Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2008, 19:25   #21
giserke
Banneling

Standaard

je kan bij het vast comité vaan taaltoezicht stappen, maar dat zal in jullie concreet geval niet direct iets opleveren, omdat je tegen dan gewipt zal zijn.
Het enige wat je moet doen, naast en klacht bij VCT is bewijzen verzamelen, en naar de arbeidsrechtbank stappen.
Wel om deze reden:
Wat me ook eigenaardig lijkt dat vast personeel verplicht wordt een taalexamen af te leggen, waarbij niet slagen een ontslag volgt.
Volgens mij is er wat mis met de procedure want je hebt een arbeidscontract door beide partijen ondertekend, de directie en de werknemer.
Wanneer er een overdracht of fusie gebeurt met andere ziekenhuizen kan het niet dat de oude CAO Waarbij dat ziekenhuis hoort zomaar opzij wordt gezet, en bestaande arbeidscontracten kan worden geschrapt omwille van de nieuwe structuur.
Ze kunnen dit enkel eisen van nieuw personeel. Zij zullen wel moeten slagen voor Selor en een taalexamen, maar bestaand personeel zijn ze verplicht over te nemen aan de bestaande CAO overeenkomst.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 21:17   #22
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
[azert=]Veel te weinig VL in BR voor tweetalig ziekenhuis. VL moeten maar meer in BR gaan wonen. Liever langs de zijlijn staan roepen dat BR tweetalig is.[/azert]
[azert=] en Vl niet zagen anders Brussel kwijt ![/azert]
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 00:21   #23
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kornijn Bekijk bericht
Ik werk voor het Albert Laurent revalidatiehospitaal in Sint-Agatha-Berchem. Dit hospitaal heeft samen met het Hôpital Français, St-Luc, UZ Brussel en KU Leuven, St-Jan en Chirec een consortium opgericht waarbij het Albert Laurent hospitaal de organisatorische leiding kreeg. Het doel is een nieuw groot TWEETALIG revalidatiehospitaal voor Brussel te maken.

Sinds de herstructurering (die een goeie maand geleden begon) worden de taalwetten systematisch met de voeten getreden. De nieuwe eentalige Franstalige directeur vertikt het om het Nederlandstalig personeel te briefen in het Nederlands over de gang van zaken. Voor hem geldt tijdens de opeenvolgende infosessies aan het personeel : pour les Flamands la même chose.
Het nieuwe aangeworven personeel (waaronder Franstaligen overgekomen uit het Hôspital Français) moet binnen de twee jaar een taalexamen maken voor Selor. Wie het Selor-taalbrevet niet haalt zal ambtshalve ontslagnemend zijn.

Tijdens één van de infosessies liet de directie op uiterst smalende wijze aan het Franstalig personeel weten, dat "ze slechts de intentie moesten betuigen" om aan het taalexamen deel te nemen, maar dat ze totaal geen gevolg zou geven aan artikel 5 uit ieders arbeidsreglement, dat stelt dat wie niet slaagt en het brevet niet haalt, ontslagnemend is.

Het Nederlandstalig personeel wordt keer op keer tijdens de infosessies genegeerd.

M.a.w. hier treedt een uiterst arrogante Franstalige directie de taalwetten met de voeten, en dan zeg ik nog niets over de neerbuigende eentalig Franstalige omgang met het Nederlandstalig personeel, waarvan al een groot deel inmiddels door de taalpesterijen ontslag heeft genomen.

Waar kan ik met mijn aanklacht terecht? Tot wie moet ik mij wenden om de taalwetten te laten respecteren? Te meer omdat een heel groot deel van de patiënten Nederlandstalig zijn (uit de West-Rand : Dilbeek, Schepdaal, etc) en eveneens reeds het slachtoffer aan het worden zijn van het Franstalig taalterreur.

Namens de Nederlandstalige medewerkers die totaal machteloos staan in deze situatie.
Ik moet zeggen dat ik echt verbaasd ben over die gang van zaken...

...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 02:13   #24
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kornijn Bekijk bericht
Bedankt voor de tips, maar bestaat er geen apolitieke instelling bij wie we terecht kunnen met onze klacht?
Slimme mensen maken gebruik van de kar die voor je deur staat om hun bestemming te bereiken. Dat de kleur je niet aanstaat is van ondergeschikt belang.

Men kan ook naar de vakbond stappen en met het volledige Vlaamstalig personeel bestand een stakingaanzegging doen van een weekje om te beginnen. Kranten, TV, ’t zal kletteren in de pers. Succes gegarandeerd.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 juli 2008 om 02:25.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 08:38   #25
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Slimme mensen maken gebruik van de kar die voor je deur staat om hun bestemming te bereiken. Dat de kleur je niet aanstaat is van ondergeschikt belang.

Men kan ook naar de vakbond stappen en met het volledige Vlaamstalig personeel bestand een stakingaanzegging doen van een weekje om te beginnen. Kranten, TV, ’t zal kletteren in de pers. Succes gegarandeerd.
Dat kan je doen als praten niet werkt, en dan weet je op voorhand dat die directeur z'n kop gaat rollen.. Vlamingen hebben dan ook het recht om smalend toe te kijken
Oud 30 juli 2008, 08:47   #26
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
[azert=] en Vl niet zagen anders Brussel kwijt ![/azert]
Dat met dergelijke voorvallen, die eerder regel dan uitzondering zijn, de Vlamingen niet bepaald warm gemaakt worden om in Brussel te gaan wonen, houden al diegenen die steeds maar weer dat verwijt bovenhalen natuurlijk geen rekening. Nee, liever de Vlamingen een schuldgevoel aanpraten, nadat ze moegetergd uit Brussel wegtrokken en verhuisden naar gemeenten waar ze wel nog gerespecteerd werden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 10:26   #27
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Aansluiten bij de vakbond en weigeren aan het examen deel te nemen en als hij Uw ontslag geeft, naar de rechtbank....zal hij niet doen, wedden ?
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 15:07   #28
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
je kan bij het vast comité vaan taaltoezicht stappen, maar dat zal in jullie concreet geval niet direct iets opleveren, omdat je tegen dan gewipt zal zijn.
Het enige wat je moet doen, naast en klacht bij VCT is bewijzen verzamelen, en naar de arbeidsrechtbank stappen.
Wel om deze reden:
Wat me ook eigenaardig lijkt dat vast personeel verplicht wordt een taalexamen af te leggen, waarbij niet slagen een ontslag volgt.
Volgens mij is er wat mis met de procedure want je hebt een arbeidscontract door beide partijen ondertekend, de directie en de werknemer.
Wanneer er een overdracht of fusie gebeurt met andere ziekenhuizen kan het niet dat de oude CAO Waarbij dat ziekenhuis hoort zomaar opzij wordt gezet, en bestaande arbeidscontracten kan worden geschrapt omwille van de nieuwe structuur.
Ze kunnen dit enkel eisen van nieuw personeel. Zij zullen wel moeten slagen voor Selor en een taalexamen, maar bestaand personeel zijn ze verplicht over te nemen aan de bestaande CAO overeenkomst.
Dit is de allereerste en allerbelangrijkste stap, het spijt me.

Ik hoop dat uzelf, of een vrijgevig persoon uit uw omgeving (familie, vrienden, ...) over een degelijk opnameapparaat beschikt waarmee je uitspraken van die directie en gevallen van vijandigheid of discriminatie vanwege zoveel mogelijk betrokkenen kunt vastleggen.

GSM-toestellen zijn een mogelijkheid, maar er bestaat beter opnamemateriaal dan dat.

Ik weet niet of er ook 'visuele' bewijzen zijn van discriminatie (opvallend gebrek aan Nederlandstalige opschriften/mededelingen van de directie/uurroosters/...), maar �*ls die er zijn, zou het zeker ook de moeite kunnen lonen daar foto's van te maken.

Nog een stap verder, en veel moeilijker (want veel indiscreter) is het filmen (bijvoorbeeld met een GSM) van personeelsvergaderingen waarin discriminatie effectief voorkomt.

Ik hoop dat je de energie, de moed en het geduld zult vinden voor het samenstellen van een stevig dossier.

En daar stap je dan zo snel mogelijk naar zo veel mogelijk mensen tegelijk mee.

Vergeet You Tube en C° niet.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 18:34   #29
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dit is de allereerste en allerbelangrijkste stap, het spijt me.

Ik hoop dat uzelf, of een vrijgevig persoon uit uw omgeving (familie, vrienden, ...) over een degelijk opnameapparaat beschikt waarmee je uitspraken van die directie en gevallen van vijandigheid of discriminatie vanwege zoveel mogelijk betrokkenen kunt vastleggen.

GSM-toestellen zijn een mogelijkheid, maar er bestaat beter opnamemateriaal dan dat.

Ik weet niet of er ook 'visuele' bewijzen zijn van discriminatie (opvallend gebrek aan Nederlandstalige opschriften/mededelingen van de directie/uurroosters/...), maar �*ls die er zijn, zou het zeker ook de moeite kunnen lonen daar foto's van te maken.

Nog een stap verder, en veel moeilijker (want veel indiscreter) is het filmen (bijvoorbeeld met een GSM) van personeelsvergaderingen waarin discriminatie effectief voorkomt.

Ik hoop dat je de energie, de moed en het geduld zult vinden voor het samenstellen van een stevig dossier.

En daar stap je dan zo snel mogelijk naar zo veel mogelijk mensen tegelijk mee.

Vergeet You Tube en C° niet.
Er is geen enkele rechtbank die verborgen audio of filmopnamen door burgers toelaat in een rechtzaak.
Wat wel kan tellen als bewijsmateriaal zijn brieven, nota's eventueel loonbrieven en emails tussen de directie/ management en het personeel.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2008, 23:54   #30
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

De Raad van Europa? Brussel heeft toch het minderhedenverdrag ondertekend? En dan zien ze in Straatsburg nen keer iemand anders die komt klagen over de taalwetten in België (het moeten niet altijd Mainghain en consoorten zijn, als zij dat mogen, dan mogen wij dat ook).
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 30 juli 2008 om 23:55.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 00:34   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Er is geen enkele rechtbank die verborgen audio of filmopnamen door burgers toelaat in een rechtzaak.
Wat wel kan tellen als bewijsmateriaal zijn brieven, nota's eventueel loonbrieven en emails tussen de directie/ management en het personeel.
'kornijn' hoeft niet noodzakelijk naar een rechtbank te stappen met het audio - en/of filmmateriaal.

Er zijn ook 'media', en dit forum is er maar ééntje van.

Ik zou zeggen: gebruik ze.

'De media' vragen niet meer .

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be