![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad. Komt er nog eens bij dat de openingsposter suggereert dat zonder religie een moraal onbestaande is. En d�*t is klinkklare onzin.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 november 2008 om 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() Trouwens, zelfmoord en moslims gaan vaak samen
![]() ![]()
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er is dus wel degelijk behoefte aan ondersteuning, en wel het liefst uit zoveel mogelijk hoeken. Het probleem dat zich vroeger (o.a.) bij de katholieke Kerk stelde was dat zij ei zo na het monopolie had verworden om die ondersteuning te geven. Vandaag hoeven we daar niet meer bang voor te wezen, want iedereen is vrij om:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me trouwens af waar Chinezen hun moraliteit vandaan halen. Daar in dat officieel atheïstische land lijken ze toch niet meer orgies te hebben dan hier (of ergens anders). Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 23 november 2008 om 13:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Staatssecretaris
|
![]() indien de zelfmoord bij jongeren van materialistische aard waren dan zouden in de armste landen ter wereld heel wat zelfmoorden plaatsvinden.
Ook een gebrek aan liefde is niet per definitie de oorzaak van zelfmoord bij jongeren want ook hier is het zo dat er in de arme delen in de wereld weinig liefde en aandacht is voor de eigen kinderen. Waaraan kan het dan liggen dat jongeren hier zelfmoord plegen? Volgens mij heeft dit te maken met onze samenleving. Onze samenleving is enorm egoistisch geworden maar vooral ook eenzaam. Ondanks de orde in de wetgeving is er een chaos in het sociale aspect van de samenleving. We worden geleefd en we hebben het gevoel dat de weg voor ons word uitgestippeld en we moeten zo snel mogelijk van punt A naar punt B in ons leven. Er word tevens zoveel van ons verwacht, we moeten er niet alleen goed uitzien, we moeten goede punten halen op school, we moeten ons gedragen als volwassenen, we moeten zien dat we een goed lief vinden, we moeten dit we moeten dat. Zelfs menige volwassenen kunnen de druk dit onze samenleving ons oplegt niet meer aan. We mogen dan wel vrij zijn in de wetboeken maar feitelijk zijn we nog erger geketend dan vroeger. De stress en het gebrek aan tijd zorgt er voor dat we geleefd worden en dat we niet genieten van het leven. Waarom snakken we allemaal wel een beetje een leven in het zuiden van europa of zo? Het is niet enkel omdat daar het zonneke meer schijnt wat van nature uw meer gelukkiger doet voelen of omdat het daar wat warmer is. maar het verwachtingspatroon is er minder hoog en de mensen genieten voorlopig nog meer van de kleine dingen in het leven. Een goede opvoeding is niet enkel liefde geven, aandacht schenken en luisteren maar is ook een realistisch verwachtingspatroon opgeven voor je kind. niet ieder kind kan ingenieur worden of heeft natuurlijke talenten. En laat een kind aub nog een kind zijn en vraag niet op zijn 12de al achter volwassen gedrag. Wie kent er niet de kwajongen streken van onze ouders of grootouders? Daarom dat ik nu ook zo pissig ben op justitie in verband met die 2 jongens die een tijdje geleden dat leeg gebouw per ongeluk in de fik staken. Het is erg dat 2 brandweermannen omkwamen door naar hun te zoeken maar hun daad was niet opzettelijk en het was een gewoon ongelukje met erge gevolgen maar niettemin een ongelukje. een kwajongens streek die we allemaal wel eens hebben gedaan. Wat doet men, men laat de ouders financieel opdraaien voor alle kosten wat het financiele aspect van zowel de ouders als hun kinderen en hun toekomst op de helling zet en de 2 dadertjes werden even opgesloten in een gesloten instelling samen met het grootste gespuis dat aan de drugs zit of al heeft gemoord en verkracht. Wat zal hun toekomst nu zijn? De waanzin is groot in het westen. verkracht of vermoord je iemand als tiener bestaat de kans dat er geen plaats is en dat je vrij mag blijven rondlopen als je al een straf krijgt maar ontstaat er brand in een leeg gebouw door een ongelukje door jou handen als tiener word je opgesloten en krijgen je ouders een zodanige boete dat de hele toekomst van het gezin op de helling zet? Is dit rechtvaardigheid? Brandweermannen weten dat bij elke oproep er een kans bestaat dat er iets fout gaat, ook politiemannen en vrijwel alle hulpverleners weten dit risico. dus moeten we niet steigeren als het dan ook eens misgaat ook al was het maar voor een leeg gebouw |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe levende ouders met hun kroost omspringen. Niet slechter of niet beter dan hier. Of ga je beweren dat onze overgrootouders - levend in de armoede van de beginnende industriële revolutie - volslagen liefdeloos opgroeiden? Daar geloof ik eerlijk gezegd niks van, tenzij je me bronnen aanreikt die het tegendeel bewijzen. Citaat:
Citaat:
Maar de graad van verstedelijking is in onze contreien gemiddeld gesproken ook veel groter, omdat de bevolkingsdichtheid bij de hoogste ter wereld ligt. Op het Franse platteland bvb. leeft heel wat minder volk, en over het nagenoeg lege Spanje - waar de bevolking grotendeels samenhokt in op enkele tientallen jaren tijds uit hun voegen gebarsten steden - wil ik het niet eens hebben. Zou het niet kunnen dat mensen die minder dicht op mekaar leven een wat minder gestresseerd bestaan leiden? Ik kan me best voorstellen dat het verschil tussen enerzijds een Provençaal uit het dorpje Trigance en een grootsteedse Parisien anderzijds heel wat groter is dan diezelfde Provençaal en een Vlaming uit - laten we zeggen - het landelijke Wakkerzeel. Citaat:
Vroeger bestond dat allemaal niet. Wie niet vlot kon lezen leerde wel een beroep waarbij dat allemaal niet zo belangrijk is. Tenslotte hebben we ook vuilnismannen nodig hé, en is er geen enkele reden om op die mensen neer te kijken. We weten allemaal tot welke grauwe toestanden stakingen bij de vuilnisophaaldiensten leiden... Ga maar eens een kijkje nemen in Napels!!! En omdat alle kinderen van jongsafaan al werden ingeschakeld in huishoudelijke karweitjes, raakte een "levendig" joch zijn overtollige energie daarin probleemloos kwijt. Toch een veel betere methode dan zo'n kind aan de Rillatine verkloten. Citaat:
Maar om nu te pleiten voor het afdoen van zulke incidentjes tot "ongelukjes" die iedereen kunnen overkomen, dat vind ik toch wel wat te ver gaan. Immers, ook zo'n "kwajongen" beseft wel dat zijn streek hier twee mensen het leven heeft gekost. Zoals elk mens hebben ook "kwajongens" - hoe jong ook - een geweten. En dat geweten speelt hen parten: "Door mijn toedoen zijn twee mensen hun leven kwijtgespeeld." Dat wéégt hoor. Dus moet je zo'n "kwajongen" zeker de kans geven om met zichzelf in het reine te komen, zeker als je weet dat ook diegenen met méér op hun kerfstok dan alleen maar een uit de hand gelopen kwajongensstreek die kans krijgen - ons hele strafbeleid stoelt op dit principe. En de beste wijze om wie dan ook - kwajongen of misdadiger - van zijn gewetenskwelling te verlossen is en blijft... een gepaste straf. Je zou haast kunnen stellen dat gestraft worden een recht is. Citaat:
Een vriend van me verblijft al enkele jaren in de gevangenis van Merksplas. Geregeld ga ik hem bezoeken. Vooral de eerste keer dat ik daar arriveerde, besefte ik dat Merksplas zelfs letterlijk een vergeetput is: het gevangeniscomplex ligt echt verloren in een uithoekje van ons land. Dat was enigszins een shock voor me... Geloof me, ik doe alles om daar nooit in te belanden!!! Citaat:
Anderzijds heb je de nabestaanden: ook zij hebben recht op een zekere tegemoetkoming, al was het maar de wetenschap dat degenen door wier toedoen hun geliefden het leven verloren op gepaste wijze gestraft zullen worden. Met dien verstande dat ook een te zware straf hun geliefden nooit zal terugbrengen, en dat redelijkheid moet betracht worden in de bepaling van het gewicht van de strafmaatregel. En die redelijkheid mag nooit verwacht worden vanwege de nabestaanden; zijzelf zijn vaak de eersten om toe te geven dat zulks de (jeugd)rechter toekomt. Overigens is er onderzoek verricht naar de rancunes van nabestaanden jegens daders. Het kan je bevreemden, maar die rancunes blijken eerder marginaal. De meeste nabestaanden leven verder in het besef dat geen enkele maatregel, hoe zwaar ook, hun geliefden terugbrengt, en ze hebben er juist alle belang bij dat de hele bestraffing zo snel en sereen mogelijk geschiedt. Lang aanslepende processen kunnen zij daarbij missen als kiespijn... |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
"Het leven" wordt vaak ten onrechte als een positief begrip omschreven, terwijl het volgens mij een neutraal begrip is. Wie kan zeggen wat "een mensenleven" waard is? Het hangt ervan af om wie zijn leven het gaat: dat van een man met een succesvolle job, een ideale vrouw met 2 voorbeeldige kinderen of dat van een depressieve werkloze man die verslaafd is aan alcohol? Nu zullen velen hier fulmineren dat ieder mens (en zijn leven dus) evenveel waard is maar moesten ze zelf mogen kiezen in wiens schoenen ze wensen te staan tussen deze 2 voorbeelden dan denk ik wel dat ze voor het eerste zullen gaan aangezien men die zijn leven als waardevoller acht. Voor mensen met de instelling dat "het leven" iets positiefs en waardevols is dat moet worden gekoesterd is zelfmoord dan ook vaak onbegrijpelijk. Terwijl de meeste mensen die zelfmoord plegen of wensen "het leven" vaak zien als iets negatiefs en belastend maw een toestand die zo rap mogelijk moet beeindigd worden. Aangezien "het leven in het algemeen" dus voor mij een neutraal begrip is, vind ik zelfmoord totaal niet verkeerd of onbegrijpelijk dat koste wat kost vermeden moet worden. Als ge het leven vergelijkt met het spel "Monopoly" dan is het toch ook logisch dat mensen (ook vaak de spelers die aan het verliezen zijn) die het niet graag spelen er voortijdig mee stoppen terwijl de mensen (meestal de spelers die aan het winnen zijn) die het graag spelen gewoon verder doen tot het spel gedaan is. Ik heb nog nooit gerouwd voor iemand die zelfmoord heeft gepleegd, wel juist blij voor die persoon dat hij niet meer hoeft af te zien. Wel kan ik meeleven met diegenen die hij achterlaat. En al die zever van "ja maar, het kan altijd plots beter gaan in het leven en na regen komt zon en tralala", als ge 10x verloren hebt met de Lotto, gaat gij dan ook nog een 11de keer spelen? Of gaat ge op een bepaald moment zeggen "nu is het genoeg geweest, ik stop met spelen"
![]() |