Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2008, 20:42   #21
FDM
Banneling

Standaard

is onze staat niet bang van , alles is verkocht
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 22:27   #22
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Prijzen van huizen moeten gewoon zakken, ze zijn de afgelopen tien jaren gewoon onmenselijk hoog geworden. Men betaalt, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, altijd te veel voor wat men krijgt. Zeker de prijzen van 'ordinaire' rijhuizen en appartementen swingen de pan uit. Welk beginnend koppeltje of zeker alleenstaande kan dit nu nog betalen, zonder hulp van de ouders of in een echt krot terecht te komen? Het zou een goede zaak zijn als de woningprijzen om te beginnen al een 15 % zouden zakken. Dan wordt het al wat leefbaarder. In die zin lijkt me de kredietcrisis op lange termijn nog niet zo slecht (alleen in dit opzicht). De mensen zijn zo verarmd dat ze helemaal niets meer kunnen kopen en degenen die van iets af willen raken het aan die woekerprijzen niet meer kwijt. Er komt dus een huizenoverschot en voor de eigenaars die verkopen is het of minder of ermee blijven zitten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 23:06   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Prijzen van huizen moeten gewoon zakken, ze zijn de afgelopen tien jaren gewoon onmenselijk hoog geworden. Men betaalt, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, altijd te veel voor wat men krijgt. Zeker de prijzen van 'ordinaire' rijhuizen en appartementen swingen de pan uit. Welk beginnend koppeltje of zeker alleenstaande kan dit nu nog betalen, zonder hulp van de ouders of in een echt krot terecht te komen? Het zou een goede zaak zijn als de woningprijzen om te beginnen al een 15 % zouden zakken. Dan wordt het al wat leefbaarder. In die zin lijkt me de kredietcrisis op lange termijn nog niet zo slecht (alleen in dit opzicht). De mensen zijn zo verarmd dat ze helemaal niets meer kunnen kopen en degenen die van iets af willen raken het aan die woekerprijzen niet meer kwijt. Er komt dus een huizenoverschot en voor de eigenaars die verkopen is het of minder of ermee blijven zitten.
Bubbles spatten altijd wel eens uiteen.

In Belgie denk ik niet dat de vastgoedprijs al op een maximum was gekomen. Zeker niet omdat wij nog niet zijn overgegaan naar exotische hypotheken die nog meer mogelijk maakten zoals in bvb NL en GB.

Dus hoop er nog maar niet op. De belgische banken zijn veel slimmer geweest ivm hypotheken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 23:19   #24
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bubbles spatten altijd wel eens uiteen.

In Belgie denk ik niet dat de vastgoedprijs al op een maximum was gekomen. Zeker niet omdat wij nog niet zijn overgegaan naar exotische hypotheken die nog meer mogelijk maakten zoals in bvb NL en GB.

Dus hoop er nog maar niet op. De belgische banken zijn veel slimmer geweest ivm hypotheken.
Heb onlangs toch berichten gehoord dat onze woningprijzen aan het bevriezen zijn. Ik denk niet zozeer aan een spectaculaire daling, maar eerder aan een aantal jaren stagnatie. Dat is uiteraard ook een prijsvermindering, vanwege alle inflaties en bijgevolg ook indexeringen die nog zullen volgen. En tegenwoordig kan men ook zoals in Nederland bij ons al op 35 of 40 jaar lenen, wat in feite complete waanzin is, je moet dan als twintiger tot na je pensionering afbetalen. Als dat pensioen dan nog bestaat uiteraard of niet is opgetrokken naar 75 �* 80 jaar !
Oud 9 oktober 2008, 23:25   #25
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb onlangs toch berichten gehoord dat onze woningprijzen aan het bevriezen zijn. Ik denk niet zozeer aan een spectaculaire daling, maar eerder aan een aantal jaren stagnatie. Dat is uiteraard ook een prijsvermindering, vanwege alle inflaties en bijgevolg ook indexeringen die nog zullen volgen. En tegenwoordig kan men ook zoals in Nederland bij ons al op 35 of 40 jaar lenen, wat in feite complete waanzin is, je moet dan als twintiger tot na je pensionering afbetalen. Als dat pensioen dan nog bestaat uiteraard of niet is opgetrokken naar 75 �* 80 jaar !
Lenen zonder afbetalen kan ook in NL en GB dacht ik

Je betaalt dan enkel rente, en het huis wordt na je dood dan gewoon eigendom van de bank. Of je betaalt niet alles af. Heel wat constructies die het mogelijk moeten maken om steeds duurdere woningen te kunnen kopen....
Oud 9 oktober 2008, 23:48   #26
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Lenen zonder afbetalen kan ook in NL en GB dacht ik

Je betaalt dan enkel rente, en het huis wordt na je dood dan gewoon eigendom van de bank. Of je betaalt niet alles af. Heel wat constructies die het mogelijk moeten maken om steeds duurdere woningen te kunnen kopen....
Wat is dan het grote verschil met huren? Je bent dan in feite geen eigenaar meer en de huisbaas is de bank geworden. En je erfrechten (van je kinderen of wederhelft) die zijn dan ook teniet gedaan.
Oud 9 oktober 2008, 23:54   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is dan het grote verschil met huren? Je bent dan in feite geen eigenaar meer en de huisbaas is de bank geworden. En je erfrechten (van je kinderen of wederhelft) die zijn dan ook teniet gedaan.
Als ge een vaste rente kiest hebt ge een vaste huurprijs voor de rest van uw leven ? En je zou het huis kunnen verhuren aan anderen bvb mocht je bij iemand gaan inwonen, want het is jouw eigendom.

En dan kan je er dik aan verdienen.
Oud 9 oktober 2008, 23:56   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Maar wat ik hier mee wou illustreren: men wordt steeds creatiever met hypotheken om de laatste cent er toch maar uit te persen. En dat is een bubble die in Belgie nog niet aan het gebeuren is. Banken lenen hier geen 110 %. In NL bvb wel.
Oud 10 oktober 2008, 09:04   #29
Jukes
Parlementslid

Standaard

Verschillende financiële commentatoren bevestigen het vandaag: 'vastgoed is een rots in de branding". Prijsdalingen? Vergeet het dus maar. Er is wel flink overbouwd in grote delen van het land, de laatste tijd. Die overstock zorgt tijdelijk voor een stagnatie van de prijzen. En de verkoop vertraagt wat door de crisis, behalve voor kopers die hun geld bij de banken wegtrekken en het in - momenteel veiliger - bakstenen willen beleggen.

Laatst gewijzigd door Jukes : 10 oktober 2008 om 09:06.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 09:09   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat ik hier mee wou illustreren: men wordt steeds creatiever met hypotheken om de laatste cent er toch maar uit te persen. En dat is een bubble die in Belgie nog niet aan het gebeuren is. Banken lenen hier geen 110 %. In NL bvb wel.
Spijtig genoeg, het is een bewijs van zwakte van de banken zoiets.
Maar ik heb een sterk vermoeden dat hier wel eens een abrupt einde zal aan komen.

Jaren geleden (feitelijk nog niet eens lang geleden) moesten de mensen met hun zondagse kostuum en op hun twee knieën gaan smeken met bewijs van goed werk en referentie en borg, of ze a.u.b. een klein miljoentje zouden mogen lenen om een huis mee te kopen. Dat was al een ferm kapitaal immers.

Nu smijten ze jonge mensen 8 of 10 miljoen naar hun hoofd zonder al te veel vragen.

Als ze terug streng worden en ze de kredieten veel lager geven dan men soms vraagt, zullen de huizen automatisch wel zakken in prijs want ze gaan simpelweg niet meer verkocht geraken anders.
De banken zullen ook zekerder zijn van hun geld terug te krijgen als er al eens een vlieg op zit.
En de schuldenlast zal serieus dalen van de mensen.

Dus ik ben er bijna zeker van dat we die richting uit gaan.
En dat is goed.
Oud 10 oktober 2008, 09:12   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Verschillende financiële commentatoren bevestigen het vandaag: 'vastgoed is een rots in de branding". Prijsdalingen? Vergeet het dus maar. Er is wel flink overbouwd in grote delen van het land, de laatste tijd. Die overstock zorgt tijdelijk voor een stagnatie van de prijzen. En de verkoop vertraagt wat door de crisis, behalve voor kopers die hun geld bij de banken wegtrekken en het in - momenteel veiliger - bakstenen willen beleggen.
Ik denk dat dit een vals beeld is.
Momenteel zijn er mensen die met hun kapitaal alle richtingen vluchten zoals vastgoed, kunst, ook goud of andere zaken.
Maar dat is maar heel tijdelijk en zeer beperkt allemaal.
Uiteindelijk is het wel beter dan het risico te lopen voor een gesloten bank te staan waar uw geld zit natuurlijk.
Vandaar.

Maar tussendoor is de bouw bijna zo goed als aan het stilvallen.
Dus het is zo goed als game over met de speculatie.
Oud 10 oktober 2008, 09:17   #32
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dus het is zo goed als game over met de speculatie.
En het feit dat woningen hier nog zowat de helft goedkoper zijn dan in de omringende landen, vergeet u voor de gemakkelijkheid? Er zou nu een korte dip kunnen zijn, maar vastgoed blijft op lange termijn een investering die in waardetoename gemiddeld zeker 8 �* 10 % per jaar zal opleveren. Zonder gokken of speculatie.
Oud 10 oktober 2008, 09:19   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dit een vals beeld is.
Momenteel zijn er mensen die met hun kapitaal alle richtingen vluchten zoals vastgoed, kunst, ook goud of andere zaken.
Maar dat is maar heel tijdelijk en zeer beperkt allemaal.
Uiteindelijk is het wel beter dan het risico te lopen voor een gesloten bank te staan waar uw geld zit natuurlijk.
Vandaar.

Maar tussendoor is de bouw bijna zo goed als aan het stilvallen.
Dus het is zo goed als game over met de speculatie
.
denk je ?
het deel van mijn geld dat nu in een bouwgrond steekt, baart mij het minste zorgen op dit moment ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 09:34   #34
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
denk je ?
het deel van mijn geld dat nu in een bouwgrond steekt, baart mij het minste zorgen op dit moment ...
Zeker weten, en een pand van me, dat te koop stond, heb ik net uit de verkoop weggehaald en terug te huur gezet. Ik mag er niet aan denken dat ik de opbrengst van de verkoop nu bij een bank zou moeten parkeren. En nu hypotheekleningen opnieuw duurder worden, komen er terug meer huurders op de markt.
Oud 10 oktober 2008, 09:46   #35
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
En het feit dat woningen hier nog zowat de helft goedkoper zijn dan in de omringende landen, vergeet u voor de gemakkelijkheid? Er zou nu een korte dip kunnen zijn, maar vastgoed blijft op lange termijn een investering die in waardetoename gemiddeld zeker 8 �* 10 % per jaar zal opleveren. Zonder gokken of speculatie.
En aan wie zou men deze woningen nog kwijtgeraken? Zeker niet aan de toekomstige starters met een modaal loon, die kunnen binnenkort niet eens meer de garage financieren. En de toekomstige ouders van kopers (over een jaar of twintig) zullen ook niet meer kunnen toesteken zoals nu vaak het geval is. We staan dus voor een groot maatschappelijk probleem, ik voorspel dat vele kinderen achtereen tot na hun vijfendertigste bij hun ouders moeten blijven wonen. Niet uit vrije wil, maar uit noodzaak. Dalingen of stagnaties van de prijzen zijn dus zeer goed op lange termijn, voor onze volgende generaties. Daarvoor moeten de mensen die nu kopen, natuurlijk wel de mentale déclic maken om in te zien dat ze nu te duur betalen. En over die buurlanden, die gaat in feite enkel voor Nederland op. Als men in een Frankrijk een beetje de toeristiche hotspots vermijdt en zich in het binnenland vestigt, heeft men een groot vrijstaand huis met ruime tuin voor 150.000 euro. Daarvan is bij ons, zelfs in de Limburg, geen sprake meer.
Oud 10 oktober 2008, 09:49   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
denk je ?
Dat is geen denkwerk van mij, maar gebaseerd op hetgeen ik momenteel opvolg in de media links en rechts.

Bv eergisteren het bericht dat vastgoed 10 �* 15% aan het zakken is.
Bv gisteren (kanaal Z) dat de bouw (bijna) is stilgevallen door geen nieuwe orders meer te krijgen
Bv de signalen die ik krijg van mensen die hun huis te koop stellen dat de kandidaat kopers afhaken wegens te dure leningen.

Tussendoor blijven er huizen en gronden verkocht worden natuurlijk, soms snel, soms langdurig.
Maar algemeen zal er een kentering komen van zowel de kopers als van de banken die ook veel strenger zullen "moeten" worden voor leningen te verstrekken.
De gevolgen van "losse" aanpak is momenteel zo catastrofaal dat ze dat geen tweede keer willen herhalen.
En terecht.
Oud 10 oktober 2008, 09:54   #37
freespirit
Minister-President

Standaard

Alle potentiële kopers, waar ik zelf bij behoor, zouden de moed moeten hebben een paar maanden hun koopplannen op te bergen en de verkopers laten zweten en hen met hun te dure woningen en gronden laten zitten. Er zou dan wel een serieuze prijsdaling op gang komen en wij hoeven dan een eerlijkere prijs te betalen. Maar er zijn uiteraard altijd 'ongeduldigen' die letterlijk tegen elke prijs hun droomstulpje willen verwerven, wat het natuurlijk ook verpest voor de meer beredeneerde afwachtenden.
Oud 10 oktober 2008, 09:54   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal altijd een waarde blijven houden.
Vraag is of we de waarde tegen de prijs van vandaag moeten vergelijken, of de waarde binnen 10 jaar tegen de prijs van morgen moeten vergelijken.
Of tegen de prijs van 10 jaar geleden.
Dus waar gaat het referentie punt komen?
Oud 10 oktober 2008, 09:58   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is geen denkwerk van mij, maar gebaseerd op hetgeen ik momenteel opvolg in de media links en rechts.

Bv eergisteren het bericht dat vastgoed 10 �* 15% aan het zakken is.
Bv gisteren (kanaal Z) dat de bouw (bijna) is stilgevallen door geen nieuwe orders meer te krijgen
Bv de signalen die ik krijg van mensen die hun huis te koop stellen dat de kandidaat kopers afhaken wegens te dure leningen.

Tussendoor blijven er huizen en gronden verkocht worden natuurlijk, soms snel, soms langdurig.
Maar algemeen zal er een kentering komen van zowel de kopers als van de banken die ook veel strenger zullen "moeten" worden voor leningen te verstrekken.
De gevolgen van "losse" aanpak is momenteel zo catastrofaal dat ze dat geen tweede keer willen herhalen.
En terecht.

ik volg die financiele media ook ... er is echter niks zo misleidend als een tendens in vastgoed, vastgoed is nl bijzonder plaatsgebonden
zo zegt een gemiddelde prijs geen klote over de prijs van de woning die jij zoekt in gemeente x ... want in die gemiddelde prijs zitten wijken begrepen waar geen kat nog wil wonen, laat staan kopen ...

ik volg de vastgoedmarkt nu al intensief sinds 94
ik hoor al 25 jaar vrijwel jaarlijks die prognose dat t nu wel MOET gaan dalen
ik heb op heel die periode al wel enkele (een drietal) jaren geweten dat de prijzen de neiging vertoonden te stagneren, maar ik heb ze nog nooit weten ZAKKEN
(uiteraard abstractie gemaakt van zotte vraagprijzen)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 10:02   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vastgoed makelaars waarschuwen de mensen ook voorzichtig, tussen de lijntjes in natuurlijk.
Wat zeggen ze?
Wie verkoopt moet vandaag de dag een "realistische" prijs vragen, geen buitensporige wat de laatste jaren teveel bezig was.
Dat is een duidelijke waarschuwing; wees eerlijk en correct en uw pandje zal zijn wel vinden.
Maar wie overdrijft zal er mee blijven zitten.

En overdrijven deden sommigen.
Ze kochten een pandje voor 100'000€, draaiden het bordje om en vroegen 200"000€.
En onnozelaars kochten het.
Een vriend van mij kocht 2 jaar geleden een piepklein huisje voor 35000€, verbouwde het met wat polen en zo en heeft het 2 weken geleden verkocht voor 220'000€
Hij heeft er een jacht van 27 meter mee gekocht die hij nu in afrika verhuurt aan duikers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be