Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2004, 00:43   #21
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
In de "opknapbeurt" van het Berlaymontgebouw heeft de federale overheid zich van z'n meest incompetente kant laten zien. Voor het astronomische bedrag dat daar al in gestoken is had men de zaak kunnen afgooien en er een gloednieuw (en architecturaal verantwoord) gebouw kunnen neerzetten. En ja, dames en heren, dit gebeurt allemaal met onze belastingscenten ! Ik ben nog maar een kleine maand geleden in het gebouw geweest en, sorry... zelfs abstractie makend van het feit dat alles nog niet "af" is, vind ik dit geen gebouw waaridg om er de machtigste instelling van de Europese Unie in te huisvesten. (de oubolligheid zit gewoon in het design van de architectuur ingebakken) Maar ja, wie ben ik...?
Is het incompetentie of gebrek aan interesse voor hoe belastingsgeld efficiënt besteden?
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 10:07   #22
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Raf C

1.Huurmarkt

De diensten van de EU die thans op diverse plaatsen huren in Brussel zullen hun huurcontract uiteraard opzeggen en de onroerende markt zal dus achterblijven met een aantal leegstaande gebouwen, in afwachting van nieuwe huurders.

2.Hypocrisie

De heer Vandenberghe, senator van CD&V heeft het lef te reageren op de nieuwe vertraging, terwijl zijn partij deel uitmaakte van de regering die de contracten heeft afgesloten met de aannemers.
De man die het eerst, van uit de oppositie werk heeft gemaakt van het dossier was Senator Q. Dat is men blijkbaar vergeten.

Conclusie: wij hebben met zijn allen veel te veel betaald voor deze renovatie en zullen nu door de nieuwe vertraging minder terugkrijgen van het betaalde geld.
Oud 2 april 2004, 10:18   #23
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
Mannen, da wordt gewoon AFGETROKKEN van de prijs die de Commissie ervoor betaalt!
Wil je nu eens wedden van niet!!!!!!!!!!!
Je gaat me toch niet zeggen dat men dergelijke deadline vastlegt met dwangsommen die eigenlijk toch niet terzake doen omdat men ze gewoonweg van de prijs zal aftrekken
Komaan e kerel dat geloof je toch zelf niet zeker.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 10:27   #24
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf C
Mannen, da wordt gewoon AFGETROKKEN van de prijs die de Commissie ervoor betaalt!
Je gaat me toch niet zeggen dat men dergelijke deadline vastlegt met dwangsommen die eigenlijk toch niet terzake doen omdat men ze gewoonweg van de prijs zal aftrekken
De Europese Commissie komt voor een bepaald bedrag tussen in de renovatie van het Berlaymontgebouw. Nu de deadline werd overschreden zal de Commissie maandelijks het bedrag van hun tussenkomst verkleinen.
Oud 2 april 2004, 10:57   #25
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

De Europese Commissie komt voor een bepaald bedrag tussen in de renovatie van het Berlaymontgebouw. Nu de deadline werd overschreden zal de Commissie maandelijks het bedrag van hun tussenkomst verkleinen.
En hoeveel is dat dan? Als de boete al 220.000 euro per maand is, wat zoals men al zelf zegt sterk zal verhogen omdat de volgende deadline ook niet gehaald zal worden ... hoeveel kost dat gebouw eigenlijk wel niet? We zullen de maanden gaan tellen dat men de boete zal betalen tot het uiteindelijk af is en wat de prijs zowiezo al was. Voor dat geld kan men 2 van dergelijke nieuwbouw gebouwen neerplanten.
Oud 2 april 2004, 11:07   #26
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

En hoeveel is dat dan? Als de boete al 220.000 euro per maand is, wat zoals men al zelf zegt sterk zal verhogen omdat de volgende deadline ook niet gehaald zal worden ... hoeveel kost dat gebouw eigenlijk wel niet? We zullen de maanden gaan tellen dat men de boete zal betalen tot het uiteindelijk af is en wat de prijs zowiezo al was. Voor dat geld kan men 2 van dergelijke nieuwbouw gebouwen neerplanten.
De aankoopprijs Van de Europese commissie bedroeg 550 miljoen € (hoeveel het gebouw tot nu toe heeft gekost weet ik niet). Daar gaat nu maandelijks 220.000 € vanaf zolang de Commissie de gebouwen niet kan betrekken.
Men mag niet vergeten dat de Belgische overheid de huur betaalt van de gebouwen waar de Commissie zich in afwachting moet onderbrengen. (15 miljoen € per jaar)
Oud 2 april 2004, 13:43   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Heel dat Berlaymont gebeuren doet me denken aan een truk die ik ooit een "top"verkoper van een grote firma heb weten toepassen.
Stap 1)
Men stapt naar een potentiele klant en bied het product aan.
Klant vind de prijs te hoog.

2) men bied het product nogmaals aan, weliswaar nog duurder, maar met een boeteclausule,zodanig de prijs zakt naarmate de leveringsdatum word overschreden. En subtiel word er verwezen naar een leuke deal indien de verkoper een premature vergoeding buiten de contracten en belastingen om zou krijgen(oftwel, geef me nu €200 000 cash in het zwart en je €2 000 000 product word gratis geleverd)

3) indien de 2de soort van overeenkomst gesloten word word er gewoon een waanzinnig korte leveringsdatum gesteld, op een product dat niet 100% uit de "rekken" kan komen

Resultaat:
De verkoper heeft dikke orders binnengebracht, en krijgt een pluim en bonus.(bovenop de leuke steekpenningen al verzameld)
De klant heeft een gratis of nog beter, word betaald voor een product op maat.
De productieafdeling mag mensen ontslaan ,wegens te onefficient werken, te duur en te traag.Want doordat de orders niet op tijd geleverd konden worden vielen er boetes uit de lucht.Probeer maar eens 1200 manuren in 900 manuren te proppen. Je hebt ook fysieke beperkingen om iets te maken, een klein muurtje metsen kan niet met 30 man tegelijk
Of iets te leveren dat niet leverbaar is-voorbeeld uit de pompenwereld, pompen voor de petrochemie zijn soms uit heel exotische legeringen, en de fabrikant giet maar 1 keer per jaar dat soort materiaal, dus als je pech hebt mag je 7 maand wachten.

Nu dezelfde gedachtengang lijkt me van toepassing als het over het Berlaymontgebouw gaat. En als staat is het nog makkelijker. De trukjes bedaht op een paar minuten.
1) de nutsvoorzieningen zijn niet volgens het nieuwste lastenboek, dat weliswaar gisteren is geschreven
2) de milieuwetgeving is niet gerespecteerd, bv: de hemelwateropvang is niet volgens het boekje
3) er word blatante corruptie vastgesteld, en zijn er bepaalde instalaties gewoon ondermaats.
4) de inspectie vind ziektekiemen in de airco
5) de aannemers zitten mee in het spelletje, en rekken het werk gewoon.

Ik nodig anderen uit om soortgelijke trukjes uit te vinden.

En wie betaald? En wie krijgt de poen?
Oud 2 april 2004, 14:17   #28
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Zou de regering dan geen boeteclausules voor de aannemers voorzien hebben?

Lijkt me onwaarschijnlijk.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2004, 14:20   #29
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

De Berlaymont is meer dan 200,000 vierkante meter, pal in het centrum van Brussel.

Ik ken de huidige prijzen niet in Brussel, maar 440,000 Euro lijkt me minder dan dat die building in huur zou opbrengen, maw een zeer redelijke dwangsom.
Oud 2 april 2004, 18:12   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat klopt TomB, maar nu kost dat kantoorgebouw 2 keer geld.
1 keer omdat het niet op tijd klaar is,
2 omdat de toekomstige huurder op onze kosten andere lokaties krijgt.

Volg de kontrakten en je weet hoe het werkt.

Ik weet niet hoe lang het uitkuisen van een gebouw normaal duurt, maar bij mijn huidige werk hebben we op 1 maand tijd een volledig groot magazijn ingekapseld, asbestvrij gemaakt,opnieuw geisoleerd, nieuwe gladde vloer in gegoten en alle moderne infrastructuur ingelegd.Klaargemaakt om de gloednieuwe €30 miljoen kostende machines te plaatsen.
En de inkapseling was zodanig dat daarbuiten de machines gewoon konden verder draaien.

Hebben ze in dat Berlaymontgebouw soms ambtenaren tewerk gesteld?Dat zou de vertragingen kunnen verklaren en zelfs een excuus te wezen.
Oud 3 april 2004, 11:25   #31
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

De aankoopprijs Van de Europese commissie bedroeg 550 miljoen € (hoeveel het gebouw tot nu toe heeft gekost weet ik niet). Daar gaat nu maandelijks 220.000 € vanaf zolang de Commissie de gebouwen niet kan betrekken.
Men mag niet vergeten dat de Belgische overheid de huur betaalt van de gebouwen waar de Commissie zich in afwachting moet onderbrengen. (15 miljoen € per jaar)
Awel dus men heeft dat gebouw van belgie eigenlijk gekocht voor 550 miljoen euro, indien men hier dus elke maand 220.000 en straks 440.000 vanaf trekt dan is het toch dat bedrag dat belgie verliest voor de verkoop van het gebouw.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be