![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor allebei zijn dit jullie allerbeste berichten, inhoudelijk. Echt waar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Ohhhhh ne Vlaamse Redneck.
![]() 't Kon niet uitblijven. Maar Ernstig Antoon. De federale USA is geen democratie. Wat doet jou denken dat dit wel zo is ?
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik hoopte met de vraag een discussie over het democratische systeem in de VSA te stimuleren. Maar dat gaat blijkbaar iets te ver. Behalve wat simplismen over dat er geen democratie in de VSA bestaat, gaat de discussie niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Deze elite geeft het volk de illusie van de keuze door haar pionnen naar voor te schuiven. Het volk denkt dat het in een democratie leeft, maar niets in minder waar. De elite heeft gewoon het volk onder de knoet via haar zelfgeorganiseerde show. Dat is de kern van de zaak en waar het om draait, en dat zou bediscussieerd moeten worden.
Laatst gewijzigd door exodus : 30 september 2008 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat is het dus niet waar ik op doel. De democratie in de VS is niet terug te brengen tot loutere presidentsverkiezingen, en toch doen we het. In de VS wordt op het state-niveau ook belangrijke beslissingen genomen en wordt er zelfs een pak democratischer gehandeld dan op het federaal niveau (Californië heb ik reeds als voorbeeld aangehaald). Maar ons venster op de VS gedurende maanden zijn de presidentsverkiezingen, en dat mediabeeld is zo betrouwbaar ‘as a three dollar bill’. Tijdens kiescampagnes komen eigenlijk alleen nog de 'loudmouths' in beeld. Ik ben ook al verschillende keren in de VS geweest en ik ben er niet wezenlijk meer klootzakken, rechts of links, tegengekomen als hier in Europa. Net zoals in Europa, worden er een pak mensen niet of niet meer opgemerkt door de politieke radars, gewild of ongewild, en vallen terug op zichzelf, hun omgeving en laten het circus rustig passeren. Het veld wordt gelaten aan de luidruchtige soundbites. Hoeveel % komt niet opdagen? Vergelijk dat eens met lokale verkiezingen. Dat voel ik ook in de kritiek die Ron Paul heeft: men plaatst een land van 320 miljoen inwoners met de grootste economie ter wereld voor de keuze tussen twee mensen die enkel een quote-oorlog voeren en waar je daadwerkelijke, concreet becijferde beleidsdoelstellingen met een vergrootglas moet gaan zoeken. Maar het 'nitpicking' gehalte over uitspraken in het verleden, het persoonlijke leven, fouten, oude vetes, openstaande afrekeningen enz. vult dat probleemloos in. Tegenwoordig kiezen ze hun kandidaten dan ook zodanig (zoals Palin of Obama), dat er zelfs te weinig credentials zijn om te beoordelen, en de personencultus totaal wordt. De tegenstellingen zijn schijnbaar, omdat ze enkel details betreffen. Stel je voor dat er voor alle andere zaken maar twee alternatieven in de wereld beschikbaar waren. Gelukkig niet. Dus ofwel bouw je het spektakel af tot iets meer substantieels, ofwel maak je van de president een soort ‘prins carnaval’. Die hebben ook geen concrete macht, en toch valt hun sociale functie niet te onderschatten.
![]() |