Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2008, 09:26   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ochgottekes toch, de vertegenwoordiger van de brede volkspartij, die met veel moeite 8.000 stemmen bijeenschraapte bij de laatste verkiezingen, heeft gesproken. Juicht Belgen juicht, den Belgiek is gered!
Ik herinner mij zoiets... Bij een van de laatste verkiezingen kondigde Hans I alias Doedelzak met veel tromgeroffel de grote doorbraak van de BUB aan. Bij de gemeentelijke verkiezingen zouden ze in Brugge een tot twee zetels in de wacht slepen. En ook nationaal zou de grote unitaire zondvloed plaats vinden, want "de flaminganten zijn op sterven na dood".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 09:56   #22
Jo Creten
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is juist één van de kenmerken van het neo-belgicisme, nl. het zich laten drijven op "gevoelerigheid". "België moet blijven bestaan, want we eten allemaal friet met mayonaise, drinken bier en eten als dessert een reep chocolade. Daarom, leve België. Laten we elkaar dus knuffelen."

Tja...
Geloof het of niet, maar deze oproep is niet zozeer ingegeven door sentimentele gevoelens voor 'het vaderland' België. Wél als tegenreactie op de verzuurde relaties tussen Walen en Vlamingen in de politiek. Yves Leterme heeft ooit gezegd dat hij respect heeft voor Joëlle Milquet. Heeft zelfs Bart De Wever niet ooit zoiets gezegd?

Het is met andere woorden mogelijk om van mening te verschillen, zonder elkaar in de haren te vliegen. Misschien staat deze topic dan niet helemaal juist onder het thema 'staatsinrichting'. Als Vlaanderen en franstalig België in vrede uit elkaar kunnen gaan (en vrienden blijven) dan vind ik dat niet zo'n probleem. Het is wel een probleem als een bepaald soort seperatisme aanleiding geeft tot racisme.

De oproep om als Belgen elkaar graag te zien is dus een anti-racistische boodschap en niet zozeer een politieke boodschap. Als anti-racisme sentimenteel is, ok dan. Maar al die Vlaamse leeuwenvlaggen zijn minstens even sentimenteel. Er is ook niets mis mee, met een Vlaamse vlag, zolang die niet een symbool wordt van racisme tegenover niet-Vlamingen.
Jo Creten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 10:04   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Geloof het of niet, maar deze oproep is niet zozeer ingegeven door sentimentele gevoelens voor 'het vaderland' België. Wél als tegenreactie op de verzuurde relaties tussen Walen en Vlamingen in de politiek. Yves Leterme heeft ooit gezegd dat hij respect heeft voor Joëlle Milquet. Heeft zelfs Bart De Wever niet ooit zoiets gezegd?

Het is met andere woorden mogelijk om van mening te verschillen, zonder elkaar in de haren te vliegen. Misschien staat deze topic dan niet helemaal juist onder het thema 'staatsinrichting'. Als Vlaanderen en franstalig België in vrede uit elkaar kunnen gaan (en vrienden blijven) dan vind ik dat niet zo'n probleem. Het is wel een probleem als een bepaald soort seperatisme aanleiding geeft tot racisme.

De oproep om als Belgen elkaar graag te zien is dus een anti-racistische boodschap en niet zozeer een politieke boodschap. Als anti-racisme sentimenteel is, ok dan. Maar al die Vlaamse leeuwenvlaggen zijn minstens even sentimenteel. Er is ook niets mis mee, met een Vlaamse vlag, zolang die niet een symbool wordt van racisme tegenover niet-Vlamingen.

Wat u ook probeert, de politieke boodschap valt niet te ontkennen. Bij mijn weten hebben de politieke problemen tussen Franstaligen en Vlamingen trouwens niets met "racisme" te maken.
Oud 20 juli 2008, 10:29   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is ook niets mis mee, met een Vlaamse vlag, zolang die niet een symbool wordt van racisme tegenover niet-Vlamingen.
Dat kan misschien wel zo zijn bij een handvol 'Blood & Honour'-aanhangers; voor de brede Vlaamse Beweging daarentegen heeft de leeuwenvlag helemaal niets te zien met superioriteit/racisme ten overstaan van andere volkeren of culturen. Het is meestal juist de Belgische staat die graag klaar staat om die uitleg aan onwetenden mee te geven...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 11:16   #25
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Als ik polygaam was zou ik cker meedoen! Er zijn vast genoeg Waalse schoonheden.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 20:09   #26
Jo Creten
Schepen

Standaard een zoen voor alle forumbezoekers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u ook probeert, de politieke boodschap valt niet te ontkennen. Bij mijn weten hebben de politieke problemen tussen Franstaligen en Vlamingen trouwens niets met "racisme" te maken.
Het gaat in die debatten toch vaak genoeg over discriminatie? Over taalminderheden en taalmeerderheden? Dan is het in de eerste plaats een sociale boodschap om op te roepen voor betuigingen van vriendschap en liefde.

Ik bedoel maar, je kan voorstander zijn van een onafhankelijke staat Vlaanderen, zonder daarbij anderen te discrimineren. Dat is wat verschillende forumbezoekers beamen. Ik wil een stap verder gaan en tonen dat ik tegen discriminatie ben.

Het valt niet te ontkennen dat sommige forumbezoekers met een Vlaamse leeuw in hun avator, zure oprispingen spuwen over Walen en niet-flaminganten. Anderzijds zijn er ook Belgicisten die hun gal uitspuwen over seperatisten. Dit alles vind ik niet heel vredelievend. In dit kader en in het ruimere kader van dit soort twisten in de media en elders, moet je de oproep zien. De boodschap geldt trouwens ook voor verzuurde franstaligen die geen goed woord over hebben voor Vlamingen. Het is wederzijds. Een beetje begrip voor elkaar. En als het er nog af kan, een zoen.

Laatst gewijzigd door Jo Creten : 20 juli 2008 om 20:10.
Oud 20 juli 2008, 21:20   #27
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat in die debatten toch vaak genoeg over discriminatie? Over taalminderheden en taalmeerderheden? Dan is het in de eerste plaats een sociale boodschap om op te roepen voor betuigingen van vriendschap en liefde.

Ik bedoel maar, je kan voorstander zijn van een onafhankelijke staat Vlaanderen, zonder daarbij anderen te discrimineren. Dat is wat verschillende forumbezoekers beamen. Ik wil een stap verder gaan en tonen dat ik tegen discriminatie ben.

Het valt niet te ontkennen dat sommige forumbezoekers met een Vlaamse leeuw in hun avator, zure oprispingen spuwen over Walen en niet-flaminganten. Anderzijds zijn er ook Belgicisten die hun gal uitspuwen over seperatisten. Dit alles vind ik niet heel vredelievend. In dit kader en in het ruimere kader van dit soort twisten in de media en elders, moet je de oproep zien. De boodschap geldt trouwens ook voor verzuurde franstaligen die geen goed woord over hebben voor Vlamingen. Het is wederzijds. Een beetje begrip voor elkaar. En als het er nog af kan, een zoen.
Indien je erkent dat zowel Vlaams-nationalisten als Belgicisten gal uitspuwen, waarom wordt die actie dan toch nog gelinkt aan het Belgicisme? (de dag, de vlag,...)
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 21:27   #28
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bent dus tegen het feit dat 40% van de bevolking de overige 60% kan blokkeren?
Awel... dat dat ontroerd mij...
De Franstalige partijen, die 40 procent van de bevolking vertegenwoordigen, kunnen federaal elke vraag van de Vlaamse partijen, die 60 procent van de bevolking vertegenwoordigen, afblokken. Heel de federale politiek berust daarop en dat is via allerlei mechanismen verankerd: de pariteit binnen de ministerraad, de bijzondere meerderheden, de belangenconflicten.
De Franstalige partijen gebruiken die mechanismen voluit. Ook in het dagelijkse beleid. Er gebeurt niets als zij het er niet mee eens zijn. De democratische meerderheid speelt nooit. Dat remt alle takken van het beleid.
Guy Tegenbos in De Standaard - 15/07/2008
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:26   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En na "racisme" begint u nu te zwaaien met "discriminatie", maar daar gaat het hoegenaamd niet om. En ach, met dergelijke zeemzoeterige zaken zal men heus het politiek klimaat niet bijsturen. Kortom, allemaal heel naïef...
Oud 20 juli 2008, 23:50   #30
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Wat een idiote campagne... is dat om de nog weinige Belgicisten met enige intelligentie ook te afstoten?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 00:00   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel wat Vlamingen en Walen houden zielsveel van elkaar!

Geef elke Belg een zoen, da's de universele taal van de liefde.

Afspraak:
Overal in België of in het buitenland, waar je maar zin hebt.
In het Staf Versluyscentrum en omgeving, Bredene vanaf 14u.
(WWF-België zal hier een grote klimaatactie houden!)

* Geïnspireerd op Ik zie je graag en Gratis knuffels!
Ik was vorige keer present in Leuven. Maar mocht niet meedoen omdat ik een Waalse Hanenvlag en een Vlaamse Leeuwenvlag meehad. Tot zover de "liefde" van de belgicisten...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 00:07   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig voor jou, maar geen van de drie opgenoemden is Waals.
http://www.senate.be/www/?MIval=/sho...D=3991&LANG=nl

Citaat:
Daarom dat ik vorige keer in Brussel een stel politieagenten tegenover mij kreeg? Vlaamse Leeuwen en Waalse Hanen mochten niet meedoen. Enkel Belgische driekleuren waren toegelaten.
En dat noemt zich dan de grote verdraagzaamheid...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 22 juli 2008, 08:49   #33
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik was vorige keer present in Leuven. Maar mocht niet meedoen omdat ik een Waalse Hanenvlag en een Vlaamse Leeuwenvlag meehad. Tot zover de "liefde" van de belgicisten...
Volgende keer een Waalse Leeuwenvlag en een Vlaamse Hanenvlag mee nemen, hé
Maar hoogstwaarschijnlijk was het probleem dat je de vlag met de Brusselse Iris, de vlag van de Duitstalige gemeenschap en de vlag van Belgisch Congo was vergeten
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2008, 23:12   #34
Jo Creten
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Indien je erkent dat zowel Vlaams-nationalisten als Belgicisten gal uitspuwen, waarom wordt die actie dan toch nog gelinkt aan het Belgicisme? (de dag, de vlag,...)
de feestdag
Je gaat er dan wel uit dat alleen Belgicisten de Belgische nationale feestdag vieren. Ik ga daar niet van uit. Ik denk evenmin dat alleen Vlaams-nationalisten de Vlaamse feestdag vieren. Het klopt dat beide feestdagen aangegrepen worden door ideologische en politieke groeperingen om allerlei 'statements' te maken, maar zoals de Gordel voor veel deelnemers een sportief gebeuren is, zo is een feestdag voor veel mensen een feestdag.

de vlag
Ik gebruikte voor mijn post de Belgische hart-vlag. Wellicht is daar wat uitleg bij nodig. Voor mij heeft die vlag de betekenis om intermenselijke problemen te relativeren en te overbruggen. Het hart-symbool om de harde politieke standpunten te verzachten. Ik zie het niet als een Belgisch-nationalistisch symbool. Wat mij betreft relativeert deze hart-vlag de officiële Belgische vlag, maar ook de tsunamie aan Vlaamse leeuwenvlaggen.

Niks mis met een leeuwenvlag. Het graafschap Vlaanderen was daarin overigens niet bijster origineel, want de leeuw stamt hoegenaamd uit de arabische heraldiek.

De Belgische hart-vlag staat volgens de initiatiefnemers voor een eendrachtig en verdraagzaam federaal België, waar:
* Onze nationale talen beter worden onderwezen, zodat Nederlands en Franstaligen zich overal in België in hun moedertaal zouden kunnen uitdrukken.
* Eén groot meertalig Brussels gewest niet langer een taboe mag blijven.
* Er minder regeringen zijn, en beslissingen van nationaal belang op het federale niveau genomen worden.

Met dat eerste punt kan ik akkoord gaan, als er sprake is van tweerichtingsverkeer. Ik geef les in Brussel in het Nederlands en hoewel vele leerlingen franstalig zijn opgevoed, doen ze goed hun best om Nederlands te leren. Ik ervaar dat het kan.
Dat tweede punt is misschien meer realiteit dan wens. De agglomeratie Brussel heeft vele betrokkenen: lokaal, regionaal en internationaal. Het beleid moet daaraan zijn aangepast. Behalve Nederlands en Frans kan ik mij een Engelstalige, Duitstalige, Spaanstalige participatie en een (getrapte) Turkse en arabische participatie voorstellen. Hiermee bedoel ik dat een taalgroep zich kan verenigen (in de eigen taal) en zich kan laten vertegenwoordigen (in een officiële taal). Waarom zou het Brussels gewest niet vier of vijf officiële talen kunnen erkennen?
Het derde punt, het federale België, is voor mij niet onvoorwaardelijk. Zoals een stadsgewest evolueert, kan ook een land evolueren. De vraag naar meer autonomie is niet de enige die moet beantwoord worden. De vraag naar de relaties tussen de autonome landsdelen moet ook beantwoord worden. We hebben de laatste tijd vooral veel voorbeelden gezien van slechte relaties tussen de regio's. De Belgische hart-vlag staat, vind ik, voor goede relaties tussen de regio's. Dat is nog iets anders dan het federale België zoals we het vandaag kennen. Wat mij betreft mag er duidelijk geformuleerd zijn wat wij verstaan onder goede relaties. Duimspijkers, scheldpartijen en dreigementen zijn daar niet noodzakelijk een onderdeel van. Maar wie eraan wil meewerken, zal moeten inzien dat zowel Vlamingen als Walen meer zijn dan duimspijkers, scheldpartijen, dreigementen en gebral.

En als 't allemaal teveel is om te onthouden, onthoudt dan een hart van goud, dan u bij sommige van uw medemensen kan ontwaren.

Oud 10 september 2008, 00:03   #35
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de Belgische vlag is per definitie een racistische vlag. De Belgische staat is opgericht met een duidelijk project: de belangen van de Franstalige burgerij dienen en iedereen die daarbij in de weg staat van de baan schuiven. De poging tot uitroeiing van de Vlaamse cultuur en de Nederlandse taal behoort daarmee tot één van de essentiële taken van de Belgische staat. Een emanciperend Vlaams volk wordt immers al 180 jaar als een obstakel aanzien door de Brusselse elite. Deze elite handhaaft al 180 jaar haar macht door beurtelings Vlamingen en Walen tegen elkaar op te zetten.
Het is bijgevolg onmogelijk om tegelijk de Belgische staat te aanvaarden, en een pleidooi te houden voor een betere verstandhouding tussen beide volkeren. Beide doelstellingen zijn onverzoenbaar.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 10 september 2008 om 00:03.
Oud 10 september 2008, 00:58   #36
Jo Creten
Schepen

Standaard een hart van goud

Op het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw was het Frans een wereldtaal. Een Europeaan die wetenschappen wilde studeren, ging naar Parijs. Het Système International van de eenheden is er ingevoerd op 10 december 1799. Vandaar dat we nu de meter, gram, seconde, etc. hanteren.
Dat de Belgische elite in 1830 Frans sprak, mag dus niemand verbazen. In Nederland werd bovendien door de elite ook Frans gesproken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_in_Nederland

Toen was Frans wat daarvoor het Latijn of het Grieks waren en later eventueel het Engels, met dat verschil dat veel meer mensen tegenwoordig de mogelijkheid om talen te leren.

België was in 1830 geen project tegen het Nederlands. Nederland was misschien een project tegen het Frans? Maar zo moet je dat toch niet zien. Nederland is gaandeweg vernederlandst. De laatste franstalige wet in Nederland is pas in 2003 afgeschaft.

Groot-Brittanië heeft in zijn wapenschild de Franse spreuk: "Dieu et mon droit". Het is eerder een illustratie van de geschiedenis dan een liefdesverklaring aan de Franse taal.

Als het waar is dat de elite zich handhaaft door al 180 jaar beurtelings Vlamingen en Walen tegen elkaar op te zetten, dan is blijvende solidariteit daar een terecht antwoord op.

Om een internationale elite van haar sokkel te duwen is bovendien internationale solidariteit nodig. Als het waar is dat er een economische wereld orde bestaat, dan gaan we die een groot cadeau doen met allemaal hekjes rond onze tuintjes te bouwen.

Open regionalisme is iets anders. Emancipatie kan ook zonder vijandbeeld. Wat mij betreft hoeft de ene of andere ongrijpbare elite zelfs niet voor vijand versleten te worden. Ze moeten alleen maar toegeven en solidariteit betuigen met zij die niets hebben.

Goed ja, voor mij kan dat allemaal met het Belgische hart-symbool. Zelfs als de Belgische vlag in het verleden een hele andere lading dekte. Daarom is de hart-vlag wezenlijk anders dan de Belgische.

En knuffels hoeven van mij niet enkel op 21 juli, maar altijd en over alle grenzen.
Oud 10 september 2008, 22:06   #37
Jedd
Banneling

Standaard

Vooraleer ik me een mening vorm, zou ik graag weten of jij een mannelijke dan wel vrouwelijke Jo bent.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be