Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2008, 16:50   #21
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Laat ons vriendelijk zijn en veronderstelen dat een rekkenvuller in Carrefour 1200 euro netto verdient. Alhoewel ik denk dat het eerder minder zal zijn. Trek daar vervolgens 30 % af, en vraag je af of je daarvan normaal kunt leven ? Of het de moeite is te gaan werken ? Of die bazen dieven en uitbuiters zijn ? Hou wel voor ogen dat winkels als Carrefour enorm veel geld verdienen.
Een mens zou soms eens moeten nadenken...

1200 -30% = 840,00 euro... En dat kan niet...

Waarom geven de vakbonden nooit klaar en duidelijk uitleg? Waarom kunnen ze bevoordeeld niet vermelden hoeveel een kassier bv in Brugge verdient (en hoevoeel daarbuiten)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 16:50   #22
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Typische Bazen-Logica... Als de winstnemers nu eens wat minder gierig werden, en aan iedere full-time winstgever 1500 euro netto uitbetaalden voor een full-time job ?
Dat zou ik natuurlijk ook toejuichen...
Oud 1 november 2008, 16:56   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lonen kosten dan ook veel geld.
Als de kleverige overheid er geen procentje wil afdoen, dan zullen het uiteindelijk de bazen zelf doen en het personeel geld verliezen.

Een mens werkt zich dan ook straatarm in deze tijden.
Oud 1 november 2008, 17:37   #24
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

In de klein en groothandel is het brutoloon gemiddeld 1655€.
Hoeveel je netto zou overhouden kan je hier berekenen.
Voila, die 1655 is gemiddeld, ik weet die van Brugge hun bruto uurloon niet maar veel minder zal dat niet zijn denk ik ivb met het minimumloon.
Maar 1200 € hou je wel over hoor.
Maar ik denk dat de meesten wel deeltijds zullen werken daar en dat scheelt altijd in de berekening.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 1 november 2008 om 17:42.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 19:51   #25
Jukes
Parlementslid

Standaard

Ik vrees dat de vraag op lange termijn zal moeten luiden: tegen welk loon zijn arbeiders en bedienden van de eurozone bereid hier te komen werken? In de ogen van sommige van die werknemers zijn de lonen die Carrefour Brugge nu vooropstelt, allicht nog vorstelijk... Een heel pak administratief werk (bijvoorbeeld callcenters, boekhoudkantoren) is ook al naar lageloonlanden gevloeid. Zoals ik in een andere thread al suggereerde: wij westerlingen schuiven nu volop het hellend vlak naar de magere jaren af.

Laatst gewijzigd door Jukes : 1 november 2008 om 19:51.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 20:06   #26
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Men zou in feite moeten weten hoeveel een werknemer van de Carrefour normaal verdient... en hoeveel iemand in Brugge...

Volgens dat ik ergens gelezen heb betaalt men in Brugge de normaal in die branche geldende lonen...

Dat wil dus zeggen dat Carrefour in de overige vestigingen 30% meer betaalt en dus een model werkgever qua verloning is...

Klopt dat?
Welke branche?
De "branche" van de handel is onderverdeeld in 5 paritaire comité's.
meer info http://www.bbtk.org/nieuws/Pages/Han...rknemers!.aspx
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 20:12   #27
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Welke branche?
De "branche" van de handel is onderverdeeld in 5 paritaire comité's.
meer info http://www.bbtk.org/nieuws/Pages/Han...rknemers!.aspx
De branche waarbinnen Carrefour zich bevindt...
Oud 1 november 2008, 20:20   #28
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De branche waarbinnen Carrefour zich bevindt...
Dat is nu het punt.
Alle winkels van Carrefour behoren tot PC 312. De winkel in Brugge werd ondergebracht in een minder gunstig PC 202.01. Niet alleen de lonen zijn lager, ook de andere atbeidsvoorwaarden zijn slechter. (Dit werd duidelijk uitgelegd door de vakbonden in de media)
meer info http://www.bbtk.org/nieuws/Pages/Car...itverkoop.aspx
Oud 1 november 2008, 20:31   #29
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nu het punt.
Alle winkels van Carrefour behoren tot PC 312. De winkel in Brugge werd ondergebracht in een minder gunstig PC 202.01. Niet alleen de lonen zijn lager, ook de andere atbeidsvoorwaarden zijn slechter. (Dit werd duidelijk uitgelegd door de vakbonden in de media)
Erg geloofwaardig komt die 'roddelsite' bij mij niet over...

Ze schrijven wel: 'Stel je één van de reuzen van Europese distributiesector voor. In slechte papieren door het gebrek aan koopkracht, ontbreekt het ook aan verbeelding'.

De linkse vakbond die heeft inderdaad meer verbeelding... Die dankte onlangs personeel af...
Oud 1 november 2008, 20:34   #30
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De recente commotie bij winkelketen Carrefour (en de bijbehorende stakingen en de breking daarvan) doet bij mij de volgende vraag oproepen: voor hoeveel (of beter gezegd: 'hoe weinig') zijn vooral jonge mensen en interims bereid hetzelfde werk te verzetten als hun collega's een paar kilometer verderop die negenoeg hetzelfde werk moeten verrichten voor dezelfde werkgever ? De nieuwe Carrefour in Brugge betaalt namelijk zijn aangeworven personeel voor die vestiging 25 �* 30 procent netto minder dan het personeel in vergelijkbare andere vestigingen.

Is dit niet wat 'pervers'? En maken de werkgevers geen misbruik van naïeve jongeren, die tegen eender welke prijs een job zouden aannemen om toch maar niet in de 'marginaliteit' van de werkloosheid of steuntrekkerij terecht te komen? Ik kan mij overigens moeilijk voorstellen dat je een riant loon ontvangt als je bent aangenomen als rekkenvuller of kassier (kassière) in een reguliere Carrefour, laat staan dat je dan nog eens een kwart minder verdient van dat 'hongerloontje'. Hoever kunnen de werkgevers hierin gaan? En misschien een nog interessantere vraag: hoever (of beter: 'hoe diep tot de bodem') zijn (jonge) werknemers bereid te gaan om toch maar een min of meer vaste job te verkrijgen? En dan is het nog maar de vraag in welke mate deze praktijken de werkzekerheid en de sociale en financiële positie van de gevestigde en oudere werknemers zullen ondergraven.

Ik ben persoonlijk geen grote voorstander van stakingen om dingen gedaan te krijgen, maar in dit specifieke geval versta ik het opstandige personeel wel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat men zich het recht kan toeëigenen om werkwilligen tegen te houden of klanten met hun karretjes de toegang te doen blokkeren. Maar dat is hier niet mijn 'point of discussion'. Wel het achterliggende (en oorspronkelijke) gegeven dat vele mensen en ook veel beginnende werknemers er blijkbaar geen graten in zien om voor vele minder loon minstens even hard 'hun nikkel' te gaan afdraaien, dit nog aangevuld met meer zondags- en feestdagenwerk (voor een schamele extra van 50 %). Nogmaals, profiteren de werkgevers (in dit geval de directie en het management van Carrefour Brugge) niet van een heersende crisis en daaruit volgend een onzekere lange-termijn werksituatie om het nieuwe personeel - excusez le mot - 'uit te buiten' ? Het verhaal lijkt me nogal sterk negentiende-eeuws.
Een heel interessant discussiepunt.
Degene die het verste gaat in de 'rat race' legt de lat voor de anderen... dat is wel iets om bij na te denken. En ook iets waardoor je begrijpt dat psychisch of fysiek zieken, mensen met een handicap, ouderen en zelfs vrouwen ondanks alle anti-discriminatie zever nooit volledig kunnen meedraaien. Er is nog steeds een plafond, alleen is het van glas en ziet de meute het niet ...
Maar als overmorgen hier de Indochinese bevolking arriveert, of onze bedrijven volledig naar daar gaan, zullen we eens zien hoeveel er overblijft van onze westerse welvaart... Voor iedere Vlaming staan er denk ik zeker 20 mensen uti andere continenten klaar die zelfs allemaal samen content zijn met een loon dat de helft lager ligt dan dat van het minimumloon van een persoon hier.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 november 2008 om 20:35.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 20:54   #31
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Erg geloofwaardig komt die 'roddelsite' bij mij niet over...

Ze schrijven wel: 'Stel je één van de reuzen van Europese distributiesector voor. In slechte papieren door het gebrek aan koopkracht, ontbreekt het ook aan verbeelding'.

De linkse vakbond die heeft inderdaad meer verbeelding... Die dankte onlangs personeel af...
Je bent grappig, voortdurend aanklagen dat de vakbonden geen uitleg geven, en de uitleg dan afdoen als roddel.

Als je dezelfde uitleg nog eens wil van een andere vakbond.
http://acv-brugge.acv-online.be/het_.../actie/___.asp

Anders moet je het bij Carrefour zelf gaan vragen.
Oud 1 november 2008, 21:03   #32
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lonen moeten zaken tot het marktniveau zodanig dat de koopkracht van iedereen kan stijgen.

Zo, eenvoudig, he.
Hore minder jij verdient, hoe meer jij kan kopen? Waar koop jij??
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 21:48   #33
Chipie
Banneling

Standaard Ook vakbonden moeten de wet eerbiedigen en eventueel veroordeeld tot schadevergoeding

Het mooiste van al is dat de blokkades van de Carrefour onwettig zijn...
Dat zegt nu ook de Leuvense emeritus hoogleraar arbeidsrecht Roger Blanpain.

En dit omdat ze de vrijheid van arbeid en ondernemen in het gedrang brengen.

En zulke acties brengen bovendien jobs in gevaar, want investeerders zijn afkerig van dergelijke praktijken, gaat hij verder.

En om het nog wat straffer te maken vervolgt hij:

'Vakbonden die dergelijke onwettelijke acties voeren, horen niet meer te zetelen in arbeidsrechtbanken en arbeidshoven om er recht te spreken.

'Dit kan niet langer. Tegelijk stroper en boswachter zijn, kan niet. Ook vakbonden moeten de wet eerbiedigen. En eventueel veroordeeld tot schadevergoeding', aldus Blanpain.

Waarschijnlijk zullen de zakken niet akkoord gaan met de emeritus...
Allez, zullen ze zeggen, de vakbonden de wet laten respecteren! Dat is het begin van het einde'...

Bron

Laatst gewijzigd door Chipie : 1 november 2008 om 21:53.
Oud 1 november 2008, 22:02   #34
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En zulke acties brengen bovendien jobs in gevaar, want investeerders zijn afkerig van dergelijke praktijken, gaat hij verder.

'Vakbonden die dergelijke onwettelijke acties voeren, horen niet meer te zetelen in arbeidsrechtbanken en arbeidshoven om er recht te spreken.

'Dit kan niet langer. Tegelijk stroper en boswachter zijn, kan niet. Ook vakbonden moeten de wet eerbiedigen. En eventueel veroordeeld tot schadevergoeding', aldus Blanpain.

Allez, zullen ze zeggen, de vakbonden de wet laten respecteren! Dat is het begin van het einde'...

Bron
Als vakbonden en werknemers altijd de wet hadden gerespecteerd, dan hadden jij en ik nu niet het geld gehad om op het internet te surfen.
Oud 1 november 2008, 22:02   #35
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron
Als vakbonden en werknemers altijd de wet hadden gerespecteerd, dan hadden jij en ik nu niet het geld, noch de tijd gehad om op het internet te surfen.
Oud 1 november 2008, 22:19   #36
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Men zou in feite moeten weten hoeveel een werknemer van de Carrefour normaal verdient... en hoeveel iemand in Brugge...

Volgens dat ik ergens gelezen heb betaalt men in Brugge de normaal in die branche geldende lonen...

Dat wil dus zeggen dat Carrefour in de overige vestigingen 30% meer betaalt en dus een model werkgever qua verloning is...

Klopt dat?
Citaat:
Dat is nu het punt.
Alle winkels van Carrefour behoren tot PC 312. De winkel in Brugge werd ondergebracht in een minder gunstig PC 202.01. Niet alleen de lonen zijn lager, ook de andere arbeidsvoorwaarden zijn slechter. (Dit werd duidelijk uitgelegd door de vakbonden in de media)
Weet je nu al hoe het zit?
Heb je al een betrouwbare bron gevonden?
Oud 1 november 2008, 22:38   #37
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bron
Vraag is aan Blanpain of hij wil gaan werken voor 1000 euro per maand?
Oud 1 november 2008, 22:44   #38
hommel
Vreemdeling

hommel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Een heel interessant discussiepunt.
Degene die het verste gaat in de 'rat race' legt de lat voor de anderen... dat is wel iets om bij na te denken. En ook iets waardoor je begrijpt dat psychisch of fysiek zieken, mensen met een handicap, ouderen en zelfs vrouwen ondanks alle anti-discriminatie zever nooit volledig kunnen meedraaien. Er is nog steeds een plafond, alleen is het van glas en ziet de meute het niet ...
Maar als overmorgen hier de Indochinese bevolking arriveert, of onze bedrijven volledig naar daar gaan, zullen we eens zien hoeveel er overblijft van onze westerse welvaart... Voor iedere Vlaming staan er denk ik zeker 20 mensen uti andere continenten klaar die zelfs allemaal samen content zijn met een loon dat de helft lager ligt dan dat van het minimumloon van een persoon hier.
Ik denk nu niet dat onze bedrijven massaal gaan verhuizen naar Vietnam, en zoveel Cambodjanen en Laotianen hebben we hier niet lopen, maar voor de goede vrede: misschien worden zij dan eens rijk, en wij eens arm? Misschien is dat wel net zo eerlijk?
hommel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 22:52   #39
hommel
Vreemdeling

hommel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik wil werken 40 uur per week tegen het slechtste loon in België

PM kan je gebruiken om mij in te schrijven(wel werk dat ik aankan fysiek is geen probleem)
Moertjes op vijsjes draaien aan een halve euro per uur :joepie:
hommel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2008, 23:02   #40
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hore minder jij verdient, hoe meer jij kan kopen? Waar koop jij??
opgelet filo,hij wil de koopkracht terugbrengen door de prijzen te laten zakken en de lonen te verminderen,waar hij waarschijnlijk niet aan denkt is dat dan onze koopkracht ten opzichte van de ons aangrenzende landen nog meer achteruit zal gaan.
Er is maar 1 manier om onze koopkracht te verhogen en dat is meer nettoloon overhouden van het bruttosaldo,dus belastingen naar omlaag zodat de mensen terug kunnen investeren en kopen en zo het btwsaldo meer inkomsten kan genereren ter vervanging van de rechtstreekse belasting.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be