Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2008, 20:05   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Of hoe de waarheid kwetsen kan, auwwwwwwwww !!

Noorman
Heu mis ik iets? Wat is de waarheid dan?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 18:51   #22
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Zolang de seperatisten geen meerderheid hebben kunnen die politiekers helemaal geen vuist maken naar de franstaligen. De vlaamse politiekers moeten het 'NON' accepteren en op hun buik kruipen, aangezien ze nooit een onafhankelijk Vlaanderen hebben belooft.
....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Ik wist niet dat het bij dat dialoog over een onafhankelijk Vlaanderen ging ?
Het gaat bij de dialoog ook niet om een onafhankelijk Vlaanderen, het gaat om meer verantwoordelijkheid van Belgie naar de gewesten.
Maar als de franstaligen eenvoudig 'non' kunnen antwoorden, zonder nadelige gevolgen, is de hele dialoog zinloos.
Als de vlamingen echter concreet kunnen dreigen met onafhankelijkheid, dan is de onderhandelingspositie echter drastisch beter.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 20:38   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Het gaat bij de dialoog ook niet om een onafhankelijk Vlaanderen, het gaat om meer verantwoordelijkheid van Belgie naar de gewesten.
Maar als de franstaligen eenvoudig 'non' kunnen antwoorden, zonder nadelige gevolgen, is de hele dialoog zinloos.
Als de vlamingen echter concreet kunnen dreigen met onafhankelijkheid, dan is de onderhandelingspositie echter drastisch beter.
Ik vraag me af hoe lang de cd&v- vld- en spa-politiekers die de Vlaamse resoluties gestemd hebben, dit nog kunnen slikken. De labbekakken.
Hopelijk komt in juni volgend jaar een duidelijk sinjaal van de kiezer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2008, 23:08   #24
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe lang de cd&v- vld- en spa-politiekers die de Vlaamse resoluties gestemd hebben, dit nog kunnen slikken. De labbekakken.
Hopelijk komt in juni volgend jaar een duidelijk sinjaal van de kiezer.
Zij zullen dit slikken - zoals u weet - zolang hun partijbestuur vindt dat ze het moeten slikken.

Enkel als hun partijbestuur in de gaten krijgt dat de partij daarmee (of met andere onvergeeflijke onkunde) ruim stemmen zal verliezen bij de volgende verkiezingen, zal de eerste de beste habbekrats opgeblazen worden tot onoverkomelijke proporties, zodat men met één of andere voorgehouden heldendaad de potentiële kiezers gunstig kan stemmen.

Maar daarmee kan men wachten tot een maand of wat voor de verkiezingen.

Behoudens een onverwacht onderweegs ongelukje zit men inmiddels safe, dus echte beslissingen uitstellen en het bezetten der postjes zo lang mogelijk rekken is nu de boodschap.

Voor wat het "duidelijk signaal van de kiezer" betreft : dat lapt men aan z'n laars, zoals gebruikelijk. Bij de vorige verkiezingen was het "signaal van de kiezer" duidelijk genoeg, dacht ik. De CD&V was dat echter even snel vergeten als haar kiesbeloften, en zie, ze heeft nog steeds haar (eerste-)ministerpostjes en parlementszeteltjes in handen, dus....

Dat kan je alleen maken als je kiezers mosselen zijn, maar vermits het inderdaad zo is...

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 12 november 2008 om 23:17.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 09:02   #25
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Zij zullen dit slikken - zoals u weet - zolang hun partijbestuur vindt dat ze het moeten slikken.

Enkel als hun partijbestuur in de gaten krijgt dat de partij daarmee (of met andere onvergeeflijke onkunde) ruim stemmen zal verliezen bij de volgende verkiezingen, zal de eerste de beste habbekrats opgeblazen worden tot onoverkomelijke proporties, zodat men met één of andere voorgehouden heldendaad de potentiële kiezers gunstig kan stemmen.

Maar daarmee kan men wachten tot een maand of wat voor de verkiezingen.

Behoudens een onverwacht onderweegs ongelukje zit men inmiddels safe, dus echte beslissingen uitstellen en het bezetten der postjes zo lang mogelijk rekken is nu de boodschap.

Voor wat het "duidelijk signaal van de kiezer" betreft : dat lapt men aan z'n laars, zoals gebruikelijk. Bij de vorige verkiezingen was het "signaal van de kiezer" duidelijk genoeg, dacht ik. De CD&V was dat echter even snel vergeten als haar kiesbeloften, en zie, ze heeft nog steeds haar (eerste-)ministerpostjes en parlementszeteltjes in handen, dus....

Dat kan je alleen maken als je kiezers mosselen zijn, maar vermits het inderdaad zo is...
LOL
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 09:28   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

De Franstaligen gaan de gesprekken stoppen, met het excuus van de niet-benoeming van de 3 burgemeesters.
Ze gokken er (wsl terecht) op dat de Vlamingen het niet aandurven om een communautaire crisis uit te lokken in deze zware tijden.
zij mogen provoceren, uiteraard, maar de Vlamingen mogen er niet op ingaan.
Oud 13 november 2008, 10:05   #27
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ga maar gauw voor een ander hol gaan keffen.

Ik ben al lang aanhanger van en stemmer op destijds de vu, en nu van de nva.

Aanvankelijk stond ik wantrouwig tegenover een kartel met de tsjeven, maar ik heb het Weverke gelijk moeten geven: voor de allereerste keer een kartel tussen een machtspartij en een separatistische partij, zelfs al was het kartelprogramma beperkter.

Leterme heeft het been lang stijf gehouden; niemand heeft het hem ooit voorgedaan.

Maar uiteindelijk heeft hij smadelijk gekapituleerd. Na het verslag van de drie versleten musketiers, had hij zijn ontslag moeten herbevestigen, en het land verder regeren op interimaire wijze; zodat ondertussen de roi de Laeken een Waalse formateur kon zoeken ....

Op die lijn heb ik altijd gestaan; van die lijn zal ik niet afwijken.

Wat gij hier ook moogt komen uit uw vuile botten slagen !!
Fantasasierijk manneke.
Wat bedoel jij in feite met je slogan "Dewever houdt woord"?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 10:22   #28
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De Franstaligen gaan de gesprekken stoppen, met het excuus van de niet-benoeming van de 3 burgemeesters.
Eindelijk! Dat duurde al zo lang...
Daar staan ze dan de Vlaamse voorvechters Kriske en Bertje...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 12:44   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Wat bedoel jij in feite met je slogan "Dewever houdt woord"?
Een speurneus zou dit gemakkelijk te weten komen ....

De slogan is ontstaan zo ongeveer in de grote vakantie, toen het duidelijk werd dat de onderhandelingen over de staatshervorming niet het gewenste resultaat zouden opleveren voor het kartel.

Leterme had zijn ontslag gegeven.

In die periode ontstond de slogan dat Leterme en het Weverke woord hielden.

Maar, maar, Leterme liet zich ompraten; okee indien de drie musketiers, de drie plop-kabouters nog eens een poging gingen doen.
Het verslag van dat trio was manifest onvoldoende, vergeleken met het kartelprogramma.

Dus het Weverke stapte eruit: hij hield woord.
Leteme koos niet om zijn ontslag in te dienen, en verder voort te boeren als interimair premier ... hij brak dus zijn woord tegenover het kartelprogramma.

Sedertdien roepen alle tsjeven dat het beter is dat de (schijn-)onderhandelingen van gemeenschap tot gemeenschap een deftige staatshervorming zullen opleveren.

Niet dus. De eerste tekenen zijn reeds zichtbaar.
Peeters wordt reeds afgeschilderd in de Waalse pers als een 'KMO-onderhandelaar', waarschijnlijk bedoelen ze "als iemand die nog steeds niet begrepen heeft dat de franstaligen gelijk willen krijgen, omdat ze per definitie gelijk hebben".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 november 2008, 14:28   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze pisten in de plas en het bleef zoals het was.

Yves zal bij de volgende verkiezingen zeker twee keer nadenken wat het hoofdthema zal zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 14:31   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze pisten in de plas en het bleef zoals het was.

Yves zal bij de volgende verkiezingen zeker twee keer nadenken wat het hoofdthema zal zijn.
hij zal weinig te kiezen hebben, het zal het communautaire zijn.
Oud 13 november 2008, 14:49   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hij zal weinig te kiezen hebben, het zal het communautaire zijn.
Daar ben ik nog niet zo zeker van.

1. Ik hoor van het communautaire weinig of niets meer.

2. In tegenstelling tot de vorige verkiezingen zitten we in een "recessie", we zitten misschien wel in een "depressie". Dat gaat zeker véél meer "leven" bij de mensen en hun portemonnaie.
Oud 13 november 2008, 14:51   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

2. In tegenstelling tot de vorige verkiezingen zitten we in een "recessie", we zitten misschien wel in een "depressie". Dat gaat zeker véél meer "leven" bij de mensen en hun portemonnaie.
de 3 burgemeesters en Maingain zullen er wel voor zorgen dat het over het communautaire zal gaan, gene schrik.

en trouwens, alles is communautair, ook de economie.
Oud 13 november 2008, 15:04   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de 3 burgemeesters en Maingain zullen er wel voor zorgen dat het over het communautaire zal gaan, gene schrik.

en trouwens, alles is communautair, ook de economie.

Bedoel je onder andere die kwast uit Lennik die weigert de Belgische vlag te laten wapperen ?
Dat is géén referentie.

En Mangain stelt in de Waalse context niets voor.

Ik heb geen schrik.
Oud 13 november 2008, 15:05   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoel je onder andere die kwast uit Lennik die weigert de Belgische vlag te laten wapperen ?
Dat is géén referentie.

En Mangain stelt in de Waalse context niets voor.

Ik heb geen schrik.
lol

neen, ik bedoel die burgemeesters die vinden dat Vlaanderen over hun niets te zeggen heeft.

Maingain stelt in de Vlaamse context bijzonder veel voor.
Oud 13 november 2008, 15:12   #36
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lol

neen, ik bedoel die burgemeesters die vinden dat Vlaanderen over hun niets te zeggen heeft.

Maingain stelt in de Vlaamse context bijzonder veel voor.
Ach, Mangain en zijn bende waren eigenlijk tegen de vreemdelingen.
Nu probeert hij alleen munt te slaan uit de tegenstellingen tussen vlaanderen en wallonie.

Dat sterft een langzame dood. Let maar op.
Oud 13 november 2008, 16:06   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet gehoord dat de Waalse ministers eerst weigerden om de bank met de Vlaamse reputatie, de Kredietbank, een kapitalisatieverhoging toe te staan? Dat die Waalse ministers hun kak introkken, toen bleek dat het dan maar de Vlaamse Gemeenschap zou zijn die de senten ter beschikking zouden stellen?
Dat die Waalse ministers dan maar in ruil voor dat Vlaams gedoe, senten vroegen voor een gewone privé firma in Wallonië? En dat in de pers dit terecht de terugkeer van de wafelijzerpolitiek genoemd werd?

Niks van gehoord?

Omtrent de niet-onderhandelingen over de staatshervorming, niets gehoord dat Kris Peeters in de Waalse pers verweten wordt om hun vergaderingen te leiden "als een kmo-bedrijfsleider". (wat blijkbaar negatief is in frankofone oren).
Ik moet je wel gelijk geven dat er voor de rest weinig nieuws is over die onderhandelingen.

Oud 13 november 2008, 16:09   #38
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze gokken er (wsl terecht) op dat de Vlamingen het niet aandurven om een communautaire crisis uit te lokken in deze zware tijden.
zij mogen provoceren, uiteraard, maar de Vlamingen mogen er niet op ingaan.
Het niet benoemen van de burgemeester en het eenzijdig splitsen van BHV zien de Franstaligen (terecht) ook als een provocatie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2008, 16:12   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het niet benoemen van de burgemeester en het eenzijdig splitsen van BHV zien de Franstaligen (terecht) ook als een provocatie.
Als de franstaligen het terecht als een provokatie aanzien, wel, dat ze er dan de konklusie uit trekken en de "echtscheiding" aanvragen.

Oud 13 november 2008, 16:54   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Welke meerderheid - in cijfers, hebben die?
Simpel : zoek de zetelsamenstellingen op van Het Vlaamse Parlement, Het federale en de Federale Senaat.

Tel de volgende politieke partijen op :
SPa-VlPro, Open VLD, CD&V, LDD, Groen = Voorstanders van een zo autonoom mogelijk vlaanderen in een Federaal/Confederaal België

De overige :
N-VA + VB zijn voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen.

...

Noteer in één adem dat een land eerst dan onafhankelijk is indien de "internationale gemeenschap" die onafhankelijkheid erkent en steek in je pijp en rook op dat landen zoals het VK, Spoanje, Frankrijk & hun bondgenoten alles in het werk zullen stellen om deze "onafhankelijkheid" tegen te werken
(om duidelijke redenen) en je beseft dat indien VB en N-VA het roer niet drastisch gaan omgooiien om op een meer realistische wijze hun doelen na te streven er nooit, never, jamais sprake zal zijn van een onafhankelijk Vlaanderen..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be