![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Over 1 Kor 34-36 bestaat geen consensus, maar ik heb hierboven verschillende argumenten gegeven waarom het waarschijnlijk niet authentiek is. Het is nu aan diegenen die beweren dat het wel authentiek is om tegenargumenten te geven of om fouten aan te duiden in mijn redenering. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U betwist nu passages in 1Kor. Filemon is ook niet zeker. Voor Baur dan weer, waren er slechts 4 brieven authentiek: Romeinen, 1Kor en 2 en Galaten. En als ik me niet vergis beweerde de theoloog Loman en later de theoloog Van Manen (die in het begin Loman heftig bestreed...) in de vorige eeuw reeds (na een degelijk onderzoek door beiden) dat alle Paulijnse brieven vervalst zijn. Om u maar te zeggen dat de stelling die de authenticiteit en het auteurschap van Paulus betwist voor alle brieven, dat deze controverse niet dateert van vandaag. Laatst gewijzigd door system : 22 december 2008 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Meer nog, alle huidige brieven van Paulus kunnen zijn opgesteld, lees: (opnieuw geredigeerd), door een 'paulinische school' (zonder Paulus wel te verstaan) als reactie op de 'vervalsingen' (?) van de Paulijnse brieven door Marcion (die door Polycarpus bestempeld werd als: 'de eerstgeborene van Satan). En er is meer dan een reële kans dat dit wel eens zou kunnen kloppen. Laatst gewijzigd door system : 22 december 2008 om 22:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Badeend : 23 december 2008 om 00:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 23 december 2008 om 10:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij de Korinthiërs schijnt Paulus in ieder geval weinig succes te hebben gehad aanvankelijk bij aanzienlijke personen 1Kor. 1, 26: 'Denk maar aan uw eigen roeping, broeders. Naar menselijke maatstaf waren er niet velen geleerd, niet velen machtig, niet velen van hoge afkomst'. De vraag is hier nu wel of deze uitspraak van Paulus ook significant is voor de recrutering in andere gemeenten. Als we Handelingen mogen geloven schijnt dit dus niet zo significant te zijn geweest. Hand,17:4. 'Sommigen van hen lieten zich overtuigen en sloten zich bij Paulus en Silas aan, evenals een grote groep godvrezende Grieken en een niet gering aantal aanzienlijke vrouwen'. Dit gezegde in Handelingen zou wel eens kunnen bevestigd worden door Josephus. Hij meldt dat, toen Cestius in 67 Jeruzalem belegerde, en zich moest terugtrekken, de bewoners van Damascus de nederlaag van de Romeinen vernamen. Toch trokken ze partij voor de verslagen Romeinen en namen een groot aantal joden van Damascus gevangen. Ze sloten hen op in een gymnasium met de bedoeling hen later om te brengen. Hij verduidelijkt in dit verband: 'Alleen waren ze (de Damasceners) bang voor hun eigen vrouwen, daar die bijna zonder uitzondering de Joodse godsdienst aanhingen. Zo stelden ze alles in het werk om hun bedoeling voor de vrouwen te verbergen...' Vermits de leringen van eerste christenen (hic dus Paulus) en de leringen van de joden toen nog niet te onderscheiden waren van mekaar en dus zeker niet voor de buitenwereld, zou het toch wel waar kunnen zijn dat er onder de bekeerlingen van Paulus ettelijke ‘godvrezenden’ waren en dus ook vrouwen van een hogere komaf. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij, maar het zou inderdaad wel kunnen. Laatst gewijzigd door system : 23 december 2008 om 15:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En in de islam? Lees dit en je zal verwonderd zijn: http://www.leesdekoran.nl/lezen11.html Nog één: http://digiboek.50megs.com/koran/koran019.html Ik ben niet gelovig, dus mij kan dat gestolen worden maar 't wordt hoog tijd dat moslims en christenen eens inzien dat ze in 't zelfde potteke roeren. Laatst gewijzigd door filosoof : 23 december 2008 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Badeend : 23 december 2008 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |