Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2008, 16:25   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diederik v.d Elzas Bekijk bericht
Staatsveiligheid, mon cul, ze kunnen nog geen Marokkaans terroristje uit hun eigen gelederen houden...
Je denkt dat ze niet wisten dat hij terrorist was?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 16:29   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat is niet helemaal juist he fil?
Ik zocht er naar op politics.be en vond niets voor mijn thread, anders had ik het daarbij gepost.. Jij vindt wel een andere thread erover? Dan zag ik erover.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 16:34   #23
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik zocht er naar op politics.be en vond niets voor mijn thread, anders had ik het daarbij gepost.. Jij vindt wel een andere thread erover? Dan zag ik erover.
Nee, ik ben verkeerd.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 16:48   #24
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal de doden een zorg wezen: ze zijn even dood.
PS, "spontaan uitgebroken rellen na verkiezingsuitslag"? Ttz. dat de verliezers niet akkoord waren met de uitslag (terecht of onterecht, daar kan ik niet over oordelen van hieruit)
Met de verkiezingen is het iedere keer weer raak. De media hebben daar meer dan genoeg gewag van gemaakt maar het is en blijft een onomkeerbaar proces.

Een van de overgrote problemen in Afrika is dat de mensen elkaar geen respect toekennen. Waar je ook komt het is en blijft de familie c.q. clan structuur. Familie eerst, dan de clan en dan helemaal niets meer. Pak de hakbijl!
Oud 30 november 2008, 17:43   #25
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maw laten we ons maar imoreel gedragen want er is geen alternatief? Dat pessimisme deel ik niet.
Wie is 'we'? En wat precies is er immoreel?

En als u dat pessimisme niet deelt, dan mag ik aannemen dat u wél een werkbare oplossing voor die stammenoorlogen in Nigeria weet? Bij voorkeur een andere dan het neocommunisme van C2C.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 18:05   #26
Jozef Ostyn

Standaard

Het blijkt te gaan om een uitbarsting van geweld waarbij moslim-migranten de oorspronkelijke christelijke (en waarschijnlijk ook animistische) bevolking te lijf zijn gegaan omwille van onvrede met de verkiezingsuitslagen. Blijkbaar zijn daarbij vele doden gevallen aan beide zijden. We kunnen beter wachten op meer precieze informatie om hier verdere conclusies aan te verbinden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 18:15   #27
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het blijkt te gaan om een uitbarsting van geweld waarbij moslim-migranten de oorspronkelijke christelijke (en waarschijnlijk ook animistische) bevolking te lijf zijn gegaan omwille van onvrede met de verkiezingsuitslagen. Blijkbaar zijn daarbij vele doden gevallen aan beide zijden. We kunnen beter wachten op meer precieze informatie om hier verdere conclusies aan te verbinden.
Dan zal ik me dus maar onthouden van commentaren over dat het alweer de leden van een bepaalde sekte zijn die het initiatief tot geweld tegen andersgelovigen hebben genomen, ditmaal met als excuus onvrede over verkiezingsuitslagen.

Waarvan akte.
Oud 30 november 2008, 18:35   #28
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grosso modo is dit correct. De moslims in Nigeria zijn erg fanatiek en grijpen direct naar geweld als iets hen niet bevalt, in de regel is dit wel een of andere verkiezingsuitslag. Voeg daar nog eens een stamvete aan toe en je hebt de lont in het kruitvat plus de aansteker.
De Islam past naadloos in de clancultuur van de Afrikaan. Daarom is dit de snelst verspreidende godsdienst in Afrika.
Oud 1 december 2008, 01:13   #29
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Dan zal ik me dus maar onthouden van commentaren over dat het alweer de leden van een bepaalde sekte zijn die het initiatief tot geweld tegen andersgelovigen hebben genomen, ditmaal met als excuus onvrede over verkiezingsuitslagen.

Waarvan akte.
Volgens Reuters is 't niet zo zwart/wit (no pun intended):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reuters:
Death toll in Nigeria rises, army restores calm
Sun Nov 30, 2008 5:55pm EST
By Randy Fabi

JOS, Nigeria (Reuters) - Residents took more bodies to the main mosque in the Nigerian city of Jos on Sunday, bringing the death toll from two days of clashes between Muslim and Christian gangs to about 400 people.

Rival ethnic and religious gangs have burned homes, shops, mosques and churches in fighting triggered by a disputed local election in the city at the crossroads of Nigeria's Muslim north and Christian south. It is the country's worst unrest for years.

Murtala Sani Hashim, who has been registering the dead as they are brought to the mosque, told Reuters he had listed 367 bodies. Ten corpses wrapped in blankets, two of them infants, lay behind him awaiting burial rites.

A doctor at one of main city hospitals said he had received 25 corpses and 154 injured since the unrest began.

"Gunshot wounds, machete injuries, those are the two main types," Dr Aboi Madaki of the Jos University Teaching Hospital told Reuters.

Nuhu Gagara, Plateau state information chief, said official police figures indicated that around 200 people had been killed. But he said information was still being collated.

Jos, Plateau's capital, was calm but tense on Sunday. Soldiers patrolled on foot and in jeeps to enforce a 24-hour curfew on the worst-hit neighborhoods. People who ventured out in some areas walked with their hands in the air to show they were unarmed.

"All indications are the situation is well contained. We believe it is almost over. It is unlikely it will spill to other states," Gagara told reporters.

Overturned and burned-out vehicles littered the streets while several churches, a block of houses and an Islamic school in one neighborhood were gutted by fire.

The Red Cross said around 7,000 people had fled their homes and were sheltering in government buildings, an army barracks and religious centers. A senior police official said five neighborhoods had been hit by unrest and 523 people detained.

SIMMERING TENSIONS

The latest clashes between gangs of Muslim Hausas and mostly Christian youths began early on Friday and were provoked by a disputed local election after news spread that the ANPP party candidate backed by Hausas had lost the race to the ruling PDP.

"The PDP provided an all-Christian ticket. They started the trouble because they couldn't win," said Samaila Abdullahi Mohammed, spokesman for the Imam at the main mosque.

He accused the security forces of heavy-handed tactics.

"As far as we are concerned, we have stopped the violence, but the police have not," he said.

Official results showed the PDP candidate won the vote but his swearing in, originally due on Monday, has been postponed.

Nigeria's 140 million people are roughly split equally between Muslims and Christians and the two communities generally live peacefully side by side. Displaced people from both religions sheltered together in impromptu camps around Jos.

But ethnic and religious tensions in the country's "Middle Belt" run deep, rooted in resentment from indigenous minority groups, mostly Christian or animist, toward migrants and settlers from the Hausa-speaking Muslim north.

Hundreds were killed in ethnic-religious fighting in Jos, in 2001. Hundreds more died in 2004 in nearby Yelwa, leading then-President Olusegun Obasanjo to declare an emergency.

Pope Benedict on Sunday prayed in St Peter's Square for the victims of what he called "senseless" violence.

(For full Reuters Africa coverage and to have your say on the top issues, visit: http://africa.reuters.com/ )

(Writing by Nick Tattersall; Editing by Louise Ireland)

© Thomson Reuters 2008. All rights reserved.
http://www.reuters.com/article/world...081130?sp=true
Oud 1 december 2008, 01:21   #30
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht

Waarvan akte.
Er zijn al heel lang twisten tussen christenen en moslims in dat gebied. En het geweld komt van beide kanten.

Dus waarom geef je jezelf zo snel gewonnen door snel dit onderwerp te recycleren voor goedkope anti-islampropaganda?

Vind je dat zelf niet een beetje makkelijk?

Of kan een intelligente analyse u eigenlijk niet schelen en ben je gewoon uit op het spuien van wat klassieke rechtse onzin? Als dat het geval is, zeg dat dan meteen. Dan kunnen we onze tijd nuttiger besteden.

Je kan in't vervolg beter je draad openen met de volgende zinsnede: "Ja, ik ben een kneuterige, angstige, rechtse figuur en ik durf niet de veranderingen in de wereld aan; ik kies ervoor om mijn angst af te reageren en me terug te trekken onder mijn gebarricadeerde kerktoren, in de veiligheid en beslotenheid van mijn zuiver Vlaamse dorp."

Er is niks mis met dat soort eerlijkheid hoor.

Laatst gewijzigd door C2C : 1 december 2008 om 01:22.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 01:25   #31
filosoof
Banneling

Standaard

Om volledig te zijn, de BBC:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BBC
Nigerian city tense after riots
At least 200 people have been killed in the Nigerian town of Jos after two days of violence, officials say.

A curfew has been imposed by police and army officers in the worst-hit neighbourhoods, and an army spokesman said the fighting was over.

However, aid workers reported that gunshots were still heard on Sunday, while medical and water supplies were running low.

The violence was sparked by accusations that an election had been rigged.

Homes were destroyed during the clashes, with mosques and churches burned, as gangs of men from the Muslim Hausa community and the mainly Christian ethnic groups, armed with machetes fought.

The information minister for Plateau State, Nuhu Gagara, said about 200 people died.

"This figure is just preliminary, as a search and rescue committee has been inaugurated by the government to go around the city and recover dead bodies," Mr Gagara told reporters.

Police arrested 500 people on Saturday, carrying "all sorts of lethal weapons," he added.

The BBC's Alex Last in Lagos says the death toll may be far higher. There is no figure for the number of injured.
The local imam at the mosque where Muslims brought their dead said the number was in the hundreds.

At the Vatican, Roman Catholic Church leader Pope Benedict included Nigerian victims in his prayers on Sunday and urged the world to express "horror and disapproval" at the senseless violence.

Political power

Army spokesman Brig Emeka Onwamaegbu earlier told AFP news agency that there were no more violent incidents on Sunday, but Oxfam co-ordinator Francis Ayinzat told the BBC he heard gunshots before leaving the town for the capital, Abuja.

"There is a very severe shortage of medical supplies, and a lot of people are going without water," Mr Ayinzat said.

Violence flared up on Friday after the mostly Christian-backed governing party, the People's Democratic Party, was declared to have won the state elections in Plateau state, of which Jos is the capital city.

The result was contested by the opposition All Nigeria People's Party, which is perceived in the state as a predominantly Muslim party.

Jos has seen repeated bouts of inter-communal violence, with more than 1,000 killed during riots in 2001.

The real trigger for the violence is usually competition for resources, our correspondent says.

And in Nigeria political office is perhaps the most powerful resource of all as it gives the holder access to some of country's huge oil revenues.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/2/h...ca/7757398.stm

Published: 2008/11/30 22:16:35 GMT
Noch Reuters, noch de BBC leggen dus de schuld voor het geweld bij één van beide alleen.
Oud 1 december 2008, 01:30   #32
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om volledig te zijn, de BBC:

Noch Reuters, noch de BBC leggen dus de schuld voor het geweld bij één van beide alleen.
tja toch is er 1 groep begonnen en ja hoor het waren weer de moslim migranten die plunderden doodden en kerken in brand staken
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 01:34   #33
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
tja toch is er 1 groep begonnen en ja hoor het waren weer de moslim migranten die plunderden doodden en kerken in brand staken
En suggereer je nu dat Reuters en de BBC in een complot zitten met de moslims om dat te verstoppen? Gelukkig dat jij ter plaatse bent en 't zag gebeuren.
Oud 1 december 2008, 01:40   #34
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar door zoals een kleuter te liggen roepen "gij zijt begonnen" "nee gij waart eerst" komt ge er natuurlijk niet.

De vraag is: wat zijn de oorzaken van die religieus-geïnspireerde conflicten? De oorzaken liggen nogal voor de hand: armoede, overbevolking, lage landbouwproductie, etc... Religie wordt gewoon geïnstrumentaliseerd om socio-economische spanningen af te reageren.

Laten we die mensen dus helpen welvarender te worden. Dat is het beste recept tegen dit soort horreur.

Zijt gij, Dixie, dus bereid om mee aan een zinnig ontwikkelingsbeleid te beginnen denken, dat de Nigerianen meer kans geeft welvarend te worden? Zijt gij dus ook bereid om de Europese oliebedrijven, die met het geld van de Nigerianen gaan lopen, op de vingers te tikken? Durft gij naar Shell en Exxon schrijven en zeggen dat ge geen benzine meer koopt van hen, tot Nigeria een transparante, niet-corrupte staat is geworden die het geld van zijn burgers eerlijk beheert en inzet voor socio-economische ontwikkeling? Zij gij bereid een geslaagde Doha ronde te eisen?

Zoja, dan stijgt gij in de achting der rationele medemensen.

Laatst gewijzigd door C2C : 1 december 2008 om 01:42.
Oud 1 december 2008, 01:45   #35
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ja, maar door zoals een kleuter te liggen roepen "gij zijt begonnen" "nee gij waart eerst" komt ge er natuurlijk niet.

De vraag is: wat zijn de oorzaken van die religieus-geïnspireerde conflicten? De oorzaken liggen nogal voor de hand: armoede, overbevolking, lage landbouwproductie, etc... Religie wordt gewoon geïnstrumentaliseerd om socio-economische spanningen af te reageren.

Laten we die mensen dus helpen welvarender te worden. Dat is het beste recept tegen dit soort horreur.

Zijt gij, Dixie, dus bereid om mee aan een zinnig ontwikkelingsbeleid te beginnen denken, dat de Nigerianen meer kans geeft welvarend te worden? Zijt gij dus ook bereid om de Europese oliebedrijven, die met het geld van de Nigerianen gaan lopen, op de vingers te tikken? Durft gij naar Shell en Exxon schrijven en zeggen dat ge geen benzine meer koopt van hen, tot Nigeria een transparante, niet-corrupte staat is geworden die het geld van zijn burgers eerlijk beheert en inzet voor socio-economische ontwikkeling? Zij gij bereid een geslaagde Doha ronde te eisen?

Mooi gezegd,daar draait het immers allemaal rond...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 01:46   #36
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En suggereer je nu dat Reuters en de BBC in een complot zitten met de moslims om dat te verstoppen? Gelukkig dat jij ter plaatse bent en 't zag gebeuren.
suggereer jij dat christenen hun eigen kerken in brand hebben gestoken als overwinning bij de verkiezingen nice try
Oud 1 december 2008, 01:51   #37
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

met je peuter argumenten kom je er niet ... feit is dat moslims niet de democratie aanvaarden wanneer ze een verkiezing verliezen en dan maar wat gaan plunderen en moorden. Daar gaat het over de rest is bullshit
Oud 1 december 2008, 01:59   #38
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn al heel lang twisten tussen christenen en moslims in dat gebied. En het geweld komt van beide kanten.

Dus waarom geef je jezelf zo snel gewonnen door snel dit onderwerp te recycleren voor goedkope anti-islampropaganda?
Ik heb reeds in mijn eerdere berichten in deze draad gezegd dat er al sinds mensenheugenis problemen zijn tussen die groepen, en ik heb u er ook wat oorzaken van opgenoemd.

Citaat:
Vind je dat zelf niet een beetje makkelijk?
Ik denk dat u het bent die hier even een beetje makkelijk denkt te kunnen scoren.

Citaat:
Of kan een intelligente analyse u eigenlijk niet schelen en ben je gewoon uit op het spuien van wat klassieke rechtse onzin? Als dat het geval is, zeg dat dan meteen. Dan kunnen we onze tijd nuttiger besteden.
Een intelligente analyse naar neocommunistisch voorbeeld, zoals u nogal vaak tracht te propageren? Meestal is dat dan iets in de trant van: "het is allemaal de schuld van het Westerse grootkapitaal, de Nare Man in het Witte Huis (ongeacht welke dat ook moge zijn), en de bekrompenheid van anderen die niet uw verlichte ideeën aanhangen". Wilt u dat soort klassieke ultralinkse C2C onzin gaan spuien? Dan kan ik mijn tijd beter besteden.
Overigens, waarom heeft u het over 'wij'? Spreekt u namens een groepering of heeft u gewoon last van de pluralis majestatis?

Citaat:
Je kan in't vervolg beter je draad openen met de volgende zinsnede: "Ja, ik ben een kneuterige, angstige, rechtse figuur en ik durf niet de veranderingen in de wereld aan; ik kies ervoor om mijn angst af te reageren en me terug te trekken onder mijn gebarricadeerde kerktoren, in de veiligheid en beslotenheid van mijn zuiver Vlaamse dorp."

Er is niks mis met dat soort eerlijkheid hoor.
Net zoals u uw draden beter zou kunnen openen met: "Ik ben eigenlijk een compleet van de pot gerukte neocommunist/stalinist (doorhalen wat niet van toepassing is) die door middel van pseudo-intellectueel geleuter de goegemeente van mijn eigen gelijk probeer te overtuigen, maar daar helaas jammerlijk in faal. Gelukkig kan ik me dan afreageren op fora zoals deze, alwaar ik dan de ene eveneens van de pot gerukte poll open na de andere, gelardeerd met wat vaag gezwets over openheid, tolerantie en wat al dies meer zij, zolang ze me maar niet tegenspreken, want dan ga ik op creatieve wijze beledigend en aanmatigend worden." ?

Met dat soort eerlijkheid is inderdaad niets mis.
Oud 1 december 2008, 02:07   #39
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met je peuter argumenten kom je er niet ... feit is dat moslims niet de democratie aanvaarden wanneer ze een verkiezing verliezen en dan maar wat gaan plunderen en moorden. Daar gaat het over de rest is bullshit
Dixie, democratie is eigenlijk heel oppervlakkig en niet echt zinnig wanneer de basis er niet is.

In Nigeria is de basis er voor zeer velen niet. Namelijk een werkende middenklasse, een gezonde, welvarende bevolking die voldoende proper drinkwater heeft, voldoende voedsel, voldoende infrastructuur, voldoende onderwijs en economische perspectieven.

Zolang die fundamenten er niet zijn, heeft het houden van verkiezingen en het instellen van een democratie geen zin.

Vele antropologen weten dat die verkiezingen in Nigeria louter worden opgenomen in een traditionele big-men machtslogica. Ze hebben met democratie niks van doen.

Dus vergis u niet: zolang de fundamenten waarop een democratie kan werken er niet zijn, handelen die zogezegde "verkiezingen" over iets anders dan wat gij denkt. En moet ge die conflicten dus niet interpreteren als de onwilligheid van Islamieten om zich neer te leggen bij de resultaten van een democratisch proces.

Ge moet toch willen een beetje naar de oorzaken en de diepere gronden van dit soort problemen willen kijken?

Of wilt ge deze episode enkel aangrijpen om wat platte anti-islampropaganda te voeren?

Mogen we dan van u ook verwachten dat ge volgende keer, wanneer de Christenen beginnen, even snel en grondig zult zijn om wat anti-christelijke propaganda te voeren? Want de Christenen daar hebben evenveel boter op hun hoofd.

Maar goed, diepgaander analyses interesseren u blijkbaar niet. Ge wilt gewoon weer eens afgeven op moslims.

Ik vraag mij af of ge dat zelf niet op den duur beu wordt. Altijd maar afgeven op moslims. Er zijn toch interessantere hobbies? Al was het maar kleiduifschieten of bonen kweken. Doe eens iets nuttigs, man.
Oud 1 december 2008, 02:21   #40
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
suggereer jij dat christenen hun eigen kerken in brand hebben gestoken als overwinning bij de verkiezingen nice try
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the BBC
the clashes, with mosques and churches burned,
Ze staken elkaars gebouwen in brand.
Of suggereer jij dat moslims hun eigen moskeëen in brand hebben gestoken? Nice try.
De 300 lijken werden naar een moskee gebracht: zouden de christenen hun doden naar de moskee brengen, denk je?

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 december 2008 om 02:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be