![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar als ik moet kiezen tussen rechtstreekse vertegenwoordiging van regio's enerzijdse en de oude Europese nationaliteiten anderzijds, dan kies ik voor het eerste, omdat je zo de flessenhalzen en interne spanningen wegneemt. Als ik spreek over Europese regio's, dan spreek ik ook over grensoverschrijdende regio's. Zo zouden Belgisch en Nederlands Limburg totaal andere verzuchtingen kunnen hebben dan bijvoorbeeld West-Vlaanderen, op Europees vlak. Rechtstreekse vertegenwoordiging van deze regio moet dan mogelijk zijn. Ikzelf zie "Vlaanderen" niet als een doel op zich, eerder als een fenomeen dat veroorzaakt werd door een sociale ontvoogdingsstrijd waarbij men nog niet kon beschikken over een ruimer (Europees) kader, waardoor men altijd grote inspanningen heeft moeten leveren om te zoeken naar de grootste gemene deler voor het Nederlandstalig landsdeel in zijn geheel. Ik verkies echter te vertrekken van de kleinste regionale entiteit die de verzuchting heeft rechtstreeks vertegenwoordigd te zijn in Europa. Op dit ogenblik is dat bijvoorbeeld een regio als Vlaanderen, en ik spreek dat woord uit zonder lyrisch te worden, zonder die onweerstaanbare drang om het volkslied aan te heffen te voelen opkomen en zonder taferelen uit de Gulden Sporenslag voor mijn ogen te zien voorbijflitsen. Weet je, je zou het ook Napoleontisch kunnen aanpakken en van Europa zulke kipkap maken dat elke intranationale identiteit verdwijnt. Maar zelfs in een land als Frankrijk ontstaan er regionale oriënteringen zonder dat dit tot separatisme hoeft te leiden, wat bewijst dat het hier om iets natuurlijks en onschuldig gaat, ongekunsteld, spontaan, en bijgevolg zie ik er geen graten in om Europa van bij het begin op regionale leest te schoeien. Mocht er dan later nog eens iets fundamenteels wijzigen in zo'n indeling, dan kunnen volkstellingen gecombineerd met referenda hier wel uitkomst bieden. Zulke dingen verlopen echter zo geleidelijk dat ik er echt geen apocalyptische beelden van krijg alsof Europa uiteen zou spatten in al zijn atomen. Ik zou er echter geen bezwaar tegen hebben, mochten de Limburgen elkaar goed kunnen vinden, Antwerpen en Vlaams-Brabant, evenals West- en Oost-Vlaanderen onder elkaar. Het gaat er enkel om dat zoveel mogelijk mensen zich thuis kunnen voelen in Europa.
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom dan België niet opbouwen uit de provincies, en zo integreren in Europa?
D�*t is toch zo lokaal als maar kan?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Alhoewel, daar houdt de vergelijking op. De drie koningen kwamen naar het arme kindje Jezus kijken en brachten geschenken mee (goud, wierook en mirre, weet je 't nog?). In dit Belgenlandje brengen de arme kindjes geschenken naar de steenrijke koning!
![]() |
![]() |
#27 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar de provincies staan toch dichter bij de burger?
En omdat de meeste burgers zich nog steeds Belg voelen, waarom dan België splitsen? Staat dat niet haaks op uw principes van "democratie" en "zich goed voelen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niets belet u echter om een "vriendenkring der Belgen" op te richten, waarin u verbroedert met wie u maar wil, maar dat zou andere mensen niet mogen beknotten.
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft de opportuniteit van de keddootjes die ze meebrachten, hoef je je ook niet al teveel illusies maken: wat heeft een boreling in een varkensstal aan een lingot, of geparfumeerde lucht? Het zalfje kon misschien nog dienen als remedie voor irritatie waar de rug zijn deftige naam verliest, maar als geboortelijst is het toch allemaal geen vetpot, nietwaar? ![]() Citaat:
Onze goede vorst overlaadt ons dagelijks met welvaart, veiligheid, goede wensen, en goede raad in zijn talrijke tv-optredens. Wanneer hij al eens een cadootje krijgt, dan is dit gewoon een kleine attentie van dankbaarheid, geschonken uit de overvloed die we van hem eerstens mochten ontvangen. Onlangs zelfs een gouden medaille. Ik hang er nog scheef van. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Stief veur keuning!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Burger
|
![]() Ik denk dat het redelijk onzinnig is om over Vlaamse, Waalse, Belgische, of Europese politici te spreken als slechts 9,8% van de Vlamingen vertrouwen heeft in de politieke partijen.
Ons politiek systeem is dus zwaar ziek, laten we het dus eerst genezen (door directe democratie), en dan pas verder doen over de zaken waar die politici dan over kunnen beslissen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Zoveel mensen zich niet vinden in partijen, en vooral hun politieke werking, zoveel mensen zijn niet geïnteresseerd in rechtstreekse democratie. Al eens de opkomst op referenda gezien?
Wat ons wel niet moet tegenhouden om mensen te sensibiliseren, natuurlijk; daar geef ik je gelijk in. |
![]() |
![]() |