![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat er op dit forum massaaaaaaaaal vééééééééééééééél hopeloze verdwaasde onzin geplaatst wordt van sceptici lijkt eerder een teken dat er géén cordon is. die informatie is dus volop vrij verkrijgbaar. Niet soms ? En waar concentreer ik me liever op paranormalen en creationisten ? Laatst gewijzigd door Jedd : 12 december 2008 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Vandaar mijn vraag of de wetenschappers die twijfelen aan de CO2-theorie niet interessanter zijn.
groet, che20 Laatst gewijzigd door che20 : 13 december 2008 om 13:22. Reden: typefout |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() mijn vraag daarentegen is net of die klimaatsceptici eigenlijk wel verschillen van de andere categorieën.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Als je wilt weten of er daadwerkelijk verschil is tussen wetenschappers die de catastrofale-CO2-theorie (nog) niet aanvaarden en mensen die je eerder tussen de creationisten en paragnosten zou scharen, kun je je het best richten op de wetenschappers. Van deze groep twijfel je immers nog of die daadwerkelijk wetenschappelijke bezwaren heeft, of dat het om bijgeloof en vooroordeel gaat. In Belgie en Nederland moet wel een aantal wetenschappers zijn die sceptisch zijn over de theorie. Wellicht is het een idee om aan zo'n wetenschapper te vragen wat hem/haar zou doen overtuigen?
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
'Waar' en 'onwaar', 'fout' en 'juist', 'doel' en 'doelloos', geloof en ongeloof ........... zijn 'eigenschappen' die de mens toevoegt aan 'het wereldbeeld'. In een wereld zonder mens is er niks terug te vinden van deze 'waarden'. Wat door de één geaccepteerd wordt als 'bewijzen' (en door de ander niet) zijn niet meer dan aanwijzingen voor de mate van waarschijnlijkheid van een wetenschappelijk standpunt. Vandaag is 't er een consensus over de 'waarde' van twee soorten aanwijzingen die algemeen gezien worden als de kracht van een bewijs hebbende. Misschien is er die consensus over een aantal jaren niet meer. 't Kan verkeren in mensenland. De eerste aanwijzing is het wiskundig bewijs. Het is een misvatting om 't wiskundig bewijs gelijk te stellen aan 't bewijzen van een theorie. Maar 't is wel algemeen aanvaard dat een theorie die breed ondersteunt is met wiskundige bewijzen een zeer grote mate van waarschijnlijkheid met zich mee draagt. De tweede aanwijzing is de mate waarin de wetenschappelijke theorie voorspellingen doet die daadwerkelijk gebeuren op het door de theorie aangewezen tijdstip. Er wordt daarbij een causaal verband vermoed tussen 't gebeuren en de voorspelling, maar zo evident is dat niet. Noch 't gebeuren, noch 't voorspellen, noch 't waarnemen is deterministisch te noemen. Toegepast op 'klimaat wetenschap'. Ik denk dat men zich moet concentreren op 'wiskunde' en 'korte termijn voorspellingen', zolang als deze consensus rond 't aanvaarden van wiskunde en accuraat voorspellen als 'dwingende aanwijzingen' voor de waarschijnlijkheid van een theorie aanvaard wordt. Ik denk ook dat men de 'non-beleivers' moet doen inzien op welke gronden dat ze andere theorieën aanvaarden of verwerpen. Persoonlijk denk ik dat de extrapolatie wiskunde en de daaruit af te leiden voorspellingen van klimaat wetenschappers elke dag een beetje meer waarschijnlijk worden. En sceptici zijn zeer welkom, die zetten druk, en druk doet verfijnen.
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe is dat een 'bewijs' dat de huidige wissel geen oorzakelijk verband heeft met menselijke activiteiten van vandaag? Op de paar miljoen jaar die jij in 'account neemt' is vandaag een totaal nieuwe situatie die geen voorgaan kent. De industrialisering is nieuw en eigenlijk als toestand ongekend. Er is geen verleden om je op te baseren. Wijzen naar 't verleden is dan ook totaal oneerlijk. Als de voorspellingen die vandaag op tafel liggen gaan uitkomen, dan is 't toch wel aangewezen om ons aandeel in dat opwarmen terug te schroeven. De ernst van de zaak schreeuwt om handelen. Het risico is te groot om weg te wuiven. Want ze kunnen maar eens gelijk hebben. Ik persoonlijk denk dat 't reeds te laat is. Persoonlijk denk ik dat schade niet meer te voorkomen valt, sterker nog, er is reeds veel schade toegebracht.
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men begint met iets waar te nemen en daarna zoekt men er een verklaring voor.
In de mate van het mogelijke zal men die hypothese toetsen aan de bestaande wetenschappelijke stellingen en formules om ze vervolgens te toetsen in wetenschappelijke experimenten. Heel dat proces is redelijk ingewikkeld : bedenk eenvoudig de ontdekking van de zwaartekracht doordat Newton een appel op zijn hoofd kreeg, of de ontdekking van het soortelijk gewicht toen Archimedes in zijn bad stapte. De twee vaakst aangheaalde voorbeelden nl de evolutie en de klimaatopwarming zijn fenomenen die wel degelijk waargenomen worden - je kan met stijgend enthoesiasme bv. vuurvliegjes kweken en doen evolueren naar aparte soorten. Ook kleine visjes die opdrogende poelen bevolken doen zichtbaar aan evolutie... de wetenschappelijke theorie over hoe dat nu precies in zijn werk gaat & alle factoren die daarbij een rol spelen, die zijn inderdaad nog niet ontrafeld. De klimaatopwarming is ook zo'n verhaal - over een fascinerende theorie dat het een wisselwerking tussen wolken en zonlicht is was er laatst een mooie documentaire op canvas : alleen deze theorie spreekt een verergering van de klimaatopwarming door menselijk ingrijpen niet tegen, ze minimalizeerd die enkel.. door bv. op te merken als men een grafiek maakt men die altijd zodanig kan tekenen dat het zeer spectaculair oogt.. zulke kkritieken aan het adres van de "Al Gore" film zijn terecht, maar doen eigenlijk niet veel ter zake : het bewijs is zichtbaar : de ijsberen verdrinken, hun polijs smelt weg & de snelheid van de opwarming is groter dan een "louter" natuurlijke klimaatschommeling. Het valt me op dat hierover geen enkele wetenschapper in tegenspraak met de algemene conclusie is : alleen zou het eventueel mogelijk zijn dat behalve de menselijke factor er ook een grote natuurlijke factor aan het werk is : alleen men weet nog niet zeker welke... Wachten tot we zeker zijn om "iets" te ondernemen lijkt me niet verstandig. Ook hoort men in beide debatten veel beunhazen : ivm de evolutie zijn de "creationisten" altijd timmerlieden, economen, theologen enz.. nooit geologen of biologen. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de "opwarming" - hier komen dikwijls wel wetenschappers aan bod van verwante velden met de pure klimatologie.. maar die doen aan "ontkenning" gewoon uit hobby naast hun eigen specialiteit (statistiek e.d.)
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens. Klimaat is niet 't enige punt. De toename van kanker kan je niet enkel verklaren met het verleggen van de leeftijdsgrenzen. Kanker is nu al doodsoorzaak nr.1 bij kinderen. Wachten tot we volledig zicht hebben op het aandeel van vervuiling ? Astma. Toename van allergieën. Vruchtbaarheidsproblemen. Zuiver water schaarste. Obesitas ? DNA verontreiniging? Fijn stof ? En zo veel andere dingen. Wachten tot dat er niet te weerleggen bewijzen zijn betekent zelfmoord. Vermits de bewijzen nu net dat gene is wat er te vrezen is. Als je absolute wil bewijzen dat de mens geen aandeel heeft, breng het aandeel van de mens in de uitstoot van broeikas gassen tot nul, als de temperatuur dan nog blijft stijgen, dan pas kan je roepen: Zie je wel, ik heb gelijk. En ik hoop van harte dat klimaat wetenschappers stoppen met 't energie steken in het overtuigen van anderen, anders dan met wiskunde en korte termijn voorspellingen.
![]() |
![]() |
#38 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ongelofelijk dat er nog mensen zijn die in het ijsberen-fabeltje geloven. Of hoe een suggestieve foto tot een "bewijs" kan worden... En het noordpoolijs is de laatste maanden in het snelste tempo aangegroeid sinds het begin der metingen. Geen zin om nu nog links te geven. Zoek zelf maar. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Valt er nog te praten met een man die het heeft over 'we moeten ons richten op maatregelen die de gevolgen van de klimaatverandering indijken' en 'een stijginkje vd zeespiegel met 1 meter is zo erg toch niet'? Ik heb altijd geleerd dat voorkomen beter is dan genezen nl en dat dweilen met de kraan open weinig zinvol is. Bovendien wonen er ook onder één meter boven de zeespiegel mensen ... Als ze een nieuwe thuis zoeken stel ik voor dat we ze bij hem laten aanbellen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |