Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2008, 15:20   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niemand zal iets zeggen als een Duitstalige Zwitser in het Duits spreekt terwijl hij in Lausanne (Franstalige kant van het land dus) is. Hier is het blijkbaar al het einde van de wereld als een Franstalig in het Frans spreekt terwijl hij in Vlaanderen is..............
Onzin. Als overtuigd Vlaamsgezinde val ik er helemaal niet over dat een Franstalige die aan de kust op vakantie is, daar Frans spreekt. Alleen is er een groot verschil tussen heel veel Franstaligen uit België en Zwitsers (wat hun taal ook moge zijn): als een Zwitser in een bepaalde streek komt waar de omgangstaal een andere is dan de zijne, dan zal hij zich de moeite troosten om in die taal te praten. Heel veel Franstaligen in België doen die moeite niet. Die welwillende tegemoetkoming is er bij ons aan Franstalige zijde nauwelijks.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 16:22   #22
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want Zwitserland is een democratisch geordende republiek, wat niet onmiddellijk gezegd kan worden van het prinsdom Monaco waar de monarch heer en meester is en aan niemand verantwoording moet afleggen tenzij aan zichzelf.
Het resultaat is hetzelfde. Twee mini-staten die hun zakken vullen met geld met een verdacht zwarte kleur.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 16:26   #23
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als een Zwitser in een bepaalde streek komt waar de omgangstaal een andere is dan de zijne, dan zal hij zich de moeite troosten om in die taal te praten.
Je ziet dus heel duidelijk dat het niet in de genen van Franstaligen zit.
Ook in Quebec leren ze zonder uitzondering vlot Engels.
In Zwitserland zijn de meeste Zwitsers Duits- of Franstaligen deze 2 talen zijn op wereldschaal ongeveer even sterk.
Gevolg: de ene leert de taal van de andere.

Enkel in BE waar het FR tegenover een taal staat met veel minder prestige is/was er minder bereidheid om die kleinere taal te leren (zeker omdat lange tijd de Vlamingen van de hogere sociale klasse zelf liever Frans spraken in formele situaties).
Oud 26 oktober 2008, 16:42   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het resultaat is hetzelfde. Twee mini-staten die hun zakken vullen met geld met een verdacht zwarte kleur.
Zwitserland, een ministaat? Kuch... Wat is België dan?

Daarenboven is het verschil wezenlijk: in Zwitserland is het niet een of andere monarch die soeverein beslist over alle zaken, tot en met het reilen en zeilen van banken. In Monaco wel.
Oud 26 oktober 2008, 16:44   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ziet dus heel duidelijk dat het niet in de genen van Franstaligen zit.
Ook in Quebec leren ze zonder uitzondering vlot Engels.
In Zwitserland zijn de meeste Zwitsers Duits- of Franstaligen deze 2 talen zijn op wereldschaal ongeveer even sterk.
Gevolg: de ene leert de taal van de andere.

Enkel in BE waar het FR tegenover een taal staat met veel minder prestige is/was er minder bereidheid om die kleinere taal te leren (zeker omdat lange tijd de Vlamingen van de hogere sociale klasse zelf liever Frans spraken in formele situaties).
Wat komt u aanzetten met dat eerste. Heb ik dan ergens ooit gesteld dat Franstaligen niet in staat zouden zijn een andere taal te leren? Welneen.

Ondertussen is de tijd al lang voorbij dat Frans de taal van de elite was of dat het Frans een hoger prestige had, zaken die dus niet kunnen worden ingeroepen om de taalkennis, of het gemis eraan, van de Franstaligen enigszins zou moeten verschonen.
Oud 27 oktober 2008, 09:43   #26
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat komt u aanzetten met dat eerste. Heb ik dan ergens ooit gesteld dat Franstaligen niet in staat zouden zijn een andere taal te leren? Welneen.

Ondertussen is de tijd al lang voorbij dat Frans de taal van de elite was of dat het Frans een hoger prestige had, zaken die dus niet kunnen worden ingeroepen om de taalkennis, of het gemis eraan, van de Franstaligen enigszins zou moeten verschonen.
Jammer voor jou; maar het FR heeft nog altijd meer prestige.

Ik hoorde gisteren op de VRT (tegen Martin Heylen) een Russische nouveau-riche zeggen (in haar taal): dat is niet mijn echte huis; maar mijn maison de campagne.
Nooit zal een Rus daarvoor een NL-woordje in de mond nemen.
Oud 27 oktober 2008, 09:45   #27
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwitserland, een ministaat? Kuch... Wat is België dan?

Daarenboven is het verschil wezenlijk: in Zwitserland is het niet een of andere monarch die soeverein beslist over alle zaken, tot en met het reilen en zeilen van banken. In Monaco wel.
BE is ook een ministaat.
En in Zwitserland maakt het niets uit wie monarch is of iets anders, als de zakken zwart geld maar binnenstromen.
Oud 27 oktober 2008, 11:26   #28
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

My blood for Switzerland.

Ik sta helemaal aan Jan vd Berghe's kant. Men moet zwitserland kennen en begrijpen vooraleer uitspraken te doen. Het land zit zo grondig anders in elkaar dan la belgique dat het enige omscholing vergt. En misschien komen er een paar criminelen hun geld wegstoppen, maar in België hebben ze dat zelfs niet nodig: de criminelen zitten in de wetstraat zelve en hun fortuin zit in Fortisjes.
Handen thuis. Zwitserland is een grandioos klein landje. Ik zou onmiddellijk de verhuis tekenen als het enigszins haalbaar was. Helaas zijn de gletsjers aan het smelten.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 27 oktober 2008 om 11:28.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 10:55   #29
Zwitser

Standaard

Citaat:
Zwitserland is erg ver gegaan in het doorschuiven van fiscale autonomie naar de kantons zodat mensen zich nu de vraag stellen of er nog een schatkist is die in tijden van nood een bank kan redden...
Men heeft in Zwitserland niks "doorgeschoven". De kantons zijn altijd al fiscaal autonoom geweest, en waren dat vroeger zelfs nog veel meer dan nu. Ook de fiscale autonomie van de gemeentes gaat erg ver. (Ik betaal waar ik woon meer belasting aan mijn gemeente dan aan de federale overheid)
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 11:02   #30
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Handen thuis. Zwitserland is een grandioos klein landje. Ik zou onmiddellijk de verhuis tekenen als het enigszins haalbaar was. Helaas zijn de gletsjers aan het smelten.
Naar Zwitserland verhuizen is zeker haalbaar. Ik heb het zelf gedaan
En dat de gletsjers smelten is niet iets om je zorgen om te maken. Wat nu aan het gebeuren is, is de afgelopen 2000 jaar al minstens twee keer voorgekomen. Het is nog steeds ongeloofelijk mooi daar boven in de bergen, zeker nu de eerste sneeuw valt.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 11:24   #31
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Naar Zwitserland verhuizen is zeker haalbaar. Ik heb het zelf gedaan
En dat de gletsjers smelten is niet iets om je zorgen om te maken. Wat nu aan het gebeuren is, is de afgelopen 2000 jaar al minstens twee keer voorgekomen. Het is nog steeds ongeloofelijk mooi daar boven in de bergen, zeker nu de eerste sneeuw valt.
Ahhhh....Stoefer!
Ik ga al 22 jaren naar Zwitserland op reis.
leve de manmanman club
Oud 28 oktober 2008, 11:26   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BE is ook een ministaat.
En in Zwitserland maakt het niets uit wie monarch is of iets anders, als de zakken zwart geld maar binnenstromen.
Zeg jij mij eens waar het volgens wel wel goed toeven is.

Kom asjeblief nu niet met Irak of zo aandraven.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 11:27   #33
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zeg jij mij eens waar het volgens wel wel goed toeven is.

Kom asjeblief nu niet met Irak of zo aandraven.
Naar het schijnt is het voor veldmuizen zeer goed vertoeven in Tsjernobyl.
leve de manmanman club
Oud 28 oktober 2008, 11:34   #34
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:

Ik hoorde gisteren op de VRT (tegen Martin Heylen) een Russische nouveau-riche zeggen (in haar taal): dat is niet mijn echte huis; maar mijn maison de campagne.
weet dan wel dat in het Russisch die term een zeer negatieve ondertoon heeft, die teruggaat tot de inval van Napoleon. Tijd waarin de bourgeoisie en hun omhoog gevallen idioten ook frans spraken
Oud 28 oktober 2008, 11:58   #35
Steben

Standaard

Citaat:

De Russische driekleur vlag is wel ontleend aan de Nederlandse. Peter de Grote zag daarin een ideaal symbool voor zijn Westerse houding. De naam "Sint-Petersburg" is daarenboven gelinkt aan Duits en Nederlands.
leve de manmanman club
Oud 1 november 2008, 09:58   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BE is ook een ministaat.
Dat klopt helemaal niet. Eens te meer toont u met uw berichten aan dat u niets kent van Zwitserland. Zwitserland heeft vooreerst met de EU een zogenaamde "Zinsbesteuerungsabkommen" afgesloten. Ook heeft de Zwitserse staat een "Antibetrugsabkommen" afgesloten, iets wat ondertussen reeds in Zwitserland werd geratificeerd. Daarnaast werkt Zwitserland samen met de EU om witwaspraktijken te vermijden. Drie pistes die ervoor zorgen dat zwart geld wordt opgespoord en het vrij moeilijk maakt om dit nog te laten binnenstromen. Dit alles werd trouwens recent door Michael Reiterer bevestigd, de EU-ambtenaar die bevoegd is voor de relaties tussen Zwitserland en de EU.
Oud 1 november 2008, 09:59   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Prestige? In wiens ogen?
Oud 1 november 2008, 10:02   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en daarom moet maar geheel België Franstalig worden hé. dat verhaaltje begint wat saai te worden, azert.
Oud 1 november 2008, 10:06   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en daarom moet maar geheel België Franstalig worden hé. dat verhaaltje begint wat saai te worden, azert.
Azert kan in deze een voorbeeld nemen aan Zwitserland waar interne noch externe taalverhoudingen een rol spelen in de houding die men aanneemt tegenover de ambtelijke talen. Meer zelfs, de laatste jaren is er zelfs een opgang om de minderheidstaal Reto-Romaans een status te geven die overeenkomt met de drie andere. Wel is het nog geen werktaal geworden van de bondsniveau, maar ondertussen kunnen Reto-Romaanstaligen wel in hun eigen taal er terecht. In Zwitserland komt men niet af met "jamaar, deze of gene taal heeft meer prestige".
Oud 1 november 2008, 10:11   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Azert kan in deze een voorbeeld nemen aan Zwitserland waar interne noch externe taalverhoudingen een rol spelen in de houding die men aanneemt tegenover de ambtelijke talen. Meer zelfs, de laatste jaren is er zelfs een opgang om de minderheidstaal Reto-Romaans een status te geven die overeenkomt met de drie andere. Wel is het nog geen werktaal geworden van de bondsniveau, maar ondertussen kunnen Reto-Romaanstaligen wel in hun eigen taal er terecht. In Zwitserland komt men niet af met "jamaar, deze of gene taal heeft meer prestige".
ach, azert vertolkt gewoon de mening van de gemiddelde Franstalige hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be