Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2008, 21:52   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Kijk, ik WIL u wel geloven he, 't zou mooi zijn. Maar voor mij is de vraag of cdv niet gewoon zal verder regeren als de nva eruit stapt ( maw of de tsjeven niet onbetrouwbaar zullen blijken ). Daarnaast , stond ook niet in het programma dat het kartel niet in een regering zou stappen voor er een staatshervorming was ? Door op dit punt in te binden is de druk van de ketel genomen ... door cdv. Ik dacht dat dit scenario zich niet zou hebben kunnen voordoen , indien het kartelprogramma gevolgd was , of vergis ik me nu ?

Toegegeven , dat is niet de schuld van de nva die op dat moment de meerderheid bleef steunen om zo druk te blijven uitoefenen , toen stop zeggen had hen buitenspel gezet , akkoord , maar dit illustreert wel de onbetrouwbaarheid van de cdv'ers.

en DAT is het cruciale punt.

mvg. Sint Ignacius

Even een knip en plak uit een vorige post in een andere draad.
Dit geeft volgens mij een duidelijker en meer waarheidsgetrouw beeld.

Citaat:
Dit is een leugenachtige stelling. (noot van de schoofzak: in een regering stappen zonder eerst een staatshervorming doorgevoerd te hebben)
Je kan eventueel misleid worden door een te kernachtige titel in een gazet, maar je moet toch wat ernstig blijven.

Ik heb het als duusd keren uitgelegd op dit forum, daarom nu nog maar eens een keer, maar wel zeer in het kort.

Een staatshervorming geschiedt via een grondwetswijziging. Die prosedure duurt lang, want eerst moet het aktuele parlement de artikelen aanduiden die voor wijziging vatbaar zijn. Alleen al door het feit van een dergelijke stemming, ontbindt het parlement zichzelf, moeten er verkiezingen zijn, en het nieuwe parlement is dan bevoegd om de aangestipte artikelen te wijzigen.
De stelling dat je niet in een regering stapt, zonder dat de staatshervorming een feit is, kan dus niet. Is juridsiche nonsens.

BHV splitsen kan met een gewone wet. Ook daarvoor is een prosedure. (begint bij een wetsvoorstel/wetsontwerp, eerst te stemmen in een kommissie, herinner je De Rem en De Stem) Elke dergelijke geboorte van een wet, kan vertraagd worden door belangenkonflikten en alarmbel.
De prosedure die nu loopt, kan niet vlugger gedaan worden (tenzij de Walen hun belangenkonflikt herroepen).
Dus: een pollentieker die zou zeggen dat hij niet in een regering stapt zonder dat eerst bhv gesplitst is, die houdt rekening met een formatieperiode van meer dan een jaar .... juridische en pollentieke nonsens dus.

Het enige wat wel gebeurd is, is dat "beloftes voor deadlines" niet nagekomen zijn door de franstaligen, omdat ze blijven bij hun onredelijke eisen van uitbreiding van Brussel, van onvoldoende aksepteren van finansiële verantwoordelijkheid voor hun eigen uitgaven ....

Daarom nu dat er drie franstalige klowns gevraagd zijn om eens uit te leggen wat dan wel een "garantie" is vanwege hun eigen franstalige partijen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 21:58   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
de vlaamse verzuchtigen laten bepleiten door 3 franstaligen : what kind of fools do they take us for
Mocht je goed in je geest prenten, wat presies de opdracht is die le roi de Laeken gaf aan die drie versleten musketiers,
dan zou je niet zeggen dat dat drietal-uit-een-vorig-dessenium de Vlaamse verzuchtingen moet bepleiten.

Die drie versleten musketiers mogen uitleggen welke garanties de frankodollen bereid zijn te geven, opdat (lees goed: opdat) Leterme en het kartel verder zouden gaan in deze regering, want zoals het tot nu ging, leidt het niet tot de uitvoering van de afspraken in de regerings(bijna-)verklaring.

Dat is dus zo ongeveer het omgekeerde als "de vlaamse verzuchtingen".

En stel je in de plaats van die vergane glorieën : wat kan geïnterpreteerd worden als "garantie" ???

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 augustus 2008, 17:02   #23
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

De 3 musketiers helpen regeringen en parlementen aan een rustige vakantieperiode ,verder hoeven ze niets te doen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 09:40   #24
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De 3 musketiers helpen regeringen en parlementen aan een rustige vakantieperiode ,verder hoeven ze niets te doen.
De politici hebben hun zomerslaap en willen niet gestoord worden.
Het trio Belgique heeft nu alle tijd om in de luwte hun plan klaar te maken.
Je zult zien ,eind september ligt er een blauwdruk op tafel ,want in 2 maanden moet dat toch makkelijk lukken.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 26 augustus 2008 om 09:40.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:54   #25
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even een knip en plak uit een vorige post in een andere draad.
Dit geeft volgens mij een duidelijker en meer waarheidsgetrouw beeld.
Oke, ik vatte het misschien wat (te) bondig samen.

Geen regering zonder een afgewerkte staatshervorming ?

Oke dat kan wel zo zijn , maar ik dacht toch echt dat het Kartel niet in een regering zou stappen zonder dat er een staatshervorming zou komen en er minstens een stappenplan was voor een toekomstige staatshervorming, dit gecombineerd met voorakkoorden rond deadlines en zo.

Nu is men in een regering gestapt met ... niets van dat alles.

Was dat de planning van het Kartel ?

mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 11:13   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oke, ik vatte het misschien wat (te) bondig samen.

Geen regering zonder een afgewerkte staatshervorming ?

Oke dat kan wel zo zijn , maar ik dacht toch echt dat het Kartel niet in een regering zou stappen zonder dat er een staatshervorming zou komen en er minstens een stappenplan was voor een toekomstige staatshervorming, dit gecombineerd met voorakkoorden rond deadlines en zo.

Nu is men in een regering gestapt met ... niets van dat alles.

Was dat de planning van het Kartel ?

mvg. sint ignacius

Neen, 't was de planning van het kartel om Verafstoot de lopende zaken te laten behandelen tot op de dag van vandaag voorzekerst !!

(dit is een uiterst onvolledig antwoord op je vraag, ik weet het, maar het illustreert meer dan alleen een antwoord op die vraag)

Oud 26 augustus 2008, 15:11   #27
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, 't was de planning van het kartel om Verafstoot de lopende zaken te laten behandelen tot op de dag van vandaag voorzekerst !!

(dit is een uiterst onvolledig antwoord op je vraag, ik weet het, maar het illustreert meer dan alleen een antwoord op die vraag)
Als je de bedoeling had om Verhofstadt lopende zaken te laten doen tot op de moment dat je in een regering stapte, maw tot het moment dat er een akkoord was over een staatshervorming, ( desnoods tot op vandaag of nog later ) waarom heb je dat dan niet gedaan ?

En op welk moment is het Kartel dan van gedacht veranderd ?

mvg. Sint ignacius

ps. sorry, maar je antwoord, wat illustreerde dat precies ?
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.

Laatst gewijzigd door UFSIA : 26 augustus 2008 om 15:13.
Oud 27 augustus 2008, 14:45   #28
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

de 'je'-vorm is niet gepast hé. Spijtig genoeg kunnen de kiezers niet volledig hun verkozen politici dirigeren in de richting die zij willen. De 'je' is dan ook volledig overbodig aangezien hij (de schoofzak dan) de handelingen niet kon/kan uitvoeren
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 27 augustus 2008 om 14:45.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 16:36   #29
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
de 'je'-vorm is niet gepast hé. Spijtig genoeg kunnen de kiezers niet volledig hun verkozen politici dirigeren in de richting die zij willen. De 'je' is dan ook volledig overbodig aangezien hij (de schoofzak dan) de handelingen niet kon/kan uitvoeren
Oke, je hebt gelijk, mijn excuses, ik zal mijn vraagstelling even aanpassen :

Als het kartel de bedoeling had om Verhofstadt lopende zaken te laten doen tot op de moment dat het kartel in een regering stapte, maw tot het moment dat er een akkoord was over een staatshervorming, ( desnoods tot op vandaag of nog later ) waarom heb het kartel dat dan niet gedaan ?

En op welk moment is het Kartel dan van gedacht veranderd ?

mvg. Sint ignacius

ps. sorry, maar je antwoord, wat illustreerde dat precies ?
Oud 27 augustus 2008, 17:08   #30
FDM
Banneling

Standaard

de publieke opinie wou nieuwjaar vieren met een gerust hart
de cvp wou 1) de onzekerheid wegnemen 2) blijven hopen op een staatshervorming

in december 2007 stevenden we af op een chaos , Leterme heeft wel vele plannen en dromen hij wil nog het meest de chaos vermijden , op die manier wilde hij echt niet in de geschiedenisboeken belandden
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 18:15   #31
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Oke, je hebt gelijk, mijn excuses, ik zal mijn vraagstelling even aanpassen :
mijn excuses ook, ik wou helemaal niet dat jij je excuses aanboodt ze Ik wou enkel aantonen dat de echte beweegredenen van de partijtop buiten de partijtop niet bekend zijn he
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
Oud 13 september 2008, 10:17   #32
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht je goed in je geest prenten, wat presies de opdracht is die le roi de Laeken gaf aan die drie versleten musketiers,
dan zou je niet zeggen dat dat drietal-uit-een-vorig-dessenium de Vlaamse verzuchtingen moet bepleiten.

Die drie versleten musketiers mogen uitleggen welke garanties de frankodollen bereid zijn te geven, opdat (lees goed: opdat) Leterme en het kartel verder zouden gaan in deze regering, want zoals het tot nu ging, leidt het niet tot de uitvoering van de afspraken in de regerings(bijna-)verklaring.

Dat is dus zo ongeveer het omgekeerde als "de vlaamse verzuchtingen".

En stel je in de plaats van die vergane glorieën : wat kan geïnterpreteerd worden als "garantie" ???
Hoever zijn de krokodillen gevorderd?
Of vinden ze een blanco papier al voldoende garanties?
Waarschijnlijk een voorbeeld van werken met de franse slag.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 18:55   #33
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Zij hoeven niets te doen.
Ze zijn voor spek en bonen aangesteld.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 20:52   #34
fabianen
Gouverneur

Standaard

Zijn er die normaal op pensioen zouden zijn,maar als je nog veel geld kunt verdienen wil wel je eens wat langer werken en zelfs een zesde dag in de week doen hé.
Betalen van belastingsgeld aan heren waarvan iedereen die een beetje de politiek volgt dat het honderd procent verloren geld zal zijn.Internet is machtig,zou machtig zijn als er een paar de politieke berichten zou lezen.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 21:42   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Drie frankofone heren van stand zullen het eerst gaan uitleggen te Laeken, kwestie van aan het plebs nog eens goed aan te tonen hoe belangrijk zij wel zijn, dat zij bij de allerhoogste op de koffie mogen.

Edoch ik twijfel in mijn zesde versnelling dat de kaders van de nva, verenigd in een kongres, ergens volgende week, zullen getuigen van een onbegrensde naïviteit.

Wat me wel pleziert:
- de beslissing van de Vlaamse regering om met zijn zessen naar die plechtigheid toe te gaan; zelfs al zit den bleiter erbij, hij heeft tenminste met veel misbaar gezegd dat er niet gezeverd moet worden over bhv.
- de mededeling van Ief den Tsjief dat "als ze met de Peeters zijn voeten rammelen, ik er de stekker uit zal trekken".

Waar ik naar uitkijk? Wat zal er kunnen gebeuren voordat het kongres van de nva zal starten, waarmee het Weverke en Boergois op het spreekgestoelte gaan kunnen zeggen: "dat is nieuw, geef het een kans".
Wat ik me daarbij afvraag: beseffen de frankofwieten dat? en: zo ja: handhaven ze hun agenda, die enkel gericht is op de handhaving/verovering van de politieke leiding van Wallonië?

Oud 19 september 2008, 10:02   #36
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Drie frankofone heren van stand zullen het eerst gaan uitleggen te Laeken, kwestie van aan het plebs nog eens goed aan te tonen hoe belangrijk zij wel zijn, dat zij bij de allerhoogste op de koffie mogen.

Edoch ik twijfel in mijn zesde versnelling dat de kaders van de nva, verenigd in een kongres, ergens volgende week, zullen getuigen van een onbegrensde naïviteit.

Wat me wel pleziert:
- de beslissing van de Vlaamse regering om met zijn zessen naar die plechtigheid toe te gaan; zelfs al zit den bleiter erbij, hij heeft tenminste met veel misbaar gezegd dat er niet gezeverd moet worden over bhv.
- de mededeling van Ief den Tsjief dat "als ze met de Peeters zijn voeten rammelen, ik er de stekker uit zal trekken".

Waar ik naar uitkijk? Wat zal er kunnen gebeuren voordat het kongres van de nva zal starten, waarmee het Weverke en Boergois op het spreekgestoelte gaan kunnen zeggen: "dat is nieuw, geef het een kans".
Wat ik me daarbij afvraag: beseffen de frankofwieten dat? en: zo ja: handhaven ze hun agenda, die enkel gericht is op de handhaving/verovering van de politieke leiding van Wallonië?
http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Be...-in-2010.dhtml

Citaat:
Volgens Karl-Heinz Lambertz zijn in België de grenzen van het federalisme nog niet bereikt. Het idee van een Belgisch confederalisme is volgens hem "onzinnig". "Als het iedereen pleziert om te zeggen dat het niet langer een federale, maar een confederale staat is: goed. Maar juridisch gezien is het geen confederalisme. Confederalisme is een structuur die staten verenigt die elk afzonderlijk door de internationale gemeenschap erkend zijn als zelfstandig. En het is niet in die richting dat de geesten van de onderhandelaars evolueren, met uitzondering van N-VA", aldus Lambertz.
http://www.deredactie.be/cm/de.redac...9_bemiddelaars

Citaat:
De Franstalige partijvoorzitters drongen nogmaals aan op een aparte werkgroep voor BHV, maar Bert Anciaux (Vl. Pro.) wees dat voorstel meteen af. Mogelijk blijven de bemiddelaars in hun tekst, die amper één pagina telt, vaag over het moment waarop de werkgroep van start moet gaan. In de praktijk zou ze pas na de verkiezingen van 2009 bijeenkomen.
1 pagina?
Hebben die daarvoor 2 maand nodig?

Laatst gewijzigd door sjarel : 19 september 2008 om 10:03.
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 10:19   #37
Don Quichote
Banneling

Standaard

Nu kunnen ze nog 3 Vlaamse heren van stand laten proberen.

De Croo, Eyskens,Willocks.

Zo raken we wel aan 2009.

Na die verkiezingen beginnen we met een nieuwe lei.

Ondertussen kan Leterme bekokstoven waar hij het geld moet halen.
Ergens in het Noorden uiteraard.
Maar van wie juist heeft hij nog niet achterhaald.

Tip :
De kleine werker en spaarder heeft nog veel geld, alles bijeengeteld.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 11:47   #38
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Nu kunnen ze nog 3 Vlaamse heren van stand laten proberen.

De Croo, Eyskens,Willocks.
die 'stand' is van bedenkelijke aard
Oud 19 september 2008, 11:53   #39
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

@ NVA : Breaking news ........een nieuwe deadline (Karl Heinz Lambert) .........juni 2010

gewoon spaaaaannnnnend !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 19 september 2008 om 11:56.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 11:58   #40
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht

Tip :
De kleine werker en spaarder heeft nog veel geld, alles bijeengeteld.
Wat dacht u van een bijzonder tijdelijke crisisbelasting op arbeid, voor al wie in Vlaanderen woont ? BTW-voet in Vlaanderen 22% + bijkomende taksen in Vlaanderen op petroleumprodukten maar dat is voor het milieu.

Meer info bij Jean-Luc

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 19 september 2008 om 12:00.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be