Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2008, 13:59   #21
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Er zijn nochtans heel veel Brusselaars die zich geen Vlaming en ook geen Waal voelen. Of zich zowel Waal als Vlaming voelen.
Maar dat zal allicht weer te moeilijk zijn voor fantasieloze flaminganten.
Dat heeft nu eens niets, maar dan ook niets te maken met het gegeven dat Brussel geen gemeenschapsbevoegdheden heeft en in een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap dus geen plaats aan de tafel dient te krijgen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 september 2008 om 14:03.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 14:03   #22
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat heeft nu eens niets, maar dan ook niets te maken met het gegeven dat Brussel geen gemeenschapsbevoegdheden heeft.
Heel wat Brusselaars willen zich niet tot de Vlaamse of "Waalse" gemeenschap bekennen. Zeker niet in taalgemengde gezinnen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 14:05   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel wat Brusselaars willen zich niet tot de Vlaamse of "Waalse" gemeenschap bekennen. Zeker niet in taalgemengde gezinnen.
je snapt het niet, dat heeft er niets mee te maken.
Oud 3 september 2008, 14:06   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat zien we o.a. aan het succes van het Vlaamse Onderwijs in Brussel.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 14:25   #25
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En dat zien we o.a. aan het succes van het Vlaamse Onderwijs in Brussel.
Inderdaad Franstaligen die ook het Nederlands goed willen beheersen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 14:40   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad Franstaligen die ook het Nederlands goed willen beheersen.
vooral allochtonen, weinig Franstalige autochtonen.

allochtonen die meestal trouwens niet Franstalig zijn, maar goed, elke niet-Vlaming in Brussel wordt de facto als Franstalige beschouwd natuurlijk, zelfs als ze pakweg Spaans spreken....
Oud 3 september 2008, 14:52   #27
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je snapt het niet, dat heeft er niets mee te maken.
Als dat er niets mee te maken heeft dan is het zagen over taalgemeenschappen al even overbodig.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 16:17   #28
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Wat is dat hier toch voor gelul? De enige reden waarom de meesten hier hun best doen om het Brussels hoofdstedelijk gewest uit de 'onderhandelingen' te hjouden is de oportunistische gedachte dat het (gezien het in hoofdzaak (en werkelijkheid)) Franstalig is, het dan twee tegen één wordt.

Hoe dan ook, grondwettelijk is het gewest Brussel een volwaardig gewest, met het enige verschil dat dat enkele bevoegdheden (zoals onderwijs) aan de gemeenschappen zijn toegewezen. Brussel behoort NIET tot het Vlaamse (ofn Waalse)grondgebied. Indien niet de 'gemeenschappen' maar de gewesten hun zegje krijgen over de staatshervorming, dan dient Brussel daar grondwettelijk een gelijkwaardige rol in te spelen!

Het mag dan 'tegen het (Vlaamse) zere been zijn, maar het is niet anders!
Oud 3 september 2008, 20:38   #29
Storm
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Hoe dan ook, grondwettelijk is het gewest Brussel een volwaardig gewest, met het enige verschil dat dat enkele bevoegdheden (zoals onderwijs) aan de gemeenschappen zijn toegewezen. Brussel behoort NIET tot het Vlaamse (ofn Waalse)grondgebied. Indien niet de 'gemeenschappen' maar de gewesten hun zegje krijgen over de staatshervorming, dan dient Brussel daar grondwettelijk een gelijkwaardige rol in te spelen!

Onzin. Dat ze hun zegje doen, tot daar aan toe, maar dat ze een gelijk gewicht zouden leveren als Vlaanderen is niet te verantwoorden.
Laat ze maar mee aan tafel zitten. Daarom hoeven ze er nog niet veel te zeggen te hebben.
Storm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 21:27   #30
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Storm Bekijk bericht
Onzin. Dat ze hun zegje doen, tot daar aan toe, maar dat ze een gelijk gewicht zouden leveren als Vlaanderen is niet te verantwoorden.
Laat ze maar mee aan tafel zitten. Daarom hoeven ze er nog niet veel te zeggen te hebben.
In tegenstelling tot de Walen en de Vlamingen die maar al te graag zouden willen beslissen over het doen en laten van het Brussels gewest, willen de Brusselaars alleen aan tafel zitten om er voor te zorgen dat de mening van hun kiezers ook gehoord wordt. Blijkbaar ligt dat soort van democratie moeilijk, zowel bij de Walen als bij de Vlamingen.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 22:23   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Taalgemeenschappen? Ja, ik ben Brusselaar. Ik ben geen Vlaming en ook geen Waal.
Regios? Ja, ik woon in het Brussels Gewest. Ik woon noch in Vlaanderen noch in Wallonië.

Brussel heeft dus wel zijn rol als Gewest te spelen, bij de volgende onderhandelingen.
Daar is geen enkele reden toe. Het Brussels gewest heeft geen bestaansreden. Als Brussel mag meedoen aan onderhandelingen dan mag Antwerpen dat ook, als vierde gewest.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 22:24   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
In tegenstelling tot de Walen en de Vlamingen die maar al te graag zouden willen beslissen over het doen en laten van het Brussels gewest, willen de Brusselaars alleen aan tafel zitten om er voor te zorgen dat de mening van hun kiezers ook gehoord wordt. Blijkbaar ligt dat soort van democratie moeilijk, zowel bij de Walen als bij de Vlamingen.
Jij bent wel de laatste die over democratie moet komen preken hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 22:28   #33
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Jij bent wel de laatste die over democratie moet komen preken hoor.
Iedereen heeft het recht om over democratie te spreken. Bij linkiewinkies ligt dat weliswaar moeilijk.

Laatst gewijzigd door AyneRand : 3 september 2008 om 22:29.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 22:35   #34
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik zie Renaat al zitten als kleine jongen in de kerk, waar hij bewonderend opkeek naar mijnheer pastoor die vanop zijn kansel de menigte toesprak en inpeperde wat goed en slecht was. Ik kan aannemen dat toen het plan rijpte om ooit pastoor te worden en zelf de goegemeente de les te spellen. Wat een ontnuchtering moet het geweest zijn om de kerken leeg te zien lopen en uw droom de prullenmand in te zien gaan.

Gelukkig is er het internet en kan Renaat de menigte toespreken, niet vanop de kansel, wel vanuit zijn ivoren toren, een koekje uit de trommel met alle leden van het koningshuis op knabbelend, net zo belerend en pedant als mijnheer pastoor dat vroeger zo mooi kon.

Schoon uitvinding he Renaat, dat internet?
Denigrerende onzin. 't Gaat niet eens in op wat Renaat aanbrengt. Verdiend voor mij 5 strafpunten. Punt ! Het speelt letterlijk op de man, niet op de bal.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 3 september 2008 om 22:36.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 07:50   #35
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat hier toch voor gelul? De enige reden waarom de meesten hier hun best doen om het Brussels hoofdstedelijk gewest uit de 'onderhandelingen' te hjouden is de oportunistische gedachte dat het (gezien het in hoofdzaak (en werkelijkheid)) Franstalig is, het dan twee tegen één wordt.
Neen Renaat, je draait de zaken wéér om: dat is de enige reden dat de Franstaligen Brussel wél bij de onderhandelingen willen betrekken. Brussel hoort gewoon bij Vlaanderen, dat is de motivering van Vlaanderen.

Citaat:
Hoe dan ook, grondwettelijk is het gewest Brussel een volwaardig gewest,
Hoe verklaar je dan dat Brussel slechts ordonnanties kan uitvaardigen en geen decreten?

Citaat:
met het enige verschil dat dat enkele bevoegdheden (zoals onderwijs) aan de gemeenschappen zijn toegewezen.
Renaat, als belgicist ken je enorm weinig van uw geliefde België. Onderwijs is nooit toegewezen door Brussel aan de gemeenschappen, omdat Brussel nooit bevoegd is geweest voor onderwijs. Die bevoegdheid lag altijd al bij de gemeenschappen.

Citaat:
Gezien uw gekots op verkeerde veronderstellingen is gebaseerd, valt dat nogal mee.
Oud 4 september 2008, 07:53   #36
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Denigrerende onzin. 't Gaat niet eens in op wat Renaat aanbrengt. Verdiend voor mij 5 strafpunten. Punt ! Het speelt letterlijk op de man, niet op de bal.
Kunnen we on topic blijven?
Oud 4 september 2008, 07:56   #37
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Tiens , tiens.
Wie zegt het : Het masker valt af.
Oud 4 september 2008, 08:33   #38
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Tiens , tiens.
Ik verdien op zijn minst 10, 20, 30 punten!
Oud 4 september 2008, 12:23   #39
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunnen we on topic blijven?
Bedoel je dat uit topic ga als ik reageer op een uit topic opmerking van jouw ?
Je hebt gelijk.
Mijn excuses.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Tiens , tiens.
Ik nooit gezegd dat alle persoonlijke aanvalen niet gestrafd dienen te worden? Ik vraag enkel om ze niet te bestraffen al ze to mij gericht zijn. Waarbij ik netjes binnen de lijnen blijf waar ik persoonlijk in pas.

Er zijn 2 dingen die mij storen in de opmerking waar ik tegen ageer.

1/
Blijkbaar wordt er veel rancune over de topics heen meegesleurd. Ik denk daar mee veilig te mogen stellen dat degene die de opmerking poste en degene waarvoor de opmerking bedoeld was een 'verleden' hebben dat niet echt fris meer is. Ik stel u openlijk de vraag: Welke zin heeft het om die rancunes over de topics mee te sleuren ?

2/
Er zijn een 30tal draden over hoe erg men de persoonlijke aanvallen vind. Toch is er niemand die reageert als er een persoonlijke aanval gelanceerd is. Alhoewel velen blijkbaar denken dat het niet getolereerd kan worden wordt het het juist netjes getolereerd.

Waarbij ik toch moet opmerken dat ik niks tegen de persoon in questie heb.
Oud 4 september 2008, 15:11   #40
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De gedachte dat Kris Peeters in naam van 6 miljoen Vlamingen (waaronder ik) spreekt is al even onzinnig als dat Piquet of Di Rupo in naam van respectievelijk de Brusselaars (Vlamingen en walen) en de inwoners van het Waalse gewest spreekt.

Allen hebben zij hoogstens enkele 10.000 of zelfs een paar honderddeuzend kiezers achter hun naam gekregen. Het feit dat hun partij (welke elk op de steun van maar een minderheid van hun gewestbewoners kan rekenen) hen tot de gesprekken afvaardigd, geeft hen misschien wel het politieke recht om te spreken in naam van hun gewest, maar wilt geenszins zeggen dat hun zienswijze door de meerderheid van hun gewestbewoners gedragen wordt (voor zover die inwoners daar een gefundeerde eigen mening over hebben)
Dames en heren, in mijn functie van Minister-president van Vlaanderen meld ik u dat de regeringsonderhandelingen best van Gemeenschap tot Gemeenschap plaatsvinden. Deze boodschap geldt echter alleen voor mijn kiezers. De andere Vlamingen hoeven zich absoluut niet aangesproken te voelen. Einde citaat. [b]Wat een giller.[b]
Citaat:
Over democratie zou men maar best zwijgen. Gans ons zogenaamd democratisch stelsel is een lappendeken van democratische tegenstellingen.
De paritaire vertegenwoordiging in regeringen van 40% Walen mag dan
ondemocratisch zijn, De gewarborgde vertegenwoordiging van 10% Vlamingen in de Brusselse regering is dat evenzeer. ]
De gewaarborgde vertegenwoordiging van de Vlamingen in de Brusselse regering is een doekje voor het bloeden. In feite hebben de Vlamingen in de besluitvorming 0,0 te zeggen.
Citaat:
[Met het onlogische feit dat gemeenten, bewoond door meer dan 80% Franstaligen, in het Nederlands dienen bestuurd te worden door Franstalige partijen, moet men in het buitenland niet komen aandraven. enz...
De Franstaligen, het % speelt hierin geen enkele rol, hebben in Vlaanderen op bestuurlijk vlak niks te vertellen. Wat hegt buitenland daarvan vindt is niet belangrijk.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be