![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat politiek overcorrecte geneuzel van een aantal ongetwijfeld goedbedoelende, maar compleet wereldvreemde beleidsmakers, voor wie het begrip 'neutraliteit' het uitwissen van eigen cultuur en geschiedenis ten bate van met name de islam schijnt te zijn, dient ook heel rap afgelopen te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Ach, het geloof houdt stand omdat mensen erover praten, en zulke domme regels invoeren. Laat ons gewoon alles wat tot het seculier geloof behoort negeren.
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel veel van die oorspronkelijk christelijke gebruiken zijn nu verworden of geworden tot louter folkloristische gewoonten. Volgens mij getuigt het van een bijzonder enge visie om dergelijke gewoonten nu af te schieten in naam van een misplaatste opvatting van toleratie naar andere godsdiensten. Gelijkaardig zou men kunnen stellen dat men in Antwerpen de vele Mariabeelden op de hoeken van de straat moet verwijderen omdat de stad Antwerpen "neutraal" hoort te zijn en moslims zich misschien wel aan die beelden zouden kunnen storen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu wat uw opmerking over de moslims betreft mbt Maria. Het zou me verwonderen moesten de moslims aanstoot nemen aan de beeltenis van Maria. Mirjam wordt ettelijke keren vernoemd in de koran. En menig moslim vereert zelfs Maria. Laatst gewijzigd door system : 29 november 2008 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Gevonden in de Gazet van Antwerpen:
Citaat:
Evenwel, dit gaat niet ver genoeg. Men vult het begrip "neutraliteit" verkeerd in, uit angst één bepaalde geloofsovertuiging voor te trekken... ... terwijl men het beter zou invullen vanuit het evenwichtig aan bod laten komen van zo veel mogelijk geloofsovertuigingen. De term "pluralisme" is immers afgeleid van het Latijn "plus, pluris", en dat is de comparatief van "multus, multi". Voor zover ik weet betekent "multus" nog altijd "véél". Dus zo véél mogelijk, en niet zo weinig mogelijk. Degenen die zich vaak "pluralisten" noemen, zijn het volgens mij helemaal niet. Ik zou ze eerder "paucioristen" noemen, van de comparatief van "paucus, pauci": "weinig".
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 30 november 2008 om 16:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, over kruisbeelden en andere afbeeldingen in rechtbanken en andere oude officiële gebouwen hebben we het al gehad. Ik vind dat men geen zaken hoort te verminken. Als ik me niet vergis, hangt er in het justitiepaleis van Luik in een van de rechtszalen een enorm schilderij met daarop de gekruisigde Jezus. Dit doek verwijderen zou de voor de rest gelambriseerde zaal dermate ontsieren en uit balans brengen. Ik denk dat men gewoon met het verleden moet leren leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Burgemeester
|
![]() 'Turkse bisschop is ideale figuur om bruggen te bouwen'
ANTWERPEN - Volgens senator en Antwerps gemeenteraadslid Nahima Lanjri (CD&V) help je op deze manier de diversiteit in de stad geen stap verder. 'Neutraliteit wil niet zeggen dat je de verschillen moet wegvegen, maar dat je kinderen leert om er respect voor op te brengen.' Ik ben er absoluut tegen om religies te vervormen of te vervagen', zegt Lanjri. 'Tradities zijn wat ze zijn, laat ze gewoon zo en probeer er niet krampachtig iets anders van te maken.' Volgens Lanjri doe je niemand een plezier met deze vorm van omgaan met godsdienst. 'Het zou toch veel nuttiger zijn als we de kinderen vanaf het begin duidelijk maken waar de verschillen en de gelijkenissen tussen religies zitten? Neem nu Sinterklaas. Er is toch moeilijk een betere figuur denkbaar dan een Turkse bisschop om bruggen te bouwen tussen culturen en religies.' Volgens Lanjri zouden de kinderen zelf daar alvast geen enkel probleem mee hebben. 'Integendeel, ik ben als moslim altijd zelf naar een katholieke school geweest en dat heeft mij op geen enkele manier geschaad of verward. Het zijn juist meestal de ouders die niet willen dat hun kinderen in contact komen met andere culturen of godsdiensten. Maar uiteindelijk gebeurt dat toch. Het is dan toch veel beter om vanaf het begin duidelijk en eerlijk te zijn?' |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gaan benadrukken dat de Sint een Turk zou zijn geweest, om multiculturele bruggen te bouwen, getuigt niet alleen van geschiedenisvervalsing maar ook met een weg-met-de-eigen-cultuur mentaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() De Sint heeft een kruis en als je zijn cadeautjes wilt, moet je dat kruis er maar bijnemen. Binnenkort gaan ze nog eisen dat kruisen van de kerken gehaald worden ook zeker ? Die kruisen zijn hier, en mogen blijven staan waar ze staan. En ik ben ook geen christen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vreemdeling
|
![]() " Dat de Sint als volksreligieuze figuur geïnspireerd is op de H. Nicolas van Myra is evengoed een feit .... "
Op het risiko een racist genoemd te worden wil ik me toch veroorloven om mede te delen dat Nicolas enkele eeuwen geleden bisschop van Toledo was. Hij was dus een spanjaard en helaas geen turk, waarvoor voor zover nodig mijn verontschuldigingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wel weet ik dat de polyfonist Nicolas Gombert als geestelijke een tijd te Toledo heeft vertoefd, maar zeer zeker is die nooit bisschop geweest, doch wel kapelmeester van het kathedraalkoor. Maar dan nog, Nicolas Gombert leefde 1000 jaar ná de H. Nicolas van Myra. Ik vermoed dat het hier om een persoonsverwarring gaat, want voor zover ik weet is de figuur van Sinterklaas wel degelijk op de H. Nicolas, bisschop van Myra gebaseerd. Volgens de kerktraditie ligt hij begraven in het Zuid-Italiaanse Bari, een plaats waar Nicolas Gombert nooit geweest is.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 1 december 2008 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 december 2008 om 21:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.livius.org/a/1/div/h_deme...h_nikolaos.JPG |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In het griekssprekende Oosten van het Romeinse rijk, meer nog dan Rome de bakermat van de Christelijke kerk, was een mitra een vrijwel uitsluitend door vrouwen gedragen tulband maar het woord betekent ook "diadeem". .../... In de eerste 1000 jaar van haar bestaan kende de kerk geen mijters. De oudste afbeeldingen van bisschoppen tonen hen dan ook met een onbedekt hoofd. Na het jaar 1000 gingen bisschoppen, eerst in Rome, later ook elders, geleidelijk mijters dragen maar al vanaf het prille begin van dit gebruik deelden zij dit hoofddeksel met lagere geestelijken. .../... In 1063 verleende Paus Alexander II een mijter aan abt Engelsinus van het Augustijnerklooster in Kantelberg.De mijter werd in die jaren vooral in Rome gedragen en werd daarna eerst in Frankrijk en later overal in de kerk populair. Maar strikt genomen, heeft dit alllemaal natuurlijk niets met deze discussie te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Burgemeester
|
![]() Vandaag werden speculazen Sinterklazen met een kruis op de mijter, zowel op de speculazen sint als op de plastic verpakking, uitgedeeld in een school van het gemeenschapsonderwijs. Geen haan kraaide naar het kruis op de mijter en de leerlingen hebben de speculaas lekker opgesmuld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
en die hebben lang niet allemaal een kruis op hun mijter: http://www.gva.be/dossiers/-p/pausop...isschoppen.jpg http://www.nrc.nl/multimedia/archive...us_122439e.jpg http://www.ridethatpony.com/bishops.jpg http://www.lourdes-2008.com/blog/jeu..._eveque-31.jpg Een reden tot commotie over een bisschop zonder kruis is er IMHO dus niet. Sinterklaas, die krijgt er bijna steevast een op in google images. vreemd wel: wil men misschien voor kinderen dat kruis koppelen aan het krijgen van echenkjes en lekker snoepgoed zodat ze dat kruis blijven koppelen aan iets positief?? ![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 6 december 2008 om 23:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Gouverneur
|
![]() Als we die lijn doortrekken, zouden we trouven van het Nicolaas-feest moeten spreken. Want is er iets Christelijkers dan het voorvoegsel 'Sint'?
En lach niet te snel. Want het woord 'Kerstmis' wordt al hoe langer hoe meer vervangen door het woord 'Kerstfeest'. Het zijn uiteraard onze eigen 'autochtone godsdienstfanatici', die van de anti-religieuze kerk welteverstaan, die hierachter zitten. |
![]() |
![]() |