![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We moeten ons wel beschermen tegen misbruiken, en ervoor zorgen dat de waarde van het menselijk leven niet afbrokkeld, en een slechts 'commodity' wordt als het niet meer 'bijdraagt' aan de maatschappij. Er zitten dus risicos in het zien van (breindode) mensen als een utilitair iets, bijvoorbeeld als orgaandonor. Leven verdient namelijk respect als leven. Als het hiertegen is dat de kerk waarschuwd dat hebben ze mijn steun, als hun houding tav breindood echter ingegeven is door het eigenbelang van het instituut kerk, dan zou hun houding zelfs imoreel zijn. Zoiets als breindode mensen opstapelen met het doel op die manier gelden van de staat naar de kerk over te hevelen. Zijn er aanwijzingen in deze richting? Voor zowel de kerk als de medische wereld kan dus de vraag gesteld worden of hun denkwijze niet ingegeven wordt door motivaties die niet het belang van de patient nastreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het 'willen' gelijkstellen van dood en breindood lijkt me eerder ingegeven door 'praktische' overwegingen, dan door een filosofische visie op wat 'leven' is. Wordt hier zelfs filosofie niet utilitair gemaakt dus, door degenen die de visie verdedigen dat breindood gelijk staat aan dood? Daar mag terecht tegen gereageerd worden. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 september 2008 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ge laat gewoon een "ratzinger patient" een week zonder machine liggen om te zien of hij echt dood is, en je laat gewoon een breindode een week zonder machine liggen om te zien of hij echt dood is. voor mijn part leg je ze dan nadien allebei terug aan de pomp hoor!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zie bijvoorbeeld deze 6 symptomen van de conditie 'dood' :http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Signs_of_death |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen liggen de breindode personen gewoonlijk vast aan long- en hartmachines.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 september 2008 om 14:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Sorry dat ik mij in deze discussie meng, maar deze definitie lijkt me toch duidelijk:
Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik snap het niet meer hoor Johan.
HersenDOOD wil zeggen dat niks meer uit zichzelf werkt. en als ze alle machinekes afkoppelen en jij blijft ademen en je hart blijft kloppen en je blijft drinken en eten, dan denk ik niet dat je hersendood bent.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, maar 'echt' dood heeft nog wel wat meer kenmerken in petto dan de afwezigheid van breinactiviteit of het niet meer 'zelfstandig' kunnen leven. 'Rigor Mortis' bijvoorbeeld, of 'algor mortis' (het dalen van de temperatuur). Ik denk niet dat door een dode aan een machiene te koppelen hij/zij terug begint op te warmen en terug 'slapper' wordt. Er is dus een duidelijk onderscheid tussen dood en breindood. Die twee zijn gewoon niet hetzelfde tenzij je je definitie van dood begint te 'flexibiliseren'.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 september 2008 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Een lichaam zonder hersenen, of actieve hersenen, is niet meer als een plant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Tja, een ziel... Ik sluit niets uit. Ik sluit het zelfs helemaal niet uit. Ik weet het niet.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 20:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zoals ik al zei ... zonder 'bijbedoelingen', zoals de openingspost enigsinds insinueert, rijmt het wel met de rooms-christelijke visie en sterven ( in de ze wereld ) maakt dan inderdaad deel uit van het leven Citaat:
en dat zonder dat ze voor elk puntje nog expliciet uitleg verschaft zijn Citaat:
al goe dat de medische wereld ook niet volledig zijn eigen ethiek kan opleggen... als je tenslotte nagaat wat de eed van hippocrates inhoudt : " "Ik zweer bij Apollon de genezer, bij Asclepius, Hygieia en Panacea en neem alle goden en godinnen tot getuige, om naar mijn beste oordeel en vermogen de volgende eed te houden: Ik zal naar mijn beste oordeel en vermogen en om bestwil mijner zieken hun een leefregel voorschrijven en nooit iemand kwaad doen. Nooit zal ik, om iemand te gerieven, een dodelijk middel voorschrijven of een raad geven, die, als hij wordt gevolgd, de dood tot gevolg heeft. Nooit zal ik een vrouw een instrument voorschrijven om een miskraam op te wekken. Maar ik zal de zuiverheid van mijn leven en mijn kunst bewaren. Het snijden van de steen zal ik nalaten, ook als de ziekte duidelijk is; ik zal dit overlaten aan hen die hierin bekwaam zijn. In ieder huis waar ik binnentreed, zal ik slechts komen in het belang van mijn patiënten. " |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat leuk voor de mensen die een harttransplantatie ondergaan hebben.
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
leg een dode ( dus breindode aldus de wetenschap ) aan een machine en je kan idd verhinderen dat de zogenaamde biologische dood zou intreden niettemin blijft het proces breindood irrevisibel ( zover men weet ... ik wik hier m'n woorden ) dus je kan die patiënt nooit te nimmer uit die toestand brengen en bij het ontkoppelen van de machines treed de biologische dood snel in een duidelijk verschil met bv coma waar je nog wel een zekere hersenactiviteit hebt Citaat:
en wetenschap kan eventueel grote vooruitgangen boeken dmv zuiver rationele overwegingen maar legt zichzelf steeds de empirische toetsing op |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je kan net zogoed gaan palaveren dat die twee fases in de biologische doodcyclus ook misschien niet hetzelfde zijn als echt volledig dood en men kan je in een voldoende verwarmde kamer leggen om die temperatuur terug op te krikken en ik vermoed dat er aan die spierstijfheid ook wel wat kan gedaan worden en om het nog wat verder uit te breiden kan je net zogoed een mummie als levend beschouwen... tenslotte blijft ( mits wat goede condities ) die ook netjes in de huidige staat zonder verder meer dood te gaan het gaat dus niet om de staat of fase waarin een lichaam zich bevindt maar over of dat ge die staat zou terug kunnen brengen tot de staat van een levend lichaam bij coma, bv ( zulke patiënten liggen eventueel ook aan allerhande machines ) maar heb je : 1) een EEG 2) de gekende mogelijkheid om er terug uit te geraken ... wel lange niet zo rooskleurig als vaak wordt voorgesteld in films 3) de patiënt reageert ook op prikkels Laatst gewijzigd door praha : 4 september 2008 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hehe,stel je voor, een diep-gelovige krijgt zo het hart van een atheïst, en later mag hij desondanks zijn vroom leven niet in zijn hemel "omdat hij diep in zijn hart helaas een ongelovige is"
|
![]() |
![]() |