![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Het nemen van vaderschapsverlof moet worden verplicht | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 30,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 40,00% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 20,00% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,00% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() verplichten anders mogen ze meestal het niet opnemen daar is veel druk op bij de kleine kmo's
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Wat gaat luilinks nog allemaal verzinnen?
![]() Borstvoedingsverlof voor de vader? Laatst gewijzigd door Chipie : 5 oktober 2008 om 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() 'Het niet durven vragen omdat de werksfeer het niet toelaat".
Vertaald: "als je je verlof opneemt vlieg je buiten" Misdadig.
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zelfstandigen zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ganse discussie wordt gevoerd door vrouwen. Ik heb nog geen artikels gelezen van mannen die vragen om een verplicht vaderschapsverlof. Neen, twee vrouwelijke cd&v-senatoren dienen een wetsvoorstel in. Waar het echt om gaat is eerder te lezen in het volgend opiniestuk van Kathleen van Brempt onder de titel "zwangerschapsverlof voor papa's". http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...004&demo=False Ik ben niet zeker of het toegankelijk is voor niet-abonnees, maar kort samengevat: Enerzijds maakt ze zich bezorgd om de papa's die de kans niet krijgen om bij hun kindjes te zijn, om voor hun kindjes te zorgen, benadrukt ze de gelijkheid van mannen en vrouwen, kortom gelijke rechten voor mannen, om het anderzijds uiteindelijk te hebben over de vrouwen die aciënniteit- en loonverlies lijden door hun verplichte afwezigheid. Hoe hypocriet kan iemand niet zijn ? Dit is een feministisch discours. En ik heb de indruk dat er een paar gefrustreerd geraken omdat ze nu eenmaal zwanger moeten worden om kindjes te hebben. Waarom pleiten ze niet voor meer draagmoeders ? 'k Heb nog maar een vent geweten die zwanger werd: Arnold, gouverneur van Californië. Laatst gewijzigd door Rudy : 5 oktober 2008 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat die liever gaan werken dan thuis te moeten zitten ... kwestie van rustig je gazet te kunnen lezen zonder veel geblèr ...
Laatst gewijzigd door Rudy : 5 oktober 2008 om 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In bepaalde kaderfuncties, waar je niet onderworpen ben aan een strikt 38-uren-weekschema, neem je best niet al je verlof op. Da's niet goed voor de CV en bijgevolg niet goed voor de carrière.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Een groot probleem dat veel mannen (en ik voel dat aan wegens mijn man zijn) hebben, is het feit dat alles klassiek-economisch bekeken wordt. De interpretatieweegschaal weegt nogal door naar het externe economische leven. Het voorstel wordt dan gezien als "Mannen thuis laten zitten". Luiheid onder vrouwen, lust van vrouwen om de economische man over te nemen... dikke zever hoor.
Ofwel ga je voor het klassieke (vrouw thuis, man werken) ofwel voor alle rechten en plichten gelijk. Op dit moment zitten we in geen van beide situaties. Het is van de pot gerukt om te gaan denken dat zo een wet gaat zeggen welke stoofpot de man nu moet gaan maken op dinsdag en of op donderdag dubbele portie wasverzachter bijgevoegd moet worden. Dat wordt aan de gezinnen zelf in alle vrijheid gelaten. Iedereen is vrij om binnen het gezin te gaan bepalen wat de man en de vrouw doet. Emancipatie gaat niet over 50% 50% de afwas doen he.
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel mij ook vragen omtrent de betaalbaarheid. Momenteel wordt tijdens de acht weken na de bevalling de arbeidsovereenkomst onderbroken en worden de inkomsten door de gemeenschap gedragen.
We mogen toch aannemen dat indien het vaderschapsverlof zou worden ingevoerd dit ook het geval zal zijn. Er wordt nogal dikwijls gemakshalve verwezen naar Noorwegen waar het verplicht vaderschapsverlof reeds bestaat. Maar, Noorwegen is een rijk land |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel dikwijls zijn het net de jonge gezinnen die met een torenhoge afbetaling zitten waarbij de verminderde inkomsten van de vrouw dus al een extra belasting op het gezinsinkomen vormen. Als men daarbij vader ook nog eens gaat verplichten om aan een half inkomen thuis te blijven, dan zullen er wel eens gezinnetjes zijn die dit helemaal niet leuk vinden.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Toch enige nuance. Hoeveel "huisvrouwen" brengen er niet nada binnen in het huishouden? De kinderen zijn dan het huis al uit. Af en toe klagen, maar extra gaan werken komt er niet van. Armoede ook niet trouwens. Keuzes bestaan weet je. Wat hier enorm miskent wordt is het feit dat vrouwen een lager pensioen tegemoet gaan dan mannen. DAT is in ruil voor allerlei rechten. Het geld komt inderdaad ergens van.
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Huisvrouwen die op latere leeftijd ook niet meer gaan werken zijn schering en inslag: het lijkt me niet evident zich op latere leeftijd niet enkel nog aan te passen aan het werkende leven, maar bovendien: welke job zouden ze moeten gaan uitoefenen op hun vijftigste? Vrouwen die geen pensioen hebben afgedragen kunnen mee genieten van het gezinspensioen van hun echtgenoot en bij zijn overlijden van een weduwenpensioen. wil je als vrouw een volwaardig pensioen, dan zal je ook zelf volwaardig moeten bijdragen net zoals alle andere werkende vrouwen moeten bijdragen. Ik zie niet in waarom werkende vrouwen nog eens extra zouden moeten bijdragen om aan hun niet-werkende sexegenoten een hoger pensioen te kunnen uitbetalen. Maar dit heeft toch allemaal niks te maken met het verplichte vaderschapsverlof?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ja, vrouwen baren het kind, ja vrouwen geven borstvoeding ja ja. Wnat mannen kunnen dat niet. Maar daarbij krijgen ze vaak rond de oren gesmeerd "te kosten" en "lui" te zijn. Want mannen, die zijn genetisch wetenschappelijk bewezen niet lui. heel mooi voor de 21e eeuw... Kortom: als men onder mannen echt vindt dat vrouwen kiezen voor kinderen enz... dat mannen dan maar zelf kinderen baren of nooit ervoor kiezen of zo, laat staan trouwen. Ik ben zelf heel bewust vader en loop niet weg met het idee dat mijn vriendin het maar moet oplossen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 6 oktober 2008 om 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mensen gaan verplichten om thuis te blijven als ze een kleine krijgen. Te gek voor woorden. Wat is er gebeurd met vrije keuze? Ik zal zelf wel kiezen of en hoeveel dagen ik van mijn vaderschapsverlof neem zeker. Niemand kan mij verplichten om thuis te blijven als ik dat niet wens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat heeft het later hebben van een pensioen nu in 's hemelsnaam te maken met de periodes dat men op ziekteverzekering zit? Denk je nu echt dat die paar maanden minder inkomen (en dus idd. mindere bijdragen) hét grote verschil in pensioen gaan uitmaken dertig jaar later?
|
![]() |
![]() |