![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs Che Guevara , die indertijd de Grote Revolutie in Afrika op gang wou brengen, heeft er de brui aan gegeven , en is het daar afgestapt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1.) Heeft moraliteit een prijs? Als je een mensenrechtenschending van formaat kan stoppen, is het dan gerechtvaardigd om je louter om materiële vragen te bekommeren? Het is erg illusoir te denken dat internationale politiek op morele gronden kan gevoerd worden, maar het is belangrijk die vraag te (blijven) stellen. 2.) Als je dan toch puur economisch wil redeneren, is de internationale gemeenschap gebaat bij stabiliteit: onrust in één land trekt onvermijdelijk de buurlanden mee. Als Congo stabiel en welvarend zou zijn, straalt dat uit naar de buurlanden. Vergelijk het, dichter bij huis, met Nederland, dat als neutraal land in de Eerste Wereldoorlog toch vier jaar een leger op (min of meer) oorlogssterkte heeft moeten onderhouden, met alle economische gevolgen van dien.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @Ossaert
Ik ben het 100% met je eens, ik ben er tenslotte zelf geweest. Maar ik ben cynisch geworden toen ik al bij mijn aankomst de 1e dag de mensen op N'Djili in elkaar geramd zag worden. Het half afgebouwde Lumumba monument, overwoekerd door jaren onkruid. De Bruynzeel mensen die door plunderende soldaten werden doodgeschoten - allemaal nog in de Mobutu tijd. Niet werkende telecommunicatie, op een avond na dagen afsluiting van de netlijnen zijn we regeringsgebouwen binnengegaan om te kijken of er nog ergens een openstaande telexlijn stond, zodat ik kon melden dat ik ok was. De mensen die uit vertrekkende vliegtuigen werden gesleurd, geranseld, je moet het allemaal meegemaakt hebben. Nee, ik geloof niet meer in vriendelijkheid en diplomatie. In de Congo zit een grote en harde kern van grootverdieners. Een vriendin van mij werkte op Stanstead en daar hebben we Bemba een keer opgehaald die in zijn Gulfstream aankwam. Enfin, je weet het zelf net zo goed.
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 13 november 2008 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Er is geen enkele reden om Vlaamse (of andere Europese) soldaten te laten gevaar lopen -laat staan te laten sneuvelen- omwille van Congolese problemen. Het is aan de Congolesen zelf om dat op te lossen.
Laatst gewijzigd door Félicien Bwanatongo : 14 november 2008 om 07:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Belangrijkste echter is dat ze het in Kinshasa zelf niet kunnen. Ze pakken liever de bus naar de vleespotten van Brussel.
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Félicien Bwanatongo : 14 november 2008 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Mobutu bijvoorbeeld, verkocht bepaalde rechten: Het recht om (ruwe) diamant te verhandelen c.q. direct van de mijn te kopen US$ 500.000,- Het recht om ruwe diamant te zoeken: US$ 250.000,- per concessie van een aantal kms2 De gangbare prijs, een 20tal jaren geleden was 80 US$ per crt voor ruwe, niet geselecteerde steen. Pakken aan regels, uitzonderingen en wat dies meer zij. maar dan ook alles moest van buiten komen. Prima voor de handelaren maar slecht voor het eigen volk. Alleen in de land- en bosbouw was enig werk te vinden. Congo, maar Congo niet alleen, is het ultieme voorbeeld van een Afrikaans land dat door eigen bestuur volledig en tot op het bot afgekloven wordt. Als er niets meer te kluiven valt wordt het bot richting Europa gesmeten en wordt gekeken wie het oppakt. En dan begint het weer opnieuw: "Doe maar een bod, je mag het zelf komen opgraven......."
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Ergens blijf ik het paradoxaal vinden dat Nkunda een stuk van Oost-Congo bij Rwanda zou willen hechten dat uiteindelijk overwegend Hutu is. Wat vindt Kagame eigenlijk van zo'n anschluss?
![]() |