![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Europees hoofd via: | |||
President verkozen via de manier van de Bundesversammlung |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,42% |
President verkozen door nationale parlementen, gelijkend op het systeem van kiesmannen in de VSA |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,50% |
President via benoeming door de Europese Raad |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,17% |
Geen president of wat dan ook nodig |
![]() ![]() ![]() |
25 | 52,08% |
Een Europese monarch aanstellen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,25% |
Anders |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,58% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Commissievoorzitter is veel meer dan een ambtenaar. Telkens de EU echte vooruitgang heeft geboekt is dit trouwens geweest dankzij een sterke Commissievoorzitter. Het is trouwens de Commisssie die verantwoording schuldig is aan het Parlement en NIET de Raad. Het belang van een "staatshoofd" wordt schromelijk overdreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() ![]() ![]()
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burgemeester
|
![]() Ik haal even de oude Geconfedereerde Staten van Amerika uit de Burgeroorlog boven water: een confederatie van losse staten, elk zelfstandig en samen in de Confederatie onder leiding van Jefferson Davis. Ik denk dat een Geconfedereerde Staten van Europa kan werken, want dan hebben beidde groepen (pro-eenheid en contra-eenheid) een deel van hun wil:
* pro's: meer samenwerking en de vorming van een staat * contra's: veel macht aan de regionale parlementen en het behoud van de "staat" |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() Nee dank u... ik beef al bij het woord... 'monarch'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() ![]() ![]()
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou graag de EU helemaal ontmantelen, althans zolang Frankrijk en Duitsland daar nog het hoogste woord hebben.
Een alternatieve EU zonder die landen, maar met de scandanavische landen, zwiterland en zonder Turkije en andere barbaarse landen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Mmmmm. Weerstand tegen slavernij enerzijds en zwakke interne industrie (CSA = landbouweconomie)
![]() |
#32 |
Gouverneur
|
![]() In de praktijk waren de CSA veel centralistischer geleid dan de USA.
![]() |
#33 |
|
![]() Tijdens de oorlog dan?
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europa zou een evolutie moeten doormaken naar meer democratisch gekozen leiders. Over de bevoegdheden van een 'president' of 'commisaris' kan gediscusieerd worden, belangrijker is de legitimiteit van de persoon in die functie. Directe verkiezingen van belangrijke functies op Europees niveau zou de unie versterken. Europeanen zouden zich Europese burgers beginnen voelen in Europa, zoals ze dit nu reeds doen als ze elkaar buiten Europa tegen komen, op een 'eiland' uitzondering na.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is al stap één, dat je daar bewust van bent. Een volgende stap is de keuze van de politieke partij waar je op stemt bij de aankomende Europese verkiezingen in juni. Stem je op een politieke partij die het item van een gekozen opperhoofd in zijn programma heeft staan, of stem je traditioneel op grond van die partij waar je landelijk of gewestelijk ook altijd op stemt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
uitoefenaar van het presidentschap.
![]() |
![]() |
#37 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- het vermijden van "staatsvorming" door de democratizering te wantrouwen en dwarsbomen op "federaal" niveau - het streven naar meer democratie binnen de individuele deelstaten (opgelegd door de rechters van Straatsburg). - Het promoten van "staatsvorming" door de eis op meer democratische controle op de EU besluitvorming (die door dezelfde politieke families goedgekeurd wordt op EU niveau, maar bekritizeerd en afgebroken op nationaal/lokaal niveau). Politiek is een spel van paradoxen !
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het EP heeft niets te zeggen over individuele commissieleden inclusief de voorzitter : zij kan enkel de ganse commissie afzetten om daarna netjes een nieuwe commissie samengesteld door de ER al dan niet te aanvaarden. Diets : het EP kan de commissie niet benoemen en dus in wezen niet sanctioneren - bij ernstige kritiek is het EP aangewezen op de "goodwill" van de ER om een nieuwe commissie aan te stellen. De ER is niet politiek verantwoordelijk tegenover het EP.. dat in feite tot nader order geen politieke verantwoording draagt. Dit is in feite de kern van de "onstaatsheid" van de EU.. de kleinste staat Malta heeft in feite meer bevoegdheden dan het EP.
![]() |
![]() |
#40 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik sta dus voor een dilemma. Ik wil echt niets liever dan meer democratie in EU, meer staatsgevoel en eenheid, een EU grondwet, leger,... Maar ik ben even zeer trouw aan mijn politieke ideologie. Ik was van plan om binnen mijn partij iemand te zoeken die er echt voor opkomt en het openlijk doet. Vind ik zo iemand niet dan zou ik wel eens een andere stem durven uitbrengen. |
|
![]() |
![]() |