lopen en beide te zeker zijn van hun standpunt...
Ze hebben altijd staan roepen dat de franstaligen niet constructief zijn, nu ze voor de eerste keer niet anders kunnen omdat ze eindelijk initiatief moeten nemen moet je ze ook een eerlijke kans geven; MAAR dat mag geen eeuwigheid duren. 14 dagen is echt genoeg. Ze hebben een jaar tijd gehad om zich anders op te stellen. En intenties zijn helemaal niet genoeg, gewoon resultaat. Geen resultaat, dan verkiezingen...

Volgende week zou Leterme het vertrouwen in de kamer vragen : dat is natuurlijk voor 31/7. Wel ik vind dat NVA dat vertrouwen gewoon niet kan geven. Dan moeten ze het maar een week stellen met een minderheid in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door sjarel : 18 juli 2008 om 12:57.
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be