Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2008, 09:35   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Typische insinuatie: krakers gelijkstellen aan criminelen.
Beoordeling wordt te moeilijk gemaakt door de reeds jaren gevestigde gedoging; vergelijk ook zwartrijden, fietsendiefstal en "proletaries winkelen". Men had het gewoon nooit zo ver mogen laten komen ofwel: niet de gelegenheid moeten verstrekken die de dief maakt.

Hiertegenover staan wel eveneens gedoogde uitbuitingspractijken zoals "gestuurde" krapte aan betaalbare woonruimte, huuropdrijving gepaard met achterstallig onderhoud aan woningen, geplande leegstand ivm grond/project-speculatie, enz..

Maar het kan ook niet zijn dat meerdere kwaden samen 1 goed maken; hoe dan ook, een oud spreekwoord zegt dat het in troebel water goed vissen is.

http://www.neha.nl/~staatsarchief/pa...n1983-1984.php

http://www.iisg.nl/archives/nl/files/s/10792092full.php

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8

====

Oud 27 augustus 2008, 09:50   #22
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een kraakverbod. Ik ken drie mensen die zich met groot enthousiasme hebben laten kraken en alle drie zijn ze daar van op terug gekomen. Het is natuurlijk open deuren intrappen te zeggen dat er veel charletans tussen de krakers zitten maar dat impliceert dat er ook betrouwbare tussen zitten en daar geloof ik amper in. Volgens mij helpt kraken in zeer weinig gevallen en bij zeer weinig mensen.

Heb je het over rug, nek en schouders? De rest heeft het over woningen.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 09:59   #23
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Kraken is geen diefstal volgens de Belgische en Nederlandse wet.

Bron: Wikipedia 'Kraken'.

volgens de wet niet ja !!!! een echte schande !!!!

ik had van zulk gespuis dus ook slachtoffer kunnen zijn !!!! mijn huis heeft 3 jaar onbewoond geweest voor 'k er ging wonen ( terwijl sparen voor renovatie snap je ! ) , ammaai d'er moest zo is ne clown in men kot gezeten hebben .............. 't zou verdorie niet zijne beste keer geweest zijn !!!!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 10:02   #24
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wees eens eerlijk, kiest u voor optie 1 (krakers uitnodigen) of voor optie 2?
In de praktijk voor 2, omdat ik geen connecties met krakers heb. Maar misschien zou optie 1 beter zijn. Dan heb ik nog enige invloed op degenen die mijn buren worden.

Een gevaar van de criminalisering van kraken lijkt me dat idd alleen meer criminele groepen nog zullen kraken. Meer idealistische groepen, bvb. studenten die vechten tegen leegstand, zullen afhaken. Mensen die een strafblad wat minder uitmaakt zullen overblijven. En ook buitenlanders, Oost-Europeanen, die hier korte tijd verblijven en een Nederlands strafblad geen ruk kan schelen, kunnen kraker worden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2008, 10:19   #25
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
In de praktijk voor 2, omdat ik geen connecties met krakers heb. Maar misschien zou optie 1 beter zijn. Dan heb ik nog enige invloed op degenen die mijn buren worden.

Een gevaar van de criminalisering van kraken lijkt me dat idd alleen meer criminele groepen nog zullen kraken. Meer idealistische groepen, bvb. studenten die vechten tegen leegstand, zullen afhaken. Mensen die een strafblad wat minder uitmaakt zullen overblijven. En ook buitenlanders, Oost-Europeanen, die hier korte tijd verblijven en een Nederlands strafblad geen ruk kan schelen, kunnen kraker worden.
Het voordeel als kraken altijd illigaal is, is de makkelijker manier om de staking te beëindigen. Geen moeizaam juridisch gedoe. Gewoon de politie bellen dat je woning gekraakt is en ze zullen het moeten oplossen. Als dat consequent wordt toegepast, is de lol van kraken er snel af.

Citaat:
Dan heb ik nog enige invloed op degenen die mijn buren worden.
Dat is overigens een misvatting. Kraakpanden zijn vaak een duiventil, met wisselende bewoners. In het verleden gaven ze zelfs onbewust onderdak aan terroristen.

Laatst gewijzigd door André de Hollander : 27 augustus 2008 om 10:20.
Oud 27 augustus 2008, 10:28   #26
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het onderwerp wordt juist op dit moment besproken op Nederlandse Radio 1.

"Roof" zei iemand; ook een visie toch.

Edit: dit is misschien de verklaring: het Robin Hood Syndroom

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 augustus 2008 om 10:40.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 09:27   #27
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht

ik had van zulk gespuis dus ook slachtoffer kunnen zijn !!!! mijn huis heeft 3 jaar onbewoond geweest voor 'k er ging wonen ( terwijl sparen voor renovatie snap je ! ) , ammaai d'er moest zo is ne clown in men kot gezeten hebben .............. 't zou verdorie niet zijne beste keer geweest zijn !!!!
Beste pibo®,

het is natuurlijk uw huis, ge doet er dus min of meer wat gij wilt, hé, maar ik zou toch eerst eens kijken wat zo'n 'clown' in en mèt uw kot gedaan heeft.

Wie weet heeft/hebben hij/zij wel een deel van die renovatie al op zich genomen.

Het is misschien moeilijk te geloven, maar er zijn ècht ook krakers die gr�*�*g een beetje comfortabel wonen, hé.

Ik geef zonder probleem toe dat er in de krakersmilieus nogal wat kerels/meiden zitten die ik ook niet in mijn buurt zou willen, maar er zijn er ook die de moeite willen doen om van iets 'onleefbaar' een geschikt en gezellig onderkomen te maken, en daar dan ook nog in slagen.

Het zijn ook niet echt uitzonderingen, zo'n mensen.

Het zou dus kunnen dat ge met zo'n 'gasten' te maken had/hebt.

Dank u voor de aandacht,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2008, 09:32   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typische insinuatie: krakers gelijkstellen aan criminelen.
Dat zeg ik niet. Wees eerlijk tegen uzelf. Als u de keus had wildvreemden in het huis naast u te laten wonen met z'n 20'en, terwijl u het risico loopt dat de politie u wellicht gaat vervolgen omdat u niets heeft gezegd, en zij ondertussen op de straten rondzwerven en dingen doen waar u geen weet van heeft, weet ik zeker dat u ervoor zou kiezen dat soort volk niet uw buurt in te halen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 14:13   #29
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zeg ik niet. Wees eerlijk tegen uzelf. Als u de keus had wildvreemden in het huis naast u te laten wonen met z'n 20'en, terwijl u het risico loopt dat de politie u wellicht gaat vervolgen omdat u niets heeft gezegd, en zij ondertussen op de straten rondzwerven en dingen doen waar u geen weet van heeft, weet ik zeker dat u ervoor zou kiezen dat soort volk niet uw buurt in te halen.
Over mijn buren heb ik niets te zeggen. Dat kan in principe iedereen worden.

Als mijn buurman een huisjesmelker is, en hij laat 20 Polen in het huis wonen, dan heb ik meer problemen dan wanneer het huis wordt gekraakt door een paar studenten. Zij hebben in ieder geval ruimte en stilte nodig om te studeren.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:14   #30
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Zo'n kraakverbod lost natuurlijk niks op, de redenen die ervoor gegeven worden is dat krakers te gewelddadig zijn/worden. Los van het feit of dit zo is of niet, schiet in zo'n geval een kraakverbod zijn doel voorbij, de activistische krakers schrik je er niet mee af, die hebben geen probleem met de wet breken.
Je trekt alleen de minder geëngageerde krakers een kloot af door ze de huurmarkt op te dwingen.
En zo is het weer meteen duidelijk dat dit een wet voor de rijken is.
Oud 29 augustus 2008, 17:17   #31
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht

Maar dat is niet gebeurd, dus wat zit je te klagen, het is niet dat er veel huizen van arme mensen gekraakt worden, of wel?
Oud 29 augustus 2008, 18:17   #32
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Uitstekende wet. Meteen het leger afsturen op deze zootjes extreem-links ongeregeld die denken publiek en privé-bezit zomaar te kunnen vandaliseren.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:23   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in waarom kraken zo hardnekkig bestreden dient te worden. In de Lage Landen is daar een echte traditie van.

Onlangs nog werd een vrouw na tien jaar uit een luxueuze villa gezet in één van de rijkere gemeenten in Antwerpen. Ze had het huis perfect onderhouden. Anders was het volkomen verkommerd geweest.

Niet alle krakers zijn zo nobel. Mijn oom heeft een tijdlang in een kraakpand gewoond toen-ie laat in de jaren zeventig in Amsterdam ging wonen. Er was gewoon niets betaalbaars te vinden voor een paswerkende man als hij. Anderen maken misbruik, gebruiken onnodig geweld, &c.
Oud 29 augustus 2008, 19:22   #34
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom kraken zo hardnekkig bestreden dient te worden. In de Lage Landen is daar een echte traditie van.

Onlangs nog werd een vrouw na tien jaar uit een luxueuze villa gezet in één van de rijkere gemeenten in Antwerpen. Ze had het huis perfect onderhouden. Anders was het volkomen verkommerd geweest.

Niet alle krakers zijn zo nobel. Mijn oom heeft een tijdlang in een kraakpand gewoond toen-ie laat in de jaren zeventig in Amsterdam ging wonen. Er was gewoon niets betaalbaars te vinden voor een paswerkende man als hij. Anderen maken misbruik, gebruiken onnodig geweld, &c.
Inderdaad, er zijn ook eigenaren die een dak openmaken of vanachter wat ruiten inslaan van een huis dat nog goed in orde is om het te laten verkrotten, zo een sloopvergunning te krijgen om dan dure appartementen neer te poten op het terrein.
Als er dan mensen intrekken die het willen opknappen en er wonen zijn er eigenaars die niet twijfelen geweld te gebruiken en eventueel zelfs een knokploeg sturen om de nieuwe bewoners buiten te jagen.
Werkelijk schandalig zijn zo'n praktijken als je weet dat er in gans Europa nog mensen zijn die moeten krabben om hun huur te betalen, of zelfs dat niet meer kunnen en op straat creperen van de kou.
Oud 29 augustus 2008, 21:32   #35
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland zou binnenkort weleens een kraakverbod kunnen krijgen.
dat gaat kraken alleen maar dubbel zo leuk maken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 21:38   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Inderdaad, er zijn ook eigenaren die een dak openmaken of vanachter wat ruiten inslaan van een huis dat nog goed in orde is om het te laten verkrotten, zo een sloopvergunning te krijgen om dan dure appartementen neer te poten op het terrein.
Als er dan mensen intrekken die het willen opknappen en er wonen zijn er eigenaars die niet twijfelen geweld te gebruiken en eventueel zelfs een knokploeg sturen om de nieuwe bewoners buiten te jagen.
Werkelijk schandalig zijn zo'n praktijken als je weet dat er in gans Europa nog mensen zijn die moeten krabben om hun huur te betalen, of zelfs dat niet meer kunnen en op straat creperen van de kou.
Die panden zijn bezit van hun eigenaars, als zij die willen laten verkrotten/afbreken is dat hun goed recht (als ze het al zouden doen). Die krakers hebben daar niets te zoeken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 19:10   #37
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die panden zijn bezit van hun eigenaars, als zij die willen laten verkrotten/afbreken is dat hun goed recht (als ze het al zouden doen). Die krakers hebben daar niets te zoeken.
Daar willen ze in hetzelfde wetsvoorstel dus ook iets tegen doen. Eveneens terecht. Er is een grens aan wat een eigenaar met zijn zaken kan doen of nalaten.
Oud 30 augustus 2008, 22:06   #38
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Zo'n kraakverbod lost natuurlijk niks op, de redenen die ervoor gegeven worden is dat krakers te gewelddadig zijn/worden. Los van het feit of dit zo is of niet, schiet in zo'n geval een kraakverbod zijn doel voorbij, de activistische krakers schrik je er niet mee af, die hebben geen probleem met de wet breken.
Je trekt alleen de minder geëngageerde krakers een kloot af door ze de huurmarkt op te dwingen.
En zo is het weer meteen duidelijk dat dit een wet voor de rijken is.
Als je een wet maakt die gevolgen heeft voor een groep burgers en die burgers worden daardoor gewelddadig, dan moet die wet er maar niet komen?
Het zal best wel zo zijn dat een activistische kraker de wet aan zijn laars lapt. Je bent activist of niet toch?
En dan gaat die activist toch kraken. En dan? Dan komt de politie en haalt hem uit het kraakpand. Einde verhaal.
Over hoe het in België is weet ik niet met huurmarkt en zo.
In Nederland heeft de regering vanaf 1945 de wederopbouw in handen genomen. De huisvesting is volledig geregeld: wie wat waar wanneer en hoe en hoeveel en.. en .. mag bouwen. Alles gaat volledig planmatig.
Na 60+ jaren van totale overheidscontrole hebben we nog steeds woningnood en wachtlijsten van vele jaren voor (sociale) huurhuizen.
Verder zijn koophuizen twee maal zo duur als vergelijkbare huizen net over de grens in Duitsland.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:04   #39
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Als je een wet maakt die gevolgen heeft voor een groep burgers en die burgers worden daardoor gewelddadig, dan moet die wet er maar niet komen?
Het zal best wel zo zijn dat een activistische kraker de wet aan zijn laars lapt. Je bent activist of niet toch?
En dan gaat die activist toch kraken. En dan? Dan komt de politie en haalt hem uit het kraakpand. Einde verhaal.
Over hoe het in België is weet ik niet met huurmarkt en zo.
In Nederland heeft de regering vanaf 1945 de wederopbouw in handen genomen. De huisvesting is volledig geregeld: wie wat waar wanneer en hoe en hoeveel en.. en .. mag bouwen. Alles gaat volledig planmatig.
Na 60+ jaren van totale overheidscontrole hebben we nog steeds woningnood en wachtlijsten van vele jaren voor (sociale) huurhuizen.
Verder zijn koophuizen twee maal zo duur als vergelijkbare huizen net over de grens in Duitsland.
Dit lijkt me een prachtig argument pro-kraken
Oud 31 augustus 2008, 10:32   #40
Sfax
Banneling

Standaard

Mooi initiatief; een voorbeeld voor België. Er is geen reden om krakers te ontzien; dan zijn op het einde van de rit niet meer dan ordinaire inbrekers en vandalen die dan ook als dusdanig behandeld moeten worden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be