![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 5 october 1901 zegt Generaal Leonardo Wood, NoordAmerikaans Gouverneur in Cuba: 'Door de controle die we over Cuba hebben via de 'enmienda Platt', een controle die zich ongetwijfeld spoedig zal omvormen tot eigendom (...)' Het was Woods droom om van Cuba een 'angelsaxische republiek in een latijns land' te maken.
Het is dit 'amendment Platt' dat de militaire basis in Guantanamo mogelijk heeft gemaakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1. Zonder die Amerikaanse interventie was Cuba niet onafhankelijk geworden maar een Spaanse kolonie gebleven. 2. De regeling inzake Guantanamo Bay is vervat in een verdrag tussen de VS en Cuba uit 1903. 3. De regeling in dit verdrag werd daarna herbevestigd in andere verdragen, o.m. uit de jaren 30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Carlos Manuel de Céspedes, de 'vader' van Cuba, en eerste president zei "… por lo que respecta a los Estados Unidos tal vez estaré equivocado; pero en mi concepto su gobierno a lo que aspira es apoderarse de Cuba sin complicaciones peligrosa para su nación (…); este es el secreto de su pol�*tica (…)" (Wat de VS betreft, misschien vergis ik mij, maar in mijn concept van hun regering is het hun ambitie zich van Cuba meester te maken, zonder gevaarlijke complicaties voor hun natie; dat is het geheim van hun politiek) Hoe 'onafhankelijk' Cuba werkelijk was ten tijde van de 'enmienda Platt' van 1903 blijkt uit het verzet van de liberale partij in 1906, die aanleiding gaf tot een interventie van de VS gebaseerd in artikel 3 van de 'Enmienda Platt'. Van 1906 tot 1909 werd het eiland geadministreerd door de VS. In die tijd wordt het 'Ejercitó Permanente Cubano' door de VS gecreerd om te vermeiden het eiland opnieuw te moeten bezetten in de toekomst. Charles Magoon wordt als gouverneur aangesteld. En dat is dus na dat 'verdrag' over Guantanamo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Het idee dat Cuba in 1934 geen onafhankelijke staat was is belachelijk. Wat is dan volgens u wel een onafhankelijke staat? Het volstaat volgens u dus niet dat een land als onafhankelijke staat is erkend door de hele wereld? Of begint volgens u het internationaal recht pas met de vestiging van de dictatuur van Castro? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waaruit weeraleens uw superioriteitsgevoel blijkt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 15:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
U bevestigt dus wat ik schreef. Dank u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Ofwel is een staat een internationaal erkende onafhankelijke staat ofwel is die dat niet. Als u de status van Cuba als onafhankelijke staat in vraag stelt moet u daarvoor argumenten aandragen. Als u dat niet doet, dan kunt u ook de capaciteit van Cuba om internationale verdragen te sluiten niet in vraag stellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Neen, u haalt een politieke argumentatie aan. Ongeveer elk land ter wereld heeft wel ergens een betwiste grens. Maar daarbij gaat het over politieke conflicten tussen staten, niet over wettigheidsargumenten. Er zijn tussen de VS en Cuba duidelijke verdragen. Daarmee is de wettigheidsvraag opgelost. Dat Cuba daar een probleem mee heeft is een feit, maar dat is nu éénmaal de wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben was gewoon beleefd als ik dit een 'mening' noemde, en geen 'absurde stelling'. een feit is het alleszins niet tenzij u in de toekomst kan kijken. Op zo'n nonsens wil ik niet eens ingaan. Daar is K&K voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Een beetje laat voor zo'n carriere-wending. Maar ik moet zeggen dat ik mij steeds zeer goed voel wanneer ik in het Brusselse diplomatieke milieu ben.
U hebt wel gelijk dat ik met de jaren steeds minder moeite doe om mijn mening te onderdrukken. Ik vrees dat ik aangetast ben door een virus van eerlijkheid en openheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Overigens denk ik dat we beter terugkeren naar het echte topic: gaat Obama Camp Delta op Guantanamo Bay sluiten? Ik denk dat hij dit wel zal doen. Zal wel wat voeten in de aarde hebben en niet noodzakelijk een verbetering betekenen voor de gevangenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat u denkt dat een diplomaat niet gekenmerkt kan worden door 'eerlijkheid' en 'openheid' toont me dat uw visie hierop weinig ontwikkeld is, of misschien zijn de diplomaten die u kent van een ander 'soort' als degenen die ik voor ogen heb. Wat zegt het over iemand die een draad begint met 'even ernstig nu: bla bla bla' in de sektie 'internationaal' van dit forum? En dat terwijl er ernstige draden lopen over problemen zoals die in Congo. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 november 2008 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij trouwens af hoeveel u wel met buitenlanders omgaat en hoeveel internationale ervaring u wel heeft. Maar het heeft weinig zin dat we hier verder over uw problemen discussiëren. Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 19 november 2008 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Cuba steunt zich in zijn argumentatie o.a. op dit verdrag http://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_...aw_of_Treaties Dat u zegt dat mensen niet weten waarover ze spreken is een constante bij u. Daarvoor heeft u zelfs geen argumenten nodig, insinuaties volstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Maar goed, blijf gerust met uw kop in het zand. |
|
![]() |
![]() |