![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk het niet, want ik rijd meestal over de ring Oost
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Oké, als ik het goed begrepen heb, zijn Franstaligen infeite grote kleuters en is Overijse een soort Brabants Benidorm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() Reporter Steven Schelkens van het Radio 1 programma Peeters & Pichal peilde in 40 handelszaken in de Vlaams-Brabantse gemeenten rond Brussel naar reacties op zijn Nederlands. De conclusie van zijn onderzoek lees je in dit artikel van Het Laatste Nieuws van 1 oktober vorig jaar :.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Denk je nu echt dat men in een onafhankelijk Vlaanderen nog zo'n panische angst voor verfransing zal hebben?
![]() |
#30 |
Parlementslid
|
![]() In een onfhankelijk Vlaanderen moet men zich geen zorgen meer maken over annexering van gebied en corridors naar Wallonië. 1 taal (officieel) en voor de rest mogen ze thuis en op straat zo veel Frans spreken als ze willen.
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- Wat kan u mij aanbevelen? (vraag aan kruidenier) - Vodka? (die dacht dat "wat kan" "vodka" was...) - Iets tegen de verkoudheid (vraag aan apotheekster) - Drups of druppen? Waar zijn ze onze Belgolovers die o zo hard de tweetaligheid verdedigen? Vertel mij maar eens, waarom dat niet lukt in de rand? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Dat bedoel ik.
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Dat is dus enkel bedoeld voor Nederlandstaligen natuurlijk.
![]() |
#34 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Op zoek naar de oorzaken van de eentaligheid van de Franstaligen “Sinds jaar en dag hoor ik de Franstaligen klagen over de kwaliteit van het taalonderwijs in hun scholen. Dat is zeker verre van ideaal, maar het echte probleem ligt elders. Tot niet zo heel lang geleden maakten weinig Franstaligen zich immers echt zorgen over hun eentaligheid. In hun ogen en oren was het Frans immers een wereldtaal. Binnen de Franse cultuur wordt dit beeld tot vandaag in stand gehouden.” Lees het volledige artikel van de hand van Luckas Vandertaelen (Groen!) hier op de website van De Morgen Blijf met je fikken van de taalwet af Geert van Istendael laat de ambtenaren in Zaventem, Sterrebeek of Vilvoorde alleen Nederlands spreken. Taal ontketent strijd; niet het minst in de Brusselse rand. De kwesties in Vilvoorde en - vorige week nog - Zaventem zijn daarvan voorbeelden. Geert van Istendael over de taalwet als instrument voor taalvrede. Lees hier het volledige artikel op de website van De Morgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Vreemdeling
|
![]() Toch even verduidelijken. In het restaurant in kwestie wordt een klant bij het binnen komen enkel in het Frans begroet "Bonjour". Daarover heeft de restaurateur in kwestie een brief ontvangen met het verzoek de klanten in de toekomst in het Nederlands te begroeten. Wat er nog in de brief stond, maar wat de journalist noch de restaurateur natuurlijk niet hebben voorgelezen is dat de restaurateur gelukgewenst werd met de tweetaligheid van zijn personeel en dat zijn personeel natuurlijk mag overschakelen naar de klant van de taal indien die dat wenst. De begroeting in het Nederlands dient om het Nederlandstalig karakter van de Rand te accentueren.
Laat ons duidelijk zijn. In een restaurant in Brussel of langs de taalgrens wordt je enkel in het Frans begroet. Dit vormt blijkbaar geen probleem. En in Overijse word je in heel wat restaurants - zoals dat in de reportage - in het Frans aangesproken. Normaal? Ik dacht het niet. In zowat een derde van de restaurants in Overijse kent het personeel trouwens geen woord Nederlands. Ook normaal? Ik dacht het niet. Het is dus enigzins hilarisch te restaurateur in kwestie te horen beweren dat zijn klanten niet meer terug komen als hij de mensen met "Goeie dag" begroet. Het feit dat in een derde van de restaurants in Overijse de mensen enkel in het Frans of Engels begroet worden en bovendien nog niet in hun eigen taal kunnen bediend worden, heeft nog niet echt voor het faillissement gezorgd. De restaurateur in kwestie kan dus niet echt van goede wil beticht worden. Waarom contacteert hij trouwens meteen de RTBF ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Nog nooit in Wallonië geweest en toen men je Vlaamse accent hoorde, in het NL aangesproken geweest??? Dat men in je elders niet in het NL aanspreekt is normaal want veel mensen weten niet eens dat NL bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Ze gaan zich daar niet druk in maken; voor die paar klanten die ze zullen verliezen door geen NL te spreken.
Laatst gewijzigd door azert : 19 november 2008 om 13:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tiens, de winkeliers hebben zich nochtans (eindelijk) aangepast hoor. toch in de grote winkelstraten, daar praten de meeste winkeliers (meestal de allochtonen moet ik zeggen) wel Nederlands of doen hun best.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() |
![]() |
![]() |