Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2008, 22:54   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matti vandemaele Bekijk bericht
De laatste dagen krijgt de rechtstaat en bijgevolg ook de democratie ernstige kloppen door de dames en heren van de regering.
Er is in dit land geen democratie, dus ook niet een die kloppen kan krijgen. De democratie kan hier ook niet hersteld worden, want dat veronderstelt dat hier ooit een democratie geweest is.

Democratie kan wel ingevoerd worden via BROV en recall.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 19 december 2008 om 22:56.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2008, 22:57   #22
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Echte democratie bestaat alleen in de fantasie van naieve idealistische studenten.
Het fabeltje dat echte democratie alleen maar bestaat in de fantasie van idealisten, vinden we alleen terug bij mensen die de democratie niet genegen zijn.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 19 december 2008, 23:36   #23
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het fabeltje dat echte democratie alleen maar bestaat in de fantasie van idealisten, vinden we alleen terug bij mensen die de democratie niet genegen zijn.
En daarmee bedoeld U dan uiteraard het héle belgische politieke bestel....
Die zich vooral laten leiden door het electoraal voordeel dat ze eruit kunnen halen en die stuk voor stuk gebukt gaan onder een enorm ego ,dat hun intellectuele capaciteiten vér overschrijdt....
En wiens eigenbelang een absolute prioriteit voor alles blijkt te zijn...

Kortom ,zakkenwassers dus.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:13   #24
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn andere dingen die me meer genegen zijn ...

ik vrees nl. dat het eerste resultaat van de 'echte' democratie zou zijn : 'eigen volk eerst'

hoe korrupt, hoe onbekwaam en hoe hilarisch onze elites ook zijn, ik schat hun gemiddeld moreel oordeel nog altijd een stuk hoger in dan het moreel oordeel van 'het volk' ...

een systeem v complexe checks & balances tss belangengroepen, 'zuilen' en machten, is zeker niet het slechtst denkbare

en dat de politieke wereld om de haverklap naar de kiezer moet, is zonder meer moeilijkheid nummer 1 in behoorlijk besturen

Laatst gewijzigd door Knipp : 20 december 2008 om 00:15.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:17   #25
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Eyskens was daar ook al voorstander van, van de periode tussen verkiezingen te gaan vergroten. Dan kunnen ze langer blijven sjoemelen zonder dat ze erop afgerekend worden. dik tegen!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:20   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Echte democratie bestaat alleen in de fantasie van naieve idealistische studenten.
In de Latijnse wereld kan dat kloppen. In de Germaanse wereld ,die altijd federalistischer en democratischer geweest, bestaan wel vormen van directe democratie (VS, Zwitserland, Duitsland, Scandinavië...).
Oud 20 december 2008, 00:21   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Eyskens was daar ook al voorstander van, van de periode tussen verkiezingen te gaan vergroten. Dan kunnen ze langer blijven sjoemelen zonder dat ze erop afgerekend worden. dik tegen!
Allemaal precies zoals ik vooraf gedacht had. Ik ben m.a.w. blij dat ik me de moeite van het kijken bespaard heb.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:27   #28
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is in dit land geen democratie, dus ook niet een die kloppen kan krijgen. De democratie kan hier ook niet hersteld worden, want dat veronderstelt dat hier ooit een democratie geweest is.

Democratie kan wel ingevoerd worden via BROV en recall.
Officieel hebben jullie wel een democratie. Maar alles staat of valt met de kwaliteit van de politici en hun democratische gezindheid. Als belangrijke instellingen de scheiding der machten niet respecteren, of als politici structureel de democratische gang van zaken ondermijnen houdt het op.
Het VK kent niet eens een grondwet, toch zou ik het democratisch noemen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:27   #29
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
....hoe korrupt, hoe onbekwaam en hoe hilarisch onze elites ook zijn, ik schat hun gemiddeld moreel oordeel nog altijd een stuk hoger in dan het moreel oordeel van 'het volk' ...
Herlees zelf eens rustig wat u daar schrijft, Knipp.

Als u desondanks deze visie gestand blijft, laat ons dan eens weten hoe u de staatsvorm zou omschrijven die aan uw visie voldoet...
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:40   #30
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Allemaal precies zoals ik vooraf gedacht had. Ik ben m.a.w. blij dat ik me de moeite van het kijken bespaard heb.
Ge hebt niet veel gemist; veel verbeelding van 2 belgische knechten
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 00:40   #31
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:

ik vrees nl. dat het eerste resultaat van de 'echte' democratie zou zijn : 'eigen volk eerst'
In elk geval beter dan "eigen zak eerst".
Citaat:
hoe korrupt, hoe onbekwaam en hoe hilarisch onze elites ook zijn, ik schat hun gemiddeld moreel oordeel nog altijd een stuk hoger in dan het moreel oordeel van 'het volk' ...
Dat getuigt van een diepe minachting voor het "volk". Ik schat de moraliteit van de huidige heersende kliek op ongeveer het absolute nulpunt.
Citaat:
een systeem v complexe checks & balances tss belangengroepen, 'zuilen' en machten, is zeker niet het slechtst denkbare
Dat is een terugkeer naar de middeleeuwen.
Citaat:
en dat de politieke wereld om de haverklap naar de kiezer moet, is zonder meer moeilijkheid nummer 1 in behoorlijk besturen
Ja, Mugabe doet het zoveel beter.
Oud 20 december 2008, 01:02   #32
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn moedertje is ook iemand van 'het volk', maar met haar gemiddeld moreel oordeel-vermogen kan ze in haar eentje het hele systeem van complexe checks & balances tss belangengroepen, 'zuilen' en machten aan.

Zij is niet corrupt, niet onbekwaam en zeer zeker niet hilarisch, en het enige 'eigen volk' dat voor haar 'eerst' komt, zijn haar kinderen (kleinkinderen heeft ze nog niet). Maar zelfs voor haar eigen kroost geldt 'iedereen gelijk voor de wet'.

Dat betekent bijvoorbeeld dat ik - als ik het ooit in m'n hoofd zou halen een corrupte bandiet te worden, stante pede onterfd wordt.
En als ik in haar woning plots racistische praat zou gaan verkopen vlieg ik 'met m'n klieken en m'n klakken' buiten, zonder pardon.

Ik vind dat de 'elites' niet vaak genoeg rekenschap kunnen afleggen tegenover mensen als zij.

En zo ken ik er nog ontelbaar talrijke andere.

Het is toch niet omdat zij nooit een hoger diploma dan dat van verpleegster in handen kreeg, dat zij tot onmondigheid moet worden veroordeeld?

Welnu, net d�*�*rvoor zorgt heel uw complex systeem, beste Knipp.

Hoe eerder het verdwijnt - met checks & balances & belangengroepen & zuilen & machten & de héle behoorlijk-bestuur-bataclan - en plaats maakt voor echte democratie, hoe beter.

Als ge 't niet voor mij wilt doen, doe het dan voor mijn moeder.

Groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 01:18   #33
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

on topic:

Wie ooit in een niet-democratisch land geleefd heeft weet wel beter dan zonder meer te stellen dat dit land niet democratisch is. Heel wat mensen op deze aardkloot zouden erg ver willen gaan om dezelfde vrijheden en privileges te hebben als de burgers van dit land. Toegegeven, het kan altijd beter en sommige landen doen het ook wat beter, maar die voortdurende melodramatiek en overdrijvingen doen me wat denken aan kinderen die vinden dat hun moeder niet deugt omdat ze het duurste stuk speelgoed niet wil kopen.

Laatst gewijzigd door moser : 20 december 2008 om 01:20.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 01:46   #34
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
on topic:

Wie ooit in een niet-democratisch land geleefd heeft weet wel beter dan zonder meer te stellen dat dit land niet democratisch is. Heel wat mensen op deze aardkloot zouden erg ver willen gaan om dezelfde vrijheden en privileges te hebben als de burgers van dit land. Toegegeven, het kan altijd beter en sommige landen doen het ook wat beter, maar die voortdurende melodramatiek en overdrijvingen doen me wat denken aan kinderen die vinden dat hun moeder niet deugt omdat ze het duurste stuk speelgoed niet wil kopen.
Wat een zwakke vergoelijking...

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 01:54   #35
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wat een zwakke vergoelijking...
Ik begrijp dat je dat zegt ...

Het is niet plezant om uit uw "oh wat een vreselijk lot is ons toch beschoren"-illusie geholpen te worden. Maar iemand moet het doen.
Oud 20 december 2008, 02:28   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
on topic:

Wat wij hier hebben is een méér dan peperduur Playstation-geval waar we niet eens om vroegen, en waar we ondanks de vele toeters en bellen maar één volledig voorspelbaar spelleke op mogen spelen, en op welke knopkes we ook duwen, het levert altijd dezelfde saaie routine, en ge krijgt er bovendien koppijn van.

Ik wil een goedkope kladblok en een doos potloden waarmee ik zèlf kan tekenen wat ik wil en desgewenst zowel binnen als buiten de lijntjes kan kleuren.

Om maar even in uw speelgoedverhaal te blijven.

Oud 20 december 2008, 02:55   #37
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat wij hier hebben is een méér dan peperduur Playstation-geval waar we niet eens om vroegen, en waar we ondanks de vele toeters en bellen maar één volledig voorspelbaar spelleke op mogen spelen, en op welke knopkes we ook duwen, het levert altijd dezelfde saaie routine, en ge krijgt er bovendien koppijn van.

Ik wil een goedkope kladblok en een doos potloden waarmee ik zèlf kan tekenen wat ik wil en desgewenst zowel binnen als buiten de lijntjes kan kleuren.

Om maar even in uw speelgoedverhaal te blijven.
Misschien is dat net democratie. Je kan helemaal niet zelf bepalen of tekenen wat je wilt, je kan enkel mee bepalen wat je wilt. Wat ik teken staat u misschien niet aan en wat anderen tekenen staat mij misschien niet aan. Aangezien we met veel kinderen zijn zal dat dus vaak een compromis moeten worden tussen de vele soms zelfs tegengestelde visies van de inwoners van dit land. Vandaar dat dat idd lijkt op dezelfde saaie voorspelbare routine. Maar het is een pak eerlijker dan te stellen dat er geen sprake is van democratie omdat sommige mensen het exact zelfde beleid niet krijgen dat zij wensen, m.a.w. hun zin niet krijgen. Ik krijg ook het door mij gewenste beleid niet en toch noem ik dit land democratisch.
Oud 20 december 2008, 07:18   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien is dat net democratie. Je kan helemaal niet zelf bepalen of tekenen wat je wilt, je kan enkel mee bepalen wat je wilt. Wat ik teken staat u misschien niet aan en wat anderen tekenen staat mij misschien niet aan. Aangezien we met veel kinderen zijn zal dat dus vaak een compromis moeten worden tussen de vele soms zelfs tegengestelde visies van de inwoners van dit land. Vandaar dat dat idd lijkt op dezelfde saaie voorspelbare routine. Maar het is een pak eerlijker dan te stellen dat er geen sprake is van democratie omdat sommige mensen het exact zelfde beleid niet krijgen dat zij wensen, m.a.w. hun zin niet krijgen. Ik krijg ook het door mij gewenste beleid niet en toch noem ik dit land democratisch.
Daar zou ik al heel tevreden mee zijn, maar zelfs dat is mij niet gegund (en u trouwens ook niet, tenzij u deel uitmaakt van de checks&balances&belangengroepensantekraam). In een systeem met BROV en write-in ballots ben je niet verplicht je te houden aan het enge kader waar �*nderen over beslissen. Als al die verzuilden net evenvéél macht als u en ik en m'n moedertje zouden hebben, en als u en ik en m'n moedertje evenveel zeggenschap zouden krijgen over het te vinden compromis kan ik me best wel verzoenen met de 'complexiteit' van het bestaan en de noodzaak van het vinden van compromissen. Ik ben geen onmens, en u bent dat meer dan hoogstwaarschijnlijk evenmin.
Ik wil niet gedwongen worden mij in te schrijven in de 'logica' van het systeem van vastgeroeste belangen, ik wil niet gedwongen worden in hetzelfde vuile badwater te moeten zwemmen als al die 'krokodillen', ik wil niet in de richting van de anti-politiek gepusht worden omdat de 'gewone' politiek tot zo'n smerig mechanisme van machtsverstrengeling gemaakt wordt, ik wil dat u en ik en mijn moedertje au sérieux worden genomen als vrije burgers, en niet langer betutteld door een zelfverklaarde elite van beroepsagitatoren en beroepsdemagogen.

En het is niet omdat het in pakweg Zimbabwe of Saoedi-Arabië pas ècht huilen met de pet op is, dat ik mij hier en nu zou moeten neerleggen bij een steeds verder verloederende pseudo-democratie, hé. Of wel soms?

In landen waar het BROV (of aanverwante meer egalitaire bestuurstechnieken) een geldig instrument is om tot wetgeving en bestuur van de samenleving te komen is de 'anti-politiek' zo goed als kansloos. Hoe zou dat komen, denkt u?

Maar misschien had ik er beter aan gedaan uw speelgoed-verhaal te negeren, ik weet het niet. Ik wilde gewoon proberen een analogie te ontwikkelen die het allemaal een beetje aanschouwelijk en ook voor eenvoudige mensen als mijn moedertje begrijpelijk zou maken.

Als mij dat niet gelukt is, dan bied ik u hierbij mijn oprechte verontschuldigingen aan,

niet onwelwillend,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 20 december 2008 om 07:27.
Oud 20 december 2008, 09:32   #39
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En daarmee bedoeld U dan uiteraard het héle belgische politieke bestel....
Die zich vooral laten leiden door het electoraal voordeel dat ze eruit kunnen halen en die stuk voor stuk gebukt gaan onder een enorm ego ,dat hun intellectuele capaciteiten vér overschrijdt....
En wiens eigenbelang een absolute prioriteit voor alles blijkt te zijn...

Kortom ,zakkenwassers dus.....
Zo is dat.
Oud 20 december 2008, 09:37   #40
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De praktijk in landen waar het referendum wel bestaat, bewijst het tegendeel.

Citaat:
Het moreel oordeel van de elite situeert zich voornamelijk rond de vraag "hoe word ik er als politicus zelf beter van". Twee weten meer dan een, en dat is ook voor de BROV-massa het geval.

Citaat:
Alleen zijn die checks & balances er niet. Zo kunnen de kiezers bvb niet met zekerheid een partij naar huis stemmen, noch kunnen zij een politicus dwingen tot aftreden.

Citaat:
Het BROV betekent niet dat men voortdurend moet gaan stemmen. MEn kan de elite haar gang laten gaan en slechts ingrijpen waar nodig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be