Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2004, 13:56   #21
CONTRA
Schepen

CONTRA's schermafbeelding

Standaard

Altijd maar tegen de Joden

Ik zie er honderden in Antwerpen, Nooit geen problemen ze stelen zelf mijn portefeuille niet.
CONTRA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 14:32   #22
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal

Jij kent duidelijk jouw geschiedenis niet. Bij elke aanslag op Duitsers werden systematisch tientallen Belgen gefusilleerd. Die jongen die de Israëliers hebben gepakt, die hadden de Duitsers gewoon neergeknald. Betogingen? Gewoon erop los schieten met scherp. Wie iets met het verzet te maken had werd gefolterd en daarna meestal naar de doodskampen gestuurd. En je moet de Belgsiche joden niet vergeten hé, die werden gewoon systematisch gelikwideerd. Doet Israël zo'in dingen?
Nee, die trekken gewoon met tanks en helicopters een spoor van dood en vernieling door de straten om 1 terrorist te treffen... Da's de stijl van "meneer" Sharon de laatste tijd. Die mooie gasten zijn tegelijk ook een prachtige reconstructie van het ghetto van Warshau aan het bouwen dwars door Palestijns gebied (enfin, wat ervan overblijft). Die sjieke typen sluiten water en elektriciteit af gedurende het grootste deel van de dag. Nog wat voorbeelden nodig??? En laten we ook de befaamde kampen niet vergeten... Als ge nog eens wilt voelen hoe het is om onder nazi-bezetting te leven... ga eens een weekje in de bezette gebieden wonen. Blijkbaar willen de zionisten compenseren??? Als er nog één van die gasten mij een schuldgevoel probeert aan te praten voor wat er 60 jaar geleden hier is gebeurd, dan sta ik niet in voor de gevolgen.

Waarde dV,
Uit de vele interessante teksten die je schrijft heb ik een welgemeend groot respect voor jou. Maar op dit vlak begrijp ik je niet.

Sharon neemt als leider verantwoordelijkheid op, ook al is dit dikwijls onpopulair. De staat Israel heeft geen keus: de joden zijn altijd overal buitengestampt en nu omringd door een bende fanatici met 10 verschillende spreekbuizen en doelstellingen, waarvan de meesten enkel tot (onuitgesproken) doel hebben de staat Israel te vernietigen, laat staan te erkennen. Met wie moet Israel praten? Ze hebben het reeds genoeg geprobeerd, en welke garantie hebben ze dat één of andere partij de afspraken nakomt?

We zien de palestijnen lijden en dat is ook de bedoeling dat wij dat zien, en zeker dat wij dat zien alsof het door de joden is veroorzaakt. De meeste palestijnen willen vrede, en de meeste joden ook. Maar het zijn de fanatieke islam agitatoren uit de regio die hun eigen palestijnen als kanonnevoer gebruiken en de dictatoriale trekken van Arafat die géén enkele weerstand van de harde lijn duldt. Het probleem zal pas opgelost worden als Arafat verwijnt. Hoe lang staat die daar nu al? Die heeft zijn geloofwaardigheid verloren en krijgt hij niet terug. Enkel een vervanger voor Arafat kan nieuwe hoop bieden.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 14:37   #23
Kaal
Minister-President

Standaard

[quote="de Vexille"]
Citaat:
Nee, die trekken gewoon met tanks en helicopters een spoor van dood en vernieling door de straten om 1 terrorist te treffen... Da's de stijl van "meneer" Sharon de laatste tijd. Die mooie gasten zijn tegelijk ook een prachtige reconstructie van het ghetto van Warshau aan het bouwen dwars door Palestijns gebied (enfin, wat ervan overblijft). Die sjieke typen sluiten water en elektriciteit af gedurende het grootste deel van de dag. Nog wat voorbeelden nodig??? En laten we ook de befaamde kampen niet vergeten... Als ge nog eens wilt voelen hoe het is om onder nazi-bezetting te leven... ga eens een weekje in de bezette gebieden wonen. Blijkbaar willen de zionisten compenseren??? Als er nog één van die gasten mij een schuldgevoel probeert aan te praten voor wat er 60 jaar geleden hier is gebeurd, dan sta ik niet in voor de gevolgen.
Ik heb niet gezegd dat Israël niet brutaal was. Ik reageerde op dit :

Citaat:
De Palestijnen worden nog een heel stuk wreder en gewetenslozer behandeld dan onze burgers onder de Nazi-bezetting.
Je hebt het over kampen maar het zijn geen doodskampen. Je vergelijkt met het ghetto van Warschau maar de inwoners van het echte ghetto van Warschau zijn allemaal in de ovens terechtgekomen. Geef mij ECHTE voorbeelden van de zogenaamde grotere brutaliteit van Israël. Ik moet namelijk niet naar Palestina gaan om te weten hoe het hier in 40-45 was. Ik vraag het gewoon aan mijn vader. Of aan mijn buurvrouw. Of aan de broer van mijn buurvrouw die een beetje verderop woont.

Bij elke aanslag honderden palestijnen oppakken en fusilleren. Bij elke betoging onmiddelijk zware mitrailleurs inzetten. Een bom op Arafat zijn hoofdkwartier. Bommen op de begrafenisstoet van Yassine om zijn opvolgers meteen ook te likwideren. Water en elektriciteit permanent afsluiten tot de bevolking de terroristen uitlevert. DAT zijn nazi-methodes de vexille.

Ik voel mij niet geroepen om Israël te verdedigen. Maar ik hou niet van overdrijving.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 14:43   #24
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Sharon mag gerust..(expletive deleted)...
Sharon aanvallen zou die terroristen alleszins meer sieren dan bommen te laten ontploffen in grootwarenhuizen. Sharon draagt immers verantwoordelijkheid. En hij wordt beschermd.
Oud 25 maart 2004, 14:51   #25
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sharon aanvallen zou die terroristen alleszins meer sieren dan bommen te laten ontploffen in grootwarenhuizen. Sharon draagt immers verantwoordelijkheid. En hij wordt beschermd.
Mag dat dan ook op het moment dat ie de synagoge verlaat? Met een raketje of twee?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 14:54   #26
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Citaat:

Waarde dV,
Uit de vele interessante teksten die je schrijft heb ik een welgemeend groot respect voor jou. Maar op dit vlak begrijp ik je niet.

Sharon neemt als leider verantwoordelijkheid op, ook al is dit dikwijls onpopulair. De staat Israel heeft geen keus: de joden zijn altijd overal buitengestampt en nu omringd door een bende fanatici met 10 verschillende spreekbuizen en doelstellingen, waarvan de meesten enkel tot (onuitgesproken) doel hebben de staat Israel te vernietigen, laat staan te erkennen. Met wie moet Israel praten? Ze hebben het reeds genoeg geprobeerd, en welke garantie hebben ze dat één of andere partij de afspraken nakomt?

We zien de palestijnen lijden en dat is ook de bedoeling dat wij dat zien, en zeker dat wij dat zien alsof het door de joden is veroorzaakt. De meeste palestijnen willen vrede, en de meeste joden ook. Maar het zijn de fanatieke islam agitatoren uit de regio die hun eigen palestijnen als kanonnevoer gebruiken en de dictatoriale trekken van Arafat die géén enkele weerstand van de harde lijn duldt. Het probleem zal pas opgelost worden als Arafat verwijnt. Hoe lang staat die daar nu al? Die heeft zijn geloofwaardigheid verloren en krijgt hij niet terug. Enkel een vervanger voor Arafat kan nieuwe hoop bieden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
We zien de palestijnen lijden en dat is ook de bedoeling dat wij dat zien, en zeker dat wij dat zien alsof het door de joden is veroorzaakt.
En waarom krijgen we dat zo frequent te zien van de Palestijnen? Omdat een 10 �* 20% Palestijnen christenen zijn en d�*�*rom hier op sympathie kunnen rekenen. Ook omdat hier nog altijd een goede dosis antisemitisme aanwezig is...
Verder: succes aan gelijk wie Sharon in zijn vizier krijgt!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 15:58   #27
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Dat kinderen als levende bommen op "de vijand" afgestuurd worden is niet nieuw... mijn stiefvader zaliger moest als Frans Vreemdelingenlegionair kinderen afschieten toen hij in Algerije zat. Reden: onder hun bloesjes staken springstoffen en als die schattige kindjes naar een legerpost liepen om bij de legionairs om snoepjes te bedelen werden ze tot ontploffing gebracht. Een keer toen hij dronken was heeft mijn stiefvader huilend verteld over die kindjes. Hij die ooit een vrouw in een tank (geen grap !) heeft helpen bevallen moest die schattige kindjes doodschieten uit vrees dat ze explosieven bij zich hadden. Sindsdien begrepen mijn broers en ik veel beter waarom hij de kinderen van zijn echtgenote zo graag zag.

Volgens de nieuwsberichten zou die Palestijnse jongen zwakzinnig zijn en pas ter plekke tot de ontdekking kwam dat hij zou sterven en hij dit eigenlijk niet wou. En verder zou die vermoorde sheik het gebruik van kinderen als martelaars verboden hebben. Hamas is net een harder pad ingeslagen. Beseffen de Israëlische leiders dat wel ?
Oud 25 maart 2004, 16:40   #28
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom krijgen we dat zo frequent te zien van de Palestijnen? Omdat een 10 �* 20% Palestijnen christenen zijn en d�*�*rom hier op sympathie kunnen rekenen. Ook omdat hier nog altijd een goede dosis antisemitisme aanwezig is...
Dat 10 a 20% van de Palestijnen christenen zijn, heeft volgens mij geen ruk te maken met de sympathie die ze hier krijgen van velen. Het gaat hem om het underdog-effect, niet meer dan dat.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 16:45   #29
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Dat 10 a 20% van de Palestijnen christenen zijn, heeft volgens mij geen ruk te maken met de sympathie die ze hier krijgen van velen. Het gaat hem om het underdog-effect, niet meer dan dat.
Het underdog effect + het feit dat die Israëlies alle kritiek bestempelen als Jodenhaat en gewoon negeren.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2004, 19:24   #30
Suetonius
Partijlid

Suetonius's schermafbeelding

Standaard

Als die mensen hun eigen kinderen al de dood insturen dan bewijst dit nogmaals dat de Islam een ideologie is die hallucinante vormen begint aan te nemen. het is hoog tijd dat er een grote hervorming komt binnen de Islam en dat alle radicale elementen er uit gefilterd worden.
Aan de andere kant moet Sharon gaan beseffen dat hij God niet is en dat hij dus niet alles kan doen wat hij wil.
Oud 26 maart 2004, 00:35   #31
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@Straddle & @Kaal

Ok, joden en WWII in één zin noemen is vragen om straffe reacties... Maar het feit is dat Israel zich op een zeer brutale, arrogante en hautaine manier heer en meester heeft gemaakt van een territorium dat het zijne niet is. Feit is dat daardoor een heel volk ondertussen al heel lang op de dool is en wat we hier als "verzet" of "vrijheidsstrijd" zouden omschrijven, daar onveranderd "terrorisme" wordt genoemd. En ja, ik vind het optreden van Goliath tegen David vaak ontzettend brutaal en onmenselijk. Om niet te verhullen dat ik ook een weerzin heb voor de fundamentalisten die in de ellende van het Palestijnse volk een voedingsbodem vinden voor het spelen van gruwelijke machtsspelletjes. De eerste zet moet van de joden komen, zelfs al vinden ze niet meteen een "gesprekspartner". Die eerste zet moet neerkomen op het bieden van een humane behandeling van de "gewone" Palestijnen, het bieden van een stuk hoop en toekomst en van daaruit kunnen we weer verder. Met een beetje menselijkheid en hoop op de toekomst zouden die fundi's het verdomd veel lastiger hebben om nog zelfmoordcommando's te recruteren.

En waar ik kotsmisselijk van wordt is de manier waarop de joden ons de holocaust blijven in het gezicht wrijven als een argument om ons de mond te snoeren wanneer we kritiek durven geven op hun onmenselijke opstelling in het conflict. Mijn grootvader is gestorven toen hij na de oorlog terugkwam uit een werkkamp dankzij de "goede zorgen" van onze oosterburen destijds. Mijn grootmoeder hield twee joodse families verborgen op zolder gedurende bijna 2 jaar tijdens de oorlog. Ik heb geen wrok tegenover het Duitse volk en heb nog nooit een Duitser scheef bekeken. En neen, antisemitisme is mij volkomen vreemd... Nog zo'n verwijt dat m'n maag doet omkeren.
Oud 26 maart 2004, 01:13   #32
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suetonius
Als die mensen hun eigen kinderen al de dood insturen dan bewijst dit nogmaals dat de Islam een ideologie is die hallucinante vormen begint aan te nemen. het is hoog tijd dat er een grote hervorming komt binnen de Islam en dat alle radicale elementen er uit gefilterd worden.
Ik ben geleidelijk met de jaren ook tot die vaststelling gekomen om tal en tal van andere redenen. Geen haat of racisme naar individuele moslims, wel een immer groeiend scepticisme naar de ideologie toe en wat zij zaait en teweegbrengt . Hoe meer je je erin verdiept, bestudeert, informeert, op zoek gaat, vragen stelt, hoe meer je overtuigd raakt van die vaststelling.
Oud 26 maart 2004, 01:34   #33
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
@Straddle & @Kaal

Ok, joden en WWII in één zin noemen is vragen om straffe reacties... Maar het feit is dat Israel zich op een zeer brutale, arrogante en hautaine manier heer en meester heeft gemaakt van een territorium dat het zijne niet is. Feit is dat daardoor een heel volk ondertussen al heel lang op de dool is en wat we hier als "verzet" of "vrijheidsstrijd" zouden omschrijven, daar onveranderd "terrorisme" wordt genoemd. En ja, ik vind het optreden van Goliath tegen David vaak ontzettend brutaal en onmenselijk. Om niet te verhullen dat ik ook een weerzin heb voor de fundamentalisten die in de ellende van het Palestijnse volk een voedingsbodem vinden voor het spelen van gruwelijke machtsspelletjes. De eerste zet moet van de joden komen, zelfs al vinden ze niet meteen een "gesprekspartner". Die eerste zet moet neerkomen op het bieden van een humane behandeling van de "gewone" Palestijnen, het bieden van een stuk hoop en toekomst en van daaruit kunnen we weer verder. Met een beetje menselijkheid en hoop op de toekomst zouden die fundi's het verdomd veel lastiger hebben om nog zelfmoordcommando's te recruteren.

En waar ik kotsmisselijk van wordt is de manier waarop de joden ons de holocaust blijven in het gezicht wrijven als een argument om ons de mond te snoeren wanneer we kritiek durven geven op hun onmenselijke opstelling in het conflict. Mijn grootvader is gestorven toen hij na de oorlog terugkwam uit een werkkamp dankzij de "goede zorgen" van onze oosterburen destijds. Mijn grootmoeder hield twee joodse families verborgen op zolder gedurende bijna 2 jaar tijdens de oorlog. Ik heb geen wrok tegenover het Duitse volk en heb nog nooit een Duitser scheef bekeken. En neen, antisemitisme is mij volkomen vreemd... Nog zo'n verwijt dat m'n maag doet omkeren.
Dat verwijt komt niet van mij hé!

Ik heb jaren geleden lange tijd voor joden gewerkt, dat was niet altijd simpel en ik heb héél veel gezien, gezwegen, en zelfs ondergaan als "niet-jood". Er is zeker een waarheidsgehalte in wat je zegt. Maar ik heb gaandeweg ook meer begrip voor hen gekregen en wederzijds respect en tolerantie van hun kant mogen ervaren. Ook over dit onderwerp ben ik dan eens een paar boekjes gaan lezen om mijn licht wat op te steken. Joden durven wel aan zelfkritiek doen, lees bv eens "The Holocaust Industry", door Norman G. Finkelstein. De titel zegt reeds voldoende: een vooraanstaande jood die zijn eigen volk aanklaagt, meerbepaald over the exploitatie van het Joodse Lijden door de joden zelf. En er zijn wellicht wel meer van die werken. Ik zou zo'n zelfkritische houding wel eens wat meer willen zien bij vooraanstaande moslims en arabieren.... zonder dat die monddood gemaakt worden of als verraders afgedaan. Het grote conflict westen/islam zou veel veel veel sneller opgelost raken.
Oud 26 maart 2004, 09:14   #34
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
@Straddle & @Kaal

Ok, joden en WWII in één zin noemen is vragen om straffe reacties... Maar het feit is dat Israel zich op een zeer brutale, arrogante en hautaine manier heer en meester heeft gemaakt van een territorium dat het zijne niet is.
Toon mij eens 1 land dat niet hetzelfde gedaan heeft? Elk land is ontstaan door gevechten dat geld voor belgie en dat geld evengoed voor israel. Dat israel er keer op keer op aangepakt word is onzin.

Voor de staat israel was het land van niemand, er is nooit ene palestina geweest het territorium was dus van niemand.

Citaat:
Feit is dat daardoor een heel volk ondertussen al heel lang op de dool is
Nope ze zitten in vluchtelingenkampen, waarom zitten ze daar? Omdat hun goede arabische vrienden niks willen weten van die palestijnen.

Er waren meer dan 50 miljoen vluchtelingen in WO2, zie jij hier nog vluchtelingenkampen? Er zijn miljoenen duisters gedwongen verplaatst na WO2 zie jij duitsers zich opblazen in polen, rusland of tsjechie?

Citaat:
en wat we hier als "verzet" of "vrijheidsstrijd" zouden omschrijven, daar onveranderd "terrorisme" wordt genoemd.
Verzet is tegen de militaire macht van israel terrorisme is tegen de burgers, er is geen enkele palestijnse organisatie die louter militairen treft ze zijn dus allemaal terroristen.

Citaat:
Die eerste zet moet neerkomen op het bieden van een humane behandeling van de "gewone" Palestijnen, het bieden van een stuk hoop en toekomst en van daaruit kunnen we weer verder. Met een beetje menselijkheid en hoop op de toekomst zouden die fundi's het verdomd veel lastiger hebben om nog zelfmoordcommando's te recruteren.
Wat moet israel dan doen? Ze hebben al alles geprobeert maar niks werkt.

Wat moeten ze doen volgens jou (en iets concreet niet algemene onzin zoals hierboven)
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2004, 09:22   #35
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Nee, die trekken gewoon met tanks en helicopters een spoor van dood en vernieling door de straten om 1 terrorist te treffen... Da's de stijl van "meneer" Sharon de laatste tijd.
Dat gebeurt niet, israel is nog steeds een rechtstaat . Moest een IDF groep zoiets doen ze zouden gearesteerd en voor de rechter komen.

Wat het IDF wel doet is terug schieten als er op hen geschoten word. Ze vallen dus ergens binnen, onmiddelijk komen daar gewapende palestijnen op af en een vuurgevecht ontstaat.

Wat wel de fout is van sharon is dat de regels te laks zijn geworden. Als het IDF dus terugschiet passen ze niet op wie of wat ze treffen ze denken aan hun eigen veiligheid en knallen alles af dat er gevaarlijk uitziet.

Daar moest iets aan gebeuren de regels moeten voor het IDF terug verstrengt worden.

Citaat:
Die mooie gasten zijn tegelijk ook een prachtige reconstructie van het ghetto van Warshau aan het bouwen dwars door Palestijns gebied (enfin, wat ervan overblijft).
Compleet met deuren en poorten, ach ja wist niet dat het ghetto van Warshau dat had? Wist niet de bewoners daar er zomaar in en uit mochten

Je vergelijking slaat op niks, israel bouwt een deels veiligheidsmuur deels hek tussen de west bank en israel .

Citaat:
Die sjieke typen sluiten water en elektriciteit af gedurende het grootste deel van de dag. Nog wat voorbeelden nodig???
Gelieve wat zinnig voorbeelden te geven.

Citaat:
En laten we ook de befaamde kampen niet vergeten... Als ge nog eens wilt voelen hoe het is om onder nazi-bezetting te leven... ga eens een weekje in de bezette gebieden wonen.
Er zijn practisch geen kampen in west bank en gaza (die sinds 91 geen bezette gebieden meer zijn maar dat terzijde) . De meererheid van de kampen liggen in egypte , syrie en jordanie . Ik kan goed geloven dat onder die goede leidign het op nazi kampen lijken. Is dat de fout van israel ? Israel controleert egypte?
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2004, 11:10   #36
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Mag dat dan ook op het moment dat ie de synagoge verlaat? Met een raketje of twee?
Wie ben ik om te oordelen wat goed of slecht is? Ik ben God de vader niet. Ik zeg gewoon dat dit op het eerste zicht minder verwerpelijk zou zijn . Omdat het "gericht" is op iemand die vertanwoordelijkheid draagt, net zoals Yasinne ook verantwoordelijkheid droeg.

Ik zal mij hoe dan ook niet verheugen over Sharon's dood, moest het zo ver komen. Ik heb mij ook niet verheugd over de dood van Yassine.

NB
Ik zie het verschil niet tussen een bom en een gordel sprinsgtof hoor. De lading is ongeveer dezelfde zijn en het effekt ook.
Oud 26 maart 2004, 11:30   #37
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
NB
Ik zie het verschil niet tussen een bom en een gordel sprinsgtof hoor. De lading is ongeveer dezelfde zijn en het effekt ook.
Bommenleggers zijn in mijn ogen per definitie lafaards van het allerlaagste soort.

Zelfmoordcommando's gaan tenminste niet vanop een "veilige" afstand zitten toekijken hoe hun tuig zijn gruwelijk werk doet. Ik ben geïntrigeerd door het fenomeen van de zelfmoordcommando's; sommigen hier op het forum verklaren dit vanuit een blind religieus geïnspireerd fanatisme. Kan zijn, maar is het niet zo dat de persoon in kwestie reeds in een volslagen uitzichtloze situatie moet zitten om "vatbaar" te zijn voor een dergelijke hersenspoeling?

Anderzijds is er natuurlijk ook het fenomeen van de sekten waarmee we ook in het Westen al een paar keer straffe toeren hebben meegemaakt... (jim jones, heaven's gate e.d.m.)

Hoe het ook zij, elke aanslag waarbij onschuldige burgers worden opgeofferd "voor de goede zaak" is een niet goed te praten gruweldaad. In deze kunnen noch de Palestijnen, noch Sharon op enig begrip van mijnentwege rekenen. Wanneer ik die gasten hun wandaden hoor "goedpraten" keert m'n maag... Misschien denk ik te veel in termen van respect voor het menselijk leven en zie daardoor de "bigger picture" niet.
Oud 26 maart 2004, 11:34   #38
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
En ja, ik vind het optreden van Goliath tegen David vaak ontzettend brutaal en onmenselijk.
Persoonlijk vindt ik dat optreden hard en brutaal, maar het optreden van de Russen in Tsjetjenië (hoe schrijf je dat ??) is dat nog veel meer. Ik zou het woord "ontzettend" dus niet gebruiken, anders heb je geen woorden meer om ergere dingen te beschrijven.

Voor de rest is de toestand daar zo ingewikkeld dat ik geen pasklare oplossing kan bedenken. Je moet niet vergeten dat de bezetting het resultaat is van een oorlog die de buren van Israël verloren hebben. Het is dus geen initiatief van Israël. Ook niet vergeten dat de bezetting vroeger veel milder was en dat het verhard is omwille van de intifada. Pas op ik heb begrip voor de intifada, het kon zo inderdaad niet langer. Ik wil gewoon zeggen dat de toestand toch bijzonder ingewikkeld is.

Het probleem van de palestijnen vandaag is dat ze geleid worden door een bende korrupte satrapen (Arafat en Co). Het is door het wanbeleid van Arafat en zijn grove strategische fouten (de voorstellen van Barak zonder meer afwijzen ipv te blijven onderhandelen om maar een voorbeeld te noemen) dat groepen bloeddorstige moordenaars zoals Hamas nu de plak zwaaien. Al dat bloedvergieten is enorm contraproduktief voor de Palestijnen. Zonder die zelfmoordaanslagen zouden zij de morele helden van dit verhaal zijn. Een beetje zoals de zwarten in Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid. Nu kan dat niet niet meer. Mensen die vrouwen en gestoorde tieners gebruiken om nog meer willekeurige slachtingen aan te richten zijn geen helden maar perverse gekken.

Anderzijds hebben de Israëliers ook een moreel probleem : de kolonisatie van de bezette gebeiden en de poging om die bij Israël in te lijven getuigen heel duidelijk van slechte wil. Dat is het grote probleem van Israël. Als ze een eerste stap moeten doen dan is het dat : die koloniën ontmantelen. Zolang ze dat niet doen zijn ze niet geloofwaardig.
Oud 26 maart 2004, 11:43   #39
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zelfmoordcommando's gaan tenminste niet vanop een "veilige" afstand zitten toekijken hoe hun tuig zijn gruwelijk werk doet. Ik ben geïntrigeerd door het fenomeen van de zelfmoordcommando's; sommigen hier op het forum verklaren dit vanuit een blind religieus geïnspireerd fanatisme. Kan zijn, maar is het niet zo dat de persoon in kwestie reeds in een volslagen uitzichtloze situatie moet zitten om "vatbaar" te zijn voor een dergelijke hersenspoeling?
Ik denk dat in beiden gevallen de bevelhebbers op een veilige afstand blijven. De zelfmoordcommando's hebben een opdracht en worden wel degelijk door anderen naar een doelwit gestuurd. Die "anderen" doen precies hetzelfde als de Israëlische generaal die een heliopter op Yassine afstuurt : zij blijven allemaal op een veilige afstand.

De mensen die zichzelf laten springen zou ik niet meteen als lafaards beschrijven. Maar hun opdrachtgevers heel duidelijk wel.
Oud 26 maart 2004, 11:52   #40
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

@Kaal :

Kijk, ik zie ook wel dat het probleem ligt bij een wirwar van allianties en groeperingen met corrupt tot regelrecht crimineel leiderschap binnen de Palestijnse gemeenschap. Dat Palestijnse leiderschap wordt overigens in veel gevallen ook aangestuurd vanuit landen die menen met Israel nog wel een eitje te pellen te hebben en die voor het overige geen enkele interesse of voeling hebben met het Palestijnse volk. Op die manier worden dus ook onwetende (en in zekere zin onschuldige) Palestijnen gebrainwashed om zich "voor de goede zaak" ergens op een bus te gaan opblazen. Het "kindje met de bomgordel" zie ik zelfs als een treffend symbool voor die gruwel.

Maar anderzijds... Kijk, toen ik kind was en er was ruzie, dan zei m'n vader altijd tegen mij "gebruik uw verstand, ge zijt de oudste". Ik vond dat toen niet altijd even redelijk, maar er zit veel wijsheid in. Als Israel pretendeert zoveel geciviliseerder te zijn, dan moet het initiatief ook van daaruit komen. En als Arafat et al. het probleem zijn, dan kan het toch niet zo moeilijk zijn voor de mossad om dat probleem "op te lossen"? (let op, ik pleit hier niet voor moord he, ik verplaats me enkel in de logica die Sharon nu al een tijdlang verwoordt) Eerder dat dan op een brutale en nietsontziende manier met tanks (en zelfs gevechtsvliegtuigen) een reeds moegeterroriseerde bevolking te "straffen" voor wandaden gepleegd door een aantal fanatici. Nee, ik kan maar weinig begrip opbrengen voor de koers die de Israelische regering volgt. Eigenlijk zijn ze in hun reactie geen haar beter dan de terroristen die ze willen bestrijden...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be