![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Niet alleen lonen staan constant ter discussie in een goed gerunde onderneming, ook alle andere kosten. En in ieder Belgisch bedrijf is er een duidelijke norm voor ontslagregelingen. Dit gedoe over 'souteneurschap' en 'slavernij' is dus stemmingmakerij, vrees ik.
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() En al die mensen met hoge ontslagvergoedingen maar zagen dat de dop te hoog is en dat die langdurige werkloosheid in de hand werkt. Beetje in contradictie met hun ontslagvergoedingen me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is geen stemming makerij, dit is gewoon zoals het is. Alle kosten, van het kleinste boutje tot de duurste wat er te vinden is in een bedrijf, komt van de opbrengst van de arbeiders. Iedere centiem van de investering kan maar gedragen worden door de opbrengst van diezelfde arbeiders. En de arbeider betaald niet alleen iedere centiem van de onderneming, nee hij betaald ook nog een extravagant bedrag aan de belastingen via loon heffingen op zijn eigen loon, en alle belastingen op de lonen verwant aan dat bedrijf. Wie eens al die kosten van een bedrijf kan samen brengen, inclusief alle belastingen in totaal en dat deelt door het aantal arbeiders die geld genereren, dan pas kan men de waarde van een arbeider in cijfers uitdrukken. Dat het heel veel is staat vast. En toch is en blijven het minimumloners.
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() Alle inkomsten van een bedrijf komen van de bedrijfsactiviteiten, m.a.w. de verkoop of verhuur van diensten of goederen. De klanten van het bedrijf betalen dus de kosten en daarmee ook meteen zowel de arbeiders als de CEO van dat bedrijf. Geen klanten, geen arbeiders en geen CEO.
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een bedrijf zonder arbeiders heeft geen activiteit. Uiteraard, vanuit administratieve en non productie kant gezien is de arbeider altijd het noodzakelijke kwaad in een bedrijf dat zo goedkoop mogelijk moet functioneren. Maar het is omgekeerd.
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een bedrijf zijn er maar twee kanten.
De kant die geld opbrengt en dat is de werkvloer. En de kant die geld kost, dat is de administratieve kant. Over het algemeen is die balans niet goed.
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() Als er geen afzet is van de goederen die op de werkvloer worden gemaakt, is er geen werkvloer. En als de afzet niet in balans is met de kosten, dan gaat het bedrijf eraan, en is er ook geen werkvloer meer.
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een CEO zichzelf al een dikke ontslagpremie kan bedingen die op zo'n niveau zit dat die dikke poenpakker al bijna meer kan verdienen door ontslagen te worden dan door zijn "werk" goed te doen, dan is er iets goed mis met zijn waarde als leider van een firma.
![]() |
#29 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Zo'n ceo wordt niet betaald voor het werk dat zij doet maar voor de connecties die zij heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het één brengt geld op Het ander kost geld. Iedere bedrijfsleider weet dat.
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben lang bedrijfsleider geweest van een onderneming zonder werkvloer, of productie, met alléén maar administratie. We haalden ons inkomen uit commissies. De klanten die die comissies betaalden brachten dus de omzet op, en de kosten hielden we onder controle. Een duidelijker bewijs van uw misvatting is er niet. Doe uw ooglappen af en toe eens af.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verkopers zijn eveneens arbeiders. In dit geval "bedienden" genoemd. Er is altijd een werkvloer, of in hetzelfde bedrijf of in een bedrijf waar men zijn producten van in huis haalt. Is het een pure administratie zoals bv verzekeringen dan haalt men zijn geld uit de verkoop van polissen, dus zijn de verkopers degenen die het geld opbrengen en is dat de werkvloer. Beetje ruimer denken kan dus helpen in dergelijke kwesties.
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 7 november 2008 om 09:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goeie chauffeur mag dan wel genieten van zijn carrosserie, maar zonder wielen en motor zal hij geen meter verder komen hé.
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Niemand zegt dat de mensen van de werkvloer misbaar zijn. Er is alleen geen onderscheid tussen die werknemers en de andere. In een goed gerund bedrijf bekleedt iedere werknemer de exacte plaats waar hij voor het bedrijf het best rendeert.
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ieder personeelslid heeft ook een kosten en baten plaatje. Jammer genoeg worden degenen met het meeste baten over het algemeen bij de laagste kosten gezet en omgekeerd. En dat is trouwens de ondergang van gans onze economie aan het worden, o.a. te merken aan de inmiddels zeer lange lijst van knelpunt beroepen. Welke constant zal blijven aangroeien.
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementslid
|
![]() De waarde van het basisgoed 'arbeid' is zeer moeilijk theoretisch te bepalen. Daarom wordt in onze economie het marktprincipe gehanteerd om lonen vast te leggen: CEO's liggen blijkbaar beter in de markt dan kapsters, bijvoorbeeld. En loodgieters beter dan verkopers. Maar die marktwaarde heeft niet altijd een directe relatie met de reële kostprijs van de werknemer in kwestie.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 7 november 2008 om 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een ceo is niet meer en beter dan een goed chauffeur van het bedrijf. De echte waarde van het bedrijf is de werkvloer. Het is wat die mensen samen kunnen opbrengen wat de waarde van een ceo kan bepalen, en nooit omgekeerd. Uiteraard sommigen vinden nog altijd dat alles wat de "ondergeschikten" samen opbrengen naar één en dezelfde mag gaan. Is dat goed? Persoonlijk vind ik van niet.
![]() |