Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2008, 13:11   #21
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Uit een rondvraag van de redactie blijkt dat de meeste scholen die neutraliteit nogal strikt interpreteren. Vooral in de kleuterscholen levert dat ietwat absurde situaties op. Zo moeten de leerkrachten er bijvoorbeeld op letten dat de sint op kleurbladen politiek correct is.

'Als leerkrachten bij ons zelf kleurprenten maken, moeten ze er inderdaad op letten dat er geen kruis op de mijter van de sint staat'
, zegt Brigitte Goeyvaerts, directrice van de stedelijke kleuterscholen 't Beertje en De Populieren.
Ik stel voor om alle halve manen -die nogal eens op kleurplaten te zien zijn- ook maar meteen te weren.

En dat politiek overcorrecte geneuzel van een aantal ongetwijfeld goedbedoelende, maar compleet wereldvreemde beleidsmakers, voor wie het begrip 'neutraliteit' het uitwissen van eigen cultuur en geschiedenis ten bate van met name de islam schijnt te zijn, dient ook heel rap afgelopen te zijn.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 13:37   #22
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Ach, het geloof houdt stand omdat mensen erover praten, en zulke domme regels invoeren. Laat ons gewoon alles wat tot het seculier geloof behoort negeren.
Oud 29 november 2008, 16:05   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
België is al lang geen christelijk land meer, en toch is het maar de laatste jaren dat zulke dwaasheden (halal op school, geen kerstboom meer op bepaalde plaatsen, de sint zijn kruis weg, etc...etc.. )de kop opsteken, toeval ?
Heel veel van die oorspronkelijk christelijke gebruiken zijn nu verworden of geworden tot louter folkloristische gewoonten. Volgens mij getuigt het van een bijzonder enge visie om dergelijke gewoonten nu af te schieten in naam van een misplaatste opvatting van toleratie naar andere godsdiensten. Gelijkaardig zou men kunnen stellen dat men in Antwerpen de vele Mariabeelden op de hoeken van de straat moet verwijderen omdat de stad Antwerpen "neutraal" hoort te zijn en moslims zich misschien wel aan die beelden zouden kunnen storen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 17:04   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel veel van die oorspronkelijk christelijke gebruiken zijn nu verworden of geworden tot louter folkloristische gewoonten. Volgens mij getuigt het van een bijzonder enge visie om dergelijke gewoonten nu af te schieten in naam van een misplaatste opvatting van toleratie naar andere godsdiensten. Gelijkaardig zou men kunnen stellen dat men in Antwerpen de vele Mariabeelden op de hoeken van de straat moet verwijderen omdat de stad Antwerpen "neutraal" hoort te zijn en moslims zich misschien wel aan die beelden zouden kunnen storen...
Ik ben het -tot mijn verbazing- voor een groot stuk met u eens. Men moet geen Mariabeelden verwijderen noch kapelletjes. Het enige voorbehoud dat ik maak is de aanwezigheid van een religieuze beeltenis in een rechtbank. Maar daarover hebben we het ooit gehad.

Nu wat uw opmerking over de moslims betreft mbt Maria. Het zou me verwonderen moesten de moslims aanstoot nemen aan de beeltenis van Maria. Mirjam wordt ettelijke keren vernoemd in de koran. En menig moslim vereert zelfs Maria.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2008 om 17:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 16:41   #25
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Gevonden in de Gazet van Antwerpen:
Citaat:
Kruisje op mijter van Sint mag, maar zonder duiding

Sinterklaas zal zich in Antwerpen dan toch geen andere mijter moeten aanschaffen wanneer hij een bezoekje brengt aan de leerlingen van het stedelijk onderwijs. Eerder deze week had de stad Antwerpen een richtlijn uitgevaardigd die stelde dat de Sint geen religieuze symbolen mag dragen als hij zijn ronde langs scholen van het stedelijk onderwijs doet.

Frank Noten, de algemeen directeur van het Antwerps stedelijk onderwijs verklaarde echter op ATV dat er door de scholen flexibel met de richtlijn kan worden omgesprongen en dat scholen de autonomie bezitten over hoe ze ermee omspringen. Wel moet het stedelijk onderwijs volgens Noten neutraliteit blijven nastreven en mag er zeker geen enkele godsdienst worden voorgetrokken.

Noten vindt dat het Sinterklaasfeest zeker gevierd mag worden op scholen van het stedelijke onderwijsnet en dat zelfs een kruisje op de mijter moet kunnen. Over de religieuze betekenis van het kruisje en andere symbolen mag echter niet gesproken worden. Dat blijft voorbehouden voor de lessen levensbeschouwing.
Men schijnt dan toch een klein beetje het belachelijk absurde van de situatie te erkennen. Er is nog hoop.

Evenwel, dit gaat niet ver genoeg. Men vult het begrip "neutraliteit" verkeerd in, uit angst één bepaalde geloofsovertuiging voor te trekken...

... terwijl men het beter zou invullen vanuit het evenwichtig aan bod laten komen van zo veel mogelijk geloofsovertuigingen. De term "pluralisme" is immers afgeleid van het Latijn "plus, pluris", en dat is de comparatief van "multus, multi". Voor zover ik weet betekent "multus" nog altijd "véél". Dus zo véél mogelijk, en niet zo weinig mogelijk.

Degenen die zich vaak "pluralisten" noemen, zijn het volgens mij helemaal niet. Ik zou ze eerder "paucioristen" noemen, van de comparatief van "paucus, pauci": "weinig".
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 30 november 2008 om 16:43.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 16:43   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Degenen die zich vaak "pluralisten" noemen, zijn het volgens mij helemaal niet. Ik zou ze eerder "paucioristen" noemen, van de comparatief van "paucus, pauci": "weinig".
Goed gezien. In dit geval gaat die conclusie zeker op
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 20:15   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben het -tot mijn verbazing- voor een groot stuk met u eens. Men moet geen Mariabeelden verwijderen noch kapelletjes. Het enige voorbehoud dat ik maak is de aanwezigheid van een religieuze beeltenis in een rechtbank. Maar daarover hebben we het ooit gehad.

Nu wat uw opmerking over de moslims betreft mbt Maria. Het zou me verwonderen moesten de moslims aanstoot nemen aan de beeltenis van Maria. Mirjam wordt ettelijke keren vernoemd in de koran. En menig moslim vereert zelfs Maria.
Moslims verwerpen vandaag de dag iedere vorm van afbeeldingen van profeten en eerbiedwaardige personen die in de koran worden vermeld. Omwille van die redenen zouden ze aanstoot eraan kunnen nemen. Niet omdat die beelden Maria voorstellen.

Ja, over kruisbeelden en andere afbeeldingen in rechtbanken en andere oude officiële gebouwen hebben we het al gehad. Ik vind dat men geen zaken hoort te verminken. Als ik me niet vergis, hangt er in het justitiepaleis van Luik in een van de rechtszalen een enorm schilderij met daarop de gekruisigde Jezus. Dit doek verwijderen zou de voor de rest gelambriseerde zaal dermate ontsieren en uit balans brengen. Ik denk dat men gewoon met het verleden moet leren leven.
Oud 30 november 2008, 20:43   #28
marjan
Burgemeester

Standaard Nahima Lanjri over de Sint

'Turkse bisschop is ideale figuur om bruggen te bouwen'
ANTWERPEN - Volgens senator en Antwerps gemeenteraadslid Nahima Lanjri (CD&V) help je op deze manier de diversiteit in de stad geen stap verder. 'Neutraliteit wil niet zeggen dat je de verschillen moet wegvegen, maar dat je kinderen leert om er respect voor op te brengen.' Ik ben er absoluut tegen om religies te vervormen of te vervagen', zegt Lanjri. 'Tradities zijn wat ze zijn, laat ze gewoon zo en probeer er niet krampachtig iets anders van te maken.' Volgens Lanjri doe je niemand een plezier met deze vorm van omgaan met godsdienst. 'Het zou toch veel nuttiger zijn als we de kinderen vanaf het begin duidelijk maken waar de verschillen en de gelijkenissen tussen religies zitten? Neem nu Sinterklaas. Er is toch moeilijk een betere figuur denkbaar dan een Turkse bisschop om bruggen te bouwen tussen culturen en religies.'
Volgens Lanjri zouden de kinderen zelf daar alvast geen enkel probleem mee hebben. 'Integendeel, ik ben als moslim altijd zelf naar een katholieke school geweest en dat heeft mij op geen enkele manier geschaad of verward. Het zijn juist meestal de ouders die niet willen dat hun kinderen in contact komen met andere culturen of godsdiensten. Maar uiteindelijk gebeurt dat toch. Het is dan toch veel beter om vanaf het begin duidelijk en eerlijk te zijn?'
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 21:24   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
'Turkse bisschop is ideale figuur om bruggen te bouwen'
ANTWERPEN - Volgens senator en Antwerps gemeenteraadslid Nahima Lanjri (CD&V) help je op deze manier de diversiteit in de stad geen stap verder. 'Neutraliteit wil niet zeggen dat je de verschillen moet wegvegen, maar dat je kinderen leert om er respect voor op te brengen.' Ik ben er absoluut tegen om religies te vervormen of te vervagen', zegt Lanjri. 'Tradities zijn wat ze zijn, laat ze gewoon zo en probeer er niet krampachtig iets anders van te maken.' Volgens Lanjri doe je niemand een plezier met deze vorm van omgaan met godsdienst. 'Het zou toch veel nuttiger zijn als we de kinderen vanaf het begin duidelijk maken waar de verschillen en de gelijkenissen tussen religies zitten? Neem nu Sinterklaas. Er is toch moeilijk een betere figuur denkbaar dan een Turkse bisschop om bruggen te bouwen tussen culturen en religies.'
Volgens Lanjri zouden de kinderen zelf daar alvast geen enkel probleem mee hebben. 'Integendeel, ik ben als moslim altijd zelf naar een katholieke school geweest en dat heeft mij op geen enkele manier geschaad of verward. Het zijn juist meestal de ouders die niet willen dat hun kinderen in contact komen met andere culturen of godsdiensten. Maar uiteindelijk gebeurt dat toch. Het is dan toch veel beter om vanaf het begin duidelijk en eerlijk te zijn?'
De heilige Nikolaas was helemaal geen Turk. Hoogstwaarschijnlijk was hij wel een vergriekste Lydiër. Op het ogenblik dat Nikolaas in Anatolië woonde, waren er immers van ver noch dichtbij Turken in de omgeving te bespeuren. De Turkse volksverhuizing dateert van veel, veel later.
Oud 30 november 2008, 21:29   #30
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
De sint-zonder-kruis is een regelrechte aanfluiting van het eigen verleden. Met neutraliteit heeft dat niets te maken. Elk feit is "neutraal"; hoogstens de betekenis die mensen aan dat feit toekennen is het niet.

Dat de Sint als volksreligieuze figuur geïnspireerd is op de H. Nicolas van Myra is evengoed een feit als dat de nazi's miljoenen mensen - vnl. joden - op industriële schaal hebben vermoord. Moeten we de feiten nu gaan verzwijgen? Enkel en alleen om "neutraal" te zijn.

Moeten we dan zwijgen over Auschwitz zélf? Of veeleer over de betekenis die de nazi's eraan gaven, en die negationisten eraan geven, doch de rest van de mensheid niet?

Moeten we dan zwijgen over de ontegensprekelijke christelijke oorsprong van de Sint? Of veeleer over de betekenis die een minderheid - de zogezegde "neutralen" of "pluralisten" - eraan geven?
Ik moet u volmondig steunen. Dit is belachelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 22:01   #31
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
De heilige Nikolaas was helemaal geen Turk. Hoogstwaarschijnlijk was hij wel een vergriekste Lydiër. Op het ogenblik dat Nikolaas in Anatolië woonde, waren er immers van ver noch dichtbij Turken in de omgeving te bespeuren. De Turkse volksverhuizing dateert van veel, veel later.
En afgezien van bovenstaande historische waarheid, komt de Sint volgens de lokale folklore voor de allermeeste kinderen nog altijd gewoon uit Spanje.

Gaan benadrukken dat de Sint een Turk zou zijn geweest, om multiculturele bruggen te bouwen, getuigt niet alleen van geschiedenisvervalsing maar ook met een weg-met-de-eigen-cultuur mentaliteit.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 23:31   #32
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Ik vond en vind de Sint nog altijd geweldig en ik ben niet Christelijk zoals ik reeds aangegeven heb. Deze politieke correcte cultuur zal alleen maar averechtse uitwerkingen bevorderen.
De Sint heeft een kruis en als je zijn cadeautjes wilt, moet je dat kruis er maar bijnemen. Binnenkort gaan ze nog eisen dat kruisen van de kerken gehaald worden ook zeker ? Die kruisen zijn hier, en mogen blijven staan waar ze staan. En ik ben ook geen christen.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 10:49   #33
Ramuntxo
Vreemdeling

Standaard

" Dat de Sint als volksreligieuze figuur geïnspireerd is op de H. Nicolas van Myra is evengoed een feit .... "

Op het risiko een racist genoemd te worden wil ik me toch veroorloven om mede
te delen dat Nicolas enkele eeuwen geleden bisschop van Toledo was.

Hij was dus een spanjaard en helaas geen turk, waarvoor voor zover nodig mijn verontschuldigingen.
Ramuntxo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 17:40   #34
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramuntxo Bekijk bericht
" Dat de Sint als volksreligieuze figuur geïnspireerd is op de H. Nicolas van Myra is evengoed een feit .... "

Op het risiko een racist genoemd te worden wil ik me toch veroorloven om mede
te delen dat Nicolas enkele eeuwen geleden bisschop van Toledo was.

Hij was dus een spanjaard en helaas geen turk, waarvoor voor zover nodig mijn verontschuldigingen.
Zonder jou om welke reden dan ook voor racist te willen uitmaken, had ik graag jouw bron die stelt dat de H. Nicolas bisschop in Toledo is geweest.

Wel weet ik dat de polyfonist Nicolas Gombert als geestelijke een tijd te Toledo heeft vertoefd, maar zeer zeker is die nooit bisschop geweest, doch wel kapelmeester van het kathedraalkoor.

Maar dan nog, Nicolas Gombert leefde 1000 jaar ná de H. Nicolas van Myra. Ik vermoed dat het hier om een persoonsverwarring gaat, want voor zover ik weet is de figuur van Sinterklaas wel degelijk op de H. Nicolas, bisschop van Myra gebaseerd. Volgens de kerktraditie ligt hij begraven in het Zuid-Italiaanse Bari, een plaats waar Nicolas Gombert nooit geweest is.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 1 december 2008 om 17:41.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 21:28   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En voor mijn part mag dat kruis niet op zijn mijter. Het moet op de mijter. Sint Nicolaas is een christelijke bisschop volgens de overlevering en/of legende. En dan hoort er een kruis op zijn eerbiedwaardige hoed. Nu, let wel, of er in de praktijk in die tijd altijd een kruis op elke mijter stond van een christelijke hoogwaardigheidsbekleder, is weer een andere vraag. Ik vermoed van niet.

Laatst gewijzigd door system : 1 december 2008 om 21:28.
Oud 2 december 2008, 12:41   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En voor mijn part mag dat kruis niet op zijn mijter. Het moet op de mijter. Sint Nicolaas is een christelijke bisschop volgens de overlevering en/of legende. En dan hoort er een kruis op zijn eerbiedwaardige hoed. Nu, let wel, of er in de praktijk in die tijd altijd een kruis op elke mijter stond van een christelijke hoogwaardigheidsbekleder, is weer een andere vraag. Ik vermoed van niet.
Leuk detail: hoogstwaarschijnlijk heeft bisschop Nikolaos nooit een mijter gedragen. Als ik me niet vergis, droeg men in meerdere oosterse Kerken geen mijter als onderscheidingsteken. Wel droeg een bisschop een lang en breed wit pallium dat bestikt was met zwarte kruisen. In de traditionele iconografie van Oost en West werden bisschoppen zo afgebeeld.

http://www.livius.org/a/1/div/h_deme...h_nikolaos.JPG
Oud 2 december 2008, 13:02   #37
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuk detail: hoogstwaarschijnlijk heeft bisschop Nikolaos nooit een mijter gedragen. Als ik me niet vergis, droeg men in meerdere oosterse Kerken geen mijter als onderscheidingsteken. Wel droeg een bisschop een lang en breed wit pallium dat bestikt was met zwarte kruisen. In de traditionele iconografie van Oost en West werden bisschoppen zo afgebeeld.

Volgens de wikipedia:

In het griekssprekende Oosten van het Romeinse rijk, meer nog dan Rome de bakermat van de Christelijke kerk, was een mitra een vrijwel uitsluitend door vrouwen gedragen tulband maar het woord betekent ook "diadeem".

.../...

In de eerste 1000 jaar van haar bestaan kende de kerk geen mijters. De oudste afbeeldingen van bisschoppen tonen hen dan ook met een onbedekt hoofd. Na het jaar 1000 gingen bisschoppen, eerst in Rome, later ook elders, geleidelijk mijters dragen maar al vanaf het prille begin van dit gebruik deelden zij dit hoofddeksel met lagere geestelijken.

.../...

In 1063 verleende Paus Alexander II een mijter aan abt Engelsinus van het Augustijnerklooster in Kantelberg.De mijter werd in die jaren vooral in Rome gedragen en werd daarna eerst in Frankrijk en later overal in de kerk populair.

Maar strikt genomen, heeft dit alllemaal natuurlijk niets met deze discussie te maken.
Oud 3 december 2008, 21:04   #38
marjan
Burgemeester

Standaard

Vandaag werden speculazen Sinterklazen met een kruis op de mijter, zowel op de speculazen sint als op de plastic verpakking, uitgedeeld in een school van het gemeenschapsonderwijs. Geen haan kraaide naar het kruis op de mijter en de leerlingen hebben de speculaas lekker opgesmuld.
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2008, 23:30   #39
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik heb uit nieuwsgierigheid enkele fotos van echte bisschoppen met mijter op google images opgezocht, in diverse talen:
en die hebben lang niet allemaal een kruis op hun mijter:
http://www.gva.be/dossiers/-p/pausop...isschoppen.jpg

http://www.nrc.nl/multimedia/archive...us_122439e.jpg

http://www.ridethatpony.com/bishops.jpg

http://www.lourdes-2008.com/blog/jeu..._eveque-31.jpg

Een reden tot commotie over een bisschop zonder kruis is er IMHO dus niet.

Sinterklaas, die krijgt er bijna steevast een op in google images.
vreemd wel: wil men misschien voor kinderen dat kruis koppelen aan het krijgen van echenkjes en lekker snoepgoed zodat ze dat kruis blijven koppelen aan iets positief??

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2008 om 23:32.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 14:04   #40
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Als we die lijn doortrekken, zouden we trouven van het Nicolaas-feest moeten spreken. Want is er iets Christelijkers dan het voorvoegsel 'Sint'?
En lach niet te snel. Want het woord 'Kerstmis' wordt al hoe langer hoe meer vervangen door het woord 'Kerstfeest'.
Het zijn uiteraard onze eigen 'autochtone godsdienstfanatici', die van de anti-religieuze kerk welteverstaan, die hierachter zitten.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be