![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op de duitstalige Tv zenders lopen er diverse misdaadseries, die in diverse steden spelen
Hamburg, Leipzig, Köln, Mŭnchen, & een stadje in het Ruhrgebied dacht ik. Overal wordt er een taaltje gesproken dat min of meer aansluit bij de plaatselijke tongval .. nooit wordt er naar het algemeen hoogduits ondertitelt. Idem dito voor de Britse feuilletons die soms in de omgeving van London, Manchester en Glasgow spelen.. ook de pittige schotse tongval wordt niet gepareerd met onderschriften... Zijn duitsers en britten intelligenter dan Nederlandstaligen ?
![]() |
#22 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer wij als Vlamingen naar Holland(*) gaan, ondervinden we toch ook nagenoeg geen verstaanbaarheidsproblemen. Althans: ik niet. Nochtans spreek ik nu ook niet bepaald VRT- of NOS-Nederlands. (* En daarmee bedoel ik echt Holland, en niet het Koninkrijk der Nederlanden.)
Laatst gewijzigd door Burkide : 25 oktober 2008 om 14:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik hoorde een speech van Wilhelmina in de tijd dat Juliana stierf, een aantal jaren geleden dus: die geluidsopname van Wilhelmina was het VLAAMS dat wij spreken, en ondertussen zijn de Nederlanders vast verduitst of zo? of ver"haagst"? maar de taal die Wilhelmina sprak klinkt gewoon zoals het VRT nieuwslezersvlaams van nu.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() is er ook een belletje voor de NPO? Kan ik ze daar aan kop zeuren.
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik vind dat Derk gelijk heeft, wie het niet verstaat kan dan beroep doen op teletekst. Nu zijn we allemaal veroordeeld tot die ondertitels.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar zijn dmv klikken op 'contact' diverse telefoonnummers en e-postadressen te vinden. Belangrijkste: Publieke Omroep (overkoepelend) NOS NPS TROS (die heel veel Vlaamse series uitzendt) Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 25 oktober 2008 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zou trouwens nog een beste actie voor bijvoorbeeld Voorpost kunnen zijn. Geen Nederlands meer ondertitelen en dan massaal bellen.
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() je bedoelt de beide limbujrchcchhrren?
voor een niet-nederlandstalige schijnt het hollands een beetje als arabisch te klinken, net door die 'chhrrr'-keelklank die ook zo typisch is voor het arabisch. de eerste bij naam bekende nederlandstalige schrijver was overigens een limburger (van veldeke, twaalfde eeuw) en die sprak uiteraard met de schone zachte 'g'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de koninklijke familie heeft zo haar eigen accent, nu nog steeds. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben geen fan van monarchieën, maar van Beatrix kun je zeker zeggen dat haar Nederlands heel helder, duidelijk en m.i. mooi(erig) is, ook al is het een bijzondere variant van onze taal. Ik weet niet of het Nederlands van haar zoon van dezelfde kwaliteit is; ik kan me z'n uitspraak niet voor de geest halen.
Laatst gewijzigd door Burkide : 26 oktober 2008 om 11:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() Ik mis de mooie heldere uitspraak van Sigfrid Spruyt.
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Humor! Maar graaf Derk II heeft gelijk. Complete idioterie. Waarschijnlijk krijgen de programmamakers een klein douceurtje van de ondertitelaars. Zo werkt dat toch, niet?
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 26 oktober 2008 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is het wel Nederlands, want ook dialect en tussentaal behoren nu eenmaal tot onze Nederlandse taal naast ons AN, de standaardtaal. Vraag is evenwel of de gebruikte tussentaal in bepaalde series de verstaanbaarheid in de weg staat. Welnu, dat is zeker niet het geval. Daarom ook worden diezelfde uitzendingen op de Nederlands-Vlaamse satellietzender BVN juist niet ondertiteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() denkt er nu nooit eens iemand aan doven ?
Voor deze mensen zijn ondertitels een zegen.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Irrelevant. Je kan onder een aparte pagina altijd nog ondertitels hebben. Maar daar hoef je geen mensen mee lastig te vallen die alles prima verstaan.
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. deze ondertiteling is niet helemaal correct 3. deze ondertiteling is vaak niet compleet
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanmiddag was er een grote show op de Nederlandse televisie van de kinderpopgroep K3...en zonder ondertitels.
Alle aanwezige kinderen en hun ouders zongen uit volle borst mee. Hoezo is Vlaams onverstaanbaar ? Worden in Wallonië de Fransen ook ondertiteld ? |
![]() |
![]() |