![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, omdat het kan voorkomen dat degene op wie het meeste gestemd is, toch niet de president kan worden, wat lijnrecht ingaat tegen de democratie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang de kiesmannen/vrouwen de wil van de kiezer volgen zie ik niet zo'n probleem met dat systeem.
De vraag die ik me bij deze verkiezingen eerder stelde is de eerlijkheid van de verschillen in wachttijden bij de verschillende kiesplaatsen. Op sommige plaatsen moest je uren wachten, op andere plaatsen (bv. Beverly Hills) kon je direct stemmen. Ik ken dat als een mechanisme uit bepaalde 'derde wereld' landen om stemmers van bepaalde bevolkingsgroepen te ontmoedigen te gaan stemmen. Ik wil niet zeggen dat dat hier de bedoeling was, maar het lijkt me niet correct te verwachten dat mensen uren wachten om hun stem uit te brengen. Men moet voorzien zijn op de opkomst die overeenkomt met het aantal ingeschreven kiezers. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 november 2008 om 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik weet niet waar u dat vandaan haalt. In 2004 behaalde George W. Bush zo'n 3 miljoen meer stemmen dan Kerry.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was in 2000 tussen Bush en Gore. Is halverwege de thread trouwens rechtgezet.
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Het systeem met een kiescollege is niet eerlijk doordat iemand die de popular vote wint (Tilden, Gore) de verkiezingen nog steeds kan verliezen. Tevens brengt het met zich mee dta een individuele stem van een kiezer niet evenveel waard is. Zo is het soortelijk gewicht van de uitgebrachte stem in Wyoming veel zwaarder dan in California. Bij popular vote heeft men dat probleem niet.
|
![]() |
![]() |